Origineel geplaatst door dione
Het is dus eigenlijk een misvatting dat je zelf niet zou kunnen masteren ; mocht het niet goed gaan dan kan de echte masteraar dit altijd nog herstellen en aanpassen...in de meeste gevallen kost dat dan echter wel meer tijd,dus geld...
En dat is dus juist een misvatting.
Als jij je mix verkloot met veel compressie en limiting is er geen ME (mastering -engineer) die dit nog kan herstellen.
De enige reden dat je een prémastering doet is omdat je de track een sound/kleur geeft die je wilt.
Als je alleen prémastert om je track harder te laten klinken; niet doen. Een goede ME kan dit veel beter en heeft hier ook veel betere tools voor.
Als je dit namelijk zelf doet haal je de headroom voor de ME weg om nog zinnige aanpassingen te kunnen doen.
Ik plaats gelijk wel even een kanttekening bij ' een goede ME'; heb namelijk zelf eens dezelfde track naar drie verschillende grote namen in Nederland op mastering gebied gebracht en er was er maar ééntje die een tikkie beter klonk dan m'n eigen gemasterde versie. Die andere twee heren hadden een minder goede (dan mijn eigen) versie afgeleverd terwijl dit toch mensen waren met monitoren van 10.000,- > en bijvoorbeeld Weiss eq's e.d.
Wat je hier uit kunt opmaken; als je behoorlijk goed kunt mixen (waar ik mezelf onder durf te scharen) zal de ME weinig extra's hoeven/kunnen doen dan een beetje levelen voor een complete cd of shelven voor een vinyl uitgave.
Het uiteindelijk zo hard mogelijk maken (dus onnodige pieken weghalen etc.) laat je ook aan de ME over. Daar wel bij gezegd; echte 'loudness' behaal je in je mix en als je bijvoorbeeld in de jazz zit gaat het je niet om loudness dus zullen er veel meer pieken in blijven zitten en de plaat/cd over het geheel veel minder hard klinken dan een house plaat.
Origineel geplaatst door jostiii
Uiteraard speelt het medium dan natuurlijk nog een rol, maar ja, steeds meer DJ's draaien ook digitaal erbij, dus dan hoef je je niet met vinylbeperkingen bezig te houden maar met digitale beperkingen (0 dB, 44.1khz, 16bit). Kijk, een DJ is natuurlijk ook niet achterlijk, die hoort vanzelf wel wat een plaat doet en waar het accent moet komen.
Hoe kijken jullie daartegen aan?
Een DJ kan er niet voor zorgen dat je plaat punchy klinkt en een bepaald overall level heeft of dat je low-end, dat een beetje zwalkt, steviger wordt gemaakt.
Ook cd's (die dj's draaien) moet je masteren voor het beste resultaat. Of de mix is al zo ontzettend goed dat de ME alleen maar pieken hoeft weg te halen maar dat is dan toch ook belangrijk omdat je de plaat dan harder kunt perssen. (en de peaklimiters van de club die meestal inferieur zijn aan de peaklimiters van de ME dit niet hoeven te doen)
Origineel geplaatst door Sly Dogi
Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat Dione het beter omschrijft. Het is naar mijn weten het 'puntjes op de i zetten' van de muziek. De afmix optimaliseren zodat deze over zoveel mogelijk verschillende audiosystemen goed klinkt, het oplossen van eerdergenoemde problemen zoals ruis/tik/faseproblemen en ervoor zorgen dat alle verschillende geluiden/instrumentaria goed op hun plek in de mix vallen.
Het lijkt mij dat het helemaal niet slecht is om voor een demo met je eigen muziek enigszins wat mastering te doen; op die manier kun je bijvoorbeeld, lijkt mij, een geïnteresseerd label laten horen in hoeverre jij een goedklinkende plaat kunt maken zonder hulp van eventuele anderen. Vereiste is dan natuurlijk wel dat je enigszins verstand hebt van het masteringgebeuren (verkeerde toepassing van de mogelijkheden kan juist ook leiden tot verslechtering van je geluid).
'Puntjes op de 'i' zetten' of radicaal ingrijpen hangt geheel af van hetgeen je bij de ME inlevert en voor wat voor genre het is.
Lever je een heel goede mix af dan zal het inderdaard weinig zijn wat de ME zal doen. Heb je echter een zwalkende baslijn en bijvoorbeeld een te zachte vocal dan zal de ME aan de bak moeten.
En het is heel goed om eigen mastering te doen als je een demo wilt opsturen mits je het er wel beter op maakt.
Hoe beter je demo klinkt hoe meer kans. Mocht je zelfs je hele ziel en hebbe en houwen in een demo gestopt hebben, (maanden werk etc) waarom niet die paar centen betalen aan een ME om hem helemaal goed te laten klinken!? Hoe beter je demo, des te meer kans.
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
lijkt me meer bijzaak ...
labels weten zelf wel wat ze met een ''onbewerkte'' eindmix kunnen doen ... en zullen het masteren toch niet aan de gemiddelde home producer overlaten ...
FOUT. A&R managers hebben meestal geen reet verstand van mastering en weten NIET hoe het gaat/kan klinken na mastering! Het zijn jongens die van muziek houden en een baantje als A&R hebben bij een label, het zijn geen producers en/of mix-engineers.
Zorg ervoor dat het zo goed mogelijk klinkt als je het opstuurt.
Origineel geplaatst door Mhika Ra
Zijn er veel mensen die totaalgalm op hun eindmix zetten ?
Met andere woorden is het gebruikelijk ?
Is niet gebruikelijk. Tijdens je mixen gebruik je al de reverbs, delays, etc. die je wilt hebben.
De enige reden dat je een eindgalm over je mix zet is omdat je daar een bepaalde bedoeling mee hebt (m.a.w. van te voren al bedacht) of dat je het gewoon 'probeert' en het toevallig net een beetje meer aan je mix geeft.
Bij het masteren kan het wel eens gebruikt worden als de mix te droog/dun klinkt.
gr. Tom