Hoe versterk je keyboards on stage

1) Er zijn instrumenten die een gebalanceerd signaal geven. De gemiddelde synth echter niet.
2) Nadeel van een verloopstekkertje is dat je een deel van het signaal van Synth A naar Synth B stuurt (afhankelijk van de impedantieverschillen). Dat is niet goed voor je synth, en kan volumeverschillen opleveren (dus dat het Volume van Synth A afhangt van hoeveel geluid Synth B maakt). Een mixer levert daarnaast meer mogelijkheden.
 
Dank je, voor je duidelijk reactie. Weet iemand of deze 3 instrumenten wel of niet gebalanceerde uitgangen hebben. Ik kon niets op t internet vinden! :)
1 = KORG TRITON LE
2 = ROLAND JUNO DI
3 = KORG PS60


Zou iemand me nog kunnen helpen met deze vragen :engel: ?

1
Hoe kan ik t beste mijn 2 x 2 stereo uitgangen van mijn 2 keyboards (4 kabels in totaal) aansluiten op a) mijn monitor en tegelijk b) het multikabel blok? Ik wil t liefste mijn eigen monitor kunnen afstellen, dus niet via het mengpaneel in de zaal. Ik heb nu een DI box met 2 kanalen, dus ik kan niet EN 2 kabels naar de multikabel sturen EN ook nog eens naar mijn monitor. Is het een optie om de koptelefoon uitgang van mijn keyboards naar de monitor te sturen?

2
Is het trouwens waar dat 2 losse kanalen op t mengpaneel geen stereo geluid geven, maar dat je daarvoor echt de 2 kabels op een stereo kanaal in het mengpaneel moet gebruiken?

Alweer bedankt!!!
 
Hey,

Volgens mij heb je altijd een DI nodig. Ik ben nog nooit een keyboard setup (live) tegengekomen waarbij geen DI wordt gebruikt. Ongebalanceerd 6mm jack gaat altijd naar DI, daarna als XLR door naar mengtafel. Correct me if I'm wrong, mede forum users :)

1: Ja, in dat geval zou ik de koptelefoon uitgang gebruiken. Hebben je synths maar één set stereo uitgangen? In dat geval gewoon je headphones pakken en naar je monitor sturen. Ik hoop alleen wel dat je het volume van je monitor kunt afregelen. En hebben je synth outputs een fixed volume os gaat het mee met het main volume? In dat geval live natuurlijk erg oppassen met het wijzigen van je volumes.

2: Nee, je kun je links en rechts audio uit je synth op twee verschillende kanalen van de mengtafel zetten. Wat je wel moet doen is de balance van de tafel helemaal naar links draaien voor het linkerkanaal van je synth en naar rechts voor het rechterkanaal. In dat geval heb je gewoon stereo over de PA.

Cheers
 
Dank je, voor je duidelijk reactie. Weet iemand of deze 3 instrumenten wel of niet gebalanceerde uitgangen hebben. Ik kon niets op t internet vinden! :)
1 = KORG TRITON LE
2 = ROLAND JUNO DI
3 = KORG PS60


Zou iemand me nog kunnen helpen met deze vragen :engel: ?

1
Hoe kan ik t beste mijn 2 x 2 stereo uitgangen van mijn 2 keyboards (4 kabels in totaal) aansluiten op a) mijn monitor en tegelijk b) het multikabel blok? Ik wil t liefste mijn eigen monitor kunnen afstellen, dus niet via het mengpaneel in de zaal. Ik heb nu een DI box met 2 kanalen, dus ik kan niet EN 2 kabels naar de multikabel sturen EN ook nog eens naar mijn monitor. Is het een optie om de koptelefoon uitgang van mijn keyboards naar de monitor te sturen?

2
Is het trouwens waar dat 2 losse kanalen op t mengpaneel geen stereo geluid geven, maar dat je daarvoor echt de 2 kabels op een stereo kanaal in het mengpaneel moet gebruiken?

Alweer bedankt!!!

