Advies gezocht. Welke polyfone synth kopen?

Als je een laptop of i pad kan gebruiken voor editen dan helpt enorm om iets prettig te malen voor gebruik. Het mooie is van wat ouder spul dat de prijs niet veel meer zakt. Als het niet bevalt kan het zo weer de deur uit. Zag een Yamaha TG 77 te koop op marktplaats. Ook een top bak. Ook hier kan je een card voor kopen waarbij je eigen samples kan inladen. D50 zoals werd genoemd is ook erg mooi. Of een sampler met analoge filters zoals s330, w30. S550 etc.....
 
Ik heb hier het idee naar een Rompler te luisteren....

1..
Nou ja sommige patches hebben heel veel reverb en de deepmind klink wel in de richting van romplers maar met analoog karakter.

2De distortion komt ook uit de digitale fx.

3Dan is er ook nog de youtube codec.

Ik heb hem in het echt gehoord en is erg goed.
D50 doet mij minder. En is ook niet handson zonder controller.
 
De SH201 is ook interessante optie.

Aansluiten op een laptop is sowieso het idee, maar ik wil niet teveel moeten editten via mijn laptop. Ik heb sowieso graag een paar knoppen die ik tijdens het spelen kan draaien/schuiven (filter, adsr etc).

Op MP staat er bij mij in de buurt een Korg Poly-800 te koop, die klinkt mij op youtube ook goed. Iemand daar ervaring mee?
 
D50 doet mij minder. En is ook niet handson zonder controller.
Daar gebruik ik de handjes van Smackos voor :)
Op de een of andere rare manier kost een ding (PG1000) dat bij de oorspronkelijke D50 werd aangeboden voor 1/5 van de synthprijs nu 130% van de synthprijs. A) Dat ding is niet zeldzaam, B) dat ding is superirritant, ZO irritant dat ze altijd "als nieuw zijn" omdat ze niet te gebruiken zijn, C) het stikt van de goede patches, ik pak gewoon iets wat al bestaat. B geld overigens ook een beetje voor de D50 zelf: waarom zijn daar geen "kaalgegigged" exemplaren van te krijgen? Zit nooit een deuk in of een kras op. Heel verdacht. Een gare M1 of DX7 vinden is daarentegen een eitje.
 
Of een 2ehandse Nord Lead. Al weet ik niet of deze binnen je budget past..
 
Ik zou je ook een Deepmind 6 aanraden maar aangezien je die niet wil is bijv een Ultranova wel een optie denk ik.
De Yamaha en de Roland zijn ook goede opties maar gezien je budget kan je niet teveel eisen stellen.
Als je genoegen neemt met 4 voices ipv 6 dan komt ook een minilogue in aanmerking.
 
Ik vrees dat de yamaha AN1X en ongeveer alles van Nord niet binnen mijn butget valt, de minilogue zal ook lastig worden vrees ik. De roland GAIA SH201 spreekt me ook aan en de Ultranova ook.

Ik heb nu in ieder geval al een stuk meer het gevoel wat er potentieel interessant is, ga de 2e hands markten maar goed in de gaten houden.
 
alpha juno en eventueel controller overwegen (of kan mss via ipad)
prijzen stijgen...
Heel deftig keyboard en makkelijk te herstellen (ik deed 't zelf)

JP8000 / JP8080
ipv de microkorg, de ms2000?
 
Als het ook FM mag zijn, dan tip ik de Yamaha V-50, het eerste workstation van Yamaha, voor zo'n 250 euro. Die heeft ten opzichte van eerdere synthesizers met vier operators betere d/a-omzetters en 16 stemmen en is multitimbraal. De interne drummachine kun je het beste beschouwen als extraatje.
Het display blijft goed; alleen de (snaar van de) floppydrive moet ooit worden vervangen. Op Youtube zijn goede demo's te vinden.
 
SmartBits teveel op pre-sets georienteerd en het voelde me teveel als een midi-controller qua bediening.

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je hiermee bedoelt. De JX03 heeft voor elke parameter van de super standaard subtractieve architectuur een knop, toch? Veel meer hands on dan dat ga je niet krijgen, zeker niet binnen je budget.

Knopjes misschien iets te klein? Dat kan ik me wel voorstellen, maar nogmaals, je gaat echt geen luxe knoppenbak vinden binnen dit budget. Als je een beetje kieskeurig bent wat betreft bediening, dan vrees ik dat je beter even door kan sparen.

Geluid (wel heel subjectief), bediening, polyfonie en veelzijdigheid zijn factoren die samen meewegen in de prijs. Voor 300 euro zal je die zeker niet allemaal mee kunnen pakken in een synth. Maar is dat echt je budget: of er dan toch een synth voor jou persoonlijk voldoet, weet alleen jij - door demo's te checken, of zelf uit te proberen. Bevalt een tweedehands synth niet, dan gewoon doorverkopen. Van elke synth die je in je handen hebt gehad leer je wel wat.
 
