Presets en Patterns...

het geluid van een piano of gitaar moet je als artiest ook eigen maken door expressie (want de piano bouw je over t algemeen ook niet zelf)...

ingewikkeld en subjectief verhaal denk ik.

Ja wat je zegt - 't is een grijs gebied. Veel instrumenten kun je idd zien als iets met ongeveer slechts 1 preset, en die hoef je niet zelf vervaardigd te hebben maar hop, spelen maar!
En met die pre-fab preset kun je toch een eigen resultaat neerzetten.
 
Denk dat pattern herkennen heel moeilijk is.
Tenzij je dezelfe sounds ook gebruikt.

Dat van een instrument dat maar 1 preset heeft denk ik van niet.
Zo kunnen gitaren en rhodes heel er anders klinken met fx, amps etc. (tone)
Ook klinkt geen piano hetzelfde en dan natuurlijk wel je eigen speelstijl ontwikkelen.
Maar goed veel mensen kopieren eerder dan dat ze zelf wat willen ontwikkelen.
Dat zie je terug op speelstijl, tone, progressie met melodie etc etc.

Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.
 
Interessante vraag..!

Vind inderdaad originele melodieën (/patronen) belangrijker dan originele sounds.. nooit bij stilgestaan..

Waar je een dief bent als je een melodie jat (of betrapt wordt op gebruik van een preset pattern), wordt je op handen gedragen als je een "klassieke" sound gebruikt.. grappig..


Het gaat me erom vanaf wanneer je iets gevoelsmatig 'van jezelf' kunt betitelen en dat 'geldig' buitenshuis kunt brengen.

Je zegt het eigenlijk zelf al.... dat hangt van je eigen gevoel af..

En wat denk ik ook een rol speelt... onze apparatuur geeft ons de illusie dat wij zelf die muziek staan te maken, dat het onze muziek is, die uit de speakers klinkt. Terwijl de ontwerpkeuzes van de instrument-makers daar natuurlijk wel degelijk een rol in spelen.. maar shhhhh, da's eigenlijk niet leuk om te weten ;)
 
Laatst gewijzigd:
Nonsens, er zit geen gestolen bronmateriaal in de Wavestate zoals die uit de fabriek komt rollen.


Ik denk dat er meer zijn die dat zo doen. Als je in een band zit kan bv EZdrummer erg handig zijn als je thuis wat aan het maken bent en de drummer er niet is. Ik ken artiesten die dat iig op die manier gebruiken. Later kun je dan de nummers verder uitwerken met een echte drummer. Idem voor EZbass, als je zelf geen bassist bent dan zit er een limiet aan hoe goed je baspartijen gaan zijn. Een goeie bassist zal er daarna zijn/haar eigen ding van kunnen maken maar voor het maakproces zijn dit toch echt wel handige tools. Wellicht kort door de bocht; over het algemeen zijn dat instrumenten die niet heel erg op de voorgrond liggen. Daar zal het ook wat minder opvallen als het niet door een echt mens ingespeeld is.
Smartbits.
Ja ik bedoelde geen fabrieks samples.
Al hoewel er veel word overgenomen.

Groeten van andreos.
 
Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.
ergens toch ook wel weer mooi dat je daar niet aan kan ontsnappen en dat zelfs de grootste 'loner' onderdeel is van een collectief dat tot fantastische (en minder fantastische) dingen in staat is (waarmee ik de mensheid in z'n algemeenheid bedoel). leuk filosoferen wel.

je laten inspireren door muziek (of iets anders) wat je mooi vind is in essentie ook gewoon aan de slag gaan met iets wat iemand anders eerder gedaan heeft.
maar dat is niet per se een devaluatie van het resultaat.
veel hangt af van de intentie van de artiest en de interpretatie van de luisteraar, en maar heel weinig is 'meetbaar' jatwerk.
Zelfs een cover kan ordinair jatwerk zijn, maar kan ook een hele originele re-interpretatie van het origineel zijn (en in zeldzame gevallen zelfs beter!)
 
Denk dat pattern herkennen heel moeilijk is.
Tenzij je dezelfe sounds ook gebruikt.
Da's idd wel waar, die genoemde Beatles & Emerald voorbeelden waren in feite idem qua sound & pattern, want 1 op 1 het geluid vanaf de Mellotron-track. Oftewel in essentie samples.
Als niet beide aspecten (de basic sound en het gespeelde) er zijn wordt het idd meilijker, of valt het gewoon helemaal niet al te snel op.

Dat van een instrument dat maar 1 preset heeft denk ik van niet.
Zo kunnen gitaren en rhodes heel er anders klinken met fx, amps etc. (tone)
Ook klinkt geen piano hetzelfde en dan natuurlijk wel je eigen speelstijl ontwikkelen.
We zeggen niets verschillends hier. 'Verderop' met verdere behandeling en zeker ook met bespeling zal het resultaat verschillen, maar er wordt vertrokken van 1 bepaald instrument.\
Wellicht dit toegevoegde aspect verwarrend in deze thread, 'k had 't beter niet genoemd.

Maar goed veel mensen kopieren eerder dan dat ze zelf wat willen ontwikkelen.
Dat zie je terug op speelstijl, tone, progressie met melodie etc etc.

