Hardware midi sequencer.... te veel keus, welke dan?

Zoals zo veel onderwerpen, hier op het forum. De een houd van dit en de ander van iets anders.

Allemaal individuen die een passie voor muziek delen. Waarbij ieder zijn eigen pad bewandeld.

Mooi toch 🤘
 
Ik heb nu:
Squid (zelfs beter dan Cirklon IMHO)
KORG SQ-64
Oxi One
NDLR
LFE (heeft nu ook sequencer onboard)

Allemaal te leuk en te goedkoop om keuzes te maken en weg te doen.
Op dit moment in Squid vibe, Oxi aan het ontdekken
SQ-64 ligt in de kast, maar is perfect om even snel direct stand alone ergens aan te hangen.
 
Of haal ik nu dingen door elkaar.
:D

Vorig millennium gebruikte ik zo'n 10 jaar lang Cakewalk Pro 3.0 tot Calkewalk Sonar 4 meen ik, maar het gebruik van een computer bij het maken van muziek begon me steeds meer tegen te staan... ik vind computers inmiddels een ongelofelijke cockblocker voor creativiteit, en de enige reden dat hier nog een computer ergens in de studio staat is omdat Maschine 'm nodig heeft
 
:D

Vorig millennium gebruikte ik zo'n 10 jaar lang Cakewalk Pro 3.0 tot Calkewalk Sonar 4 meen ik, maar het gebruik van een computer bij het maken van muziek begon me steeds meer tegen te staan... ik vind computers inmiddels een ongelofelijke cockblocker voor creativiteit, en de enige reden dat hier nog een computer ergens in de studio staat is omdat Maschine 'm nodig heeft
Ja, voor mij is de combinatie perfect. Soms heb ik behoefte aan een 'blank canvas' met ongelimiteerde mogelijkheden en soms juist aan de gekanaliseerde directheid van hardware.
Beide hebben voor mij een doel en nut, maar de meeste lol haal ik uit jammen met m'n hardware.
Echte 'tracks' maak ik echter 99% van de tijd in Reason. (soms aangevuld met synth opnames die Reason dan sequensed).
Ik heb het wel geprobeerd om totaal dawless een track te maken, maar dat schiet voor mij z'n doel voorbij.
Dan ben ik nog details aan het invoeren en corrigeren in een sequencer, waardoor de lol er al gauw af is en ik dat ding geneigd ben door het raam te gooien omdat ik de tijdlijn en muis mis en hij dingen niet kan die Reason met 1 klik doet.
DAWless Jamming is precies wat de spijker op z'n kop is. Ik jam niet zo fijn in Reason, daar heb ik m'n hardware voor.

Nu denk ik dat het nog wel wat uitmaakt in welke DAW je werkt, hoeveel frustratie het oplevert.
Reason heeft (bij mij iig) nagenoeg geen punten waar ik tegenaan loop.
Ik heb een perfect geïntegreerde (voor Reason gemaakte) controller, waardoor ik veel zonder muis enzo kan doen (als ik dat zou willen).
Het is hooguit de overvloed aan keuzes waardoor ik af en toe geen zin meer heb.

Ik heb ook Reaper, maar dat inspireert me dus totaal niet (wel ideaal voor opnemen en mixen).
Reason is gewoon bijna alsof je hardware voor je neus hebt. Maar dan met de flexibiliteit van software.
Geen idee of ik diezelfde inspiratie ook krijg van andere DAWs.
Ik wil binnenkort Ableton gaan proberen voor live werk, dan weet ik ook hoe dat 'werkt' voor mij.
 
Ik kan je wel een aantal redenen geven (allemaal persoonlijk natuurlijk).
1. Stabiel(er) dan m'n DAW.
2. Midi clock strakker voor aansturen synths
3. Dedicated knoppen die doen waar ze voor bedacht zijn ipv generieke midi controller.
4. Even weg van m'n scherm / muis / toetsenbord etc.
5. Minder keuze = sneller resultaat
6. Ik krijg meer inspiratie van een fysiek apparaat dan van m'n DAW


Ja, het meeste kan ik ook in de DAW, maar hardware is vaak leuker / makkelijker / sneller.

1 --> 6 voor mij.
Met 4x RM1x... what could possibly go wrong :D .

