Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

Kebu maakte vroeger gebruik van een Yamaha RS7000 dacht ik. Tegenwoordig blijkbaar een MPC2500 waar hij ook videobeelden mee synced. Zie bijgevoegd filmpje voor een uitleg over zijn live setup. Misschien ben je er iets mee.



Symphatiek filmpje, bedankt voor het linken.

Oef, hij heeft z'n setup niet al behoudend samengesteld, gewoon elk kabeltje en finesse toegevoegd aan z'n setup.

Wat ik me daarnaast ook meteen afvraag voor een dergelijke live-setup, zou 'ie eindje verderop een backup hebben staan, of een simplified Plan B?
Ik bedoel, die digitale mixers en met name de MPC2500 moeten niet flippen want dan wordt het stil & donker.
 
Symphatiek filmpje, bedankt voor het linken.

Oef, hij heeft z'n setup niet al behoudend samengesteld, gewoon elk kabeltje en finesse toegevoegd aan z'n setup.

Wat ik me daarnaast ook meteen afvraag voor een dergelijke live-setup, zou 'ie eindje verderop een backup hebben staan, of een simplified Plan B?
Ik bedoel, die digitale mixers en met name de MPC2500 moeten niet flippen want dan wordt het stil & donker.

Volgens mij heeft hij al zijn projecten ook volledig uitgewerkt in Cubase met midi. Ook met sysex om patches te dumpen. Hij zou dus ook gewoon nog een laptop met cubase kunnen aansluiten en dan doet hij hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik zijn studio videos best leuk vind, ook om lekker wat gear te spotten natuurlijk. Maar zijn live dingen, kweetnie, zoveel meeslepen spul om wat vrij standaard voorgeprogrammeerde nummers te spelen (met alle respect, ik doe het hem verder niet na). Los van het technische gedeelte vraag ik me meer af hoe je richting €100k op een podium allemaal verzekerd krijgt. :D
 
Volgens mij heeft hij al zijn projecten ook volledig uitgewerkt in Cubase met midi. Ook met sysex om patches te dumpen. Hij zou dus ook gewoon nog een laptop met cubase kunnen aansluiten en dan doet hij hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik zijn studio videos best leuk vind, ook om lekker wat gear te spotten natuurlijk. Maar zijn live dingen, kweetnie, zoveel meeslepen spul om wat vrij standaard voorgeprogrammeerde nummers te spelen (met alle respect, ik doe het hem verder niet na). Los van het technische gedeelte vraag ik me meer af hoe je richting €100k op een podium allemaal verzekerd krijgt. :D

Ja hoe luxer en uitgebreider je het maakt, des te groter gaat het constrast zijn als je naar Plan B moet overschakelen.
't Is dan wel electronisch, maar leek me toch ook weer niet het genre waar het publiek tegen de tijd dat er iets stukgaat in z'n setup
sowieso zelf intern al allerlei visuals gaat zien wegens de self-inflicted farmaceutica, en ze dat NoodPlan B dus uberhaupt niet echt meekrijgen. 8o)

Aja, prijzige setup, daar noem je zowat. En 't allemaal meeslepen en neerzetten... wij hebben met onze live-zooi ook wel 10+ kabeltjes te prikken, dus 't gaf wat jeuk.
Hij heeft alles netjes van labels voorzien en zal genoeg opbouwtijd geregeld hebben, maar toch...

Qua 'voorgeprogrammeerde nummers', 't viel me inderdaad ook op dat hij 'no backing-tracks' claimde, maar een .mid file afspelen is dat in feite toch ook.

Maar ik wil niet nitpicken, zoals gezegd vond ik 't een symphatiek filmpje. :okdan:
 
Ik denk dat hij met "no backing tracks" vooral bedoelt dat alles wat je hoort live gegenereert wordt door de synths die je voor je ziet.

Check, zoals hij het doet om vanuit die MPC2500 via MIDI een deel van z'n synths automated aan te sturen vind ik ook 'stoerder' dan om het via een vooraf ingeblikte .wav te doen.
't Blijft in principe dan nog steeds een backing track ('t is iets waar je alleen 'select' & 'start' voor hoeft te doen), maar da's semantics/nitpicking. 8o)

(En deze manier geeft 'm uiteraard nog de optie dat automated-aangestuurde geluid nog te tweaken.)
 
Speaking of... voor onze live-soundtracks-band zitten we eens te kijken hoe we precies dat eens kunnen doen: een deel sequenced voor achtergrond-parts.

