Welke melodiegeluiden voor minimal?

bjodero

<turboprutser>
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
405
Locatie
Mokum
De drums zijn duidelijk: veel omgevingsgeluidjes, vinyl-clicks, etc. Maar: wat wordt nu veel gebruikt voor de melodieën, de bas, pads, etc. in de minimale muziek? Specifieke instrumenten? Of samples van een bepaalde soort? Denk aan dingen van het Scape-label, Opiate, Akufen enzo. Dat soort muziek. Ben wel benieuwd wat de mensen hier daarvoor gebruiken.
 
Re: Welke melodiegeluiden voor minimal?

Origineel geplaatst door bjodero
De drums zijn duidelijk: veel omgevingsgeluidjes, vinyl-clicks, etc. Maar: wat wordt nu veel gebruikt voor de melodieën, de bas, pads, etc. in de minimale muziek? Specifieke instrumenten? Of samples van een bepaalde soort? Denk aan dingen van het Scape-label, Opiate, Akufen enzo. Dat soort muziek. Ben wel benieuwd wat de mensen hier daarvoor gebruiken.

Alles wat maar klinkt.
 
Re: Welke melodiegeluiden voor minimal?

Maar: wat wordt nu veel gebruikt voor de melodieën, de bas, pads, etc. in de minimale muziek?

uuh..Zo min mogelijk ?;)
 
Ja, ja... Maar niet echt specifieke instrumenten of samples dus?
 
akufen sampled volgens mij van alles en nogwat

voor de rest zou ik de moderne synths van deze tijd eens checken... ion, electribe emx, monomachine etc etc
Maar vergeet niet dat je ook je geluidjes moet kunnen programmeren en goed moet kunnen EQ-en.

't blijft een zoektocht ;)

-C-
 
Ben een enorme minimal/tech house fan.... vooral van het luisteren. Producen lukt me nog niet echt.

Wat ik echter erg fijne geluiden vind waar ik wel eens mee experimenteer:

- van die borrelgeluidjes erg fijn... kokende modder, of pudding oid. Water kan ook. Maar hoe groter de viscositeit van de vloeistof, des te vetter het klinkt imo.
- een snare in reverse... en dan de attack weglaten aan het eind... niet de hele tijd natuurlijk, maar zo af en toe. Geld ook voor hats, toms etc.
- omlaaggepitchte stemgeluiden en dan 1 woord helemaal door de mangel halen... of steeds een korte zin minus 1 woord, en dan eens in de zoveel maten de zin volledig afmaken plus dat ene woord. Dit alles overgoten met fx naar keuze.
- natuurgeluiden, al dan niet verkracht.
- vage (reversed) delay's, Zuinig! doch met gevoel toegepast... mjammie :W
- Diepe ultralage bass, die meezingt/wobbelt met de kick.

Zomaar een paar dingen...
Wie weet kan je er iets mee.
 
rag eens geen impulse maar een sampel door een convultie plugin.....een beetje rauwe sampel met ruis...
verder is het veel granular synth troep, o en verrotte(stoffige) analoge sheit voor de kraken....
 
hebben jullie niet ff wat voorbeeldjes van wat je zoekt?
dat helpt wellicht om een antwoord te vinden!
 
Bjodero : probeer eens een bestaand setje mp3tjes van verschillende genres of zo te pakken in eenzelfde toonsoort (zeg, Dmin). Daar ga je dan aparte, korte fragmentjes uit halen (grains) die je door reverse jaagt, timestretcht of gewoon een buts effecten overheen doet. Boeit niet of je commerciële muziek pakt, als je het goed doet valt er niks meer van te herkennen.
 
-Retrigger
-Samples, Grid in je sequence programmeren
-VA`s klinken wel OK in MNML
 
Goh, jammer. Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit een redelijk serieus forum was... Maar nee, als ze geen ruzie maken, gaan ze wel onzin posten... 8o)

Kom op luitjes, wie weet er nog een koele VST voor Mac om freaky shit mee te maken...?
 
Origineel geplaatst door bjodero
Goh, jammer. Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit een redelijk serieus forum was... Maar nee, als ze geen ruzie maken, gaan ze wel onzin posten... 8o)

Kom op luitjes, wie weet er nog een koele VST voor Mac om freaky shit mee te maken...?

