Alice 828 mixing desk - vintage vondst !

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Gek genoeg vond ik er bar weinig over en al helemaal niet op synthforum dus ik post wat.

M'n buurman had nog een mengpaneel staan waar hij niks meer mee deed en dus in de kelder lag te verstoffen. Er staat een raar konijn op en het ziet er allemaal wat simpel uit. Echter de parametrische equalizer en de term "limiter" met een threshold knop deden m'n wenkbrauwen fronzen ... Ook zag ik direct outs zitten .... Of ik er misschien iets mee kan. "Alice Stancoil Windsor England" staat er achterop. Ding is gebouwd als een tank en weegt meer dan 10 kilo volgens mij en is geheel uit metaal gebouwd, enige plastic zijn de knopjes. Alle pots voelen solide en goed draaiend aan. Mijlenver van goedkoper made in china massa productie spul. Interessant genoeg om eens te checken dacht ik dus heb hem mee naar huis genomen.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Net een nieuwe stekker gegeven want de oude viel er zelf al af en maar eens in het contact geplugd, alles gaat aan, lampjes en VU's werken. Audio komt door via de line ins! Alleen het rechter master kanaal werkt niet. Gain knoppen kraken wat, en de Equalizer knoppen ook een beetje. De frequentie knoppen weten soms niet welke frequentie ze moeten boosten of cutten 8o) Doet mij denken aan m'n TR 909 toen z'n snaredrum tune voor z'n onderhoud ook nog alle kanten op vloog.

Ondertussen op google al wat wijzer geworden, een samenvatting:

De MK1 828 is ontworpen in 1977 door Ted Fletcher & Steve Dove en werd verkocht tot mid 1982 tot de MK2 versie uitkwam. De mixer is gebaseerd op zijn voorganger van begin jaren 70, de Alice AD62
$(KGrHqJ,!lgFJi2h1Gg-BS,oJVqquw~~60_35.JPG


De bedoeling was om een broadcast field mixer voor buitengebruik te maken, waar men weinig tot geen tijd heeft om de apparatuur neer te zetten en in te stellen. Vandaar de ingebouwde stereo limiter.
Normale mixers zijn gebouwd of zo weinig mogelijk noise te hebben, maar dat heeft als keerzijde dat de overload marge slecht is. Bij deze mixer is het tegenovergestelde doel aangehouden bij het ontwerp om met name stemmen door te geven. Noise is relatief maar headroom is alles. Hierdoor werd deze mixer een hit bij tv- en radiostations, alsmede commerciele producties.

Er zijn er een paar honderd (hand)gemaakt en ze zijn verkocht aan een hele reeks verschillende klanten, van het Wimbledon tennis court tot het Singaporese leger. De eindmix van james bond "thunderball" is ermee gedaan omdat ze de limiter zo goed vonden.

De mk1 versie gebruikt voor zijn gains de nu nog amper te krijgen 100k reverse log pots, de mk2 versie 22k linear pots. Verder wordt er voor de amplifier gebruik gemaakt van een Sowter of Belclere transformer input (gemaakt door Dr Sowter) en van een simpel maar "delightfull" Baxandall EQ. De summing naar de masterbus is "very unusual" passief. Dit heeft tot gevolg dat er geen "odd order" oversturing plaatsvind en de Class A componenten zorgen voor 2nd order oversturing, wat muzikaal is.
Vanaf 1982 werd de MK2 versie verkocht, welke gebruik maakte van IC's. Technologisch is die beter dan de MK1 maar sommigen preferen de softere MK1 versie, ondanks de MK2 ook erg goed schijnt te klinken.

Het design van de limiter is gebaseerd op 'Mullard book of transistor circuits' uit 1958, maar met wat tweaks werd het een "superb" limiter.

In 2009 gaf Ted Fletcher nog aan support/reparatie aan te bieden voor slechts 25 Pond excl. transport, dat is nog eens service :halleluja Te merken is dat het een zeer bevlogen man is die nog steeds veel plezier haalt uit het repareren van en vertellen over deze oude mixers.
 

Attachments

  • SF_Afb0085.jpg
    SF_Afb0085.jpg
    84,6 KB · Bekeken: 154
  • sf_Afb0086.jpg
    sf_Afb0086.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 152
  • sf_Afb0089.jpg
    sf_Afb0089.jpg
    70,8 KB · Bekeken: 143
  • sf_Afb0090.jpg
    sf_Afb0090.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 146
  • sf_Afb0091.jpg
    sf_Afb0091.jpg
    63,1 KB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
Wat shots van de binnenkant:

Ik heb dus een MK2 versie uit 1986 :okdan:
attachment.php


attachment.php


attachment.php


Kanaal 1 pot is al eens vervangen
attachment.php


Niet Sowter maar wel Belclere
attachment.php
 

Attachments

  • sf_Afb0072.jpg
    sf_Afb0072.jpg
    39,5 KB · Bekeken: 140
  • sf_Afb0073.jpg
    sf_Afb0073.jpg
    48 KB · Bekeken: 138
  • sf_Afb0074.jpg
    sf_Afb0074.jpg
    33,4 KB · Bekeken: 142
  • sf_Afb0078.jpg
    sf_Afb0078.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 151
  • sf_Afb0076.jpg
    sf_Afb0076.jpg
    68,1 KB · Bekeken: 144
Laatst gewijzigd:
En nog wat kiekjes