Klein mixertje ertussen...main-outs daarvan naar 2 DI's (of je koopt de kleinste Mackie bijvoorbeeld met XLR gebalanceerd uit) en vervolgens een kabel van de AUX send (of 'out') naar je monitor. Dan kan je met 't AUX 1 knopje van je tafel per kanaal het volume bepalen naar je monitor (de balans tussen je verschillende keyboards), en met je AUX master het totaal volume naar je monitor.
 
koptelefoonuitgang naar monitor?

koptelefoonuitgang naar monitor?

De synths hebben inderdaad maar 1 set stereo uitgangen per instrument. Die korg triton le heeft daarnaast nog wel 2 extra individual uitgangen. Ik zou moeten uitzoeken of ik standaard het geluid uit zowel de main L+R kan krijgen (richting mengpaneel) als een individual (richting monitor). Of wie iemand dat toevallig??? Er is standaard maar 1 volumeregelaar op de synths. Overigens ben ik intussen erachter dat de korg triton le en ps60 beiden alleen maar ongebalaceerde uitgangen hebben.

Ik kan alleen niet vinden of de uitgangen vd Roland Juno Di wel of niet gebalanceerd zijn???

De oplossing van een mixertje bij de synths op t podium wordt in deze discussie vaak genoemd. Probleem is hierbij alleen dat de 2 verschillende signalen vd synths samenkomen als 1 signaal voor het zaalgeluid (uit dat mixertje). Dan kan je dus vanaf het mengpaneel in de zaal niet 1 van de 2 synths apart afstellen. Ik begrijp dat anderen de synths aan t begin afstellen. Maar dat werkt bij ons niet. Ik moet dus 2 losse stereo signalen naar het zaalmengpaneel in kunnen sturen. Dan kunnen de synths apart worden afgesteld bij het zaalmengpaneel. Oplossing zou dan zijn:
a) outputs standaard via di-box naar multikabel en daarnaast koptelefoonuitgangen vd synths naar mijn monitor sturen (icm mixertje) of
b) monitorgeluid terug ontvangen vd zaalmengpaneel, maar ik stel liever mn eigen monitor af

Ik zoek eigenlijk 1 apparaat met meerdere stereo ingangen en gebalanceerde di-box uitgangen voor de zaalmengpaneel. En daarnaast nog 1 losse uitgang voor mn monitor. Bestaat zoiets niet in 1 apparaat? Ik zeg nu waarschijnlijk iets heel doms, maar dit lijkt me toch een standaard probleem bij het versterken van meerdere synths live?

Alvast bedankt voor uw hulp...
 
Ik zou nooit mijn synths appart de zaalmixer in sturen. Ik vertrouw zaalmixers niet toe dat ze een mooie balans maken tussen mijn sounds. Dat doe ik liever zelf.
 
1 (stereo-)signaal van meerdere synths naar zaalmixer?

1 (stereo-)signaal van meerdere synths naar zaalmixer?

Ik zou nooit mijn synths appart de zaalmixer in sturen. Ik vertrouw zaalmixers niet toe dat ze een mooie balans maken tussen mijn sounds. Dat doe ik liever zelf.

Akkoord, maar de zaalmixerman kan toch het beste de totaalbalans bepalen voor in de zaal? En dan kan je ook niet meer bijsturen tijdens het optreden zelf?

Vraag aan mede forum gebruiken: zijn er nog andere redenen om 1 (stereo-)signaal van meerdere synths naar de zaalmixer te sturen?
 
De synths hebben inderdaad maar 1 set stereo uitgangen per instrument. Die korg triton le heeft daarnaast nog wel 2 extra individual uitgangen. Ik zou moeten uitzoeken of ik standaard het geluid uit zowel de main L+R kan krijgen (richting mengpaneel) als een individual (richting monitor). Of wie iemand dat toevallig??? Er is standaard maar 1 volumeregelaar op de synths. Overigens ben ik intussen erachter dat de korg triton le en ps60 beiden alleen maar ongebalaceerde uitgangen hebben.