Geen bezwaar tegen laptops (om het filmscherm aan te sturen sowieso al laptop), maar met name benieuwd of die tegenwoordige hardware daadwerkelijk zoveel stabieler is
- versus om ook voor sequences een laptop te gebruiken (bijv Ableton Live).

Compacter gezegd:
Wat zijn jullie live-ervaringen - is een Akai MPC One/Live/dinges / Force (ook gewoon computers intern) daadwerkelijk 10x zo weinig crashend als een fatsoenlijke & slim afgestelde computer (Win10) ?
Of is dat het aloude hardware-verkooppraatje, maar zijn die dingen met al die fancy toevoegingen (plugins & more) these days eigenlijk vergelijkbaar kwetsbaar geworden?

Dank!
 
Speaking of... voor onze live-soundtracks-band zitten we eens te kijken hoe we precies dat eens kunnen doen: een deel sequenced voor achtergrond-parts.

Geen bezwaar tegen laptops (om het filmscherm aan te sturen sowieso al laptop), maar met name benieuwd of die tegenwoordige hardware daadwerkelijk zoveel stabieler is
- versus om ook voor sequences een laptop te gebruiken (bijv Ableton Live).

Compacter gezegd:
Wat zijn jullie live-ervaringen - is een Akai MPC One/Live/dinges / Force (ook gewoon computers intern) daadwerkelijk 10x zo weinig crashend als een fatsoenlijke & slim afgestelde computer (Win10) ?
Of is dat het aloude hardware-verkooppraatje, maar zijn die dingen met al die fancy toevoegingen (plugins & more) these days eigenlijk vergelijkbaar kwetsbaar geworden?

Dank!
Ik heb de MPC hier voor overwogen, maar uiteindelijk na testen besloten om toch een laptop met Reaper te gebruiken.
Super stabiel en draait op bijna elke laptop.
De MPC en lange wav files vond ik niet lekker werken, vooral als je 'per ongeluk' een keer net niet goed begint met de band.
Omdat die lange wav files gewoon doorlopen in de MPC als je een drumtrack gebruikt.

Die lange samples 'weten' niet als je ineens een paar tellen terug of verder moet (ja, dat moet niet, maar het gebeurt toch bij ons, zangeres zet net wat te vroeg of te laat in bijv.) en in de DAW kan ik dan gewoon in de maat de goede marker aanklikken en dan gaat hij daar weer verder) bij de MPC liep de sample dan door (terwijl de beat wel wist dat de tapehead verplaatst was, dus dat was echt ruk)

Audiotracks op MPC hebben dat probleem niet, maar daar heb je er maar 8 van en dan moet je steeds projecten laden. Dat wilde ik niet.
Ik maak de optredens helemaal klaar in Reaper met clicktrack en kan zo alles gewoon door laten lopen.

En samples opknippen kan ook (in de MPC), maar dat werd zo'n geknooi en toen dacht ik : waarom eigenlijk?
Laptop met Reaper werkt veel makkelijker, zeker als je even snel wat wilt veranderen.
 
Dank je voor je ervaringen delen. Ja snel kunnen navigeren belangrijk, niks zo vervelend als het einde van een sample te moeten afwachten of andere net-niet functionaliteit.

Ja 't is inderdaad vaak wat (soms geforceerd) gedoe om het in een ander formaat om te persen - dan erg handig om in het format te kunnen blijven waarin je 't waarschijnlijk sowieso al begonnen was. Dingen beginnen hier vaak ook in Reaper. Draait prima en robuust, maar naar m'n gevoel/ervaringen echter net niet stormvast genoeg om geen podium-hassle te ... (niet of, maar wanneer...)

Maar goed, voor de prijs van een recente 2ehands instap MPC oid zet je met gemak in plaats daarvan twee refurbished prof. laptops neer, zo zit het dan ook weer. :)

Over markers in Reaper nog: ooit eens getest, 't werkte vrij goed om via Program Changes (footcontroller) naar bepaalde markers te kunnen springen.
 
Dank je voor je ervaringen delen. Ja snel kunnen navigeren belangrijk, niks zo vervelend als het einde van een sample te moeten afwachten of andere net-niet functionaliteit.

Ja 't is inderdaad vaak wat (soms geforceerd) gedoe om het in een ander formaat om te persen - dan erg handig om in het format te kunnen blijven waarin je 't waarschijnlijk sowieso al begonnen was. Dingen beginnen hier vaak ook in Reaper. Draait prima en robuust, maar naar m'n gevoel/ervaringen echter net niet stormvast genoeg om geen podium-hassle te ... (niet of, maar wanneer...)

