Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

korg sq 10 - zaquencer - darktime - arp 1601 clone - faderfox (ben ff type kwijt - zeker checken, die is altijd funky!!)
als hybrid telt: maschine

klinkt indrukwekkender dan 't is: deed t meeste met maschine en moet dringend eens aan de slag met de sq10
Hoe goed lukt het om maschine te combineren met een hardware sequencer in 1 song? Stuurde je clock uit van maschine of omgekeerd?
 
Een 1010music Blackbox. Met de komende\huidige 1.9 versie is het midi-seq zeer uitgebreid geworden.
Heb er een MiniLab mk2 keyboard via USB-host op aangesloten voor spelen en via midi-learn de knopjes-controle.
Inmiddels vooral een Squarp Pyramid mk3. Ga ik eens flink mee aan de slag. Heeft qua werkwijze meer weg van de 'workstation-seq' dan een soort van MPC-achtig iets. :eureka: Probeer gewoon nog 'DAWless' te blijven. 8)
 
Octatrack stuurt alles aan via midi, audio komt binnen op mixer en tape out van mixer gaat terug in de Octa voor resampling
 
Hoe goed lukt het om maschine te combineren met een hardware sequencer in 1 song? Stuurde je clock uit van maschine of omgekeerd?
Dat is een goeie vraag die ik dus echt eens moet proberen. Meestal deed ik dawless of maschine of ableton. Nooit een combinatie.
ik denk dat als ext sequencing en daw / maschine vervelend doet t snel geen workflow voor herhaling is hier.
ik heb de multiclock van erm al gebruikt met ableton, dan kan je ze in tijd verschuiven tov elkaar ( bv drumcomputers) maar heb dat nog nooit gedaan met maschine.
 
Sinds een aantal maanden heb ik de wens om DAWless te gaan. Hiervoor heb ik de afgelopen tijd wat zitten grasduinen voor wat betreft de meest interessante hardwarematige opties.

Wat ik voor ogen heb is uiteindelijk het uitvoeren van een live set zoals Kebu dat doet. Dus dan kom ik uit op een liniaire sequencer waar los van dat geheel live melodieen worden gespeeld.

De Roland MC-707 lijkt me een zeer geschikte kandidaat, deze heeft echter geen Song mode maar 4 Scenes voor een Project en dat lijkt me niet handig.
De Roland MV-1 heeft dit allemaal weer wel, inclusief het hele Zen-Core verhaal maar deze biedt dan weer temelijk weinig mogelijkheden om live nog wat te tweaken wat sounds betreft.
De Squarp Pyramid lijkt me ook wel weer heel erg interessant maar dan wil ik nog wat uitbreiden kwa synth voordat ik dit wil gaan proberen.

Hoe dan ook, ik sta volledig open voor suggesties. Wie weet komt er nog een firmware update voor de MC-707 die Song mode ondersteunt. Denk het eerlijk gezegd niet, want dan schieten ze de MV-1 uit de markt lijkt me
 
Ik heb een MPC One en die bevalt prima. Eerder ook een 1000 en 2500 gehad. Werkte voor mij ook ideaal.
 
Kebu maakte vroeger gebruik van een Yamaha RS7000 dacht ik. Tegenwoordig blijkbaar een MPC2500 waar hij ook videobeelden mee synced. Zie bijgevoegd filmpje voor een uitleg over zijn live setup. Misschien ben je er iets mee.



Voor een gewone lineaire sequencer zweer ik nog steeds bij een Roland MC500mkII maar ben er niet zeker van of je dat wel wil.
 
De Roland MC-707 heeft inderdaad geen song mode. Daarvoor in de plaats kun je combinaties maken op basis van de 16 scenes per project. Die 16 scenes kun je zelf de volgorde van aanpassen op een soort tijdlijn (scene bank). Per bank kun je 16 scenes onderbrengen. Je kunt ook per blokje op een bank bepalen hoevaak dat het blokje herhaald moet worden. Of je kunt een blokje eeuwig laten loopen. Het is eigenlijk gewoon een song mode, maar dan op z’n MC’s. Net even anders dan op een traditionele tijdlijn, zoals bij een Korg workstation of een DAW. Je moet het even leren begrijpen als je ermee bezig bent. Daarna is het heel eenvoudig om complete tracks te bouwen, of zelfs langdurige live sets.
 
Dank je wel @Danny en @Droomsfeer ;)

@Fred B. De aantrekkingskracht van de MC-707 voor mij is de Zen core engine, maar ik ga zeker nog wat MPC One videos bekijken op YT.

De YT video van Kebu is wel fijn voor op de regenachtige zondag. die had ik nog niet eerder gezien:okdan:

En ontzettend bedankt voor de uitleg @Droomsfeer
Het lijkt me dan een kwestie dat ik moet leren 'omdenken' na 30 jaar Cubase gebruikt te hebben...
 
Ik ben tegenwoordig van de MPC-aanpak. Heb de MPC key en MPC-One die ik kan synchroniseren en gebruik als drumcomputer, cliplauncher, looper, respectievelijk live spelen van melodielijnen en solo's. Werkt prima en erg snel van ideeën (jammen) tot complete producties. Net als alles moet je wel wennen en een eigen workflow ontwikkelen. Zitten ook nog eens best wel goede effecten in. Ook ideaal voor het aansturen van midi-instrumenten (zie ook KEBU die zijn synths en visuals aanstuurt via MPC 2500).

Meest storende zijn wel de laadtijden van keygroeps en plugins. Niet erg handig als je live optreedt en van sound of project wilt wisselen. Hoop dat Akai daar iets op vind.
Voor het vinden van sounds, een andere grote tekortkoming van de MPC's, heb ik zelf inmiddels expansions gemaakt van gesamplede synths (klankkleur) en categorie (soort klank), dus daar eigenlijk geen last meer van.
 
