Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

Kebu maakte vroeger gebruik van een Yamaha RS7000 dacht ik. Tegenwoordig blijkbaar een MPC2500 waar hij ook videobeelden mee synced. Zie bijgevoegd filmpje voor een uitleg over zijn live setup. Misschien ben je er iets mee.



Symphatiek filmpje, bedankt voor het linken.

Oef, hij heeft z'n setup niet al behoudend samengesteld, gewoon elk kabeltje en finesse toegevoegd aan z'n setup.

Wat ik me daarnaast ook meteen afvraag voor een dergelijke live-setup, zou 'ie eindje verderop een backup hebben staan, of een simplified Plan B?
Ik bedoel, die digitale mixers en met name de MPC2500 moeten niet flippen want dan wordt het stil & donker.
 
Symphatiek filmpje, bedankt voor het linken.

Oef, hij heeft z'n setup niet al behoudend samengesteld, gewoon elk kabeltje en finesse toegevoegd aan z'n setup.

Wat ik me daarnaast ook meteen afvraag voor een dergelijke live-setup, zou 'ie eindje verderop een backup hebben staan, of een simplified Plan B?
Ik bedoel, die digitale mixers en met name de MPC2500 moeten niet flippen want dan wordt het stil & donker.

Volgens mij heeft hij al zijn projecten ook volledig uitgewerkt in Cubase met midi. Ook met sysex om patches te dumpen. Hij zou dus ook gewoon nog een laptop met cubase kunnen aansluiten en dan doet hij hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik zijn studio videos best leuk vind, ook om lekker wat gear te spotten natuurlijk. Maar zijn live dingen, kweetnie, zoveel meeslepen spul om wat vrij standaard voorgeprogrammeerde nummers te spelen (met alle respect, ik doe het hem verder niet na). Los van het technische gedeelte vraag ik me meer af hoe je richting €100k op een podium allemaal verzekerd krijgt. :D
 
Volgens mij heeft hij al zijn projecten ook volledig uitgewerkt in Cubase met midi. Ook met sysex om patches te dumpen. Hij zou dus ook gewoon nog een laptop met cubase kunnen aansluiten en dan doet hij hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik zijn studio videos best leuk vind, ook om lekker wat gear te spotten natuurlijk. Maar zijn live dingen, kweetnie, zoveel meeslepen spul om wat vrij standaard voorgeprogrammeerde nummers te spelen (met alle respect, ik doe het hem verder niet na). Los van het technische gedeelte vraag ik me meer af hoe je richting €100k op een podium allemaal verzekerd krijgt. :D

Ja hoe luxer en uitgebreider je het maakt, des te groter gaat het constrast zijn als je naar Plan B moet overschakelen.
't Is dan wel electronisch, maar leek me toch ook weer niet het genre waar het publiek tegen de tijd dat er iets stukgaat in z'n setup
sowieso zelf intern al allerlei visuals gaat zien wegens de self-inflicted farmaceutica, en ze dat NoodPlan B dus uberhaupt niet echt meekrijgen. 8o)

Aja, prijzige setup, daar noem je zowat. En 't allemaal meeslepen en neerzetten... wij hebben met onze live-zooi ook wel 10+ kabeltjes te prikken, dus 't gaf wat jeuk.
Hij heeft alles netjes van labels voorzien en zal genoeg opbouwtijd geregeld hebben, maar toch...

Qua 'voorgeprogrammeerde nummers', 't viel me inderdaad ook op dat hij 'no backing-tracks' claimde, maar een .mid file afspelen is dat in feite toch ook.

Maar ik wil niet nitpicken, zoals gezegd vond ik 't een symphatiek filmpje. :okdan:
 
Ik denk dat hij met "no backing tracks" vooral bedoelt dat alles wat je hoort live gegenereert wordt door de synths die je voor je ziet.

Check, zoals hij het doet om vanuit die MPC2500 via MIDI een deel van z'n synths automated aan te sturen vind ik ook 'stoerder' dan om het via een vooraf ingeblikte .wav te doen.
't Blijft in principe dan nog steeds een backing track ('t is iets waar je alleen 'select' & 'start' voor hoeft te doen), maar da's semantics/nitpicking. 8o)

(En deze manier geeft 'm uiteraard nog de optie dat automated-aangestuurde geluid nog te tweaken.)
 
Speaking of... voor onze live-soundtracks-band zitten we eens te kijken hoe we precies dat eens kunnen doen: een deel sequenced voor achtergrond-parts.