Ja als dit niet speelde dan had er maar 1 blues-nummer hoeven te zijn. En maar 1 Foo Fighters nummer 8o)
Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.
Aha, interessant, wellicht zit er ook nog het aspect bij van het ontdekt willen worden (niet qua platencontract, maar qua 'de overtreding'),
maar laten we dit er maar even buitenhouden hier ;)
 
Vind inderdaad originele melodieën (/patronen) belangrijker dan originele sounds.. nooit bij stilgestaan..
Er is toch zo ongeveer geen originele sound?
Ik denk dat elke sound op bijv een model D in de lange geschiedenis als 'ns gespeeld is maar het zit 'm in de variatie van even zovele dingen; sound icm toonsoort en akkoordenschema, progressie, frasering, gebruik van filter, envelope op dat moment enz en die combinatie maakt het dan uniek maar elke sound is al geproduceeerd, zo origineel zijn we niet hier op het forum wat dat betreft.
 
Er is toch zo ongeveer geen originele sound?

Eens, met nadruk op "ongeveer", want zo af en toe worden we nog wel verrast, toch? Maar het hangt wel af van de muziek waar je naar luistert. In sommige genres is sound-design juist "de compositie" en zijn melodieën ondergeschikt.. maar goed, we wijken af van de oorspronkelijke vraag.. (my bad)
 
Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.
Ja maarre; ik ben wel origineel hoor. :D

Klopt wel wat je zegt; mensen kopiëeren nou eenmaal bewust (als het lekker verdient bijv) of onbewust, je bent het produkt van je omgeving uiteindelijk.
Ik heb ook wel theoriëen gelezen dat zelfs de geografische plek waar je woont en de energie die daar hangt invloed heeft op wat je maakt, in het Noorden van Scandinavië mak je tijdens de poolnachten andere muziek dan dat je in copacabana op het strand zit, da's een state of mind die daarbij hoort en als je op het strand met 30 graden met allerlei dames in strings nog steeds ijle ambiënt maakt ben je wel een hele kouwe. :D
Ritmes ontstaan ook niet zomaar, hoe zuidelijker en warmer en emotioneler de mensen zijn des te losser worden de ritmes, bij ons heb je de horlepiep en in Zuid Amerika allemaal swingende ritmes.
Des te stiller je omgeving des te stiller je muziek denk ik, in een Japans klooster wordt geen acid gemaakt bijv.
Maar wat me wel is opgevallen is dat de meest originele artiesten over het algemeen diegenen zijn die weinig met de omringende wereld in contact zijn gekomen, kans dat een zanger uit het regenwoud origineler klinkt dan een jochie van 15 met een laptop en een daw is vrij groot.
Maar misschien komt dat ook wel omdat we zoiets nog niet gehoord hebben terwijl hij of zij in z'n omgeving helemaal niet zo origineel is want iedereen in het regenwoud zingt op die manier?
In ieder geval; zodra je internet hebt en die mensen zijn er steeds meer des te lastiger wordt het om nog origineel te zijn.

Het is niet echt on topic maar ik vond het wel leuk om toch wat dieper in te gaan op de dingen die hier gezegd worden, eventueel wijden we er een apart topic aan want misschien is het laatste woord hierover nog niet gezegd.

In sommige genres is sound-design juist "de compositie" en zijn melodieën ondergeschikt..
Ja in jouw muziek wel :D (geintje)
 
En dan is er ook nog eens EZkeys waarmee het 'pre-fab risico' weer verder naar de voorgrond kruipt
Klopt, idem voor tools als Scaler 2. Maar er zijn natuurlijk ook bepaalde patronen/ritmes die veel gebruikt worden. Als je constant een snaar strumt dan zul je echt niet merken of dat bv met EZbass is gedaan of dat je dat zelf met MIDI ingespeeld hebt. Maar het hangt heel erg af van het genre. Hoe moeilijker de partijen, hoe moeilijker het (nog ) is om dat met "EZ-tools" te doen. Maar ik denk ook dat het vrijwel ondoenlijk is om "EZ-patterns" te herkennen. Er was dit weekend bv een EZ-Drum kit te koop met drumpatronen van o.a. Clyde Stubblefield. Dat zijn geen EZ-drum patronen, maar van een specifieke muzikant. Hoe zou je die herkennen? Helemaal als je dat soort patronen bv door een TR-808 of een andere kit laat spelen.
Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit of ik bepaalde herkenbare patronen/figuren hoor, als ik ze al kan oppikken. Het gaat er toch om wat je er voor de rest mee doet. Ik denk dat als het liedje goed genoeg is dat het helemaal niet uitmaakt wat voor gereedschap je hebt gebruik. En dan zijn dit trouwens nog de tools waar je nog menselijke interactie voor nodg hebt. Met de AI tools van de toekomst is dat aspect waarschijnlijk nog wat minder.
 
Als het dan om patterns gaat, welke "overtreders" kennen jullie nog meer?

Ik was zelf destijds teleurgesteld toen ik deze hoorde, met een 1-op-1 patch (/sequence) uit de AN1x:





Patch 40 (Acid 3):

 
Laatst gewijzigd:
Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.

Kan ook zijn dat mensen "angst" hebben dat hetgeen ze maken niet binnen het kader valt van een gegeven genre en potentiële luisteraars daardoor afhaken. Of, om het algemeen te maken, dat wat ze maken door de luisteraar niet eens als muziek zal worden aangemerkt.

Makkelijk te doorbreken, niks aantrekken van genres en conventies, schijt hebben aan wat een ander mogelijk denkt en gewoon je eigen ding doen. :)
 
Back
Top