Maar nu is de grap wel dat in de diepe essentie de mens een kopieer machine is.
Dus ook al denk je dat jij iets hebt gemaakt kan het toch onderbewust een kopie zijn.
Ja maarre; ik ben wel origineel hoor.
Klopt wel wat je zegt; mensen kopiëeren nou eenmaal bewust (als het lekker verdient bijv) of onbewust, je bent het produkt van je omgeving uiteindelijk.
Ik heb ook wel theoriëen gelezen dat zelfs de geografische plek waar je woont en de energie die daar hangt invloed heeft op wat je maakt, in het Noorden van Scandinavië mak je tijdens de poolnachten andere muziek dan dat je in copacabana op het strand zit, da's een state of mind die daarbij hoort en als je op het strand met 30 graden met allerlei dames in strings nog steeds ijle ambiënt maakt ben je wel een hele kouwe.
Ritmes ontstaan ook niet zomaar, hoe zuidelijker en warmer en emotioneler de mensen zijn des te losser worden de ritmes, bij ons heb je de horlepiep en in Zuid Amerika allemaal swingende ritmes.
Des te stiller je omgeving des te stiller je muziek denk ik, in een Japans klooster wordt geen acid gemaakt bijv.
Maar wat me wel is opgevallen is dat de meest originele artiesten over het algemeen diegenen zijn die weinig met de omringende wereld in contact zijn gekomen, kans dat een zanger uit het regenwoud origineler klinkt dan een jochie van 15 met een laptop en een daw is vrij groot.
Maar misschien komt dat ook wel omdat we zoiets nog niet gehoord hebben terwijl hij of zij in z'n omgeving helemaal niet zo origineel is want iedereen in het regenwoud zingt op die manier?
In ieder geval; zodra je internet hebt en die mensen zijn er steeds meer des te lastiger wordt het om nog origineel te zijn.
Het is niet echt on topic maar ik vond het wel leuk om toch wat dieper in te gaan op de dingen die hier gezegd worden, eventueel wijden we er een apart topic aan want misschien is het laatste woord hierover nog niet gezegd.
In sommige genres is sound-design juist "de compositie" en zijn melodieën ondergeschikt..
Ja in jouw muziek wel
(geintje)