Ik kan alleen niet vinden of de uitgangen vd Roland Juno Di wel of niet gebalanceerd zijn???

De oplossing van een mixertje bij de synths op t podium wordt in deze discussie vaak genoemd. Probleem is hierbij alleen dat de 2 verschillende signalen vd synths samenkomen als 1 signaal voor het zaalgeluid (uit dat mixertje). Dan kan je dus vanaf het mengpaneel in de zaal niet 1 van de 2 synths apart afstellen. Ik begrijp dat anderen de synths aan t begin afstellen. Maar dat werkt bij ons niet. Ik moet dus 2 losse stereo signalen naar het zaalmengpaneel in kunnen sturen. Dan kunnen de synths apart worden afgesteld bij het zaalmengpaneel. Oplossing zou dan zijn:
a) outputs standaard via di-box naar multikabel en daarnaast koptelefoonuitgangen vd synths naar mijn monitor sturen (icm mixertje) of
b) monitorgeluid terug ontvangen vd zaalmengpaneel, maar ik stel liever mn eigen monitor af

Ik zoek eigenlijk 1 apparaat met meerdere stereo ingangen en gebalanceerde di-box uitgangen voor de zaalmengpaneel. En daarnaast nog 1 losse uitgang voor mn monitor. Bestaat zoiets niet in 1 apparaat? Ik zeg nu waarschijnlijk iets heel doms, maar dit lijkt me toch een standaard probleem bij het versterken van meerdere synths live?

Alvast bedankt voor uw hulp...

EEN MIXERTJE!!!

Lees je eens in in de materie, kijk wat je allemaal kan met een mixertje en DI's. Lees over sub-groups, auxen, individuele uitgangen, inserts, type pluggen, routen van signalen, pre-of post schakelen van auxen, over de thru-uitgang op een DI

Alles is mogelijk alleen moet je zorgen dat ze op de stage en bij de monitoren inputs genoeg hebben. Als jij je blazers-sound los van je piano sounds moet hebben dan is het handiger die los uit te sturen maar durf te lezen, en durf iets te kopen en uit te proberen of het jouw manier van werken is.

Als ze voldoende inputs hebben dan gaat alles los je DI's in, de thru geeft het signaal weer door aan jou mixertje (dan kan je een klein dingetjes nemen daarvoor) en die gaat weer naar je monitor. Kan je levellen en EQ's wat je wilt zonder dat ze er in de zaal last van hebben. Kan je ook nog een lijntje met een mono-mixje van de rest terug krijgen als hun infrastructuur goed is op het podium goed is tenminste.

Vergeet zaken als gebalanceerd uit of niet, vaak gooien ze er toch een DI achter zodat ze kunnen groundliften als het nodig is.
 
Akkoord, maar de zaalmixerman kan toch het beste de totaalbalans bepalen voor in de zaal? En dan kan je ook niet meer bijsturen tijdens het optreden zelf?

Vraag aan mede forum gebruiken: zijn er nog andere redenen om 1 (stereo-)signaal van meerdere synths naar de zaalmixer te sturen?

Aantal beschikbare inputs om in te prikken? Festival situaties waarbij je een tafel moet delen? DI's te weinig of kapot? En zo zijn er heel veel. Soms gaat het niet of is het handiger om het los te doen.

Die quote van Jeroen vind ik nergens over gaan om eerlijk te zijn. Dat vetrouwen moet je hebben, en ook zelf niet mee bezig zijn tijdens de show. Jij moet jouw deel voor elkaar hebben, dus sounds goed, goed geEQ'd, goed letten op reverb gebruik, levellen tussen sounds onderling en synths onderling etc...daarna houdt het voor jouw op. Als je een beetje band hebt is het werken met een eigen FOH man of monitor man een super iets om in te inversteren. Ik lever liever gage in dat er iemand mee kan dan niet. Zit je niet in die situatie maak je het, als jij het niet voor elkaar hebt, een front-of-house engineer alleen maar moeilijker met een stereo-lijntje en het idee dat jij het allemaal wel beter weet. Jij hebt op het podium geen flauw benul wat er aan de voorkant gebeurt, en wees blij!
 
