Mastering, Misschien een tip?

eigenlijk snap ik dat Lineaire fase EQ niet echt maar ik weet wat ik er mee kan .. trouwens bij die link van fuse moet je de laatste paar regels eens lezen .. soms heb ik me koptelefoon zo hard staan dat als ie iets zachter gaat de toon ook verandert .. erg maf

En ik heb mixen met en zonder mastering gehoort waarvan ik puntjes op de i een onderschatting vindt van de grootste oorde .. maarja ik ben ook masteringfreak .. van een leuke kartonnen doos tot staan als een huis .. verschil van dag en nacht .. en laat die weiss maar zitten geef mij maar manley en pultecs .. :luv:
 
Hihi,

Smaken verschillen.
Maar waarom 'of' terwijl het ook 'en' kan zijn?
Meer is altijd beter! ;)
 
Re: Mastering, Misschien een tip?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
...
Als ik dan mn eindmix door mn mixer laat gaan en vervolgens weer rechtstreeks het geluid terug loop naar de geluidskaart en opneem... dan geef ik dus het karakter van mn mixer mee aan het eind resultaat zodat ik zeker weet dat de luisteraar bijna het zelfde hoort als mij ...
...

Nog ff een comment hierop... Ik zou zeggen, stel je mixer en versterker etc. zo neutraal mogelijk in (zeker geen bass omhoog draaien, valt je track zéker tegen als je het elders draait na een mixdown op de comp) en begin bij het instellen van je bron... het instrument dus.

En met je neutraal ingestelde spullen veel cd's luisteren die je goed vindt... dan kan je je eigen tracks in die richting sturen...

Dan kan je uiteindelijk gewoon een mixdown en master op je computer doen. Als je via je mixer gaat opnemen gaat daarna dus die opname nog een 2e keer door je mixer bij het masteren... blijf je bezig ;)
 
was deze topic ff uit t oog verloren ....

bedankt voor de tips :)

heb nog een paar andere vraagjes ....

met welke proggies of plugins kun je kijken of alle frequenties erin zitten? soort van diagrammen ofzo van hoe goed gemasterde cd audio eruit ziet enzo?

en wat zijn eigenlijk de absolute ''must do's'' bij een eindmix ?

ik zat eens naar de mixmaster van focusrite te kijken .. en daar zitten opties op die mij wel bekend zijn maar ik eigenlijk nooit gebruik op een eindmix, namelijk:

Stereo expander
Multi band compressor (als ik t goed begrijp kun je hier dus alleen bepaalde frequencies mee compressen?)

stel dat je in cubase alleen met plugins je eindmix afmaakt ....

hoe zou t er eigenlijk moeten uitzien in welke volgorde?

ik gebruik zelf regelmatig eerst de C1 compressor van waves en daarna L1 of L2 maar vraag me vaak af of de C1 niet overbodig is als je de L goed instelt

en wat ik me ook vaak afvraag, EQ als laatste in de chain of als eerste? persoonlijk heb ik regelmatig beide ...

hoe ziet de juiste volgorde van een master chain op een eindmix er meestal uit?
 
Raar dat het boek van Bob Katz (Mastering Audio)nog niet ter sprake is gekomen. Op de site staan ook de nodige tips en truuks (hoef je niet meteen het boek te kopen). Een echte aanrader!

De stereo som door een mixer halen lijkt mij niet zo zinvol, een heel ander verhaal wordt het als je meerdere omzetters gebruikt. Dan ben je bezig met 'analog summing' , dit schijnt op dit moment helemaal in te zijn. Het idee bij analog summing is dat het optellen van de signalen beter in een hele goede mixer kan gebeuren dan in de computer, de meningen hierover zijn echter verdeeld.

nog een tip(uit het boek):
Op het eerste gezicht klinkt harder altijd beter. Dus als je een (multiband)compressor gebruikt klinkt het in eerste instantie altijd 'beter'. Een compressor verhoogt het 'schijnbare' volume, of het ook echt beter wordt kun je beoordelen door de compressie uit te schakelen en de monitoring harder te zetten. Als je level control in dB's is aangeven kun je op die manier precies zien hoeveel het 'schijnbare' volume door de compressie wordt opgekrikt.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
was deze topic ff uit t oog verloren ....

bedankt voor de tips :)

heb nog een paar andere vraagjes ....

met welke proggies of plugins kun je kijken of alle frequenties erin zitten? soort van diagrammen ofzo van hoe goed gemasterde cd audio eruit ziet enzo?

en wat zijn eigenlijk de absolute ''must do's'' bij een eindmix ?

