ROOM EQ: Gaat dit werken?

Prima, al heb je natuurlijk geen automatische koppeling met REW, zoals de FBQ2496 dat wel heeft. D.w.z. je moet de waarden er dan met het handje in stoppen. Ik vind dat niet zo'n probleem. Met de FBQ-2496 mis je dus vooral de digitale interfacing en de display.
Verder vind ik de grafische analyzer van de DEQ ook erg prettig in het gebruik, haast beter dan menige plugin en zeker als veel andere hardware analyzers. Naast de precieze EQ cuts kan je ook erg makkelijk nog wat globale aanpassingen doen aan het geluidsbeeld, bijv. een beetje house curve indraaien.
Overige functies als de stereo width en de dynamische eq gebruik ik niet, misschien heel bruikbaar maar het doet me niet zoveel...
 
Ik heb m'n studio zo goed mogelijk behandeld met traps en anti reflectie, maar ben er nog niet helemaal.

Nu zag ik IK Multimedia ARC, maar dit is redelijk aan de prijs
als ik nu met REW (Room EQ wizzard) m'n studio meet en de pieken weg EQ met bijv X-EQ op m'n main mix als laatste plug (gewoon opslaan als preset)

dit wel gebruik voor monitoring, maar dissable voor mixdown, dan zou ik toch in principe een " poor man's" ARC moeten hebben? of zie ik wat over het hoofd?

ben volledig op de hoogte van het Room EQ v/s Acoustik treatment verhaal, maar wil gewoon graag de puntjes op de i.

thoughts?

In de sweetspot werkt het misschien wel, maar elders vererger je meestal de problemen.

Het hangt ook af van de peaks / dips die je wilt corrigeren.
Een dip van 15 dB wegwerken op 110 Hz is common practice, maar niet erg vriendelijk voor je speakers.

Dan was er ook iets over dat akoestische problemen niet enkel frequentiegerelateerd zijn, maar ook te maken hebben met fase. Dus ingrijpen met een EQ is niet voldoende (?). Misschien dat iemand dat even kan toelichten / corrigeren.
 
heb een 10dgn demo van ARC, behringer EMC8000 komt vandaag ook binnen
dus eerst ARC, om een ballpark feel te krijgen van de impact van RC.
Dan met REW meten om te kijken wat ARC doet (hier kan ik namelijk een mic CAL laden voor EMC8000 correctie)
dan maar eens kijken wat er op basis hiervan nog meer aan akoustiek gedaan kan worden
en dan een keuze maken. ARC, of REW met Convolver, of alleen wat pieken zelf wegdraaien (boosten ga ik sowieso niet doen) of geen RC en akoustiek nog verder zo veel mogelijk optimaliseren. (speaker plaatsing, basstrap plaatsing, nog wat diffusie etc)
 
Nou ARC werkt dus heel mooi, maar heeft waarschijnlijk een eigen microfoon met tuned response meegelevered want met de 4 verschillende mics die ik gebruik loopt m'n hoog vanaf zo'n 12khz met 6db per oktaaf af...... (werkt dus beter als een dongle :) ) (o.a. Behringer EMC8000) aangezien je niks in ARC kan wijzigen niet werkbaar.
look en feel dus goed, resultaten nog niet.
Wel zie ik dat zowel in ARC als REW m'n respons al behoorlijk recht is, dus misschien kunnen we het e.e.a. nog akoustisch verder tunen. Nu verder met REW en Convolver (zeg maar poors man's ARC)
 
Eh, tja.
Zowiezo vraag ik me af, als je room correction wil gaan doen, tot welke frequentie denk je dan dat dit zin heeft? Je hebt het over 12 kHz, nou kan ik je op een briefje geven dat het echt geen zin heeft om room modes tot die frequentie aan te pakken. Room modes pak je tot een paar honderd Hz hoogstens.
Daarboven is de bandbreedte van de modes ook zo smal en overlappen ze elkaar zo vaak, dat het praktisch ondoenlijk is deze proberen aan te pakken. Gelukkig zit er aan de andere kant ook weel veel minder energie in die hogere modes, dus hoef je daar ook niet diepe traps aan de gang.
Als je het hebt over het algemeen recht trekken van de frequentierespons in je kamer, dan vraag ik me af of 1) REW of ARC wel daar de ideale kandidaat voor is - die zijn er voor de room modes, en 2) of je daar uberhaupt wel moet willen streven naar de 'rechte lijn'. Een valkuil waar je gemakkelijk in trapt. Lees je anders eens in op het onderwerp 'house curve'.
Pak je reflectiepunten aan, als je het goed wilt doen naast links/rechts ook nog je plafond, achterwand en voorwand (!), dan heb je waarschijnlijk al een frequentiecurve in je kamer die afdoende is. Met het beruchte 'dichtplakken met eierdoppies' (iedere disco harrie doet dat toch?) krijg je dus dat typische dof klinkende bonkhok.
 
Ik heb nu een al een behoorlijk goede house curve, m'n mixen vertalen al goed elders en het is dus puur om het meten.

Met ARC kan je alleen maar het hele spectrum doen, je kan hier verder niks aan instellen
met REW kan je natuurlijk van 0<220500Hrz meten, wat je dan wil corrigeren is natuurlijk een 2e.

zal straks wel ff wat REW metingen posten. wacht nu nog ff op m'n DB meter kan dus nog niet 75db tunen
 
We zijn al weer een paar stappen verder, de oplossing gaat worden:
1. meten in REW
2. generic EQ in REW (tot hoe hoog ga ik testen, maar voorlopig maar eens to 3Khz)
3. export filtered EQ as impulse
4. stereo impulse laden in Reverence
5. Taadaaa instant room correctie in zowel het tijdsdomain asl EQ :halleluja

Engie probleem wat iki nu nog heb is dat de stereo filtered impuls export nog niet goed werkt in REW, maar daar ben ik nu mee bezig. mono gaat al wel goed en qua response is dat veelbelovend in Cubase :mega:
 
Ben wel benieuwd hoe je dat stereo dan doet? Microfoon is (natuurlijk) mono, maar doe je een individuele correctie voor linker en rechter speaker en combineer je die in één impulse?
 
klopt, je meet 1x links, en 1x rechts
in rew kan je dan stereo exporteren met de L meting op linker kanaal en de R meting op rechter
hierdoor krijg je dus een stereo impulse waar Revence weer meer overweg kan.

Hoe je impuls eruit ziet bepaald dan de sound. dus weinig of veel correctie filters, welke house curve etc. tot welke frequency, wat voor roll off etc.......
 
De vraag is; zou het echt wat toevoegen aan het uiteindelijke resultaat om een individuele correction uit te voeren per speaker.
Ik heb daar eigenlijk nog niet zoveel inhoudelijks over gevonden, anders dan dat ik me meende te herinneren dat 'iemand' (die er verstand van had) ooit zei dat het weinig toevoegde.
Audyssey (ARC) doet het geloof ik met alle speakers tegelijk.
In feite heb je (als het goed is) je speakers symmetrisch opgesteld in je ruimte en zou er daarom bijzonder weinig verschil moeten zijn...
Wie weet... ;)
 
1ste test:
SPL meter vandaag binnengekomen
- MR816 calibratie gedaan
- SPL calibratie gedaan op 75db (1 speaker)
- EMC8000 generic cal file geladen
- mic op 75db meetpositie gezet (is luisterpositie op 13.00h gericht, dus bijna verticaal 10gr naar speaker
- linker speaker gemeten vanaf luisterpostie
- rechter speaker gemeten vanaf luisterpositie
- REW EQ filters laten berekenen (0-2000hz)
- filters als impulses geexporteerd
- impulses in Reverence geimporteerd


Reverence ziet nou een stereo impulse en m'n curve is vlakker, maar m'n volume is ook wat lager EN m'n stereobeeld lijkt smaller (net alsof side signaal lager is, dus niet geheel mono)

kortom misschien nog eens even een andere convolver proberen

2e test:
- filters geexporteerd als text
- 2 X-EQ instances geladen in Control room slots (1x L en 1x R)
- linker speaker filters in linker speaker ingevoerd (alleen de cuts, niet de boosts)
- zelfde voor rechter speaker

Dit klinkt al beter, maar ik mis nu laag (klopt ook want lineaire respons klinkt niet lekker, daar heb je dus weer de House curves voor )

House curve toegepast volgens instructie en gaan luisteren naar EQ met house curve en totale bypass. guess what?!? de bypass meet wel wat grilliger, maar klinkt heel dicht tegen m'n EQ + housecurve aan.

Kortom, ik ben zonder EQ al heel dicht bij m'n ideale curve.

Ik ga nog even verder stoeien (misschien iets minder cutten dan dat REW berekend heeft) om zo tot maximaal 1,2 of 3 cuts te komen onder de 500hz per speaker
de rest laten we ongemoeid om fase verschuivingen te voorkomen.

Dit is wel interessante materie en het is sowieso wel een goede oefening om je afluistering beter te leren kennen
 
Aanvullend: al het geluid (ipv alleen DAW) over room eq?

Aanvullend: al het geluid (ipv alleen DAW) over room eq?

Leuk convolver en room eq ! precies wat ik zocht... nou bijna dan:

- Ik snap de controol room inserts op de DAW, waar je een room eq toevoegt

ik gebruik echter vaak dezelfde pc om muziek te luisteren, en muziek dvd's te kijken, deels ook als referentie kader. Hiervoor gebruik ik vooral VLC en Mediamonkey.

Hoe gebruik ik hierbij een room eq? Ik zou natuurlijk graag dezelfde settings gebruiken als in de DAW.
Ik zie dat mediamonkey wellicht via een omweg VST ondersteund, (winamp bridge) maar VLC niet.
Iemand een idee?
 
hoe doe je het tegenwoordig? heb het ook eens geprobeerd met reverence, maar inderdaad significant volumeverlies en vooral stereobeeld-en breedte naar de kl...
ben ook aan het kijken naar deq2496, maar houd andere alternatieven open
 
De behringer ECM8000 is geen betrouwbare meetmicrofoon

de freq. karakteristiek in de specificaties moet je echt met een korrel zout nemen.

alle ECM800s schijnen ook nog eens sterk van elkaar te verschillen....
 
ik was deze week metingen aan het doen met de ECM8000 en kreeg steeds eendezelfde afwijking. lag volgens mij aan de microfoon zelf.
als je googled dan vind je hier wel informatie over. ergens vond ik een website met een freq.plaatje van heel veel verschillende ECM8000s..

vooral laag vanaf 200 Hz was afwijkend..en het hoog...
 
Back
Top