Synthesizer opleiding

Die synth masterclass van Rob Papen lijkt me een goed plan.
Ik weet niet of de cursussen ook in het weekend worden gegeven? Aangezien ik door de week naar school moet.
 
Cursussen en masterclasses lijken me te weinig omvattend. Bovendien gaan die vaak te snel door de basis heen.
Maar wat 'KLS' hier boven al ergens zegt, je moet het veel doen. Even uitvogelen wat de oscillatoren doen en hoe de ADSR werkt, en raggen op dat ding. Zo kan je ook het best je eigen sound zoeken.
Ik studeer zelf aan het cons. in amsterdam, en de synths zijn ruim vertegenwoordigd. Dus mocht je goed kunnen spelen, dan kan je het overwegen.
(ik kan je overigens wat basismateriaal sturen, over synthese e.d.)

And by all means, vraag alles op deze site(specifiek vooral)! Er zitten enorme pro's hier.
 
Cursussen en masterclasses lijken me te weinig omvattend. Bovendien gaan die vaak te snel door de basis heen.
Maar wat 'KLS' hier boven al ergens zegt, je moet het veel doen. Even uitvogelen wat de oscillatoren doen en hoe de ADSR werkt, en raggen op dat ding. Zo kan je ook het best je eigen sound zoeken.
Ik studeer zelf aan het cons. in amsterdam, en de synths zijn ruim vertegenwoordigd. Dus mocht je goed kunnen spelen, dan kan je het overwegen.
(ik kan je overigens wat basismateriaal sturen, over synthese e.d.)

And by all means, vraag alles op deze site(specifiek vooral)! Er zitten enorme pro's hier.

Dat probeer ik, alleen heb ik momenteel weinig tijd i.v.m school.
Maar gelukkig is het binnenkort weer wat rustiger, dan kan ik weer volop aan de slag.
Momenteel blijft er alleen tijd over om aan mn piano lessen te werken (en dat is ook belangrijk, het pianospel).

Basismateriaal zou ik zeer op prijs stellen. :D
 
Cursussen en masterclasses lijken me te weinig omvattend. Bovendien gaan die vaak te snel door de basis heen.
Maar wat 'KLS' hier boven al ergens zegt, je moet het veel doen. Even uitvogelen wat de oscillatoren doen en hoe de ADSR werkt, en raggen op dat ding. Zo kan je ook het best je eigen sound zoeken.
Ik studeer zelf aan het cons. in amsterdam, en de synths zijn ruim vertegenwoordigd. Dus mocht je goed kunnen spelen, dan kan je het overwegen.
(ik kan je overigens wat basismateriaal sturen, over synthese e.d.)

And by all means, vraag alles op deze site(specifiek vooral)! Er zitten enorme pro's hier.
Mijn ervaring met veel cursisten :
Velen hebben reeds een voorkennis, maar bij de meesten is deze zo verhakkeld dat je werkelijk terug van 0 moet beginnen.
Ze weten een beetje van dit en een beetje van dat maar zien niet hoe de rode draad loopt. Ze kopen toestellen die, eens gekocht,
nooit voldoen net omwille van hun gebrekkige kennis. Vandaar o.a. die grote tweedehands markt en dat idioot dure vintage gedoe.
Ze willen bvb. met FM werken maar weten niet eens hoe vibrato werkt. Ze hebben enkel een LPF en HPF maar weten niet hoe ze
die formant filter kunnen maken of gebruiken.
Bovendien staat er op het net zoveel zever tussen de weinig goede artikelen, dat ze ook niet weten wanneer iets wel correct of niet correct is.
Veel auteurs van die artikelen zijn zelf weinig onderlegd, maar denken bovenal dat ze dat niet mogen laten weten of horen !
Dus die leek slikt de boel en verslikt zich ferm...
Als je dan geld vraagt voor een degelijke cursus, vinden ze het snel teveel, knoeien liever jaren verder met allerlei instrumenten die hun toch niet voldoen,
waarbij ze massa's tijd en geld verspillen, om tot slot hun bezigheid te stoppen en zich aan de rij gefrustreerden toe te voegen.
Ze vertrouwen al die 'specialisten' niet meer (enigzins terecht) en ergeren zich als die hun kennis niet gratis willen uitdelen.
De vraag is maar wie heeft hier schuld aan ?!

Wie naar school is geweest, beseft pas na een verdere serieuze ervaring hoe waardevol die opleiding wel was.
Wie niet graag naar school gaat/ging (zoals ik) beseft pas na een verdere serieuze ervaring hoeveel hij/zij toch mist.
Al wie dit wil ontkennen is n.m.i. gefrustreerd en blijft ook staan waar hij/zij staat en heeft zeker niet graag dat een ander daar toch ooit voorbij gaat.

Is dit een pleidooi voor...? Ja/nee.
Het is o.a. mijn ervaring en het begrijpen van de wijze uitspraken (die ik dan toch ooit geleerd heb) :
Laat de blinden de blinden genezen.
Gooi geen parels voor de zwijnen.
 
ik snap niet zo goed waarom mensen synthesizers kopen als ze niet weten hoe het werkt eigenlijk
als er niet enigzins technische kennis of aanleg is doe het dan niet, of ga lekker experimenteren en zelf uitvinden hoe het moet en ga geen honderden euroos uitgeven aan een cursus...
 
mijn ervaring is,..
er zijn twee typen mensen die synths kopen en bespelen.

de ene soort kijk eerst, hoe klinkt ie, en werkt alles lekker?
die duiken er vervolgens helemaal in en leren met vallen, opstaan, rondvragen en het www. helemaal hoe de dingen werken en in mekaar zitten.