Maar goed, voor de prijs van een recente 2ehands instap MPC oid zet je met gemak in plaats daarvan twee refurbished prof. laptops neer, zo zit het dan ook weer. :)

Over markers in Reaper nog: ooit eens getest, 't werkte vrij goed om via Program Changes (footcontroller) naar bepaalde markers te kunnen springen.
Ik gebruik al weer een aantal jaren Reaper op het podium met een goedkope surface (2e hands gescoord) en heb een goedkope backup laptop bij me.
De interface werkt op beide, dus als er een laptop crasht, is het even vervelend, maar dan moet ik die dus even omprikken en Reaper starten.
Nog nooit nodig gehad, maar better safe......
En MPC's crashen ook (althans, dat lees je dan). Dus ook daar zou ik m'n geld niet op zetten.
 
Ik gebruik al weer een aantal jaren Reaper op het podium met een goedkope surface (2e hands gescoord) en heb een goedkope backup laptop bij me.
De interface werkt op beide, dus als er een laptop crasht, is het even vervelend, maar dan moet ik die dus even omprikken en Reaper starten.
Nog nooit nodig gehad, maar better safe......
En MPC's crashen ook (althans, dat lees je dan). Dus ook daar zou ik m'n geld niet op zetten.
Hopla! :)

Kan 't snappen dat MPCs ook kunnen crashen, nou, dan is 't simpel, 't kan met laptop. Moet zeggen dat er in al die jaren (voor het beeld vanaf laptop) er live ook nog nooit wat fout is gegaan wat aan laptop te wijten viel (flippende beamers en instortende projectie-schermen - da's ander verhaal 8o) )
 
Hopla! :)

Kan 't snappen dat MPCs ook kunnen crashen, nou, dan is 't simpel, 't kan met laptop. Moet zeggen dat er in al die jaren (voor het beeld vanaf laptop) er live ook nog nooit wat fout is gegaan wat aan laptop te wijten viel (flippende beamers en instortende projectie-schermen - da's ander verhaal 8o) )
Ja, mijn punt is meer dat beide kunnen crashen en je sowieso een backup moet hebben.
En voor ons was een DAW met scherm en muis makkelijker dan een MPC.
Maar het zijn hier enkel backing tracks en een klikje.
Dus dat gaat prima.
Als ik ook midi aan moest sturen, dan zou ik nog even verder prutsen, want midi over USB is lang niet altijd stabiel (in mijn Windows ervaring).
 
Ik heb altijd hardware sequencers gebruikt, ook op het podium, de MPC's echter nog niet. De laatste keer heb ik de Korg Kronos gebruikt. Omdat die ook audiobestanden kan afspelen, scheelde mij dat een hoop gezeul met synthesizers die anders deels via midi zouden zijn bespeeld. Het enige wat een keer is gecrasht, is de Ensoniq TS-10. Na herstart werkte hij weer. Plan B is bij mij improviseren en alles zelf spelen. Ik moest tijdens mijn debuut als synthesist in 1990 in het Turfschip van Breda al op Plan B overgaan. Daarna nooit meer. Het lag niet aan de sequencer. Gelukkig gebeurde het bij de toegift en was het optreden zo'n succes dat het duizendkoppige publiek het niet uitmaakte.
 
Als ik ook midi aan moest sturen, dan zou ik nog even verder prutsen, want midi over USB is lang niet altijd stabiel (in mijn Windows ervaring).

Wat verder prutsen voor MIDI hier idd een goed gekozen woord ;)
Rondgekeken of er inmiddels nog nieuwe kandidaten zijn opgedoken voor een compact standalone apparaat dat onder een stel pads/buttons elk een MIDI-sequence kan herbergen.
Die zijn er wel, maar hebben dan meestal weer geen CC. Wonderlijk hoe hardnekkig dit vaak absent is, al kan ik snappen dat step-seqeuncers dit niet aanbieden om schokkerig CC-verloop te voorkomen.
 
Ik moest tijdens mijn debuut als synthesist in 1990 in het Turfschip van Breda al op Plan B overgaan. Daarna nooit meer. Het lag niet aan de sequencer. Gelukkig gebeurde het bij de toegift en was het optreden zo'n succes dat het duizendkoppige publiek het niet uitmaakte.

