Soorten synths, soorten muziek

PottersJef

Muziek begint bij stilte.
Lid sinds
27 Maart 2009
Berichten
35
Locatie
België
Kunnen we geen topic starten waarin staat welke synth het beste bij welke soort muziek past? Dan is het makkelijker voor beginners (ik bv.) om te zien welke synth ze het beste zouden kopen.

Alvast bedankt Jef,
 
Tsja - ben ik het niet mee eens. Hieronder twee stukjes uit Yoozers post uit de 'Welke synth moet ik kiezen?'-thread:
Ik wil vette synthsounds zoals in trance!
Da's mooi, maar trance kan met vrijwel elke synthesizer gemaakt worden; een hele hoop hangt af van de productie en hoe je het geluid opbouwt en programmeert. De klasse van synthesizers die voor elektronische muziek over het algemeen gebruikt wordt heet "virtueel-analoog". Dit omdat de manier van bediening en geluidsgeneratie is afgekeken van oudere analoge (zgn. subtractieve) synthesizers.

Het idee is dat je niet met een sample begint maar met een wiskundige vergelijking van een golfvorm. Samples zijn statisch - je kunt ze alleen afspelen, maar bij zo'n wiskundige vergelijking die elke keer opnieuw wordt uitgerekend kun je dus de golfvorm zelf veranderen.

De meeste VA-synthesizers van tegenwoordig bieden veel meer mogelijkheden dan hun voorvaderen, maar het geluid is niet identiek (al wordt daar hard aan gewerkt). Omdat VA-synths software zijn die op een speciale processor (DSP) draait is elke 0 en elke 1 elke keer hetzelfde; dit in vergelijking met oudere analoge synthesizers waar de onderdelen nog invloed kunnen uitoefenen op het eindresultaat. De waardes van de weerstanden veranderen als de synth "opwarmt", en de continu variatie daar in zorgt voor een geluid dat "levendig" klinkt en niet statisch; al zijn er wel manieren om een VA levendig te laten klinken, en als het geluid eenmaal goed in de mix zit is het lastig om een VA te onderscheiden van een echte analoge synth.

Welke synth is goed voor trance / techno / deep house / italo / disco / Haagse underground electro ?
Geen. Allemaal. Wat is bepalend in de bovenstaande genres? Niet welke synth je gebruikt; het gaat erom -hoe- je 'm gebruikt. Dit is een van de moeilijkste dingen om door te hebben, vandaar dat we het maar nu even vertellen. Het voorkomt teleurstellingen. Als je idool de Waldorf Q heeft en daar kickass muziek mee maakt - mooi. Dan kun jij er ook een kopen, maar als je vervolgens dan niet dezelfde kickass muziek kan maken, wiens schuld is het dan?

Zo'n synthesizer heeft knopjes. Die zitten er niet voor niks op - je wordt geacht er aan te draaien om het geluid te veranderen. Als er een preset op je synthesizer zit die je niet leuk vindt - geen probleem, draai wat totdat het geluid je aanstaat en overschrijf die preset. Klaar!

Ja maar Tiësto heeft een Access Virus, als ik die ook koop ben ik er toch?
Nee, dan ben je nog helemaal nergens. Je moet met het ding kunnen omgaan en er geluiden uit kunnen halen, en als je een reeks VA's test kom je er al gauw achter dat er overlap is; sommige geluiden uit de Virus kun je ook uit andere machines halen. Dan nog - welk deel van de muziek bestaat uit die geluiden, en wat is de rest? Percussie en ritme, samples - en heel belangrijk, de saus die er over heen gaat zodat alles professioneler klinkt.

Dat bepaalde synths het beste bij bepaalde genres passen klopt gewoon niet. Sommige geluiden kun je uit bepaalde synths beter halen, maar of je dat zoekt, hangt af van waar een synth precies voor gekocht wordt (bass, leads, pads, etc.; misschien heb je al wel meer gear staan). Bovendien is er ook nog zoiets als karakter: een hoop synths zijn goed in leads, maar dan wel in allerlei soorten leads. Plus dat je zo ook stigmatisering van synths krijgt. Zo heeft (had?) de Virus de naam een trancebak te zijn, maar in feite is het een hartstikke veelzijdige synth, die voor van alles en nog wat ingezet kan worden.