Beste mede muzikanten,

Een erg goede discussie, ik leer er veel van. Wie kan me helpen met nog enkele simpele vragen:

  1. Levert elk instrument altijd een ongebalanceerd uitgangssignaal? Is een DI box altijd nodig (voor zowel keys, gitaar als basgitaar)?
  2. Ik heb 2 keyboards en wil die op 1 monitor aansluiten. Mijn huidige monitor heeft echter maar 1 lijningang (en 1 mic ingang). Kan ik een eenvoudige verloopstekker kopen? http://www.allekabels.nl/Jack-Verloop/53/1059/Verloopstekker.html ? Geeft een mini mixer beter geluid of heeft een mini mixer alleen maar meer mogelijkheden?
Alvast heel erg bedankt!

- Bijna alle synths hebebn ongebalanceerde uitgangen
- Een DI box en gebalanceerde kabels zijn nodig als de afstand tussen je eigen monitor of mixer en de PA mixer te groot wordt. Vuistregel: meer dan 5-10 meter. Dit geldt voor alle instrumenten.

Ik heb zelf nooit verloopstekkertjes gebruikt maar compacte mixertjes. Er is veel te krijgen, van 50 euro tot wel 500 euro, tafel model, 19" of een klein compact kastje. Merken: oa Art, Rolls, Alesis, Phonic, Behringer, Mackie, Rane. Zie bv http://www.thomann.de/nl/art_powermix_iii.htm

Trouwens: is je lijn ingang mono of stereo?
 
Ach. In mijn ervaring heeft de zaalmixer helemaal geen tijd om zich bezig te houden met mijnsubmix. Hij heeft zijn handen al vol aan de bandmix. Bovendien weet hij niet wanneer er bv voor een toetsensolo er iets aangepast moet worden. Maar goed, ik speel ook nooit met een vaste technicus, dat maakt wel uit natuurlijk. Met een eigen geluidstechnicus kan ik me inderdaad voorstellen dat je dat overlaat aan hem.
 
Ach. In mijn ervaring heeft de zaalmixer helemaal geen tijd om zich bezig te houden met mijnsubmix. Hij heeft zijn handen al vol aan de bandmix. Bovendien weet hij niet wanneer er bv voor een toetsensolo er iets aangepast moet worden. Maar goed, ik speel ook nooit met een vaste technicus, dat maakt wel uit natuurlijk. Met een eigen geluidstechnicus kan ik me inderdaad voorstellen dat je dat overlaat aan hem.

Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen goede en slechte technici, maar dat geldt keihard net zo voor goede en slechte muzikanten (zowel qua kunnen spelen alswel qua attitude...en nee ik ben geen technicus maar muzikant, misschien ook wel zo eentje hahaha). Tevens is jouw onderlinge balans niet 'jouw submix' maar onderdeel van 't zaalgeluid, hij is of hoort net zo bezig te zijn met jou als met de bas gitaar drums of vocals (of weet ik veel watvoor formatie er in gespeeld wordt). En er lopen genoeg lokale technici rond die het wel snappen en er gaan genoeg vaste mensen mee die je liever kwijt dan rijk bent, maar ze worden meestal onderschat en niet het voordeel van de twijfel gegeven wat je ze wel moet geven. Al is het maar omdat, ondanks dat veel muzikanten denk dat ze het wel weten, de meeste gewoon GEEN verstand hebben van FOH sound of monitorsound, vaak niet eens van hun eigen individuele sound. Slechte balans tussen verschillende sounds, te veel effecten (de presets zullen wel goed zijn) zoals galm wat zorgt voor gigantisch waas van geluid), of als ze zelf hun mixje maken te veel compenseren continue wat z'n invloed heeft op de zaalsound als je er niet genoeg aandacht aan besteed om je setup in elkaar te zetten. Ditzelfde geldt ook voor gitaristen met hun gear, slecht gestemde drummers, niet goed afgestelde modderige bassen en zangeressen die kosten wat het kost met inear willen spelen of hun eigen mic moeten en zullen gebruiken.