Absynth 3.0
Reaktor 5.0
FM7

Etc etc, pak gewoon een synth en ga aan de slag zou ik zeggen :)
 
Korte samples met reverb. Bijna alle drumgeluiden worden een klikje als je ze kort maakt. Eigenlijk bijna alle geluiden sowieso :)
Delays natuurlijk, wat moeten we zonder delays. Maar zet wel een VET diep geluid in de delay, dus bij voorkeur een analoog. Minimal gebruikt niet veel geluiden, maar die die erin zitten moeten dus extra mooi en goed zijn, want alle geluiden vallen op. Bij minimal vind ik persoonlijk de kwaliteit van de mix en geluiden bijzonder belangrijk, omdat de inhoud zo minimaal is. En ook die inhoud moet niet van lik m'n vestje zijn natuurlijk. Diepe doordachte tonen. Pure sinus en pulse bassen.

Gebruik veel stiekeme modulatie, om het geheel levend/organisch te maken. LFO's die bepaalde waardes lichtjes moduleren, b.v. het volume v.d. click die de snare moet voorstellen met midivolume -10, +10. Dat je het niet helemaal hoort, als je er niet op bedacht bent. Ook zou ik de effecten zelf moduleren. Zo heb ik recentelijk een StudioQuad van Digitech. De sound ervan is eigenlijk best k*t digitaal als je niet uitkijkt, maar het heeft wel b.v. 2 LFO's en inputvolume als mogelijke modulators voor alle FX parameters. Daarmee maak je ook de fx onstatisch. Minimal lijkt vaak heel statisch, maar is dat niet, als je goed luistert.
B.v. delayfeedback. Of hoe harder het geluid, hoe meer de hoogdemping. Dat geeft fijne dynamische schoonheid, als je het maar allemaal op gevoel instelt, en met je oren. Er is geen formule in die zin, voor deze muziek. Iets kan totaal in de clickhouse thuishoren, maar als een tang op een varken slaan.
Hoe je het ook noemt en welke garnering je ook gebruikt, het blijft gewoon house; repetitieve dansbare patronen met soul, en dat laatste wil gewoon zeggen, wat mij betreft: met gevoel. En dat blijft toch het belangrijkste. (de alombekende forummantra, waarom schrijven we dit nog)
Trouwens vooral dan, vind ik, ongesync'te LFO's in allemaal verschillende tempo's zodat wel elke keer de patronen ietsje anders aanhoren en ze met elkaar gaan flirten hier en daar.

Verder idd. doen omgevingsgeluiden het altijd goed als je de ambientkant op gaat. Maar dat is weer zo variabel dat dit net zo'n advies is als: voor rock zou ik o.a. een gitaar gebruiken.
Hierbij vind ik persoonlijk de kwaliteit v.d. reverb doorslaggevend... ruis etc. draagt bij aan de sfeer, maar een flutreverb draait het geheel de nek om. Gebruik b.v. een verengalm. Ook voor de nodige organische feel. En wat ik ook wel bijna altijd doe is alles doffig houden; vooral ook het hoog uit de kick halen. Dat kan mijn goedkeuring zo krijgen :)... vooral omdat het dan organischer en analoger gaat klinken; digitaal verraadt zich dan niet zo snel. En het hoog gepop van plaatruissamples of eigen toegevoegde tikjes krijgt zo meer ruimte. En de kick krijgt dan meer ruimtelijkheid, mss. omdat we het associeren met een feestje bij de buren, of het horen van muziek vanuit een toilet of buiten. Het krijgt een duidelijkere plek t.o.v. de rest. Wellicht, bedenk ik me nu, heeft minimal ook vaak een paar frequentiegebieden waar veel onkruid staat omdat er nooit een geluid langs komt. Ook dat geeft ruimtelijkheid; minimal is vaak ook de kunst van weglaten en qua mixen steeds geluiden zachter zetten ipv harder.

Qua melodie; voor mij hoeft er in minimal niet echt een melodie, hooguit wat flarden sinusnootjes (als er een fuif is) of een repetitieve 70's analoge synth sequence.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik vaak een rickenbackerbass voor de bassline.
die is mooi vol, zeker met een tapdelay en wat verb !
:)
 
melodiegeluiden voor minimal?

volgens mij kan je alles gebruiken
zels 80 gestapelde stemmen uit je virus
(als je er maar een kort clickje van maakt)
:D

akufen bv sampled alles, echt alles, luister maar goed
kwestie van kort houden en laten funken zou ik zeggen

hoe vinden jullie mijn nuttige bijdrage in deze draad? :D
 
Back
Top