Waar jij op doelt zijn spectrum-analyzers en die kunnen wel handig zijn. Maar uiteindelijk is gewoon allesbepalend hoe het uit de luidsprekers komt. Gebruik je oren; als het goed klinkt is het ook goed. Vooral de eindmix is belangrijk. Als die in orde is hoef je heel vaak nog maar weinig te doen in het mastering-proces

Gebruik zo goed mogelijke monitoren.... en als het daar goed op klinkt kun je het beste ook nog gaan luisteren hoe het klinkt via goedkopere luidsprekers en koptelefoons.
 
4) Als de mix eenmaal staat zoals je 'm wil hebben, laat ik er Cubase 1 wave van maken die ik vervolgens in SoundForge ga masteren, dwz: compressie/limiting / eq / totaalgalm.
Hierbij maak ik ook gebruik van een graphic eq, puur om te kijken of alle frequencies erin zitten, je oren zijn het belangrijkste om te gebruiken maar visueel vind ik dit een goed hulpmiddel

Zijn er veel mensen die totaalgalm op hun eindmix zetten ?
Met andere woorden is het gebruikelijk ?
 
Origineel geplaatst door dione

Het is dus eigenlijk een misvatting dat je zelf niet zou kunnen masteren ; mocht het niet goed gaan dan kan de echte masteraar dit altijd nog herstellen en aanpassen...in de meeste gevallen kost dat dan echter wel meer tijd,dus geld...

:geslaagd:


En dat is dus juist een misvatting.
Als jij je mix verkloot met veel compressie en limiting is er geen ME (mastering -engineer) die dit nog kan herstellen.
De enige reden dat je een prémastering doet is omdat je de track een sound/kleur geeft die je wilt.
Als je alleen prémastert om je track harder te laten klinken; niet doen. Een goede ME kan dit veel beter en heeft hier ook veel betere tools voor.
Als je dit namelijk zelf doet haal je de headroom voor de ME weg om nog zinnige aanpassingen te kunnen doen.

Ik plaats gelijk wel even een kanttekening bij ' een goede ME'; heb namelijk zelf eens dezelfde track naar drie verschillende grote namen in Nederland op mastering gebied gebracht en er was er maar ééntje die een tikkie beter klonk dan m'n eigen gemasterde versie. Die andere twee heren hadden een minder goede (dan mijn eigen) versie afgeleverd terwijl dit toch mensen waren met monitoren van 10.000,- > en bijvoorbeeld Weiss eq's e.d.

Wat je hier uit kunt opmaken; als je behoorlijk goed kunt mixen (waar ik mezelf onder durf te scharen) zal de ME weinig extra's hoeven/kunnen doen dan een beetje levelen voor een complete cd of shelven voor een vinyl uitgave.
Het uiteindelijk zo hard mogelijk maken (dus onnodige pieken weghalen etc.) laat je ook aan de ME over. Daar wel bij gezegd; echte 'loudness' behaal je in je mix en als je bijvoorbeeld in de jazz zit gaat het je niet om loudness dus zullen er veel meer pieken in blijven zitten en de plaat/cd over het geheel veel minder hard klinken dan een house plaat.

Origineel geplaatst door jostiii

Uiteraard speelt het medium dan natuurlijk nog een rol, maar ja, steeds meer DJ's draaien ook digitaal erbij, dus dan hoef je je niet met vinylbeperkingen bezig te houden maar met digitale beperkingen (0 dB, 44.1khz, 16bit). Kijk, een DJ is natuurlijk ook niet achterlijk, die hoort vanzelf wel wat een plaat doet en waar het accent moet komen.

Hoe kijken jullie daartegen aan?

Een DJ kan er niet voor zorgen dat je plaat punchy klinkt en een bepaald overall level heeft of dat je low-end, dat een beetje zwalkt, steviger wordt gemaakt.
Ook cd's (die dj's draaien) moet je masteren voor het beste resultaat. Of de mix is al zo ontzettend goed dat de ME alleen maar pieken hoeft weg te halen maar dat is dan toch ook belangrijk omdat je de plaat dan harder kunt perssen. (en de peaklimiters van de club die meestal inferieur zijn aan de peaklimiters van de ME dit niet hoeven te doen)


Origineel geplaatst door Sly Dogi

Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat Dione het beter omschrijft. Het is naar mijn weten het 'puntjes op de i zetten' van de muziek. De afmix optimaliseren zodat deze over zoveel mogelijk verschillende audiosystemen goed klinkt, het oplossen van eerdergenoemde problemen zoals ruis/tik/faseproblemen en ervoor zorgen dat alle verschillende geluiden/instrumentaria goed op hun plek in de mix vallen.