Op het podium is het voor de meeste belangrijk om zichzelf goed, vaak hard te horen. Backline die muzikanten vaak meenemen staat te hard waardoor ze de rest van de muzikanten niet meer horen en een technicus kan daar niet tegenop schuiven. Maar zij krijgen wel de schuld van 'de slechte sound'.

Maar goed, 't is veels te vroeg om me hier druk over te maken LOL

@vishvenath: watvoor muziek speel je? Triton/Roland combi, veel piano onder en blazers boven denk ik? Blazers als het kan het liefst apart uitsturen inderdaad (kan ook prima in een stereo mix maar los geeft een beter resultaat). Maar nogmaals; als het geluidsbedrijf of de set voldoende inputs heeft zeg ik nogmaals jouw toetsen allemaal een DI in, de thru-uitgang van je DI's naar jouw mengpaneeltje en vanaf daar een mono mixje naar je monitor ALS je het zelf wilt doen, maar ik zou toch echt leren omgaan met zaal of monitor technici en zelf goed leren wat je wilt horen en hoe je dat kan en moet communiceren naar de technici met wie je op dat moment werkt, en niet zelf bijschuiven. Programmeer je sounds zodat de volumes mee veranderen in verhouding bij het schakelen tussen sounds, en laat ze gainen op je hardste sounds of meest gebruikte sounds met je volumeknop max of 3/4.
 
Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen goede en slechte technici

Helemaal waar. Wellicht ben ik te wantrouwend, en heb te slechte ervaring. Bij veel gigs die ik doe doet de drummer het geluid er naast, en die kan alleen maar de zang een beetje bijstellen, verder moet ie drummen... ;-) Op festivals is het al wel beter.
 
@ Manu, je hebt helemaal gelijk. Maar t kan nooit kwaad om de mening en ervaring van anderen te horen (op dit forum). Ik wil liever ook de synthmix aan de mensen in de zaal overlaten. Ik heb op het podium inderdaad geen flauw benul wat er aan de voorkant gebeurt. Bedankt voor de wijze raad: durf te lezen, en durf iets te kopen en uit te proberen of het jouw manier van werken is. Ben ik nu hard mee bezig...

@ Sjaak, ik ga uit van een simpele mono ingang.

We hebben een aantal spullen staan en ik wil gewoon kijken of ik op een eenvoudige manier kan bereiken wat ik wil. En niet zomaar nog meer spullen kopen. Ik ga testen om mijn koptelefoonuitgangen van mijn synths via een splitter/mixer op mijn monitor aan te sluiten. Hierboven staat dat dit gewoon moet kunnen. (daarnaast de mainouputs van mijn synths gewoon 1 op 1 via de multikabel naar de zaalmixer.) Mocht dat niet werken, dan moet ik maar van de kinderbijslag een mixertje kopen! Nogmaals bedankt allen voor uw wijsheid!!!

:okdan:
 
Eindelijk weer eens een leuke thread over monitoring, DI's, wel of geen stereo mix naar de FOH tafel! Manu heeft helemaal gelijk dat de meeste muzikanten geen verstand hebben van geluid, monitoring etc. Zoals iedere eigenwijze muzikant dacht ik dat ik dat zelf wel had maar het is eigenlijk heel simpel: hoe meer je optreedt, hoe meer je er achter komt hoe het echt werkt en waarom sommige formules goed werken en andere niet haha ;-) Mijn advies: niet direct oordelen maar luister goed en vraag je af WAAROM geluidsmensen of ervaren muzikanten een bepaalde opmerking maken. Als verloopstekkertjes prima zounde werken dan zou iedereen met verloopstekkertjes werken en niet met een mixertje...toch?