Geen bezwaar tegen laptops (om het filmscherm aan te sturen sowieso al laptop), maar met name benieuwd of die tegenwoordige hardware daadwerkelijk zoveel stabieler is
- versus om ook voor sequences een laptop te gebruiken (bijv Ableton Live).

Compacter gezegd:
Wat zijn jullie live-ervaringen - is een Akai MPC One/Live/dinges / Force (ook gewoon computers intern) daadwerkelijk 10x zo weinig crashend als een fatsoenlijke & slim afgestelde computer (Win10) ?
Of is dat het aloude hardware-verkooppraatje, maar zijn die dingen met al die fancy toevoegingen (plugins & more) these days eigenlijk vergelijkbaar kwetsbaar geworden?

Dank!
 
Speaking of... voor onze live-soundtracks-band zitten we eens te kijken hoe we precies dat eens kunnen doen: een deel sequenced voor achtergrond-parts.

Geen bezwaar tegen laptops (om het filmscherm aan te sturen sowieso al laptop), maar met name benieuwd of die tegenwoordige hardware daadwerkelijk zoveel stabieler is
- versus om ook voor sequences een laptop te gebruiken (bijv Ableton Live).

Compacter gezegd:
Wat zijn jullie live-ervaringen - is een Akai MPC One/Live/dinges / Force (ook gewoon computers intern) daadwerkelijk 10x zo weinig crashend als een fatsoenlijke & slim afgestelde computer (Win10) ?
Of is dat het aloude hardware-verkooppraatje, maar zijn die dingen met al die fancy toevoegingen (plugins & more) these days eigenlijk vergelijkbaar kwetsbaar geworden?

Dank!
Ik heb de MPC hier voor overwogen, maar uiteindelijk na testen besloten om toch een laptop met Reaper te gebruiken.
Super stabiel en draait op bijna elke laptop.
De MPC en lange wav files vond ik niet lekker werken, vooral als je 'per ongeluk' een keer net niet goed begint met de band.
Omdat die lange wav files gewoon doorlopen in de MPC als je een drumtrack gebruikt.

Die lange samples 'weten' niet als je ineens een paar tellen terug of verder moet (ja, dat moet niet, maar het gebeurt toch bij ons, zangeres zet net wat te vroeg of te laat in bijv.) en in de DAW kan ik dan gewoon in de maat de goede marker aanklikken en dan gaat hij daar weer verder) bij de MPC liep de sample dan door (terwijl de beat wel wist dat de tapehead verplaatst was, dus dat was echt ruk)

Audiotracks op MPC hebben dat probleem niet, maar daar heb je er maar 8 van en dan moet je steeds projecten laden. Dat wilde ik niet.
Ik maak de optredens helemaal klaar in Reaper met clicktrack en kan zo alles gewoon door laten lopen.

En samples opknippen kan ook (in de MPC), maar dat werd zo'n geknooi en toen dacht ik : waarom eigenlijk?
Laptop met Reaper werkt veel makkelijker, zeker als je even snel wat wilt veranderen.
 
Dank je voor je ervaringen delen. Ja snel kunnen navigeren belangrijk, niks zo vervelend als het einde van een sample te moeten afwachten of andere net-niet functionaliteit.

Ja 't is inderdaad vaak wat (soms geforceerd) gedoe om het in een ander formaat om te persen - dan erg handig om in het format te kunnen blijven waarin je 't waarschijnlijk sowieso al begonnen was. Dingen beginnen hier vaak ook in Reaper. Draait prima en robuust, maar naar m'n gevoel/ervaringen echter net niet stormvast genoeg om geen podium-hassle te ... (niet of, maar wanneer...)

Maar goed, voor de prijs van een recente 2ehands instap MPC oid zet je met gemak in plaats daarvan twee refurbished prof. laptops neer, zo zit het dan ook weer. :)

Over markers in Reaper nog: ooit eens getest, 't werkte vrij goed om via Program Changes (footcontroller) naar bepaalde markers te kunnen springen.
 
Dank je voor je ervaringen delen. Ja snel kunnen navigeren belangrijk, niks zo vervelend als het einde van een sample te moeten afwachten of andere net-niet functionaliteit.

Ja 't is inderdaad vaak wat (soms geforceerd) gedoe om het in een ander formaat om te persen - dan erg handig om in het format te kunnen blijven waarin je 't waarschijnlijk sowieso al begonnen was. Dingen beginnen hier vaak ook in Reaper. Draait prima en robuust, maar naar m'n gevoel/ervaringen echter net niet stormvast genoeg om geen podium-hassle te ... (niet of, maar wanneer...)