de andere soorrt koopt een synth, eigenlijk willekeurig welke dan ook, en dan komt het interessante deel...
deze soort is weer op te splitsen...
een deel gaat deze aankoop gewoon hun hele leven gebuiken, met alle kaasgeluiden die er al in zaten...

het andere deel gaat er nooit op spelen, willen er ook geen tijd insteken, hopen dat een en ander vanzelf gaat, en nemen dan maar een te dure cursus, waar ze eigenlijk niets opsteken, behalve dan dat het wel gezellig was, en soms kopen ze daarna weer een andere synth, hopend op een oplossing die vanzelf komt langswaaien.

kortom, hoe je het wendttdt of keert, in principe is een cursus weggegooid geld.
exact hetzelfde geldt trouwens ook voor studio techniek, dit soort cursussen worden veel angeboden door zieltogende studiootjes die nog nooit iets hebben opgenomen, en deze kennis dan via een cursus willen verspreiden.
hier zijn natuurlijk best wel uitzonderingen op (bv, iets met RP is volgens mij wel een aanrader)

:koffie:
 
heb ooit langgeleden een soort workshop gevolgd ( wekelijks een keer of 10) gewoon bij de muziekschool.
wat leren solderen heletoonstoonladders musique concrete, synthesizerbasics en zo.
daarvoor had ik nog nooit een synthesizer gezien of aangeraakt, wel kon ik de folders van de muziekwinkel dromen.
via de cursus ook nog iemand gevonden die z'n , voor mij net te betalen , ms20 verkocht.
kortom na 31 jaar ben ik nog steeds blij dat ik dat gedaan heb .

heb veel gesoldeerd en nog meer gepield op synth's en alles gelezen wat ik maar kon tegenkomen.
gewoon spelen als ik tijd had en lezen als ik moest slapen /baden of wat anders doen waar geen synth bij kon.
tijd en aandacht , da's het woord , en daarbij kan een cursus een goede keuze zijn. zonder tijd en aandacht / doen wordt het toch niks en blijft het bij presetskiezen , waar ook niks mee mis is overigens.
 
mijn ervaring is,..
er zijn twee typen mensen die synths kopen en bespelen.

de ene soort kijk eerst, hoe klinkt ie, en werkt alles lekker?
die duiken er vervolgens helemaal in en leren met vallen, opstaan, rondvragen en het www. helemaal hoe de dingen werken en in mekaar zitten.

de andere soorrt koopt een synth, eigenlijk willekeurig welke dan ook, en dan komt het interessante deel...
deze soort is weer op te splitsen...
een deel gaat deze aankoop gewoon hun hele leven gebuiken, met alle kaasgeluiden die er al in zaten...

het andere deel gaat er nooit op spelen, willen er ook geen tijd insteken, hopen dat een en ander vanzelf gaat, en nemen dan maar een te dure cursus, waar ze eigenlijk niets opsteken, behalve dan dat het wel gezellig was, en soms kopen ze daarna weer een andere synth, hopend op een oplossing die vanzelf komt langswaaien.

kortom, hoe je het wendttdt of keert, in principe is een cursus weggegooid geld.
exact hetzelfde geldt trouwens ook voor studio techniek, dit soort cursussen worden veel angeboden door zieltogende studiootjes die nog nooit iets hebben opgenomen, en deze kennis dan via een cursus willen verspreiden.
hier zijn natuurlijk best wel uitzonderingen op (bv, iets met RP is volgens mij wel een aanrader)

:koffie:


Er is nog een andere groep.. Die kijkt eerst heel goed rond wat leuk is, mooi is, goed schijnt te werken, en wat past binnen budget en studioruimte...Koopt het.. en gaat er mee spelen..

Dan komt hij/zij erachter of het echt bevalt of niet.. En of het dus in de setup moet blijven..Meestal worden de cheesy presets gebruikt, en aangepast met beperkte (steeds beter wordende) kennis van synthese..

Ik behoor tot die groep.. ;)
 
Ik koop het omdat ik over 10 jaar niet nog eens het dubbele wil betalen voor een juno 60 bijvoorbeeld, gewoon om zeker te stellen dat ik het heb, voordat het te laat is.
En wil het graag op de juiste manier leren, jammer dat er geen opleiding voor is....
 
Ik koop het omdat ik over 10 jaar niet nog eens het dubbele wil betalen voor een juno 60 bijvoorbeeld, gewoon om zeker te stellen dat ik het heb, voordat het te laat is.
En wil het graag op de juiste manier leren, jammer dat er geen opleiding voor is....


wat is er mis met gewoon, ongediplomeerd, aan de knoppen te draaien?
:koffie:
 
ik snap niet zo goed waarom mensen synthesizers kopen als ze niet weten hoe het werkt eigenlijk
als er niet enigzins technische kennis of aanleg is doe het dan niet.

70 procent van de mensen die een gitaar koopt kan ook niet spelen....
En trouwens.. Technische kennis of aanleg? Mogen mensen ook nog plezier maken met muziek?

Dat er geen opleiding bestaat voor synths vind ik meer dan logisch. Er is weinig vraag naar enkel synth spelers. Of je moet je enorm specialiseren. Als toetsenist betreed je een veel breder vlak. En daar zijn zat opleidingen voor.
 
je zou kunnen proberen je tijd op internet in te wisselen voor tijd achter een synth
voor zover ik je in kan schatten ga jij geen reet hebben aan een cursus hehe
je mot niet zo ouwewijfe en gewoon de boel uitzoeken
 
Back
Top