Korte samples met reverb. Bijna alle drumgeluiden worden een klikje als je ze kort maakt. Eigenlijk bijna alle geluiden sowieso
Delays natuurlijk, wat moeten we zonder delays. Maar zet wel een VET diep geluid in de delay, dus bij voorkeur een analoog. Minimal gebruikt niet veel geluiden, maar die die erin zitten moeten dus extra mooi en goed zijn, want alle geluiden vallen op. Bij minimal vind ik persoonlijk de kwaliteit van de mix en geluiden bijzonder belangrijk, omdat de inhoud zo minimaal is. En ook die inhoud moet niet van lik m'n vestje zijn natuurlijk. Diepe doordachte tonen. Pure sinus en pulse bassen.
Gebruik veel stiekeme modulatie, om het geheel levend/organisch te maken. LFO's die bepaalde waardes lichtjes moduleren, b.v. het volume v.d. click die de snare moet voorstellen met midivolume -10, +10. Dat je het niet helemaal hoort, als je er niet op bedacht bent. Ook zou ik de effecten zelf moduleren. Zo heb ik recentelijk een StudioQuad van Digitech. De sound ervan is eigenlijk best k*t digitaal als je niet uitkijkt, maar het heeft wel b.v. 2 LFO's en inputvolume als mogelijke modulators voor alle FX parameters. Daarmee maak je ook de fx onstatisch. Minimal lijkt vaak heel statisch, maar is dat niet, als je goed luistert.
B.v. delayfeedback. Of hoe harder het geluid, hoe meer de hoogdemping. Dat geeft fijne dynamische schoonheid, als je het maar allemaal op gevoel instelt, en met je oren. Er is geen formule in die zin, voor deze muziek. Iets kan totaal in de clickhouse thuishoren, maar als een tang op een varken slaan.
Hoe je het ook noemt en welke garnering je ook gebruikt, het blijft gewoon house; repetitieve dansbare patronen met soul, en dat laatste wil gewoon zeggen, wat mij betreft: met gevoel. En dat blijft toch het belangrijkste. (de alombekende forummantra, waarom schrijven we dit nog)
Trouwens vooral dan, vind ik, ongesync'te LFO's in allemaal verschillende tempo's zodat wel elke keer de patronen ietsje anders aanhoren en ze met elkaar gaan flirten hier en daar.
Verder idd. doen omgevingsgeluiden het altijd goed als je de ambientkant op gaat. Maar dat is weer zo variabel dat dit net zo'n advies is als: voor rock zou ik o.a. een gitaar gebruiken.
Hierbij vind ik persoonlijk de kwaliteit v.d. reverb doorslaggevend... ruis etc. draagt bij aan de sfeer, maar een flutreverb draait het geheel de nek om. Gebruik b.v. een verengalm. Ook voor de nodige organische feel. En wat ik ook wel bijna altijd doe is alles doffig houden; vooral ook het hoog uit de kick halen. Dat kan mijn goedkeuring zo krijgen
... vooral omdat het dan organischer en analoger gaat klinken; digitaal verraadt zich dan niet zo snel. En het hoog gepop van plaatruissamples of eigen toegevoegde tikjes krijgt zo meer ruimte. En de kick krijgt dan meer ruimtelijkheid, mss. omdat we het associeren met een feestje bij de buren, of het horen van muziek vanuit een toilet of buiten. Het krijgt een duidelijkere plek t.o.v. de rest. Wellicht, bedenk ik me nu, heeft minimal ook vaak een paar frequentiegebieden waar veel onkruid staat omdat er nooit een geluid langs komt. Ook dat geeft ruimtelijkheid; minimal is vaak ook de kunst van weglaten en qua mixen steeds geluiden zachter zetten ipv harder.
Qua melodie; voor mij hoeft er in minimal niet echt een melodie, hooguit wat flarden sinusnootjes (als er een fuif is) of een repetitieve 70's analoge synth sequence.