Als ik bij Thomann op tot 329 euro zoek en polyfoon vind ik niks, een stukje hoger wel. Je hebt dan de Deepmind, de Minilogue en de System-1. Ze hebben allebei zo hun voor en tegens maar dat heb je gewoon voor die prijs. Ik zou zelf de Minilogue kopen omdat die 12dB multimode filters heeft (al mijn andere poly's hebben 24dB lowpass), een lekkere directe bediening met van die jaren '70 HiFi schakelaars die me doet denken aan de MonoTribe (wat een geweldig diepe en flexibele bak is ondanks dat hij zo simpel lijkt). De andere twee klinken redelijk Roland. Ik denk dat ik wellicht voor de System-1 zou gaan omdat die iets uitgebreider is en meer types synthesizers kan laden.
 
Novation K-station zie je ook nog voor schappelijke prijzen (<300).. Heb zelf een KS rack en klinkt erg lekker ook.
Zag toevallig deze ook nog de Ultranova van Novation.. ken em verder niet.. maar ook betaalbaar https://www.marktplaats.nl/a/muziek...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Verder vind ik een Alesis Micron/ Akai Miniak een super veelzijdige synth. Erg betaalbaar maar wel iets minder goed te bedienen
An1x klinkt ook super maar is best duur aan 't worden.. de Roland SH201 is nog wel redelijk te betalen. Ik had gisteren op 1 geboden en kan ik morgen ophalen.
Heb ook een Roland SH01 (Gaia) gehad, dat is niet een echte VA maar eerder een soort opgevoerde rompler.. ook ok hoor een rompler (don't get me wrong :) ) maar die anderen zitten dichter qua klank toch iets dichter bij een analoge synth.

V50 is idd een leuke synth voor niet al te veel maar FM is wel even wennen qua klanken maken.. voor de genoemde stijlen in OP zou ik toch eerder voor een virtuele analoog kiezen. :)
 
Poly 800 is in feite maar 4 stemmig en is bovendien parafonisch (1 filter voor alle stemmen). En, bij de 8 stemmige mode maakt ie gebruik van maar 1 DCO..

De Roland Alpha Juno is waarschijnlijk de enige echte polyfone analoog die past binnen het budget: https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...reviousPage=lr Korg Poly 61 zit vaak al hoger en heeft standaard ook geen midi.
Wat irritant is bij de Alpha Juno is het display.. die geven zo'n hoge piep naar verloop van tijd.. iets met het backlit folie dacht ik.

Ik keek nog even bij de Casio CZ serie maar damn!! die dingen zitten hoog!? Ik heb mijn CZ101 ooit nieuw gekocht maar ergens in 2012 een CZ1 voor 125 euro gekocht.. toen helemaal los gegaan, lekker geluiden proggen en track hieronder ermee gemaakt. Ik kende de 101 al als mijn broekzak, dat scheelt natuurlijk. Deel van de drums ook met de Casio gedaan.. wel wat gedubbeld (2 partijen met lichte detune gepanned) en fx gebruikt maar het is een veelzijdig, puncy klinkende synth al weet ik niet of de prijzen van tegenwoordig rechtvaardig zijn.. ik zou voor het geld een Alpha Juno doen of die SH201 (al kan ik natuurlijk met die laatste daar morgenavond heel anders over denken.. 't blijft 'n Roland :D)

https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses
 
Dx7 is dat wat
 
Voor Italo is de DX7 zeker goed maar best een hork om zelf geluiden mee te maken.. De latere 4 operator versies hebben 'n eenvoudigere envelope (makkelijker bij FM verkennen) en wat extra golfvormen.
Korg heeft ooit nog eens een DS8 uitgebracht.. die lijkt qua bediening (parameters) iets meer op een substratieve synth.. en deze heeft net als de DX21 een analoge chorus.. dan klinken die nogal dunnige FM klanken iets romiger. Maar het is dezelfde 4 operator FM als in de DX 100, 27 en 21 ;)



ow.. schiet me net te binnen. Die DS8 kon je jaren terug vaak voor een habbekrats kopen als 'stuk' (allemaal rare tekens en settings compleet 'off' met weirde geluiden als gevolg).. die dingen raken bij teveel midi data in de war.. ook niet echt goeie reclame dus.. :D
Herstel trouwens wat betreft de chorus in de DS8.. die is niet analoog maar digitaal nu ik weer wat rondluister..
 
Laatst gewijzigd:
Een Korg DW6000 zou ook moeten lukken voor 300.. in Duitsland tenminste wel.. https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...101443-74-5197
Goed klinkend, analoog filter.. mooie, warm klinkende analoge chorus.. Geen DCO of VCO maar gesampelde golfvormen.. beetje zoals de Ensoniq ESQ1 maar deze klinkt voller door de chorus en bovendien 'snappier' dan de ESQ.
Ik heb sinds 'n halfjaar toch maar weer een SQ80 aangeschaft omdat ik mijn ESQ1 mistte (mooie historie). Maar die processor kan al die instructies maar lastig bijbenen en dat hoor je soms wel..
 
Back
Top