Het lijkt mij dat het helemaal niet slecht is om voor een demo met je eigen muziek enigszins wat mastering te doen; op die manier kun je bijvoorbeeld, lijkt mij, een geïnteresseerd label laten horen in hoeverre jij een goedklinkende plaat kunt maken zonder hulp van eventuele anderen. Vereiste is dan natuurlijk wel dat je enigszins verstand hebt van het masteringgebeuren (verkeerde toepassing van de mogelijkheden kan juist ook leiden tot verslechtering van je geluid).

'Puntjes op de 'i' zetten' of radicaal ingrijpen hangt geheel af van hetgeen je bij de ME inlevert en voor wat voor genre het is.
Lever je een heel goede mix af dan zal het inderdaard weinig zijn wat de ME zal doen. Heb je echter een zwalkende baslijn en bijvoorbeeld een te zachte vocal dan zal de ME aan de bak moeten.

En het is heel goed om eigen mastering te doen als je een demo wilt opsturen mits je het er wel beter op maakt.
Hoe beter je demo klinkt hoe meer kans. Mocht je zelfs je hele ziel en hebbe en houwen in een demo gestopt hebben, (maanden werk etc) waarom niet die paar centen betalen aan een ME om hem helemaal goed te laten klinken!? Hoe beter je demo, des te meer kans.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE

lijkt me meer bijzaak ...

labels weten zelf wel wat ze met een ''onbewerkte'' eindmix kunnen doen ... en zullen het masteren toch niet aan de gemiddelde home producer overlaten ...

FOUT. A&R managers hebben meestal geen reet verstand van mastering en weten NIET hoe het gaat/kan klinken na mastering! Het zijn jongens die van muziek houden en een baantje als A&R hebben bij een label, het zijn geen producers en/of mix-engineers.
Zorg ervoor dat het zo goed mogelijk klinkt als je het opstuurt.

Origineel geplaatst door Mhika Ra

Zijn er veel mensen die totaalgalm op hun eindmix zetten ?
Met andere woorden is het gebruikelijk ?

Is niet gebruikelijk. Tijdens je mixen gebruik je al de reverbs, delays, etc. die je wilt hebben.
De enige reden dat je een eindgalm over je mix zet is omdat je daar een bepaalde bedoeling mee hebt (m.a.w. van te voren al bedacht) of dat je het gewoon 'probeert' en het toevallig net een beetje meer aan je mix geeft.
Bij het masteren kan het wel eens gebruikt worden als de mix te droog/dun klinkt.


gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
En dat is dus juist een misvatting.
Als jij je mix verkloot met veel compressie en limiting is er geen ME (mastering -engineer) die dit nog kan herstellen.
De enige reden dat je een prémastering doet is omdat je de track een sound/kleur geeft die je wilt.
Als je alleen prémastert om je track harder te laten klinken; niet doen. Een goede ME kan dit veel beter en heeft hier ook veel betere tools voor.
Als je dit namelijk zelf doet haal je de headroom voor de ME weg om nog zinnige aanpassingen te kunnen doen.

Toch vreemd dat dat mij dat verteld is dan....afijn,ik wil je verder niet aanvallen op je mastering-skills of zo...maar als de ME mij verteld dat het geen probleem is,hecht ik daar iets meer waarde aan dan van iemand op dit forum die toevallig goed kan masteren...begrijpt u ? ;)

En wat ik ook al zei : het kost de ME dan meer moeite,tijd en dus geld om verklote mixen op te knappen...daarom hebben ze het liever niet...maar in sommige gevallen (we werken veel met produkties van 'upcoming' producers) is een mix niet meer te veranderen en is er dus geen andere optie dan proberen de gedane schade achteraf te herstellen...en de vraag blijft dan of het uiteindelijk resultaat het haalt bij een goed afgemixte track...

