Hardware midi sequencer.... te veel keus, welke dan?

MPC one.
Geen dedi
Nektar AURA Beat Composer USB/midi pad controller / sequencer
Dit leek me wel een aardig ding met alleen midi DIN out. Dat is genoeg.
In de winkel (Rotterdam) zag ik de demonstratie. Maar ik heb hem nog niet gekocht dus kan ik er verder weinig over vertellen.
Met elektronica onderdelen heb ik zelf het een en ander geknutseld en dat werkt ook. En veel goedkoper.
Daarom wacht ik het even af.
Ik ben wel benieuwd of iemand deze heeft.
 
Als je van cijfers indrukken houd en je bent niet vergeetachtig,8D
dan is de Roland MC-4 Micro Composer wel wat voor je…
Samen met de Roland MTR-100 digitale cassette recorder en de
OP-8M CV/MIDI Interface…
Vergeetachtig?:?
Ja, F**K! vergeten te saven!
5 uur continu cijfers in voeren voor een sequence
is gone! Dat was 1977!:D

Nee, ik heb wel twee hardware sequencers gehad.
M’n eerste is een 2 ch piano sequencer PR-100 van Roland
en de tweede is een Roland MC-50
Toen kwam Cubase en daar bleef het bij.:okdan:
Ik zou echt niet weten welke sequencer het beste is...Té veel om op te noemen.
 
Zo maar eens benieuwd hoeveel mensen er (met name live) 'nog' Roland MC-50 ... MC-80 gebruiken?
In de tachtiger jaren moet ik wel heel kort zo`n ding gehad hebben. Maar heb hem de andere dag `huilend` teruggebracht het werkte traag en ontoegankelijk. `k heb nu zelf een randomgenerator midi gebouwd met elektronica onderdelen. 10% geeft leuk resultaat de rest is 90% om te deleten. Maar die 10% ongeveer is best om te `pruimen` die bewaar ik als uitgewerkte korte melodietjes in het WAV formaat. dus geen MID.
 
In de tachtiger jaren moet ik wel heel kort zo`n ding gehad hebben. Maar heb hem de andere dag `huilend` teruggebracht het werkte traag en ontoegankelijk.

Aha, huilend, dat klinkt alsof je de Roland manual bent gaan lezen :D

`k heb nu zelf een randomgenerator midi gebouwd met elektronica onderdelen. 10% geeft leuk resultaat de rest is 90% om te deleten. Maar die 10% ongeveer is best om te `pruimen` die bewaar ik als uitgewerkte korte melodietjes in het WAV formaat. dus geen MID.

Je toepassing klinkt idd anders dan waar die MC-X0 het sterkst in lijken, dus kan me dat terugbrengen wel voorstellen.
Even nieuwsgierig, je samplet een ruisbron en zet dat dan om naar MIDI-noten?
 
Aha, huilend, dat klinkt alsof je de Roland manual bent gaan lezen :D
Je toepassing klinkt idd anders dan waar die MC-X0 het sterkst in lijken, dus kan me dat terugbrengen wel voorstellen.
Even nieuwsgierig, je samplet een ruisbron en zet dat dan om naar MIDI-noten?

Nu . . .
Nee geen ruisbron twee maal een 555 oscillator met elk een teller er achter aan (van 0 tot 15) de 74193 (of de 7493) dus binair (vier keer aan / uit) ABCD tellend uit. (0-2-4-8)
De oscillators ver-stem ik iets zodat ze niet gelijk lopen.
Met twee ic`s de 7474 klok ik de data op een min of meer op een soms meer willekeurig moment over, gepulst met de andere oscillator
Dan ontstaat er verlopend van volkomen random / willekeur naar of meer een geleidelijk herhalend patroon (in dat geval een rekenkundige patroon.)
De opvolgende patronen lijken op elkaar bij het langzaam draaien aan de potentiometer.
Voor pakweg 10 à 15 € klaar.
Op een simpel goedkoop keyboardje met kleine toetsen 12 optocouplers gebruikt naar de matrixachtige georganiseerde toets uitlezing.
Dus toets voor toets gesoldeerd.
Dat was nog het duurst en bewerkelijk.
En veilig voor de achterliggende elektronica.
Niet erg handig ontworpen want uiteindelijk had ik een kwarts kristal moeten gebruiken wat ik niet gedaan heb, met de 31.500hz midi shiftregister snelheid.
Maar dat vond ik iets te moeilijk.
Toen . . .
Het idee heb ik al praktisch in elkaar gezet in 1977.
Toen werkte alles al.
Alleen bestond er toen nog geen midi.
Daarom zette ik het van 1 t/m 16 patroon om naar analoog signaal met een DA convertor een simpel ding met vier weerstandjes.
Een soort primitieve CV 1volt per ?
Hoewel het ook mooier kan met 16 dezelfde weerstanden en goede afstemming.
Dat analoge signaal leidde ik dan weer naar een 555 oscillators die allerlei tonen begon te `vertonen` à la een sequencer.
Dit geluid leidde ik naar een `eindtrap` van enkele transistors een schril digitaal geluid een blokgolf naar een tweeter voor hoge tonen.
Beetje het geluidscontour van een politie sirene uit Amerika.
Of op een gitaar versterker met wat lagere bas achtige tonen.
`K ben nu even niet in staat een geluid, beeld en schema demo te geven maar ik hoop er op teug te komen.
:D
 
En binnen!
 

Attachments

  • F56F94B8-51F4-4403-A891-BF66C4C8BF9B.jpeg
    F56F94B8-51F4-4403-A891-BF66C4C8BF9B.jpeg
    240,7 KB · Bekeken: 159
Ik probeer te begrijpen waarom iemand anno 2021 nog een hardware sequenser zoekt. Omdat ik nooit ben vergeten wat een geklungel het was om in de 80's een 24-track tape machine synchroon te krijgen met een midi sequenser. Knippen en plakken van 1/4" tape nog buiten beschouwing gelaten. Doe mij dan maar Logic X of Pro Tools.
Maar ja, er zijn altijd mensen die liever met een oude stinkende Volkswagen Kever willen rondhossen. Dat heeft wel zo zijn charme en ik kan me voorstellen dat dat net zo is met een HW sequenser.

;):D8)
 
Laatst gewijzigd:
Ik probeer te begrijpen . .
;):D8)
Het snelle opstarten spreekt me het meest aan. Knop aan en dan binnen 5 seconden geluid.
Het is ook de reden dat ik afgeknapt ben op Ableton de minste tijd om alles aan de praat te krijgen duurt bij mij twintig minuten. En dan maar kijken of het wat wordt. Het is ook de reden dat ik de alleroudste versie van Cubase gebruik omdat het programma nog op een enkele floppy kan / kon is het klein en compact en snel.
Anders verzuip ik in de menu`s en keuzestress.
 
Ik probeer te begrijpen waarom iemand anno 2021 nog een hardware sequenser zoekt. Omdat ik nooit ben vergeten wat een geklungel het was om in de 80's een 24-track tape machine synchroon te krijgen met een midi sequenser. Knippen en plakken van 1/4" tape nog buiten beschouwing gelaten. Doe mij dan maar Logic X of Pro Tools.
Maar ja, er zijn altijd mensen die liever met een oude stinkende Volkswagen Kever willen rondhossen. Dat heeft wel zo zijn charme en ik kan me voorstellen dat dat net zo is met een HW sequenser.

;):D8)

De fun en handig als je DAWless wilt :)
 
Voordeel aan dawless is dat je met je oren werkt ipv je ogen... lekker concentreren op je oren. Dus dat is je antwoord op je reactie wat mij betreft, @sKeLeTvM
Beetje zoals een Sl1200 beatmatchen met de hand en fader. Zoals tip hielen met je opel GT. :D
 
Ik probeer te begrijpen waarom iemand anno 2021 nog een hardware sequenser zoekt. Omdat ik nooit ben vergeten wat een geklungel het was om in de 80's een 24-track tape machine synchroon te krijgen met een midi sequenser. Knippen en plakken van 1/4" tape nog buiten beschouwing gelaten. Doe mij dan maar Logic X of Pro Tools.
Maar ja, er zijn altijd mensen die liever met een oude stinkende Volkswagen Kever willen rondhossen. Dat heeft wel zo zijn charme en ik kan me voorstellen dat dat net zo is met een HW sequenser.

;):D8)
Ik kan je wel een aantal redenen geven (allemaal persoonlijk natuurlijk).
1. Stabiel(er) dan m'n DAW.
2. Midi clock strakker voor aansturen synths
3. Dedicated knoppen die doen waar ze voor bedacht zijn ipv generieke midi controller.
4. Even weg van m'n scherm / muis / toetsenbord etc.
5. Minder keuze = sneller resultaat
6. Ik krijg meer inspiratie van een fysiek apparaat dan van m'n DAW
7. In no time een basis neerleggen en dan lekker jammen. Dat lukt mij niet zo makkelijk en prettig in de DAW
8. Afwisseling. Dus soms lekker in de DAW en daarna weer DAWLess.

Ja, het meeste kan ik ook in de DAW, maar hardware is vaak leuker / makkelijker / sneller.

En natuurlijk niet vergeten dat DAWLess jamming gewoon echt veel hipper, cooler, mooier, beter, interessanter, stoerder, leuker is dan Jamless DAWing :P (i.i.g. op Youtube).
 
Ik probeer te begrijpen [...]

;):D8)
Het snelle opstarten spreekt me het meest aan. Knop aan en dan binnen 5 seconden geluid.
Het is ook de reden dat ik afgeknapt ben op Ableton de minste tijd om alles aan de praat te krijgen duurt bij mij twintig minuten. En dan maar kijken of het wat wordt. Het is ook de reden dat ik de alleroudste versie van Cubase gebruik omdat het programma nog op een enkele floppy kan / kon is het klein en compact en snel.
Anders verzuip ik in de menu`s en keuzestress.
Wat @jserle zegt. ;)
 
Back
Top