Ergo: wat mij betreft niet aan beginnen. En als je een specifieke vraag hebt, dan kun je 'm gewoon stellen in de bovengenoemde thread! (waar sowieso al superveel informatie in verzameld is)
 
Hoi Jef,

Dat wordt hier niet echt nuttig geacht daar je eigenlijk elke synth wel kan gebruiken voor elke muzieksoort, uitzonderingen daargelaten (zo is bijvoorbeeld een TB-303 helemaal verweven met acidhouse, maar ook daar kan je andere dingen mee doen als je wil).

Beter kan je bedenken welke algemene specificaties je belangrijk vindt, zoals polyfonie e.d.

Wat voor muziek maak je?
 
Je kunt in het algemeen misschien zeggen dat een rompler geschikter is voor genres waarbij je realistische of bestaande instrumenten na wilt doen (ik denk aan pop/jazz etc), terwijl je (virtueel) analoog gebruikt voor meer abstractere geluiden zoals in de meeste dance-stromingen of pure synth muziek (Jarre / Kraftwerk). Een monosynth zul je waarschijnlijk eerder pakken voor dikke bassen of harde leads, een polysynth vaak meer voor pads of accoord-gebaseerde passages.

Maar inderdaad, een synth is een synth en er bestaat niet zoiets als een trance/electro/hardstyle synth.
 
Hoi Jef,

Dat wordt hier niet echt nuttig geacht daar je eigenlijk elke synth wel kan gebruiken voor elke muzieksoort, uitzonderingen daargelaten (zo is bijvoorbeeld een TB-303 helemaal verweven met acidhouse, maar ook daar kan je andere dingen mee doen als je wil).

Beter kan je bedenken welke algemene specificaties je belangrijk vindt, zoals polyfonie e.d.

Wat voor muziek maak je?

Dat is het juist, ik maak nog geen muziek. Ik zou graag electro willen maken, maar er is echt zo'n groot assortiment dat ik niet weet welke te kiezen.

Jef,
 
Op Youtube staan heel veel demonstraties van diverse synths. Het belangrijkste is om een synth te vinden die bij jouw smaak past. Zo zijn veel (virtueel) analoge synths qua specificaties vrijwel gelijk, maar klinken ze toch heel anders. Veel luisteren en uitproberen dus!
 
Dat is het juist, ik maak nog geen muziek.

Waarom niet?

Download demo's van FL Studio / Sonar / Ableton Live / Reason / watdanook en begin gewoon. Je merkt zelf vrij snel wat werkt en wat niet werkt. Software-demo's weggooien doet geen pijn, voor het installeren en downloaden hoef je de deur niet uit, en je krijgt over het algemeen genoeg tijd om uit te vinden wat iets doet. Je komt uiteindelijk toch wel aan de software-sequencer als je thuis je muziek wil maken; slechts weinigen nemen echt de stap om alles op de sequencers zelf te doen en de computer alleen maar als domme harddiskrecorder te gebruiken, en de mensen die dat doen hebben vaak na jaren ervaring die keuze bewust gemaakt of zijn er 10 jaar of eerder mee begonnen in die stijl en hebben vastgehouden aan die werk-ethiek.

Het idee dat je een bedrag opspaart, een hele studio koopt en die inricht en dan pas klaar bent om muziek te gaan maken is precies het tegenovergestelde van wat je moet doen; die aanpak zorgt er voor dat je veel te veel apparaten tegelijkertijd moet gaan leren te bedienen, en omdat je aandacht opgeeist wordt door soft- en hardware die je ook nog eens moet leren instellen zet je na 3 maanden wanhoop en ellende alles weer te koop en heb je geen plezier in je hobby meer. Gegarandeerd.

Vereenvoudigd gesteld; er zijn in die zin 2 synthesizers, en wat deze doen overlapt zelfs.

Je hebt de bakken zoals de Motif / Fantom etc. die voornamelijk echt-bestaande instrumenten nabootsen, en de rest. De rest kan bestaande instrumenten nabootsen (een Juno-60 of een DX7 zijn niet geheel onverdienstelijk voor orgeltjes, bijvoorbeeld) en in de Fantom en Motif zitten atmosferische pad-geluiden die je never nooit uit een realistisch instrument krijgt.