En daarop inhakend,over dat A&R verhaal : ik denk dat je niet zo makkelijk alles over 1 kam moet scheren...ik ben namelijk zelf nu ook DJ,Producer en A&R manager....alle aanpassingen door de ME gaan in overleg met de A&R manager,in dit geval dus ook zelf producer....
In de hardcore scene zijn trouwens de meeste A&R managers ook zelf producer,velen hebben ook diverse opleidingen op het gebied van mastering en produceren gedaan,de meesten hebben al jarenlang ervaring in de muziek en weten wel degelijk wat ze kunnen verwachten van mastering...geen wonderen dus...;)

De tip die ik alle beginnende producers geef is dan ook : zorg dat je mix in orde is...een beetje mastering (compressie,limiting) kan geen kwaad,maar wees voorzichtig,subtiel gebruik is de beste methode....en laat het echte masteren aan de experts over...
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
was deze topic ff uit t oog verloren ....

bedankt voor de tips :)

heb nog een paar andere vraagjes ....

met welke proggies of plugins kun je kijken of alle frequenties erin zitten? soort van diagrammen ofzo van hoe goed gemasterde cd audio eruit ziet enzo?

en wat zijn eigenlijk de absolute ''must do's'' bij een eindmix ?

ik zat eens naar de mixmaster van focusrite te kijken .. en daar zitten opties op die mij wel bekend zijn maar ik eigenlijk nooit gebruik op een eindmix, namelijk:

Stereo expander
Multi band compressor (als ik t goed begrijp kun je hier dus alleen bepaalde frequencies mee compressen?)

stel dat je in cubase alleen met plugins je eindmix afmaakt ....

hoe zou t er eigenlijk moeten uitzien in welke volgorde?

ik gebruik zelf regelmatig eerst de C1 compressor van waves en daarna L1 of L2 maar vraag me vaak af of de C1 niet overbodig is als je de L goed instelt

en wat ik me ook vaak afvraag, EQ als laatste in de chain of als eerste? persoonlijk heb ik regelmatig beide ...

hoe ziet de juiste volgorde van een master chain op een eindmix er meestal uit?

Die stereo expander gebruik ik nooit...als je tracks op vinyl moeten komen is het gebruiken van een stereo expander trouwens ten zeerste af te raden.....

Als je in je PC afmixt zou ik de volgende volgorde aanhouden : Gate > Compressor > EQ > Limiter
Maar gebruik nooit extreme instellingen in je compressor en limiter....zorg dat je mix in orde is en gebruik dan eventueel je compressie en limiter zo dat je hooguit 2 db gain reduction hebt...

En nog een tip : zet je speakers zachter als je compressie en limiting gaat toepassen,omdat alles harder gaat klinken denk je automatisch dat het beter is,maar dat hoeft dus echt niet zo te zijn...

Een multi-band compressor pakt verschillende frequenties los aan...in het geval van de Mixmaster zijn dat drie banden,dus eigenlijk drie compressors....
 
Origineel geplaatst door dione
Toch vreemd dat dat mij dat verteld is dan....afijn,ik wil je verder niet aanvallen op je mastering-skills of zo...maar als de ME mij verteld dat het geen probleem is,hecht ik daar iets meer waarde aan dan van iemand op dit forum die toevallig goed kan masteren...begrijpt u ? ;)

Een ME die zegt dat het geen probleem is wanneer je track hard gecomprest en/of gelimit is en hij dat wel weer kan herstellen, is iemand die zwaar uit z'n nek lult en zich geen ME mag noemen.
Je mag mijn verhaal in twijfel trekken. Stel hem nog maar eens op een masterforum.;)


Origineel geplaatst door dione
...maar in sommige gevallen (we werken veel met produkties van 'upcoming' producers) is een mix niet meer te veranderen en is er dus geen andere optie dan proberen de gedane schade achteraf te herstellen...

' Proberen te herstellen' is wat anders dan ' garanderen' dat het hersteld kan worden... .


Origineel geplaatst door dione


En daarop inhakend,over dat A&R verhaal : ik denk dat je niet zo makkelijk alles over 1 kam moet scheren...ik ben namelijk zelf nu ook DJ,Producer en A&R manager....alle aanpassingen door de ME gaan in overleg met de A&R manager,in dit geval dus ook zelf producer....
In de hardcore scene zijn trouwens de meeste A&R managers ook zelf producer,velen hebben ook diverse opleidingen op het gebied van mastering en produceren gedaan,de meesten hebben al jarenlang ervaring in de muziek en weten wel degelijk wat ze kunnen verwachten van mastering...geen wonderen dus...;)



Je hebt gelijk wanneer je zegt dat je niet alle A&R's over één kam moet scheren. Je moet echter ook beseffen dat het wereldje waar jij in zit maar een heel klein deel uit maakt van de totale muziek industrie.
De meeste A&R managers zijn zelf geen producer of engineer, ook niet in de dance-wereld.
Ze kunnen vaak goed babbelen en zijn op zoek naar (weer) die ene hit. En dat is waar ze voor zijn aangenomen.
'Door je mix heenluisteren' en weten hoe hij kan gaan klinken na goed masteren of zelfs eventueel na helemaal overmixen, kunnen er maar weinig.
Zorg dus dat je mix zo goed als mogelijk is wanneer je hem aan een A&R aanbiedt.

