Eindelijk weer eens een leuke thread over monitoring, DI's, wel of geen stereo mix naar de FOH tafel! Manu heeft helemaal gelijk dat de meeste muzikanten geen verstand hebben van geluid, monitoring etc. Zoals iedere eigenwijze muzikant dacht ik dat ik dat zelf wel had maar het is eigenlijk heel simpel: hoe meer je optreedt, hoe meer je er achter komt hoe het echt werkt en waarom sommige formules goed werken en andere niet haha ;-) Mijn advies: niet direct oordelen maar luister goed en vraag je af WAAROM geluidsmensen of ervaren muzikanten een bepaalde opmerking maken. Als verloopstekkertjes prima zounde werken dan zou iedereen met verloopstekkertjes werken en niet met een mixertje...toch?
Er is ook niet 1 waarheid, dus verdiep je in de materie, vraag om advies op forums zoals deze en filter daar de goede opmerkingen uit. Begin met je eigen instrumenten, dus zorg voor goede sounds, kabels en stroomvoorziening en zorg ook dat je blindelijks weet hoe alles aangesloten moet worden. Dat geldt voor iedereen in de band, en ik vind ook dat iedereen moet weten hoe je je sounds moet levelen, dus het insturen en uitsturen op je eigen mixertje en de FOH mixer. Bij beginnende bands is dat altijd een drama, MAAR je wil niet weten hoe weinig ervaren muzikanten weten wat er allemaal bij een goed geluid komt kijken. Wat altijd gezeik oplevert is het feit dat veel muzikanten hun eigen versterker veel te hard hebben staan en niet (willen) begrijpen dat een band teamwork is en het wel handig kan zijn dat je elkaar kunt horen op het podium. En dat het niet de bedoeling is dat een gitaarversterker harder klinkt dan de PA zelf, dat gebeurt echt heel vaak. Daarom is een vaste geluidsman met verstand van zaken zo belangrijk. Dan wordt het spelen in een band ook 10x leuker! Ik bedoel: het is toch geweldig als je een optreden hebt gedaan en de mensen achteraf zeggen "wow, dat klinkt echt super"!
En voor de rest: vooral veel muziek maken, want daar gaat het allemaal om!