het kleine analoge tijdperk

Aan het eind in de mix hoor je het niet meer lees ik hierboven.
En daar gaat het volgens mij ook fout. Als ik mijn plaat van Equinox luister is er zo'n groot verschil met de ge-remasterde cd.
Neem nou die Soulwax gasten. Ik werd gek toen ik hun studio zag. Allemaal vette apparaten maar ik had het er niet echt vanaf gehoord toen ik de cd draaide.
Maar goed ik ga offtopic en dat moet ik helemaal niet doen.:o:
 
Maar - het is iets wat je voor jezelf doet. Ik speel liever op een grote vleugel dan op een controller met NI Akoustik omdat ik de toetsen feedback voel geven, de geur van het hout en de pianolak, en het idee dat je iets duurs onder je vingers hebt dat even helemaal van jou is. Dat zorgt er voor mij voor dat ik beter/geinspireerder kan spelen.
Of omgekeerd: een laptop met midi controller neem je snel mee de natuur in. Jezelf laten inspireren in het park en die ideeën meteen kunnen uitwerken. Handig is dat.
Idem dito voor die VA'tjes op batterijen.

Kijk nu eens naar die "oude rotten" van toen à la Depeche Mode, Ultravox, Peter Gabriel, enz.
Die zijn verzot op nieuwe technologie, net als toen !
Depeche Mode speelt tegenwoordig op Access Virus. Ultravox doet in softsynths. Peter Gabriel doet het met Motifs, enz.

Waarom wij dan niet ? Ochja, wij lopen graag in andermans voetsporen terwijl de personen in kwestie al weer een stuk verder staan. De ironie, de ironie ...
 
Wat random betreft: echt random is het inderdaad niet. Een goed semi-random algoritme van een PC is voor een mens al zeker niet en statistisch gezien ook (quasi) niet te onderscheiden van echte random, dus wat maakt het uit. Met een simpel semi random algoritme heb je al genoeg om ieder mens te "vangen", en programma's die statistisch zo zuiver mogelijke random nodig hebben (ik heb zo bv een Pi benadering gemaakt) die kunnen uitgebreide algoritmes gebruiken.

Maar goed, dat terzijde, de rest van je verhaal.

Klopt, door de extreme gevoeligheid voor de beginvoorwaarden is het exacte gedrag op lange termijn niet na te bouwen, daarvoor kunnen we de beginvoorwaarden niet precies genoeg bepalen.

Echter, is dit ergens van belang bij een synth? Ik bedoel: bij de dubbele slinger gaat de uiteindelijke beweging totaal anders zijn door andere startvoorwaarden. Is er bij de synth iets waar een zeer minimaal verschil op een parameter een enorm (hoorbaar) verschil op de output geeft? Voor zover ik weet niet. Lekstromen, temperatuursinvloeden, beperkingen in precisie van componenten...het heeft zeker invloed op de output, maar die invloed is relatief klein en van een chaotische aard waarbij vooral uitmaakt dàt het chaotisch is, niet of het op deze milliseconde nu net wat meer of wat minder is. Als je torretjes een graadje opwarmen klinkt de output misschien net iets scherper (constante invloed) of gaat hij wat meer fluctueren (chaotische invloed), maar je sawstring gaat niet plots als een lately bass klinken. Bijgevolg lijkt het me dat dit dus in modellen voldoende na te maken is dat het gedrag voor de mens klankmatig gelijkaardig is in zo'n mate dat het niet te onderscheiden is.

Verder is het bij de slinger zo dat hij iedere keer anders reageert door minieme verschillen in beginpositie. Hetgene hier echt van belang is, is het "iedere keer anders reageren", niet welke positie hij nu exact op milliseconde X heeft. Zo ook bij analoge synths: je 808 kick klinkt iedere keer nét anders. Wat van belang is bij een emulator is dat hij iedere keer nét anders klinkt. Waar geen mens van wakker ligt is of de 17de kick in rij op je emulator nu hetzelfde klinkt als de 17de kick in rij op een echte 808 dan wel als de 14de kick ervan. Het gaat erom dat het chaosgedrag op eenzelfde manier aanwezig is. 2 verschillende 808's klinken immers ook niet hetzelfde op elke zelfde milliseconde van de dag, maar ze gaan wel allebei steeds weer iets anders klinkende kicks hebben. Zelfs één en dezelfde 808 gaat 2 keer anders klinken als je hem 2 keer hetzelfde pattern laat spelen.

