Voor live: hoe doen jullie overgangen tussen tracks? Ervaringen/tips?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Ik ben geleidelijk aan het experimenteren met sequencers, wat hardware modules en een digitale mixer om live te kunne spelen.

Mijn keuze ligt momenteel bij een Toraiz SP16, een Squid, een Bitstream 3x en een Allen & Heath Qu-Pac mixer (inclusief interne effects).
Nu kom ik op de classic issue van songovergangen/laadtijden en sync/start/stop dingen tussen nummers door.

Hoe ik het nu zie:
- SP16 als master
- Squid als slave
- Squid out naar Bitstream 3x
- Bitstream 3x midi 1 voor controle van hardware modules
- Bitstream 3x midi 2 voor controle van digitale mixer + interne effecten/Eq

Ik moet scene/projectwisselingen doen, zeker in de SP16 en waarschijnlijk ook in de Qu-Pac.
Maar dan zit je dus enerzijds met dat je de SP16 moet stoppen voor nieuw project te laden (waardoor ook sync met Squid stilvalt), en anderzijds zit
je met (een weliswaar kleine) audiogap als ik de scenewisselingen in de digitale mixer doorvoer.

Ik weet effe niet goed hoe ik beide problemen zou kunnen opvangen of anders kan doen.

Hoe doen jullie dat in een live context?
Enige suggesties of tips?
Dingen om rekening mee te houden?

Dank!
 
Ja, een tijd geleden al de multiclock uitgecheckt. Maar wat ik me dan afvraag, als de clock continu blijft doorlopen en je zou dan project laden, hoe krijg
je die dan weer gesynced als je op play zou duwen? Als SP16 in slave zou staan, kan je die normaal toch niet zelf op play zetten dan?
 
Maar dan zit je dus enerzijds met dat je de SP16 moet stoppen voor nieuw project te laden (waardoor ook sync met Squid stilvalt), en anderzijds zit
je met (een weliswaar kleine) audiogap als ik de scenewisselingen in de digitale mixer doorvoer.

Ik weet effe niet goed hoe ik beide problemen zou kunnen opvangen of anders kan doen.

Heb wel eens gezien dat men een (andere) kleine sampler meenam om de breaks in te vullen, en wat zee of spacy geluiden iod afspeelden.
Dan als het volgende project ingeladen was, gewoon weer op start drukken en verder gaan.
 
Ik ben geleidelijk aan het experimenteren met sequencers, wat hardware modules en een digitale mixer om live te kunne spelen.

Mijn keuze ligt momenteel bij een Toraiz SP16, een Squid, een Bitstream 3x en een Allen & Heath Qu-Pac mixer (inclusief interne effects).
Nu kom ik op de classic issue van songovergangen/laadtijden en sync/start/stop dingen tussen nummers door.

Hoe ik het nu zie:
- SP16 als master
- Squid als slave
- Squid out naar Bitstream 3x
- Bitstream 3x midi 1 voor controle van hardware modules
- Bitstream 3x midi 2 voor controle van digitale mixer + interne effecten/Eq

Ik moet scene/projectwisselingen doen, zeker in de SP16 en waarschijnlijk ook in de Qu-Pac.
Maar dan zit je dus enerzijds met dat je de SP16 moet stoppen voor nieuw project te laden (waardoor ook sync met Squid stilvalt), en anderzijds zit
je met (een weliswaar kleine) audiogap als ik de scenewisselingen in de digitale mixer doorvoer.

Ik weet effe niet goed hoe ik beide problemen zou kunnen opvangen of anders kan doen.

Hoe doen jullie dat in een live context?
Enige suggesties of tips?
Dingen om rekening mee te houden?

Dank!

Een sync-bare looper is ook een uitkomst. Daar is best wat keuze in tegenwoordig.
Dan record -> loop je het einde van de track, zodat deze nog een tijdje doorloopt en dan kan je de SP-16 stoppen en nieuwe projects laden.
De E-RM kan inderdaad per track (4 totaal) apart gestopt en gestart worden.
Je kan ook per track een sync shift (vroeg/laat) doen, zodat je (net als een DJ) de beat er even een heel klein beetje uit sync laten lopen en er dan langzaam perfect indraaien.
Dat klinkt heel bevredigend en geeft er echt een live randje aan.

PS. Nu ik er aan denk, de SP-16 kan ook loopen, maar die wilde je juist stoppen...:dubbel:
 
En niemand werkt bv met scene changes op een digitale mixer? Hoe doen jullie dat dan met bepaalde effecten op bepaalde sporen van bepaalde nummers? Allemaal handmatig wisselen, of bv de samples met effect samplen zodat ze live geen effect nodig hebben?
 
Vind dit een erg interessant topic.
Kan echter weinig zinnig eantwoorden geven op de vragen van TO (wat ik erg jammer vind).
Zelf heb ik nog nooit echt live opgetreden en ik zou dan ook momenteel niet weten hoe ik dit moet gaan bewerkstelligen.
Het lijkt het me inderdaad ook wel handig, wat SB-SIX ook al schreef, om twee sequencers tot mijn beschikking te hebben.
Heb zelf verder een Novation Launchpad Pro.
Zou ergens in de toekomst wel evt willen overgaan op een Push 2.
 
Back
Top