Gek genoeg vond ik er bar weinig over en al helemaal niet op synthforum dus ik post wat.
M'n buurman had nog een mengpaneel staan waar hij niks meer mee deed en dus in de kelder lag te verstoffen. Er staat een raar konijn op en het ziet er allemaal wat simpel uit. Echter de parametrische equalizer en de term "limiter" met een threshold knop deden m'n wenkbrauwen fronzen ... Ook zag ik direct outs zitten .... Of ik er misschien iets mee kan. "Alice Stancoil Windsor England" staat er achterop. Ding is gebouwd als een tank en weegt meer dan 10 kilo volgens mij en is geheel uit metaal gebouwd, enige plastic zijn de knopjes. Alle pots voelen solide en goed draaiend aan. Mijlenver van goedkoper made in china massa productie spul. Interessant genoeg om eens te checken dacht ik dus heb hem mee naar huis genomen.
Net een nieuwe stekker gegeven want de oude viel er zelf al af en maar eens in het contact geplugd, alles gaat aan, lampjes en VU's werken. Audio komt door via de line ins! Alleen het rechter master kanaal werkt niet. Gain knoppen kraken wat, en de Equalizer knoppen ook een beetje. De frequentie knoppen weten soms niet welke frequentie ze moeten boosten of cutten Doet mij denken aan m'n TR 909 toen z'n snaredrum tune voor z'n onderhoud ook nog alle kanten op vloog.
Ondertussen op google al wat wijzer geworden, een samenvatting:
De MK1 828 is ontworpen in 1977 door Ted Fletcher & Steve Dove en werd verkocht tot mid 1982 tot de MK2 versie uitkwam. De mixer is gebaseerd op zijn voorganger van begin jaren 70, de Alice AD62
De bedoeling was om een broadcast field mixer voor buitengebruik te maken, waar men weinig tot geen tijd heeft om de apparatuur neer te zetten en in te stellen. Vandaar de ingebouwde stereo limiter.
Normale mixers zijn gebouwd of zo weinig mogelijk noise te hebben, maar dat heeft als keerzijde dat de overload marge slecht is. Bij deze mixer is het tegenovergestelde doel aangehouden bij het ontwerp om met name stemmen door te geven. Noise is relatief maar headroom is alles. Hierdoor werd deze mixer een hit bij tv- en radiostations, alsmede commerciele producties.
Er zijn er een paar honderd (hand)gemaakt en ze zijn verkocht aan een hele reeks verschillende klanten, van het Wimbledon tennis court tot het Singaporese leger. De eindmix van james bond "thunderball" is ermee gedaan omdat ze de limiter zo goed vonden.
De mk1 versie gebruikt voor zijn gains de nu nog amper te krijgen 100k reverse log pots, de mk2 versie 22k linear pots. Verder wordt er voor de amplifier gebruik gemaakt van een Sowter of Belclere transformer input (gemaakt door Dr Sowter) en van een simpel maar "delightfull" Baxandall EQ. De summing naar de masterbus is "very unusual" passief. Dit heeft tot gevolg dat er geen "odd order" oversturing plaatsvind en de Class A componenten zorgen voor 2nd order oversturing, wat muzikaal is.
Vanaf 1982 werd de MK2 versie verkocht, welke gebruik maakte van IC's. Technologisch is die beter dan de MK1 maar sommigen preferen de softere MK1 versie, ondanks de MK2 ook erg goed schijnt te klinken.
Het design van de limiter is gebaseerd op 'Mullard book of transistor circuits' uit 1958, maar met wat tweaks werd het een "superb" limiter.
In 2009 gaf Ted Fletcher nog aan support/reparatie aan te bieden voor slechts 25 Pond excl. transport, dat is nog eens service Te merken is dat het een zeer bevlogen man is die nog steeds veel plezier haalt uit het repareren van en vertellen over deze oude mixers.
M'n buurman had nog een mengpaneel staan waar hij niks meer mee deed en dus in de kelder lag te verstoffen. Er staat een raar konijn op en het ziet er allemaal wat simpel uit. Echter de parametrische equalizer en de term "limiter" met een threshold knop deden m'n wenkbrauwen fronzen ... Ook zag ik direct outs zitten .... Of ik er misschien iets mee kan. "Alice Stancoil Windsor England" staat er achterop. Ding is gebouwd als een tank en weegt meer dan 10 kilo volgens mij en is geheel uit metaal gebouwd, enige plastic zijn de knopjes. Alle pots voelen solide en goed draaiend aan. Mijlenver van goedkoper made in china massa productie spul. Interessant genoeg om eens te checken dacht ik dus heb hem mee naar huis genomen.
Net een nieuwe stekker gegeven want de oude viel er zelf al af en maar eens in het contact geplugd, alles gaat aan, lampjes en VU's werken. Audio komt door via de line ins! Alleen het rechter master kanaal werkt niet. Gain knoppen kraken wat, en de Equalizer knoppen ook een beetje. De frequentie knoppen weten soms niet welke frequentie ze moeten boosten of cutten Doet mij denken aan m'n TR 909 toen z'n snaredrum tune voor z'n onderhoud ook nog alle kanten op vloog.
Ondertussen op google al wat wijzer geworden, een samenvatting:
De MK1 828 is ontworpen in 1977 door Ted Fletcher & Steve Dove en werd verkocht tot mid 1982 tot de MK2 versie uitkwam. De mixer is gebaseerd op zijn voorganger van begin jaren 70, de Alice AD62
De bedoeling was om een broadcast field mixer voor buitengebruik te maken, waar men weinig tot geen tijd heeft om de apparatuur neer te zetten en in te stellen. Vandaar de ingebouwde stereo limiter.
Normale mixers zijn gebouwd of zo weinig mogelijk noise te hebben, maar dat heeft als keerzijde dat de overload marge slecht is. Bij deze mixer is het tegenovergestelde doel aangehouden bij het ontwerp om met name stemmen door te geven. Noise is relatief maar headroom is alles. Hierdoor werd deze mixer een hit bij tv- en radiostations, alsmede commerciele producties.
Er zijn er een paar honderd (hand)gemaakt en ze zijn verkocht aan een hele reeks verschillende klanten, van het Wimbledon tennis court tot het Singaporese leger. De eindmix van james bond "thunderball" is ermee gedaan omdat ze de limiter zo goed vonden.
De mk1 versie gebruikt voor zijn gains de nu nog amper te krijgen 100k reverse log pots, de mk2 versie 22k linear pots. Verder wordt er voor de amplifier gebruik gemaakt van een Sowter of Belclere transformer input (gemaakt door Dr Sowter) en van een simpel maar "delightfull" Baxandall EQ. De summing naar de masterbus is "very unusual" passief. Dit heeft tot gevolg dat er geen "odd order" oversturing plaatsvind en de Class A componenten zorgen voor 2nd order oversturing, wat muzikaal is.
Vanaf 1982 werd de MK2 versie verkocht, welke gebruik maakte van IC's. Technologisch is die beter dan de MK1 maar sommigen preferen de softere MK1 versie, ondanks de MK2 ook erg goed schijnt te klinken.
Het design van de limiter is gebaseerd op 'Mullard book of transistor circuits' uit 1958, maar met wat tweaks werd het een "superb" limiter.
In 2009 gaf Ted Fletcher nog aan support/reparatie aan te bieden voor slechts 25 Pond excl. transport, dat is nog eens service Te merken is dat het een zeer bevlogen man is die nog steeds veel plezier haalt uit het repareren van en vertellen over deze oude mixers.
Attachments
Laatst gewijzigd: