Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

Hoewel er onder puristen nogal wat discussie is of Native Instrument's Maschine wel of geen DAW is, ikzelf gebruik m volledig los van het computerscherm (die staat ergens in een hoek nutteloos te wezen) en sequence in beginsel 1 a 2 tracks vanaf Maschine Mk3 (welke ook clock master is)

Als slave is een Roland TR-8S drummachine met een trigger channel en sync-out.

De sync-out van de TR-8S is erbonden met de sequencer van een Korg Monologue die ook een Model D aanstuurt; gelayerd zorgen deze twee voor moddervette bassen.
Het trigger channel stuurt de sequencer van een Behringer Crave aan voor de broodnodige polyritmische variatie. En vanwege de semi-modulaire mogelijkheden van de Crave, alsmede het "onvoorspelbare" triggeren van de sequencer steps foor de trigger-out is een 'multiple' output van de Crave weer verbonden met de filter-cutoff van de Model D.

Sequencen is bij mij dus voornamelijk pattern-based en niet lineair. Daarnaast gebruik ik het ook puur als begeleiding; leads e.d. freestyle ik hier life overheen, evenals stop/starts en mutes/unmutes van parts of synths
 
Ik gebruik de Yamaha RM1X.
Ben er zooo tevreden van dat ik er ondertussen 4 heb :D

Cheers,
Exo. :mega:
Haha nice. Ik had er een voor een jaar met het plan om deze ook als sequencer te gebruiken. Vond het maar niks, bleef mij irriteren dat alle andere tracks in grid-mode gemuted werden. En drum sequencen von ik ook een gedoe als je individuele tracks wilde muten.
 
Ik gebruik de Roland MC-707 als sequencer voor m'n 3 synths.
Hij is vooral heel prettig om snel lekker mee te kunnen jammen en je track structuur te geven waarna je los kunt.
Ik zie hem als performance tool, dus ik wil zelf draaien en schuiven al naar gelang mijn gevoel ingeeft.

8 tracks lijkt weinig, maar voor mij momenteel genoeg : meer dan dat wil ik eigenlijk niet tegelijk moeten bedienden. Ik raak nu de weg wel eens kwijt.
En als je 8 tracks tegelijk gebruikt is het best lastig om er geen brei van te maken. Met een beetje creatief plannen kun je heel ver komen, elke clip kan weer een andere patch zijn op je synth.

En de interne soundengine is ook erg fijn, maar dat is meer een bonus als het je om een sequencer gaat.
Voor grotere setups zal hij mogelijk te beperkt zijn, maar 3 synths zijn voor mij meer dan genoeg (dat probeer ik mijzelf wijs te maken iig).

Ik heb een pyramid, deluge, MPC en octatrack ook bekeken, maar de 707 doet veel in een klein pakket, waardoor ik het nog kan overzien.
Nice, ik hou zelf van kleinere setups. Heeft de 707 ook zoiets als 'scenes' waar je sets van verschillende patterns in kan afspelen?
 
Nice, ik hou zelf van kleinere setups. Heeft de 707 ook zoiets als 'scenes' waar je sets van verschillende patterns in kan afspelen?
Ja.
Je hebt 8 kanalen (tracks) met elk 16 regels.
Op elke regel kun je (per track) een 'clip' (pattern) plaatsen van maximaal 32 maten (128 stappen)
Daarnaast gebruik je scenes om combinaties van clips op te slaan die je dan makkelijk kan selecteren (of can chainen, als je een meer vooraf bepaalde structuur wilt).
Dat is dan de 'backbone' van je track, waarna je zelf nog variatie aan kunt brengen. (even wat muten, filtertjes etc. etc. )
Elke track kan een melodie of een drum track zijn. Waarbij een drum track per pad een sample is. (dus 16 drum geluiden per drum kanaal).

Hoe mijn project er meestal uitziet:
1 = drum track. Intern.
2 = Moog Subsequent. Extern via midi, geluid terug naar 707 (met behoud van 707 effecten)
3 = Novation Peak (idem)
4 = kan een interne synth track zijn, of nog een externe synth (Moog Subsequent) net waar ik zin in heb, ook weer terug naar de 707.
Dan heb ik vaak nog 1 of 2 interne synth tracks.
(5 en 6)
7 is dan een vocal sample track. (of de eerstvolgende vrije track)
8 De laatste track is dan voor effecten (risers, textures etc. ). Vaak een drum track, zodat ik tot 16 verschillende samples in kan laden.

En je kunt per clip een nieuwe sound preset kiezen. Dus als je ergens andere geluiden nodig hebt, dan kun je op dezelfde track een andere preset / kit kiezen.

Ik heb heel wat sequencers bekeken. Allemaal met hun eigen sterke punten, maar de 707 geeft me eigenlijk wat ik nu nodig heb.
Makkelijk, veel hands on bediening, lekker jammen met jezelf. Erg flexibele routing van audio (ik gebruik geen mixer, maar sluit 3 synths op de 707 aan 1x stereo, 2x mono)
Multitrack via USB (dus later afmixen in de DAW, mocht je dat willen, gewoon L+R kan ook via USB)

Hier kun je horen (en zien, met wat uitleg) wat ik zoal er mee doe.
Ik zit nog steeds in de ontdekkingsfase overigens, maar heb al meer lol gehad met muziek sinds ik de 707 heb dan in de jaren ervoor.



Geen één machine is perfect, dus een beetje aanpassen was wel nodig (voor mij iig).
Voor veel 'problemen' waar ik tegenaan liep waren wel een oplossing te bedenken.
 
8 tracks lijken weinig, maar als er 1 als drumtrack gebruikt wordt, valt het wel mee. Vooral als je geen grote setup hebt.
Klopt. Ik heb nog nooit meer nodig gehad sinds ik de 707 gebruik.
Beetje creatief met de effectjes zijn die je toe wilt voegen (via samples) en (waar nodig) geluid koppelen aan clips ipv aan tracks en je komt echt heel ver.
 
Ok heb eergisteren de squid angekocht bij bax met het idee om hem mogelijk binnen de 60 dagen weer terug te sturen als het niet bevalt.
Zijn er nog andere gebruikers? Ik heb erg gemengde gevoelens bij dit ding tot nu. Zelfs als iemand die voornamelijk techno maakt vind ik dit apparaat bijna te zeer gefocust op 1-bar patterns te maken. Je patterns kunnen maximaal 4 bars zijn en ik heb nog geen goede workaround gevonden om dit makkelijker te doen. Er is ook geen metronoom of count-in wat het lastiger maakt om bv. pads te gaan inspelen.

In tegenstelling tot de 707 zoals door @Montfrooij omschreven heb je op deze geen drumtracks. Als je elke drumgeluid individueel wil gaan step sequencen moet je per geluid (bd, sd, hh etc.) een track gebruiken, tenzij je gaat vinger drummen. Dus als je meer dan een drumcomputer wil gebruiken is dat nauwelijks te doen zonder de mapping elke keer aanpassen of templates daarvoor aanmaken.

Toch is het een best verslavend apparaat als die in je set-up een keer goed in zit. Nog een tijd mee spelen voordat ik mijn oordeel ga aanscherpen!
 
Ok heb eergisteren de squid angekocht bij bax met het idee om hem mogelijk binnen de 60 dagen weer terug te sturen als het niet bevalt.
Zijn er nog andere gebruikers? Ik heb erg gemengde gevoelens bij dit ding tot nu. Zelfs als iemand die voornamelijk techno maakt vind ik dit apparaat bijna te zeer gefocust op 1-bar patterns te maken. Je patterns kunnen maximaal 4 bars zijn en ik heb nog geen goede workaround gevonden om dit makkelijker te doen. Er is ook geen metronoom of count-in wat het lastiger maakt om bv. pads te gaan inspelen.

In tegenstelling tot de 707 zoals door @Montfrooij omschreven heb je op deze geen drumtracks. Als je elke drumgeluid individueel wil gaan step sequencen moet je per geluid (bd, sd, hh etc.) een track gebruiken, tenzij je gaat vinger drummen. Dus als je meer dan een drumcomputer wil gebruiken is dat nauwelijks te doen zonder de mapping elke keer aanpassen of templates daarvoor aanmaken.

Toch is het een best verslavend apparaat als die in je set-up een keer goed in zit. Nog een tijd mee spelen voordat ik mijn oordeel ga aanscherpen!

Wat voor drumbak gebruik je? Kun je deze niet gewoon syncen en de interne sequencer daarvan gebruiken? zodat je de rest van de tracks vrij houdt?
 
Ok heb eergisteren de squid angekocht bij bax met het idee om hem mogelijk binnen de 60 dagen weer terug te sturen als het niet bevalt.
Zijn er nog andere gebruikers? Ik heb erg gemengde gevoelens bij dit ding tot nu. Zelfs als iemand die voornamelijk techno maakt vind ik dit apparaat bijna te zeer gefocust op 1-bar patterns te maken. Je patterns kunnen maximaal 4 bars zijn en ik heb nog geen goede workaround gevonden om dit makkelijker te doen. Er is ook geen metronoom of count-in wat het lastiger maakt om bv. pads te gaan inspelen.

In tegenstelling tot de 707 zoals door @Montfrooij omschreven heb je op deze geen drumtracks. Als je elke drumgeluid individueel wil gaan step sequencen moet je per geluid (bd, sd, hh etc.) een track gebruiken, tenzij je gaat vinger drummen. Dus als je meer dan een drumcomputer wil gebruiken is dat nauwelijks te doen zonder de mapping elke keer aanpassen of templates daarvoor aanmaken.

Toch is het een best verslavend apparaat als die in je set-up een keer goed in zit. Nog een tijd mee spelen voordat ik mijn oordeel ga aanscherpen!
Ik heb die squid nooit serieus bekeken, maar er zijn genoeg mensen die hem helemaal te gek vinden.
Bijzonder dat hij geen drum track heeft trouwens, dan gaan ze er haast van uit dat je een losse drumcomputer erbij hebt.
 
Wat voor drumbak gebruik je? Kun je deze niet gewoon syncen en de interne sequencer daarvan gebruiken? zodat je de rest van de tracks vrij houdt?
Een drumbrute impact. En ja natuurlijk kan dat, maar dan mis ik voor mij een van de hoofdreden om zo'n sequencer aan te schaffen - dat je slechts een apparaat nodig hebt om alles te besturen. Ook heeft de Squid Pattern sets (scenes). Als je daar gebruik van maakt kun je geen interne sequences van je drumbak daarin opslaan. Hij heeft wel program/bank change maar slechts per track, niet per pattern.

Deze teleurstelling terzijde vind ik het steeds leuker om er mee te werken.
Ik vind het wel raar hoe ze hebben gefocust op 15 methodes ofzo om weirde off-beat en random patterns te creeren, maar zoiets als een drumtrack mist en geen pattern chaining.
 
Ik gebruik sinds kort de Arturia Beatstep Pro. Werkt prima voor 2 synths via midi en Logic Pro via USB, moet alleen de midi-mapping voor de TR-8 nog even goed krijgen. Aangezien mijn GAS wat toeneemt neig ik naar de aanschaf van een MC 707....
 
Ik gebruik een Sequentix P3 als master met daaraan gekoppeld een MPC2000XL voor de partijen die ik liever inspeel (en vrijwel alle polyfone tracks natuurlijk). Mijn Roland XOX spullen en/of Elektron gear etc. hangen vervolgens ook aan de klok van de P3 en op die manier heb ik een flexibele setup die ik steeds kan aanpassen. Met een eenvoudige MIDI-patchbay (MAV-8) kan ik kiezen welke synth door welke sequencer wordt aangestuurd.

Ik heb ook nog 2x een SQ10 staan voor mijn Korg spullen en ik wil die ook nog eens een keer gaan syncen met de rest….tot nu toe gebruik ik die alleen maar om wat te freaken met analoge sounds, maar het is natuurlijk ook tof om ze een keer echt in een track te gebruiken.

Nou ja, veel ideeën, weinig tijd :D
 
Ik gebruik zelf sinds eind april een Akai pro Force. Top machine! Uitgebreide sequencing mogelijkheden, maar ook sampler/looper. Daarnaast beschikt ie over een drumcomputer, 3 softsynths en een Rhodes emulator.
Beschikt over diverse poorten, o.a. MIDI maar ook CV(!). Kortom, erg leuke bak om DAW-less te gaan. Mocht je ooit wel willen exporteren dan kan je (mits alle tracks daar geschikt voor zijn) je project ook als Ableton Live project wegschrijven op een SD kaart voor aangesloten HDD.
 
Gebruik als brein een MC-707, naar volle tevredenheid! Wel met een los midi keyboard (keystation 61 MK3)...
 
Octatrack MK2 hier, ook mooi ding met paar extra voordelen (elektron sequencer is top, en samplen). Tevens vrij geniale arpegiattor (waar je dus ook andere synths mee kan sequencen). Nadeel: 4 note polyphony is max. maar ik maak zelden akkoorden van meer dan 4 noten.
 
Een 1010music Blackbox. Met de komende\huidige 1.9 versie is het midi-seq zeer uitgebreid geworden.
Heb er een MiniLab mk2 keyboard via USB-host op aangesloten voor spelen en via midi-learn de knopjes-controle.
 
Ok heb eergisteren de squid angekocht bij bax met het idee om hem mogelijk binnen de 60 dagen weer terug te sturen als het niet bevalt.
Zijn er nog andere gebruikers? Ik heb erg gemengde gevoelens bij dit ding tot nu. Zelfs als iemand die voornamelijk techno maakt vind ik dit apparaat bijna te zeer gefocust op 1-bar patterns te maken. Je patterns kunnen maximaal 4 bars zijn en ik heb nog geen goede workaround gevonden om dit makkelijker te doen. Er is ook geen metronoom of count-in wat het lastiger maakt om bv. pads te gaan inspelen.

In tegenstelling tot de 707 zoals door @Montfrooij omschreven heb je op deze geen drumtracks. Als je elke drumgeluid individueel wil gaan step sequencen moet je per geluid (bd, sd, hh etc.) een track gebruiken, tenzij je gaat vinger drummen. Dus als je meer dan een drumcomputer wil gebruiken is dat nauwelijks te doen zonder de mapping elke keer aanpassen of templates daarvoor aanmaken.

Toch is het een best verslavend apparaat als die in je set-up een keer goed in zit. Nog een tijd mee spelen voordat ik mijn oordeel ga aanscherpen!
heb m te leen van pioneer.. nog niet veel mee gedaan.. ik ben geen pad man... maar daar staat tegenover dat de performance tools wel tof zijn. die realtime pattern switch modussen zijn gewoon super cool.. de learning curve is redelijk ok maar ik vind t nog iets te veel menu af en toe.. ik gebruik nog steeds mn analog keys voor zowel midi als cv!! monsterlijk snel en goed.. en gewoon keys... de midi en cv latency is op de squid heel goed in sync. en zelfs m'n 808 via din sync pakt hij net zo strak.... ik weet t niet maar die squid is wel een geniale syncer.. toch prefereer ik m'n analog keys.. zelfs m'n pioneer sp16 kan ik als een soort mini sync brein gebruiken. je kunt er midi channels in maken en je gear aansturen en zelfs cc uitsturen naar 8 functies. die squid is op zich wel goed uitgewerkt hoor, eigenlijk kan je er zo veel mee.. maar ik doe het in de praktijk niet.
 
Back
Top