Nuttiger is wellicht om met een aantal voorbeelden van tracks te komen; wij vertellen je dan wel wat de opties zijn en waar je het zeker -niet- uit kunt halen.
 
Na mijn mix-periode ben ik begonnen muziek te maken met alleen een Ensoniq EPS-16+ (sampling - workstation), waardoor ik die machine echt goed heb leren kennen en tegelijk een basis legde voor het begrijpen van andere spullen. Veel termen en begrippen kom je telkens weer tegen bij muziekapparatuur, ook al wijken ze soms per merk wat af.

Later voegde ik o.a. een Roland D-110 en Kawai K5m toe aan de EPS, zodat ik meer (klank)mogelijkheden kreeg en toen was het hek van de dam :) Je komt dan vanzelf in het wereldje van mixers, effect- en randapparatuur enz. enz.

Waarmee ik maar wil zeggen dat Yoozer gelijk heeft; begin gewoon met iets en bouw dat uit, want dat werkt echt het beste. Zoals gezegd kan je dus letterlijk met 1 apparaat beginnen, en daarin heb je nu ook nog eens veel meer keus dan 20 jaar geleden met al die grooveboxen e.d. die nu op de markt zijn.
 
Het idee van muziek koppelen aan een bepaalde synth is misschien wel goed. Maar misschien is het voor een 'beginner' beter om een bepaalde gebruiksvriendelijkheid aan een apparaat te hangen. Bijvoorbeeld tussen een Virus en een SH-201 zit een groot verschil, maar met wat minder ervaring heb je die SH-201 sneller door en er misschien wel meer plezier van. Later upgraden kan altijd nog.

Mocht je house (welk genre ook) zou ik je aanraden als beginner (budget en intuitief): JP-8000, Novation KS of Nordlead 2. Voor gevorderden (uitgebreider en kennis van synthese nodig): Waldorf, Virus. Analoog zou ik aanraden voor als je op zoek bent naar een bepaald 'karakter'.
 
Het is even vloeken in de kerk maar waarom beginnen met een synth. Ik ben, zoals zoveel mensen, in de jaren90 begonnen met trackers (samples dus). Op een gegeven moment wil je wat 'meer' en dan heb je ook een beter beeld wat voor 'meer' je dan wilt.

Ik zou dus, nu zeker, met bijv. live en een paar vst's beginnen. Het probleem met muziekmaken verder is dat je nooit exact weet waar je gaat eindigen. Je zegt dat je electro wil maken maar misschien komt er wel hardcore uit. Je weet het nooit ;)
 
Daar heb je wel een punt nomore, ik ben zelf ook ooit begonnen met trackers en samples.

Ik denk dat als ik van scratch zou beginnen dat ik inderdaad voor Live zou gaan, of misschien een MPC of Electribe ESX als ik hardware zou willen.
 
ik vind de minimoog echt bij de jaren 70 progrock passen!
maar uiteraard kan hij ook voor veel moderne muziek ingezet worden
eigenlijk al die oude analoge en modulaire bakken hebben een beetje dat stoffige gevoel, maar dat komt ook omdat er in de jaren 70 weinig anders was..
 
ik ben toch ook van mening dat sommige synths zich beter lenen tot bepaalde genres

natuurlijk kan je met een virus andere dingen doen dan trance (heb er al new age mee gemaakt) maar timbre virus of bv vanguard leent er zich gewoon goed toe.

zo heb je dat bij alle synths
 
Het is even vloeken in de kerk maar...

Dan vloek ik even mee..

Persoonlijk zou ik een beginneling (die niet met de pc aan de slag zou willen) een groovebox als eerste aanraden:
Meestal redelijk makkelijk in gebruik (en anders: zie manual!!), je hebt een synth, drumcomputer en een sequencer (en soms zelfs een sampler) in een keer.

Voordeel is dat je dan met maar 1 apparaat nummers kan gaan maken en je niet als beginneling gelijk met MIDI aan de slag hoeft.