Er is ook niet 1 waarheid, dus verdiep je in de materie, vraag om advies op forums zoals deze en filter daar de goede opmerkingen uit. Begin met je eigen instrumenten, dus zorg voor goede sounds, kabels en stroomvoorziening en zorg ook dat je blindelijks weet hoe alles aangesloten moet worden. Dat geldt voor iedereen in de band, en ik vind ook dat iedereen moet weten hoe je je sounds moet levelen, dus het insturen en uitsturen op je eigen mixertje en de FOH mixer. Bij beginnende bands is dat altijd een drama, MAAR je wil niet weten hoe weinig ervaren muzikanten weten wat er allemaal bij een goed geluid komt kijken. Wat altijd gezeik oplevert is het feit dat veel muzikanten hun eigen versterker veel te hard hebben staan en niet (willen) begrijpen dat een band teamwork is en het wel handig kan zijn dat je elkaar kunt horen op het podium. En dat het niet de bedoeling is dat een gitaarversterker harder klinkt dan de PA zelf, dat gebeurt echt heel vaak. Daarom is een vaste geluidsman met verstand van zaken zo belangrijk. Dan wordt het spelen in een band ook 10x leuker! Ik bedoel: het is toch geweldig als je een optreden hebt gedaan en de mensen achteraf zeggen "wow, dat klinkt echt super"!

En voor de rest: vooral veel muziek maken, want daar gaat het allemaal om! :)
 
Eindelijk weer eens een leuke thread over monitoring, DI's, wel of geen stereo mix naar de FOH tafel! Manu heeft helemaal gelijk dat de meeste muzikanten geen verstand hebben van geluid, monitoring etc. Zoals iedere eigenwijze muzikant dacht ik dat ik dat zelf wel had maar het is eigenlijk heel simpel: hoe meer je optreedt, hoe meer je er achter komt hoe het echt werkt en waarom sommige formules goed werken en andere niet haha ;-) Mijn advies: niet direct oordelen maar luister goed en vraag je af WAAROM geluidsmensen of ervaren muzikanten een bepaalde opmerking maken. Als verloopstekkertjes prima zounde werken dan zou iedereen met verloopstekkertjes werken en niet met een mixertje...toch?

Er is ook niet 1 waarheid, dus verdiep je in de materie, vraag om advies op forums zoals deze en filter daar de goede opmerkingen uit. Begin met je eigen instrumenten, dus zorg voor goede sounds, kabels en stroomvoorziening en zorg ook dat je blindelijks weet hoe alles aangesloten moet worden. Dat geldt voor iedereen in de band, en ik vind ook dat iedereen moet weten hoe je je sounds moet levelen, dus het insturen en uitsturen op je eigen mixertje en de FOH mixer. Bij beginnende bands is dat altijd een drama, MAAR je wil niet weten hoe weinig ervaren muzikanten weten wat er allemaal bij een goed geluid komt kijken. Wat altijd gezeik oplevert is het feit dat veel muzikanten hun eigen versterker veel te hard hebben staan en niet (willen) begrijpen dat een band teamwork is en het wel handig kan zijn dat je elkaar kunt horen op het podium. En dat het niet de bedoeling is dat een gitaarversterker harder klinkt dan de PA zelf, dat gebeurt echt heel vaak. Daarom is een vaste geluidsman met verstand van zaken zo belangrijk. Dan wordt het spelen in een band ook 10x leuker! Ik bedoel: het is toch geweldig als je een optreden hebt gedaan en de mensen achteraf zeggen "wow, dat klinkt echt super"!

En voor de rest: vooral veel muziek maken, want daar gaat het allemaal om! :)

+1.000.000!

Ene wat bijna niemand doet behalve de mensen die weten hoe het werkt...miscchien de meest gekke opmerking ooit maare: vraag adviezen aan de geluidsmensen die jou en je bandje hebben gemixt. Wat ze opviel, waar ze moeite mee hadden, wat zij verbeterd zouden kunnen of willen zien etc...
 