Maar goed, voor de prijs van een recente 2ehands instap MPC oid zet je met gemak in plaats daarvan twee refurbished prof. laptops neer, zo zit het dan ook weer. :)

Over markers in Reaper nog: ooit eens getest, 't werkte vrij goed om via Program Changes (footcontroller) naar bepaalde markers te kunnen springen.
Ik gebruik al weer een aantal jaren Reaper op het podium met een goedkope surface (2e hands gescoord) en heb een goedkope backup laptop bij me.
De interface werkt op beide, dus als er een laptop crasht, is het even vervelend, maar dan moet ik die dus even omprikken en Reaper starten.
Nog nooit nodig gehad, maar better safe......
En MPC's crashen ook (althans, dat lees je dan). Dus ook daar zou ik m'n geld niet op zetten.
 
Ik gebruik al weer een aantal jaren Reaper op het podium met een goedkope surface (2e hands gescoord) en heb een goedkope backup laptop bij me.
De interface werkt op beide, dus als er een laptop crasht, is het even vervelend, maar dan moet ik die dus even omprikken en Reaper starten.
Nog nooit nodig gehad, maar better safe......
En MPC's crashen ook (althans, dat lees je dan). Dus ook daar zou ik m'n geld niet op zetten.
Hopla! :)

Kan 't snappen dat MPCs ook kunnen crashen, nou, dan is 't simpel, 't kan met laptop. Moet zeggen dat er in al die jaren (voor het beeld vanaf laptop) er live ook nog nooit wat fout is gegaan wat aan laptop te wijten viel (flippende beamers en instortende projectie-schermen - da's ander verhaal 8o) )
 
Hopla! :)

Kan 't snappen dat MPCs ook kunnen crashen, nou, dan is 't simpel, 't kan met laptop. Moet zeggen dat er in al die jaren (voor het beeld vanaf laptop) er live ook nog nooit wat fout is gegaan wat aan laptop te wijten viel (flippende beamers en instortende projectie-schermen - da's ander verhaal 8o) )
Ja, mijn punt is meer dat beide kunnen crashen en je sowieso een backup moet hebben.
En voor ons was een DAW met scherm en muis makkelijker dan een MPC.
Maar het zijn hier enkel backing tracks en een klikje.
Dus dat gaat prima.
Als ik ook midi aan moest sturen, dan zou ik nog even verder prutsen, want midi over USB is lang niet altijd stabiel (in mijn Windows ervaring).
 
Ik heb altijd hardware sequencers gebruikt, ook op het podium, de MPC's echter nog niet. De laatste keer heb ik de Korg Kronos gebruikt. Omdat die ook audiobestanden kan afspelen, scheelde mij dat een hoop gezeul met synthesizers die anders deels via midi zouden zijn bespeeld. Het enige wat een keer is gecrasht, is de Ensoniq TS-10. Na herstart werkte hij weer. Plan B is bij mij improviseren en alles zelf spelen. Ik moest tijdens mijn debuut als synthesist in 1990 in het Turfschip van Breda al op Plan B overgaan. Daarna nooit meer. Het lag niet aan de sequencer. Gelukkig gebeurde het bij de toegift en was het optreden zo'n succes dat het duizendkoppige publiek het niet uitmaakte.
 
Als ik ook midi aan moest sturen, dan zou ik nog even verder prutsen, want midi over USB is lang niet altijd stabiel (in mijn Windows ervaring).

Wat verder prutsen voor MIDI hier idd een goed gekozen woord ;)
Rondgekeken of er inmiddels nog nieuwe kandidaten zijn opgedoken voor een compact standalone apparaat dat onder een stel pads/buttons elk een MIDI-sequence kan herbergen.
Die zijn er wel, maar hebben dan meestal weer geen CC. Wonderlijk hoe hardnekkig dit vaak absent is, al kan ik snappen dat step-seqeuncers dit niet aanbieden om schokkerig CC-verloop te voorkomen.
 
Ik moest tijdens mijn debuut als synthesist in 1990 in het Turfschip van Breda al op Plan B overgaan. Daarna nooit meer. Het lag niet aan de sequencer. Gelukkig gebeurde het bij de toegift en was het optreden zo'n succes dat het duizendkoppige publiek het niet uitmaakte.

Equipment-storing in 1990 in het Turfschip in Breda, dat zal het natrillen nog zijn geweest van het concert daar AC/DC daar in 1980 gaf :)
 
Back
Top