Of je naar mensen op een forum of een ME wilt luisteren is jouw keuze.
Zoals ik al zei bakte twee van die ME's met die 100.000 euro spullen er ook niets van.

Je moet je ook niet vergissen in bepaalde mensen die op forums zitten zoals deze.
Er zitten soms mensen bij waarmee je blij mag zijn dat ze de tijd nemen om te antwoorden op jouw vragen. En als ik dan zie hoe ze af en toe uitgejouwd worden... .:stupid

Gewoon alles aanhoren (ME's, forumleden, de man achter de balie in de muzeikzaak, etc.) en je gezond verstand gebruiken. Vooral ook gewoon uitproberen i.p.v. (krampachtig) vasthouden aan hetgeen je in je hoofd hebt omdat iemand dat toevallig tegen je gezegd heeft of je het ergens gelezen hebt.
Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat ik heilig in dingen geloofde omdat iemand die ik heel erg hoog in aanzien had, dit tegen me gezegd had.
Geeft je een beteuterd gevoel wanneer je er achter komt dat 'je God' er naast zat... .



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door dione
Als je in je PC afmixt zou ik de volgende volgorde aanhouden : Gate > Compressor > EQ > Limiter

waarom een gate?
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
waarom een gate?

je werkt toch ook met outboard ?
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Een ME die zegt dat het geen probleem is wanneer je track hard gecomprest en/of gelimit is en hij dat wel weer kan herstellen, is iemand die zwaar uit z'n nek lult en zich geen ME mag noemen.
Je mag mijn verhaal in twijfel trekken. Stel hem nog maar eens op een masterforum.;)

Ik zal het tegen hem zeggen...:D

Maar serieus : in het 'Mad March Master Forum' op Gearslutz hadden ze het ook al over technieken om overcompressie en limiting te herstellen...

Er zijn trouwens ook al compressors (ook software) die 'uncompression' algoritmes hebben..

' Proberen te herstellen' is wat anders dan ' garanderen' dat het hersteld kan worden...

Een ME kan je ook niet garanderen dat je track beter gaat klinken na mastering,dat heb je zelf ook ervaren (ikzelf trouwens ook)...maar goed,daarom zei ik dus:
De tip die ik alle beginnende producers geef is dan ook : zorg dat je mix in orde is...een beetje mastering (compressie,limiting) kan geen kwaad,maar wees voorzichtig,subtiel gebruik is de beste methode....


Je hebt gelijk wanneer je zegt dat je niet alle A&R's over één kam moet scheren. Je moet echter ook beseffen dat het wereldje waar jij in zit maar een heel klein deel uit maakt van de totale muziek industrie.
De meeste A&R managers zijn zelf geen producer of engineer, ook niet in de dance-wereld.
Ze kunnen vaak goed babbelen en zijn op zoek naar (weer) die ene hit. En dat is waar ze voor zijn aangenomen.
'Door je mix heenluisteren' en weten hoe hij kan gaan klinken na goed masteren of zelfs eventueel na helemaal overmixen, kunnen er maar weinig.
Zorg dus dat je mix zo goed als mogelijk is wanneer je hem aan een A&R aanbiedt. [/B]

Ben ik verder helemaal met je eens....ik wees er alleen maar even op (omdat de draadstarter ook hardcore maakt) dat de situatie in de hardcore-scene iets anders is dan in de rest van de muziekwereld...wij roeien graag tegen de stroom in..:D


Of je naar mensen op een forum of een ME wilt luisteren is jouw keuze.
Zoals ik al zei bakte twee van die ME's met die 100.000 euro spullen er ook niets van.