Tippie: wat niet gaat werken is ongebalandeerde mainoutputs van je synth via de multikabel rechtstreeks naar de zaalmixer sturen. Je zult in ieder geval een gebalanceerd signaal moeten aanbieden aan het stage blok. Je hebt verschillende mogelijkheden:

1) synths -> mixertje met gebalandeerde main outs
2) synths -> mixertje met ongebalandeerde main outs -> DI
3) per synths een DI tbv stageblok -> mixertje voor de monitor mix

Scenario 1 - Voorbeeldtje: met een Mackie 802 heb je een simpele oplossing voor scenario 1. De mainoutputs zijn gebalanceerde XLR's en die gebruik je voor het stageblok. De control room mix gebruik je voor je eigen monitor, die hoeven niet gebalanceerd te zijn, ik ga er vanuit dat je mixer en je monitor dicht bij elkaar staan op het podium.

Scenario 2 - idem als scenario 1, verschil is dat je per kanaal 1 DI nodig hebt.

Scenario 3 - Als je alle synths apart wilt sturen, dan zul je voor iedere synth een DI nodig hebben die je op het stageblok aansluit. Daarnaast heb je ook nog een mixertje nodig om de 3 synths te mixen tbv je monitor, er van uitgaande dat die maar 1 input heeft. Alternatief is om met monitoring te gaan werken vanaf de FOH mixer.

Optie 1 en 2 zijn goedkoopst en werken prima zolang je er maar voor zorgt dat je je sounds goed levelt want de PA man kan hier niet meer ingrijpen. Ik gebruik zelf een mixer met gebalanceerde outputs en 2 DI's, dat is nog beter en dan heb je voor alle situaties een oplossing.
 
+1.000.000!

Ene wat bijna niemand doet behalve de mensen die weten hoe het werkt...miscchien de meest gekke opmerking ooit maare: vraag adviezen aan de geluidsmensen die jou en je bandje hebben gemixt. Wat ze opviel, waar ze moeite mee hadden, wat zij verbeterd zouden kunnen of willen zien etc...

Gek? Niet bepaald, ik heb door exact deze vraag te stellen meer geleerd over mijn sounds management dan welke actie dan ook in de laatste jaren.

Vroeger deed ik inderdaad ook alles via een mixertje, wat twee signalen naar de PA opleverde met de totale keyboardmix. Nu ik weer ga optreden (tijdje geen band gehad) denk ik erover om inderdaad mijn synths (maximaal 3) apart aan de PA aan te bieden middels een DI box. voor de draagbaarheid en om ingewikkelde kabelbergen op het podium te voorkomen wil ik het geheel van de oplossing in een rackcase stoppen.
Volgens mij heb ik dan genoeg aan een multi DI (bv behringer di4000) een patchpaneeltje en een mengpaneeltje toch? Idee is om de multi DI alvast te patchen via de link outs direct naar het mengpaneel, de xlr outputs aan de voorkant gaan naar het stageblok en de outputs van de synths gaan via het patch paneel acterin de di's in. Dan nog het monitor lijnsignaal, wat ik van het patch paneel direct in een ingang van mijn mengpaneeltje stop. Mono sum van mijn mengpaneeltje naar mijn monitor speaker of de hoofdtelefoon uitgang van mijn mengpaneel gebruiken voor een in ear oplossing en dan ben ik er. Toch?

Oh, en ik weet dat het noemen van Behringer jeuk oproept, maar ik vind het prijsverschil tussen een di4000 en andere rack-multi di's wel erg groot. Dan upgrade ik liever later, als bovenstaande me goed blijkt te bevallen.
 
Ja hoor, gaat prima werken zoals je het beschrijft. Ik zou nog 1 stapje er aan toevoegen; de main outputs of in ieder geval een totaal mix out van je mengtafeltje ook nog naar een DI (die rack di's van Behringer kosten toch 3x niks). Dan ben je volledig flexibel in wat je aan kan leveren aan signalen. Veel plekken hebben gewoon domweg niet genoeg kanalen om al je toetsen los binnen te kunnen krijgen (en je moet dat ook niet altijd willen namelijk!) en in die gevallen kan je ze dan alsnog een stereo mix aanleveren.
 
Back
Top