Daarnaast kan je 'm voorlopig blijven gebruiken als er een / meerdere) synth(s) bijkomen, omdat ie als externe sequencer gebruikt kan worden.
 
De dag dat ik acid speelde op een philicorda, ben ik definitief gestopt met hokjesdenken wat synths&stijlen betreft. Klonk overigens behoorlijk vet. :)

Je moet niet zozeer vragen welke stijl je wil maken, maar welk soort klanken. In die zin is een Virus geen trancesynth, maar als je een supersaw klank wil hebben (voor welke stijl maakt niet uit), dan kom je dus bij bv een virus of JP8000.

Misschien een duidelijker voorbeeld: je moet niet zeggen dat een Roland D-50 een goede new-age synth is. Dan krijgt dat ding een fout labeltje. Het is een goede synth voor cleane, digitale klanken die toch een organisch randje hebben. Als je dat soort klanken wil maken voor je new age muziek is dat goed, maar als je nu hiphop maakt en eens een iets frissere lead zoekt, kan de D-50 ook voor jou zijn.

Dus in de eerste plaats is het niet de gear maar wat je ermee doet, en in de tweede plaats moet je synths niet met stijlen koppelen, maar bepalen wat voor klanken en functionaliteit je zoekt, en daar dan een synth op proberen matchen.
 
Er bestaan anders wel veel groepen die klassieke muziek (met name Bach) brengen met enkel elektrische gitaren.

Maar ik begrijp je punt hoor.

Een logische (maar daarom niet de enige juiste) gedachtengang is:

-welke muziek wil ik maken => welke klanken wil ik daarin gebruiken => welke apparaten kunnen die klanken genereren

Ik vind dat logischer dan welke muziek wil ik maken => welke apparaten heb ik daarvoor nodig. Want om die redenering kort te sluiten gebruik je zowel de clichés van de stijl als van de instrumenten, wat de kans dat het is wat je zoekt kleiner maakt. In de eerste redenering bedenk je immers voor jezelf welke klanken je wil gaan gebruiken. Het risico zit er dan enkel nog in dat het gekochte instrument toch niet zo goed voor die soort klanken blijkt te zijn of toch niet zo handig werkt.

Het aspect "aanleg" staat daar natuurlijk los van. :)
 
Als je stelt:

Hoi Jef,

Dat wordt hier niet echt nuttig geacht daar je eigenlijk elke synth wel kan gebruiken voor elke muzieksoort, uitzonderingen daargelaten (zo is bijvoorbeeld een TB-303 helemaal verweven met acidhouse, maar ook daar kan je andere dingen mee doen als je wil).

Beter kan je bedenken welke algemene specificaties je belangrijk vindt, zoals polyfonie e.d.

is dan:

Wat voor muziek maak je?

niet een rare vraag?








sorry ik kon het niet laten


Verder ben ik het eens met alles wat er hier gesteld wordt behalve dat muziekgenre en model synth onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Gewoon van alles proberen, er is altijd wel iets binnen je bereik waar je mee kunt spelen. Misschien ontwikkel je nog wel een nieuw genre, dan kunnen we die in de toekomst ook opnemen in deze discussie.

VEEL PLEZIER!
 
Laatst gewijzigd:
zo was de house toch ooit ontstaan??
het verkeerd aansluiten van goedkope zooi die niemand meer wilde hebben...
het leuke is nu dat die goedkope zooi nu juist veel geld waard is...
en de house een van de meest invloedrijke nieuwe muziekstromingen is geworden..
wat je met een beetje experimenteren al niet kan bereiken.
 
een beetje in een sound concept denken kan ook geen kwaad natuurlijk..
ik heb bv ook nog nooit hardrock met alleen violen gehoord..

Metal met cello's dan maar? ;)

zo was de house toch ooit ontstaan??
het verkeerd aansluiten van goedkope zooi die niemand meer wilde hebben...
het leuke is nu dat die goedkope zooi nu juist veel geld waard is...
en de house een van de meest invloedrijke nieuwe muziekstromingen is geworden..
wat je met een beetje experimenteren al niet kan bereiken.

Zie de 303. :)
 
Back
Top