Probleem met de JD800

Tyfus dat klinkt niet goed man.......maar waarschijnlijk ligt het dan toch aan de effecten sectie. Als ik jouw was zou ik ff een mailtje richting Roland gooien met de uitleg van je probleem. Kijken wat zij hierop te zeggen hebben. Het is er niet beter op geworden.:frons:=(
 
Ik bedenk me net dat het misschien wel een kabeltje kan zijn wat geen goed contact maakt. Ik weet niet hoe die eraan de binnenkant uitziet, die JD800, maar het kan helpen door m ff open te schroeven en de kabeltjes 1 voor 1 ff los te trekken en opnieuw terug te drukken. Zoveel distortion komt meestal voor als er ergens geen goed (aarde)contact is. Of ben je niet zo technisch?
 
@Mulders heb jij m ooit wel eens een factory reset gegeven?

Ja, maar dat maakt niet uit.

Ik heb de effecten nu uit staan maar het lijkt wel of het steeds erger word.

Ik heb nog even een sample gemaakt

Ok, dat klinkt erger dan bij mij. Wel hetzelfde soort geluid overigens.
 
Heb jij me wel s open gehad Mulders? Zit dat effecten board los van de voice pcb? Of zit alles op 1 print?
 
Hij moet toch weer los wanneer de toetsen binnen zijn dan kijk ik meteen of er zaken zijn die niet kloppen.
 
Heb jij me wel s open gehad Mulders? Zit dat effecten board los van de voice pcb? Of zit alles op 1 print?

Nee, ik heb 'm nog nooit open gehad. Ik heb zo het vermoeden dat er gewoon 1 grote print in zit waar alles op zit. Mike Philco moet dat volgens mij wel weten, die repareert o.a. Rolands.
 
Das jammer ik denk dat ik wegbreng naar Live-Music hier in Arnhem die zit prakties bij mij in de straat een klein kilometerje schouwen.
De verkoper heeft ook al aangeboden om hem bij hem in Berlijn te laten repareren, een vriend van hem repareerd synthesizers voor weinig maar dan moet 'ie wel weer terug gestuurd worden dus dat word afwegen.
 
Das jammer ik denk dat ik wegbreng naar Live-Music hier in Arnhem die zit prakties bij mij in de straat een klein kilometerje schouwen.
De verkoper heeft ook al aangeboden om hem bij hem in Berlijn te laten repareren, een vriend van hem repareerd synthesizers voor weinig maar dan moet 'ie wel weer terug gestuurd worden dus dat word afwegen.

Arnhem-Meppel: 1 uur met de auto
Arnhem-Berlijn: 5,5 uur met de auto
:confused:
 
Heb je dit probleem inmiddels nog kunnen oplossen? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn JD-800. Lijkt dus toch iets met de ouderdom te maken te hebben of zo. Vermoelijk de elco's of zo. Ik was benieuwd of er al een oplossing voor was. Scheelt mij (of de persoon die het voor me gaat repareren) in ieder geval een hoop zoekwerk.
 
Ik denk eerder in de richting van de DA-converter. Heb de mijne ook nog niet lateren repareren, maar ondertussen wel begrepen dat zo ongeveer elke JD-800 hier last van krijgt.
 
Ook ik heb de mijne nog niet laten repareren maar wil dit nu binnenkort wel gaan doen tot op heden was het wat geldgebrek dat de reparatie tegenhield.

Goed om ook te vernemen dat mijn JD800 niet de enige is die dit probleem kent.
Zou gauw hij gemaakt is laat ik het hier even weten.
 
Jongens, zoals DenDer ook al zei: bel Roland Benelux. Ze kennen het euvel en kunnen aardig inschatten wat de kosten zullen zijn, als het al te repareren is. Erg behulpzame lui.
 
Zojuist Roland aan de lijn gehad. Ze kennen het probleem niet, maar ze gaan het onderzoeken. Ik heb ze de link naar deze thread gemaild zodat ze ook een audiovoorbeeld kunnen horen.
 
Heb jij me wel s open gehad Mulders? Zit dat effecten board los van de voice pcb? Of zit alles op 1 print?

Ik heb de JD-800 wel open gemaakt. Het is zeker niet 1 grote print. Het zijn een stuk of 5/6 losse prints. In het midden zit een soort moederbord. Daar zitten via flatcables de overige prints aan. Een print voor de drukknoppen, een print voor de sliders rechts, een print voor de sliders links, een heel klein printje waar o.a. de yes/no knop op zit en een print voor het I/O bord. Waar precies de DA convertor zit weet ik niet. Wat ik wel kan zeggen is dat de diverse IC's niet in socket's zitten, dus vervangen is best een lastig klusje.
 
Ik kreeg zojuist antwoord van Roland. Volgens Roland is de DA convertor het probleem.
Hieronder de reactie van Roland:

Dag Patrick,

die overstuurde klank bij het uitsterven van de sound ligt zeer zeker bij de DA.
In het beste geval is een afregeling voldoende, anders moet hij vervangen worden.
Voor een herstelling van je JD kan je zeker bij ons terecht.

We weten nu in ieder geval dat de DA convertor het probleem is.
Met dat afregelen wordt waarschijnk potmeter VR1 bedoeld die binnenin de JD-800 op het I/O bord zit. Bij mij hielp het afregelen niet. Sterker nog, het lijkt helemaal niks uit te halen. Misschien dat het bij iemand anders wel wat oplost.
De JD-800 door Roland laten herstellen is uiteraard een optie, maar als het alleen de DA convertor is vraag ik me af of het niet iets is wat ik zelf kan doen. Ik heb gevraagd wat de kosten zijn van een nieuwe DA convertor of eventueel (mits nog leverbaar) een heel nieuw IO bord. Eerlijk gezegd weet ik niet eens precies waar in de JD-800 de DA convertor precies zit.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Roland.
Vooralsnog reageren ze erg snel en zijn ze zeer behulpzaam.
 
Nog wat meer info die ik van Roland kreeg:

De DA convertor zit op het jack board.
Het type is PCM61 met als part nummer: 15209160.

Nu alleen nog kijken waar ik zo'n DA convertor kan bestellen.
 
Nu alleen nog kijken waar ik zo'n DA convertor kan bestellen.

Let dan wel even op, want er zijn verschillende types.
Het gaat hier om de 18-Bit PCM61P, dezelfde als in de JD-990. Géén PCM61P-K, die heeft wat andere specs en zelfs een andere voedingsspanning.
De PCM is van Burr-Brown. Als er moeilijk aan te komen is kun je die eventueel vervangen met een AD1860N van Analog Devices. Die is pin-compatible. ;)
 
Back
Top