Ik zeg dus niét dat computerontwikkelingen naar een utopia leiden waarin alles perfect te modeleren is, enkel dat volgens mij synths met zo'n precisie en detail gemodelleerd gaan kunnen worden dat ze qua klankkarakter en gedrag niet te onderscheiden zijn. Of de speelervaring (zo'n oude kromme Moog met handtekening van Bob, die extra knop die die gek van OMD erop gezet had, die sigarettenplek, die mooie dure zeldzame bak versus een anonieme download van een stukje software dat bij de buurjongen er identiek uitziet en waar je geen moeite voor moet doen om het te bemachtigen, de bediening met dezelfde muis en controller waarmee ik ook mijn andere progjes bedien versus die zwartzilveren knoppen waarbij de filter cutoff dat scherpe randje eraf heeft en er wat spelling op de output zit...) hetzelfde is, is een ander paar mouwen...

Dat gezegd zijnde is het probleem voor mij niet aan de orde, want ik modder lekker aan met mijn stokoude analoogjes, recentere analoogjes, FM synths, wavetable shizzle, VA's en als ik er ooit een toepassing voor zou hebben mogen VST's er ook bij. :)

Muziek maken, plezier maken. Als sommige mensen daarvoor over 30 jaar nog een oude analoge vinden nodig te hebben, zullen er wel mensen zijn die ervoor zorgen dat ze beschikbaar zijn. Geen paniek. :)

Klopt. Analoge synths zijn geen systemen waar totale chaos heerst met grote verschillen. Maar het zijn wel allemaal mini chaosjes die invloed hebben na elkaar. En die dus los van zichzelf ook anders reageren op voorgaande chaos. En dat modelleren levert een reeks op die oneindig is.

Voor de rest zal ik het hier maar bij houden. :D
 
Hey Yoozer, mag ik nu voorlopig blijven? Dit was best constructief toch? ;)
 
discussie kan nog steeds blijven staan hoor, die mini was maar als voorbeeld om mensen erin te lokken, wat helaas niet gelukt is overigens.

maar mijn standpunt blijft, al die bakjes die jouw hersenen triggeren zijn strax na te maken. en guess what, misschien is de kans dat het gebeurt door computers wel waarschijnlijker! want idd, bedrijfsmatig is het idd veel te duur dat soort goedkoper bakkies te reissuen in het echt, maar een softwareversie maken is veel goedkoper.

Maar wat was het nou dat fragmentje? En eerlijk zijn he.
 
Ach, ik probeerde jullie even om de tuin te leiden doordat ik eens een Minimoog V naast een Alesis Micron had gezet. Helaas heb ik die laatste niet meer, dus kon ik de head-to-head niet nog eens opnemen en er wat meer de tijd voor nemen. Maar je vermoeden klopte dus wel :D
Over 20 jaar nog eens een testje doen? :D
 
Klopt. Analoge synths zijn geen systemen waar totale chaos heerst met grote verschillen. Maar het zijn wel allemaal mini chaosjes die invloed hebben na elkaar. En die dus los van zichzelf ook anders reageren op voorgaande chaos. En dat modelleren levert een reeks op die oneindig is.

Hier ga je volgens mij volledig de mist in. Wat de mens juist automatisch doet is deze chaos abstraheren en er orde in scheppen door middel van zijn zintuigen. Wij percipieren geen chaos, maar net orde. Of de orde nu door chaos is geschapen, maakt ons niet uit, zo percipieren we het niet. Mocht dit niet zo zijn, konden we niet denken, spreken en onze zintuigen gebruiken.

En zoals Yoozer zegt is de resoluite van onze zintuigen beperkt.

Waar waren we nu over bezig? Synths?;)

(edit: dan is een computer even chaotisch, die wordt ook aangedreven door elektronen die een chaotisch gedrag vertonen, gebaseerd op kwantummechanica, met miljoenen transistoren enz.)
 