Cheers,
Exo. :mega:
 
Zo maar eens benieuwd hoeveel mensen er (met name live) 'nog' Roland MC-50 ... MC-80 gebruiken?

ik heb een mc-50 gehad.. Op zich een cool ding, mooi design ook. Alleen wat maten loopen gaat niet naadloos.. er komt een korte pauze. En notes editten gaat traaaaaaaaaaaag.... Wel leuk is dat je 16 midi channels op 1 track kan opnemen..
 
ik heb een mc-50 gehad.. Op zich een cool ding, mooi design ook. Alleen wat maten loopen gaat niet naadloos.. er komt een korte pauze. En notes editten gaat traaaaaaaaaaaag.... Wel leuk is dat je 16 midi channels op 1 track kan opnemen..

Hahaha da's een fraaie, allerlei vragen aan m'n quote toevoegen :D Zolang je me niet in opspraak brengt (je zult bijv. maar als een Foo Fighters fan worden bestempeld :o: ) vind ik 't allemaal prima ;)


Hmm, die MC-50, als dat niet naadloos kan is dat wel een bezwaar. Geen idee of de MC-80 daar ook last van heeft.
 
Squid is een heel toffe sequencer. Wat je daarop allemaal met ritmes kan doen is uniek.
Maar niet makkelijk om echt een arrangement in te maken als je dat wil. Een groot deel van mijn tracks zijn techno-jams. Daarvoor is die perfect. Maar als je meer aan een compositie werkt - zeg a-b-a met een bridge ertussen - is het echt geklooi! Behalve dat er slechts 16 pattern sets zijn + geen arranger, is het ook iets te makkelijk om te vroeg of te laat van een pattern set naar de volgende te switchen.
 
Squid is een heel toffe sequencer. Wat je daarop allemaal met ritmes kan doen is uniek.
Maar niet makkelijk om echt een arrangement in te maken als je dat wil. Een groot deel van mijn tracks zijn techno-jams. Daarvoor is die perfect. Maar als je meer aan een compositie werkt - zeg a-b-a met een bridge ertussen - is het echt geklooi! Behalve dat er slechts 16 pattern sets zijn + geen arranger, is het ook iets te makkelijk om te vroeg of te laat van een pattern set naar de volgende te switchen.
Ja klopt, maar dan exporteer je die patterns weer heel makkelijk naar Cubase, waar je ze dan in volgorde kan draggen en droppen
 
:D

Vorig millennium gebruikte ik zo'n 10 jaar lang Cakewalk Pro 3.0 tot Calkewalk Sonar 4 meen ik, maar het gebruik van een computer bij het maken van muziek begon me steeds meer tegen te staan... ik vind computers inmiddels een ongelofelijke cockblocker voor creativiteit, en de enige reden dat hier nog een computer ergens in de studio staat is omdat Maschine 'm nodig heeft
Hallo,

Ik gebruik cubase vanaf het eerste uur en voel mij totaal niet geremd:D:D
Misschien ligt het probleem bij jezelf,het begint klein en word groter,Je kan ook een eenvoudige DAW Nemen bijvoorbeeld Mixcraft 9 pro!
Zou je wel op een podium durven!!!

Groeten van Andreos:)
 
[..] Misschien ligt het probleem bij jezelf,het begint klein en word groter,Je kan ook een eenvoudige DAW Nemen bijvoorbeeld Mixcraft 9 pro! [..]
Wat mij voornamelijk beperkt is niet zozeer de complexiteit, maar het strikte lineaire aspect van de meeste (alle?) DAW's. Daarnaast neem ik (los van wat samples) geen audio op, dus de A in DAW gaat al aan me voorbij ;)
En ondanks dat ikzelf voornamelijk snoeiharde EDM maak, is muziek maken voor mij persoonlijk iets 'organisch', iets wat vanzelf ontstaat terwijl ik aan het spelen ben. Met achteraf zaken rechttrekken of noten in een pianorol toevoegen mis ik juist het 'in het moment' zijn van muziek maken.

Mijn workflow is uitsluitend pattern-based, en live-sequencing van de gecombineerde step-sequencers van drummachines, synths en standalone sequencers zijn hier voor mij onmisbaar :okdan:
 
[...]
Je kan ook een eenvoudige DAW Nemen bijvoorbeeld Mixcraft 9 pro!
Één seconde naar de interface gekeken en ik zie geen verschil met andere DAW's qua "geen idee waar ik moet beginnen". Een eenvoudig computer programma naast een hardware sequencer is Audacity.
 
Back
Top