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


En ik heb volgens mij gevonden waarom het rechterkanaal het niet doet, er zit iets oranjes los op de masterbus print en bungelt een beetje hulpeloos heen en weer 8~ Dat kan ik zelf nog wel solderen, dit is immers het reparatie gedeelte van synthforum.

attachment.php
 

Attachments

  • sf_Afb0079.jpg
    sf_Afb0079.jpg
    85,8 KB · Bekeken: 146
  • sf_Afb0080.jpg
    sf_Afb0080.jpg
    103,3 KB · Bekeken: 154
  • sf_Afb0081.jpg
    sf_Afb0081.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 145
  • sf_Afb0084.jpg
    sf_Afb0084.jpg
    56,2 KB · Bekeken: 143
  • sf_Afb0075.jpg
    sf_Afb0075.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 143
Alice mixers

Alice mixers

Hoi,

Leuk om eens iets tegen te komen over deze mixer.

Ik gebruik zelf al jaren een Alice 12.28.
Ik ben dit model nog nooit elders tegengekomen., het geluid is echt te gek vind ik zelf.

,ben nog wel eens op een forum in de uk terecht gekomen ivbm met de connector aan de zijkant van mijn mixer.

Ik weet nog steeds niet waar deze voor dient. alle info is welkom natuurlijk :)
ik heb evt nog een pdf met info over jou model.

Ze zijn zeker met veel liefde ontworpen en gebouwd en wegen heel wat kilo's.

ik las jaren geleden ook nog iets over ambisonics zo uit mn hoofd.. een soort alternatief surround systeem waar Stancoil volgens mij ook aan werkte.

cheers,
David
 

Attachments

  • alice 12.28.jpg
    alice 12.28.jpg
    100 KB · Bekeken: 188
  • super connector Alice.jpg
    super connector Alice.jpg
    70,7 KB · Bekeken: 149
Misschien de mixer eens openmaken en kijken waar die connector op zit aangesloten?
 
Hey David, dat is leuk om te zien ! Ik dacht al dat m'n buurman de enige was in NL met zo'n mixer.
Doet die van jou het helemaal goed ?

ik las jaren geleden ook nog iets over ambisonics zo uit mn hoofd.. een soort alternatief surround systeem waar Stancoil volgens mij ook aan werkte.

Zo te zien bouwde Alice Stancoil hardware voor dat systeem inderdaad
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ambisonic_Hardware
 
Als ik naar die 1228 kijk gok ik dat hij uit een televisie studio komt, en waarschijnlijk niet de minste.
Vorig jaar heb ik een tour gehad in het BBC Telivision center complex en ik kan me herinneren dat ik een tijdje naar patchpanels in een van de studio's heb zitten staren, daar zaten ook dit soort connectors op. Toen dacht ik dat het waarschijnlijk oude camera multicore pluggen waren maar nu ik dit zo zie ben ik gaan zoeken en Allice had idd een goede band met de BBC en maakt apparatuur die voldeed aan de BBC broadcast specs.
Het bedrijf bestaat nog steeds dus je kan ze een mailtje sturen om te vragen:

Hi all,
Please email us on sales @alice.co.uk for any technical inquiries.
Alternatively you can contact us on 01323 765283
 
Dat is niet dezelfde Alice meer had ik volgens mij gelezen. Die hadden alleen de naam overgenomen.
Je moet bij Ted Fletcher zijn waar ik het hierboven over had: http://www.tfpro.com/about-ted-fletcher-tfpro.html

Nog een vondst, blijkbaar waren het wel namen in hun scene:
The story of the development of the Neve 66 console begins in December 1982, with Robbie Weston and his Silk Sound studio in London. He approached the Windsor-based mixer manufacturer Alice (Stancoil Ltd) to request a new design of multitrack console incorporating electronic reset switching facilities.
http://www.ips.org.uk/files/08_The_Neve_66_Series.pdf
 
Boeltje zit weer vast met een klodder soldeer

attachment.php


Nog wat shots

attachment.php


attachment.php


attachment.php


En de groene poort blijkt niet eens aangesloten te zijn ?
attachment.php


Goeie nieuws, de mixer werkt gewoon stereo uit via de master ! En de limiter klinkt inderdaad wel lekker punchy als je hem met mate instelt. Maar ook keihard signaal dempt ie goed, trek je zo omlaag als je de threshold omlaag draait. Als je erg hard naar de master gaat hoor je wel oversturing. De beste omschrijving die ik kan noemen is als je als een paard in een microfoon briest, heel apart. Zal later eens audio maken.

Echter heb ik het idee dat de VU meters de monitor outputs laten zien, want via die koptelefoon uitgang hoor ik rechts niet en slaat de rechter VU meter ook niet uit. Als ik hem mono schakel hoor ik wel over beide schelpen dus ik weet nog niet precies waar ik het moet zoeken.
 

Attachments

  • sf_Afb0099.jpg
    sf_Afb0099.jpg
    43,2 KB · Bekeken: 135
  • sf_Afb0070.jpg
    sf_Afb0070.jpg
    92,6 KB · Bekeken: 146
  • sf_Afb0101.jpg
    sf_Afb0101.jpg
    72,6 KB · Bekeken: 128
  • sf_Afb0102.jpg
    sf_Afb0102.jpg
    44,5 KB · Bekeken: 131
  • sf_Afb0103.jpg
    sf_Afb0103.jpg
    56 KB · Bekeken: 133
Back
Top