De resolutie van de Akai MPC-2500 is niet zo hoog, maar waarschijnlijk voor iedereen voldoende om de begeleiding mee af te spelen. Zelf maal ik niet zo om de resolutie. De Ensoniq SQ-80 heeft maar 24 ppq en dat was de enige sequencer van mijn eerste vier albums.

Ik werk nu ondanks ernstige tekortkomingen, waarover ik elders op dit forum al geklaagd heb, veel met de MPC X, omdat die via DIN en USB enorm veel instrumenten kan afspelen (CV/Gate ook, maar die gebruik ik niet eens). De MPC-4000 heeft die tekortkomingen niet en is voor mij de beste MPC ooit.

Ik heb de afgelopen maanden voor het eerst met de Yamaha QY-700 gewerkt en dat is me enorm goed bevallen. Werkt direct zonder laadtijd, dubbele midi, Midi Time Code, groot scherm, wielen, rubber klavier (niet aanslaggevoelig), 480 ppq, mogelijkheid om achteraf controllernummers te wijzigen (mapping) en wat elke sequencer zou moeten hebben: als je de locatie van een invoer selecteert, dan kun je die direct verplaatsen. Je hoeft dus geen apart commando, zoals move in te geven. Een noot op 01.01.000 wil je bijvoorbeeld verplaatsen naar 01.02.000. Je selecteert de locatie, draait aan het wiel of tikt de nieuwe locatie in en klaar is Kees. De QY-700 gebruikt net als de Roland MC-500 flodderschijven maar ik heb in 34 jaar meer problemen met geheugenkaarten en USB-stcks gehad dan met floppies. Voor zo'n 300 euro moet je er een kunnen scoren. De Roland MC-500 Mk 2 heb ik ook gebruikt, op een album en tijdens een optreden, maar ik vind de QY-700 op alle punten superieur.
 
MPC4k en MPC LIve/X/keys hebben 960 ppqn resolutie
(misschien zie je dit niet op de grid -je kan dit configureren in de opties- , maar ze nemen wel zo op achterliggend)

ik ga wel akkoord met je stelling over 24ppqn resolutie ; dat is ook die van EMU SP12/00 en daarmee zijn fantastische hiphop albums mee gemaakt
 
De resolutie van de Akai MPC-2500 is niet zo hoog, maar waarschijnlijk voor iedereen voldoende om de begeleiding mee af te spelen. Zelf maal ik niet zo om de resolutie.

Bekend trucje bij de mpc is wel dubbel bpm pakken, verdubbeldlt je ppq.
 
Ik gebruik een keystep-pro i.s.m. een beatstep-pro. Hierbij kan ik 7 synths/drumcomputers simultaan aansturen.
Overige apparatuur bedien ik via het betreffende apparaat zelf die binnen handbereik liggen.
 
Iets andere workflow maar qua midi net zo uitgebreid als de mpc: Akai Force. Kijk eens naar Youngr op YouTube voor wat voorbeelden.
 
Just curious, iemand die een Roland MC-80 gebruikt?
Ja, als opvolger van de MC-500 Mk 2. Het is er een met een harde schijf en met SCSI maar zonder de optionele klankbron. Het scherm is groot en goed leesbaar, maar de knopjes zijn van slechte kwaliteit. Ook is een aantal shift-functies niet op het paneel aangegeven. De metronoom heeft een eigen luidsprekertje. Hij kan meer dan duizend maten opnemen en afspelen. De dubbele midi-ingang kan niet zoals bij de QY-700 tegelijk worden gebruikt en is daardoor vrij zinloos maar ik gebruik de tweede ingang om sysex mee op te slaan. De bediening is omslachtiger dan die van de QY-700,destijds de directe concurrent. Er is wel een arpeggiator aanwezig en je kunt sequences met midinootboodschappen afspelen.
 
Ja, als opvolger van de MC-500 Mk 2. Het is er een met een harde schijf en met SCSI maar zonder de optionele klankbron. Het scherm is groot en goed leesbaar, maar de knopjes zijn van slechte kwaliteit. Ook is een aantal shift-functies niet op het paneel aangegeven. De metronoom heeft een eigen luidsprekertje. Hij kan meer dan duizend maten opnemen en afspelen. De dubbele midi-ingang kan niet zoals bij de QY-700 tegelijk worden gebruikt en is daardoor vrij zinloos maar ik gebruik de tweede ingang om sysex mee op te slaan. De bediening is omslachtiger dan die van de QY-700,destijds de directe concurrent. Er is wel een arpeggiator aanwezig en je kunt sequences met midinootboodschappen afspelen.

Hee leuk dat er hier sowieso tenminste nog 1 andere Roland MC-80 around is. :)

Ik heb er ook eentje, maar moet bekennen dat ik er tot zover nog niet diep ingedoken ben. Andere manieren voldeden zover prima, maar de indruk dat dit een redelijk powerhouse is dat nog wel eens goed van pas kan gaan komen. Met die door je aangegeven voor- en nadelen, bedankt voor de info.

Display is idd gorgeous groot, maar zo'n vervangend blauw display lijkt me praktischer (niet mooier maar beter zichtbaar) maar 'k heb die prijs ervan nog niet kunnen rechtvaardigen aangezien ik het apparaat niet druk in gebruik heb.
De mijne heeft een Zip- en de 3.5" floppy-drive. Nu geen HDD (ik vermoed dat zo'n caddy van de VS(R)-lijn zou kunnen passen) en ook niet de interne klankbron.

Groet!
 
Back
Top