Kijk nu eens naar die "oude rotten" van toen à la Depeche Mode, Ultravox, Peter Gabriel, enz.
Die zijn verzot op nieuwe technologie, net als toen !
Depeche Mode speelt tegenwoordig op Access Virus. Ultravox doet in softsynths. Peter Gabriel doet het met Motifs, enz.


ironisch inderdaad. deze mensen maken nu ook minder interessante muziek :D

Waarom wij dan niet ? Ochja, wij lopen graag in andermans voetsporen terwijl de personen in kwestie al weer een stuk verder staan. De ironie, de ironie ...

wie zijn 'wij' dan ? ik herken mijzelf er in iedergeval niet in.
ik doe gewoon wat ik leuk vind, net als zoveel anderen. oud analoog of moderne software, dat is allemaal veel minder belangrijk. ik vermaak me evenveel met mijn harmonium of een ander instrument.
 
Ach, ik probeerde jullie even om de tuin te leiden doordat ik eens een Minimoog V naast een Alesis Micron had gezet. Helaas heb ik die laatste niet meer, dus kon ik de head-to-head niet nog eens opnemen en er wat meer de tijd voor nemen. Maar je vermoeden klopte dus wel :D
Over 20 jaar nog eens een testje doen? :D

Prima. Maar je weet dat ik dan bij een zelfde topic weer het zelfde verhaaltje oprakel he. :D
 
Hier ga je volgens mij volledig de mist in. Wat de mens juist automatisch doet is deze chaos abstraheren en er orde in scheppen door middel van zijn zintuigen. Wij percipieren geen chaos, maar net orde. Of de orde nu door chaos is geschapen, maakt ons niet uit, zo percipieren we het niet. Mocht dit niet zo zijn, konden we niet denken, spreken en onze zintuigen gebruiken.

En zoals Yoozer zegt is de resoluite van onze zintuigen beperkt.

Waar waren we nu over bezig? Synths?;)

(edit: dan is een computer even chaotisch, die wordt ook aangedreven door elektronen die een chaotisch gedrag vertonen, gebaseerd op kwantummechanica, met miljoenen transistoren enz.)

Steek er nog een op. :dubbel:
 
Hehe, als het te moeilijk wordt moet je het maar zeggen....maar spijtig genoeg ben ik voor een keer bloednuchter. :) Lees eens wat meer filosofie, een snuifje kwantumechanica en verbreed je horizon eens in plaats van een slingervoorbeeld na te apen.

Als je me wilt counteren, doe het dan inhoudelijk, ipv van persoonlijk. Jammer.
 
Waar MadR volgens mij aan denkt is dat als jouw verhaal op zou gaan, het altijd maar afwachten is welke kant het dubbeltje opvalt in een computer. Dat het maar afwachten is of er een 0-tje of 1-tje gaat worden, en dat zou wel een heel interessante worden. Leuke routeplanners/synths/ziekenhuisapparatuur zouden dat worden! :D
Jug, die componenten zitten in de computer op een ander niveau en ze spelen (dus) een andere rol.

edit: maar wacht, nou ben ik die analoge purist aan het helpen, tss :D
 
En daar gaat het volgens mij ook fout. Als ik mijn plaat van Equinox luister is er zo'n groot verschil met de ge-remasterde cd.
Nogal wiedes; dat hoeft zelfs in den beginne alleen maar een kwestie van volume te zijn.

Neem nou die Soulwax gasten. Ik werd gek toen ik hun studio zag. Allemaal vette apparaten maar ik had het er niet echt vanaf gehoord toen ik de cd draaide.

Tja - het is de verwachting die je voor jezelf schept en het vooroordeel en het wazige begrip dat "smaak" heet.
Wat had je gedaan als je eerst de CD had gehoord en dan pas de studio had gezien?
Wat had je gedaan als je die apparatuur had gezien maar volstrekt andere muziek had gehoord die wellicht meer naar je smaak was?

Stapels (dure) gear zijn geen garantie; het enige wat ze laten zien is dat er ergens geld in gestoken is. Wat je er van af kunt leiden is ook wankel, want wat betekent het?

- ze nemen het muziekmaken serieus, anders zou er niet zoveel ingestoken zijn
- ze hebben eerder werk uitgebracht dat genoeg verkocht zodat ze dit konden kopen dus ze hebben hun sporen hoogstwaarschijnlijk wel verdiend
- hoge kwaliteit, want dure apparatuur

Het geinige is nou dat geen van die beweringen enige waarheid hoeft te bevatten, omdat een hele brok informatie mist. Wat doen ze met het spul, waarom gebruiken ze dat?