Equipment-storing in 1990 in het Turfschip in Breda, dat zal het natrillen nog zijn geweest van het concert daar AC/DC daar in 1980 gaf :)
 
Ik gebruik de Yamaha QY70 als het brein van mijn systeem, omdat hij - in tegenstelling tot de QY700 - in realtime kan transponeren (in theorie kan de QY700 dit ook, maar dan moet je de akkoorden een beetje vooruit spelen). Natuurlijk gebruik ik niet de interne geluiden, noch de originele Patterns.
QY70 biedt een aantal zeer interessante functies:
- Hoewel bepaalde tracks namen dragen als D1, PC of BS en vooraf zijn geconfigureerd om helemaal niet te transponeren of op de "bas"-manier te transponeren, kunnen deze instellingen worden gewijzigd (niet het geval bij de Korg PA-serie).
- U kunt elk van de herkende akkoorden gebruiken voor het opnemen van het track
- De "Chord2"-modus gebruikt de "dichtstbijzijnde noot"-transpositie van het originele akkoord. Als u elke transponerende track op een ander akkoord opneemt, zal de transponering minder voorspelbaar zijn.
- Elke Section (Main A/B, Fill AB/BA, etc.) van het Pattern mag maximaal 8 maten lang zijn, maar je kunt maten ook in 8/4 maken.
- Je kunt elke gewenste MIDI CC toevoegen.
Enkele nadelen:
- Gebrek aan "handmatige bas" -functie (voor het spelen van slash-akkoorden met één hand).
- Het transpositie-algoritme kan behoorlijk creatief (as in WTF?!?!) zijn in het geval van niet-akkoordnoten (pro-tip: gebruik nooit de sext, tenzij je een track opneemt over een 6- of 13-akkoord).
- Slechts twee bovenste componenten (7e en iets anders) worden herkend.
Ik werk eraan om Korg microArranger of Pa3X in mijn opstelling te integreren, vanwege de volgende voordelen:
- Handmatige bas!
- Alle gekke akkoorden worden herkend (9+11+13 - geen probleem).
- Elke Variation (main Section) kan maximaal 6 akkoordvariaties gebruiken, zodat u harmonie kunt gebruiken om uw arrangement aan te sturen.
- Meer Sections (4 main, 3 fill-ins), tot 16 maten lang.
- Fill-ins gedragen zich correct (in de QY70 in de Pattern-modus lopen ze net als elke andere Section).
- Bepaalde tracks kunnen worden gemarkeerd als 'spanningsnoten' (de niet-akkoordnoten), zelfs als ze niet in het arrangement zijn gedefinieerd.
Enkele nadelen:
- Drums, percussie en bastracks staan vast (Pa3X biedt hier meer flexibiliteit); ook kan een akkoordtrack niet worden omgezet in een tweede bastrack.
- Korg is kieskeurig als het gaat om MIDI CC's die in de tracks kunnen worden geplaatst.
Ik gebruik geen drumtracks op een van die sequencers, omdat ik mijn drums programmeer met E-mu Command Station.
 
Interessant @brunorc . Ik heb een tijd lang de QY700 gebruikt. Was toch moeilijk om een compositie te wijzigen als die eens op een bepaalde manier erin zat binnen Song Mode. Maar heb er toch goede herinneringen aan dat apparaat
 
De QY-700 vind ik met de Akai MPC-4000 de beste hardware sequencer. Ik had hem al twee jaar maar ik heb hem vorig jaar voor het eerst ingezet. Sommige oplossingen zijn eenvoudig maar geniaal vergeleken met die van Roland. Zo verplaats je een noot of wijzig je een CC-nummer door een waarde te veranderen. Bij Roland moet je daarvoor een menu in en bepaalde taken kiezen. Het grote, heldere scherm, de wielen, het rubberen toetsenbord, de dubbele midi in en uit, midi time code en opname en weergave van sysex zijn nog een paar pluspunten. Sporen en midikanalen instellen is tijdrovend maar je kunt natuurlijk templates maken en die opslaan. Oud spul hoeft niet altijd slecht te zijn. De sequence van mijn Akai MPC X heeft meer geheugen, moderne opslagmedia en kan veel apparaten tegelijk aan maar doet verder onder voor de 4000 en de QY-700.
 