Je moet je ook niet vergissen in bepaalde mensen die op forums zitten zoals deze.
Er zitten soms mensen bij waarmee je blij mag zijn dat ze de tijd nemen om te antwoorden op jouw vragen. En als ik dan zie hoe ze af en toe uitgejouwd worden... .:stupid

Gewoon alles aanhoren (ME's, forumleden, de man achter de balie in de muzeikzaak, etc.) en je gezond verstand gebruiken. Vooral ook gewoon uitproberen i.p.v. (krampachtig) vasthouden aan hetgeen je in je hoofd hebt omdat iemand dat toevallig tegen je gezegd heeft of je het ergens gelezen hebt.
Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat ik heilig in dingen geloofde omdat iemand die ik heel erg hoog in aanzien had, dit tegen me gezegd had.
Geeft je een beteuterd gevoel wanneer je er achter komt dat 'je God' er naast zat... .

gr. Tom [/B]

Ik luister naar alles en iedereen...maar iedereen kan wel van alles roepen,dus trek ik sommigen dingen in twijfel en probeer ik info van verschillende bronnen te verkrijgen....
In dit geval moet ik kiezen tussen jouw ervaring of die van een ME (die daarin ondersteund wordt door verhalen die ik las op Gearslutz..)...de waarheid zal dan wel weer ergens in het midden liggen...technieken die nog in ontwikkeling zijn misschien ?

Overigens stel ik jouw mening vaak zeer op prijs hoor...;)

Wat vind jij trouwens een goede Mastering studio ?
 
Origineel geplaatst door dione
je werkt toch ook met outboard ?

werk vooral met hardware... wat ik 1 voor 1 render naar een apart spoor (elk geluid) ...

vervolgens probeer ik alles lekker in de mix te krijgen in cubase ....
 
Zitten er eigenlijk wel professionele masteraars op dit forum? Heeft Nederland überhaupt wel masteraars die een zodanige kwaliteit leveren dat ze zich kunnen meten met de toppers uit Engeland en de VS? Of hebben we hier alleen maar wat hobbyisten die zich met een pc vol VST plugins masteraar wanen?

Kunnen de ware masteraars nu opstaan! Graag met credits en voorbeelden!
 
Origineel geplaatst door dione



Ik luister naar alles en iedereen...maar iedereen kan wel van alles roepen,dus trek ik sommigen dingen in twijfel en probeer ik info van verschillende bronnen te verkrijgen....
In dit geval moet ik kiezen tussen jouw ervaring of die van een ME (die daarin ondersteund wordt door verhalen die ik las op Gearslutz..)...de waarheid zal dan wel weer ergens in het midden liggen...technieken die nog in ontwikkeling zijn misschien ?


Wat vind jij trouwens een goede Mastering studio ?

Als je op het gearslutz-forum verteld dat een ME beweerd verkeerde mastering weer ongedaan te kunnen maken vallen ze met z'n 20-tigen over je heen.... .;)

Ik kan me wel voorstellen dat ze bezig zijn algorithmen te onwikkelen die (verkeerde) compressie en limiting weer ongedaan kan maken. Dit zal overigens waarschijnlijk alleen gebaseerd zijn op digitale compressie en limiting. Dat is immers met eenen en nullen gedaan. Lijkt me sterk dat ze dit terug kunnen draaien met analoge mastering maar....ik laat me graag verrassen.

Ik heb nog geen ME gevonden waar ik tevreden over ben.
Voor Nederland doet Arjan Rietvink het goed.
Verwacht geen wonderen. Hij maakt de platen wel netjes klaar voor cd of vinyl.

Ik vind echter dat een ME ook af en toe wonderen moet kunnen verrichten m.a.w. , door je track radicaal aan te pakken misschien van een goede plaat een killer te maken.
Momenteel ben ik over de grenzen aan het kijken. Heb al 1 misser achter de rug; Brian Lucey van het Gearslutzforum;)
Aardige vent overigens maar daar koop ik nix voor.



gr. Tom
 
ik begrijp nu trouwens wel waarom een gate .....
heb hier eigenlijk nooit aan gedacht ... ik automate sowieso meestal alle faders en op momenten dat een kanaal onnodig staat te ruizen of te brommen zet ik de fader altijd ff helemaal naar beneden .... dom dat ik er niet eerder aan gedacht heb om gewoon een gate op de main bus te gooien ..
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas

Momenteel ben ik over de grenzen aan het kijken. Heb al 1 misser achter de rug; Brian Lucey van het Gearslutzforum;)
Aardige vent overigens maar daar koop ik nix voor.



gr. Tom



Tip:
Als een engineer post op Gearslutz is het altijd verstandig om hem links te laten liggen.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Tip:
Als een engineer post op Gearslutz is het altijd verstandig om hem links te laten liggen.

Onzin, er zitten hele grote jongens daar onder wie menner Katz himself.


gr. Tom
 
Back
Top