Hey Yoozer, mag ik nu voorlopig blijven? Dit was best constructief toch? ;)

Waarom zou ik hier iemand uit een thread gaan schoppen? :D
 
Deze thread doet met beetje denken aan deze : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115034&highlight=supercomputer&page=3

Over het wel of niet ontstaan van een supercomputer die melodien uitspuugt.. heeft niks met analoge synths ansich te maken, maar wel met de gedachte dat 'een' computer ooit (aldanniet perfect) gaat doen wat er in het analoge domein plaatsvind (in onze hersenen, in analoge synths you name it).

Best wel apart eigenlijk.. een synthesizer betekend van zichzelf al nabootser, die moet worden nagebootst, van hardware naar software naar hardware
 
Hoe bedoel je - "ontstaan"?

http://arstechnica.com/science/news...ful-musicand-stirs-controversy.ars?comments=1

Oh ja:

het gaat juist om de synths die eigenlijk niet zo duur zijn zoals ik al had gezegd concertmate ms serie, over dertig jaar zijn er heel wat minder van. te goedkoop om te clonen te goedkoop om te herstellen. veel te duur om opnieuw uit te brengen. maar wel met zoooooo'n enorme eigenwijze klank die je zou vaak hoort.

Mwa, bij die apparaten gaat het klonen nog. Het verschil zit 'm in de manier -hoe- je 'm kloont; als aparte modules. Ik geloof gerust dat er wel een markt kan zijn voor het 3-golfvormen DCO-blok wat een Juno-60 erin heeft zitten. Naja, dan is het een module, en dan is 'ie maar monofoon, maar zo hou je 'm wel in leven.

En als er geen markt is maak je gewoon een bouwschema van een printplaat met de onderdelen in een lijst, en dan laat je het aan mensen zelf over :)
 
die exact klinkt als een oude Moog, zelfs Leo of Mono horen dan het verschil niet meer

ik heb de start van deze draad vanmorgen even doorgelezen en ik vond het een schoolvoorbeeld van de onzinnigheden, met allerlei domme meningen en rare invalshoeken erbij, die hier besproken worden. laat mij er dus maar buiten svp. ik ben er sowieso nooit op uit om het verschil tussen het een of het ander te horen, als ik ergens naar luister. ;)
 
haha thx Yoozer, die had ik nog niet gezien (het verbaast me ook niet).

razend knap van die prof. Cope! misschien moet-ie de computer eerst leren dansen, om een beetje in de groove te komen :P
 
ik heb de start van deze draad vanmorgen even doorgelezen en ik vond het een schoolvoorbeeld van de onzinnigheden, met allerlei domme meningen en rare invalshoeken erbij, die hier besproken worden. laat mij er dus maar buiten svp. ik ben er sowieso nooit op uit om het verschil tussen het een of het ander te horen, als ik ergens naar luister. ;)

was benieuwd of je zou reageren, en jawel! :D:D
 
Tja - het is de verwachting die je voor jezelf schept en het vooroordeel en het wazige begrip dat "smaak" heet.
Wat had je gedaan als je eerst de CD had gehoord en dan pas de studio had gezien?

Dit is de volgorde die bij mij is voorgekomen.
Ik kende de cd al een poos voordat ik wist waar het mee gemaakt was.

Wat had je gedaan als je die apparatuur had gezien maar volstrekt andere muziek had gehoord die wellicht meer naar je smaak was?

Het uiteraard wel vet gevonden.
Maar ik begrijp je punt. Ik ben zelfs van mening dat ik nooit echt mijn best heb gedaan goed te luisteren want ik vind de muziek gewoon niet zo leuk.

En ja dan nog het woord waarheid,
Mensen zouden dit woord niet moeten gebruiken. Net als nooit en altijd gaan ze nooit (;)) op.
 
misschien is er over dertig jaar een derde naast digitaal en analoog.
misschien kun je bij itunes het eindresultaat van je eigen concept direct in
je hersens uploaden.
of muziek werd uiteindelijk verboden omdat toch bleek dat het de bron van al het kwaad was.

Wat ik maar wil zeggen is dat de geschiedenis uitwijst dat meeste toekomstvisies achteraf heel gedateerd bleken.
 
Back
Top