Ben qua hardware sequencers begonnen met een Pyramid, maar ik vond het niet overzichtelijk en het wisselen van patterns etc. werkte niet fijn. Toch wel gecharmeerd van een heel aantal andere zaken wat hij kon, dus Squarp heeft toen wel punten bij mij gescoord qua software, maar de hardware kon m.i. beter.

Toen overgestapt naar een Deluge, hoofdzakelijk vanwege de piano roll view en de arranger, wat gewoon meer lijkt op hoe ik het altijd gewend was in een DAW. Uiteindelijk bleek ook de Deluge helemaal niet zo overzichtelijk qua patterns, want je kon er maar 8 tegelijk in song view zien (dus niet 8 per track, maar 8 in totaal voor alle tracks). Je moest de hele tijd op en neer scrollen om andere patterns te launchen. De piano roll was wel subliem. De interne synth en sample playback vond ik niet echt goed, dus gebruikte hem ook alleen als sequencer, maar ook daarvoor is hij niet perfect, want het aantal midi inputs/outputs is erg beperkt. Uiteindelijk hebben ze een Ableton style clip view toegevoegd via de open source community firmware, maar toen had ik hem al verkocht

Toen kwam Squarp met de Hapax - met Ableton style clip view en piano roll, dus ben ik direct aan boord gegaan. Wat echt uniek is aan deze sequencer is dat je 2 projecten kan laden en deze dan door elkaar kan mixen voor overgangen naar het volgende nummer. Vooral als je dit gebruikt i.c.m. program changes (moet je gear dat wel kunnen) werkt dat echt heerlijk. Dus je kan ineens een element van het volgende nummer erin gooien, terwijl de drums van het vorige nummer nog lopen. Langzaam voeg je steeds meer nieuwe elementen toe en bouw je van het vorige nummer steeds meer elementen af. Dat maakt overgangen niet alleen veel interessanter, maar het geeft je ook veel meer vrijheid om te improviseren en je kan gewoon "in het moment" bedenken welk nummer je hierna gaat doen en je probeert hem gewoon live erin te "draaien", zoals een DJ ook doet met plaatjes draaien.

Als early adopter heb ik nog wel even moeten wachten voordat een aantal cruciale functies waren toegevoegd en hij echt bruikbaar was voor mij, maar ik had alle vertrouwen in Squarp (zijn ook erg open voor feedback) en ze hebben al veel verbeteringen die ik heb voorgesteld doorgevoerd. De piano roll begint steeds meer te lijken op die van Deluge, met daarnaast ook functies die de Deluge helemaal niet kan. Een paar dingen hoop ik nog wel dat ze gaan aanpassen, maar niets waar ik niet mee kan leven.
Het zou geweldig zijn als ze nog een vergelijkbare arranger zouden toevoegen zoals in de Deluge, maar uiteindelijk gebruik ik toch voornamelijk de Ableton style clip view.

Ik heb sinds kort ook een Push 3 Standalone, welke in theorie ook als brein kan gaan fungeren, maar naast dat de midi output timing lang niet zo strak is als de Hapax (P3SA blijft toch een soort computer met bijbehorende nadelen), weet ik ook niet hoe ik track overgangen kan doen zonder alles vooraf in 1 groot project te moeten plaatsen, wat heel veel werk kost en toch ook zorgt dat je soort van gebonden bent aan wat je vooraf hebt bepaald. Hapax geeft veel meer vrijheid wat dat betreft. Ik heb Push 3 voornamelijk nu als controller voor Live, maar ook voor als ik ff op de bank ofzo wil prutsen.

Qua hardware in de studio wat mijn Hapax aan kan sturen:
- Waldorf Iridium keyboard
- Novation Peak
- Novation Bass Station 2
- Arturia Minifreak
- MAM MB33
- Behringer TD-3
- IK Multimedia Uno Synth Pro X
- Roland System-1m
- Roland System-8
- Roland SH-4d
- Roland MC-707
- Roland TR-8S
- Roland MX-1
- Source Audio Ventris Dual Reverb
- Source Audio Nemesis Delay

Uiteraard is dat veel te veel voor een live setup, dus ik ben nog een beetje zoekende naar een vaste compacte live setup, maar op het moment zitten in ieder geval in mijn live setup:
- TR-8S (drums)
- MC-707 (synths en sample playback)
- SH-4d (bass, leads, pads)
- Ventris op de sends van de MC-707
- Nog één of twee extra synths, al dan niet via de Nemesis
 
Laatst gewijzigd:

Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

Ik hang financieel aan Cubase 11
voorlopig geen 13 of...
 
Back
Top