Mastering, Misschien een tip?

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Toen ik laatst wat aan het testen was en rechtstreeks mn muziek uit mn geluidskaart trok viel t me op dat t erg anders klinkt als uit mn mixer ....

Nu dacht ik, als eind mix resultaat en masteren etc.

Als ik dan mn eindmix door mn mixer laat gaan en vervolgens weer rechtstreeks het geluid terug loop naar de geluidskaart en opneem... dan geef ik dus het karakter van mn mixer mee aan het eind resultaat zodat ik zeker weet dat de luisteraar bijna het zelfde hoort als mij ...

Nu vroeg ik me af .. hoeveel mensen doen dit? hoe werkt het masteren in een studio precies? ik neem aan dat t zo''n beetje op hetzelfde neerkomt? behalve dan een hoop duurder en beter spul waar de eindmix doorheen gaat ...

Vroeg me af hoe andere hier over denken of misschien ook wel doen thuis?
 
Masteren (zoals in bv Wisseloord studios) is in feite het bewerken van een stereo-eindmix, hierbij wordt het signaal zonodig opgeschoond, gecompressed/limit, of alle frequencies naar juiste verhouding erin zitten, dat soort dingen ..

Misschien heb je er iets aan als ik iets over mijn werkwijze vertel, en ik denk wel dat bijna iedereen zoiets doet.

1) De muziekinstrumenten die live gespeeld/gesequenced worden gaan de mixer in en worden uit de losse pols gemixt (volume/eq/fx) waarbij al op het totaalbeeld word gelet.

2) Als losse sporen worden deze opgenomen met de harddiskrecorder, waarna hier ook weer volume/eq/fx ingesteld kan worden.

3) Nog steeds als losse sporen gaan deze bv Cubase SX in, waarbij wederom volume/panning/eq/fx ingesteld kan worden - fine tunen

4) Als de mix eenmaal staat zoals je 'm wil hebben, laat ik er Cubase 1 wave van maken die ik vervolgens in SoundForge ga masteren, dwz: compressie/limiting / eq / totaalgalm.
Hierbij maak ik ook gebruik van een graphic eq, puur om te kijken of alle frequencies erin zitten, je oren zijn het belangrijkste om te gebruiken maar visueel vind ik dit een goed hulpmiddel

Soms sla ik stap 2 over en gaat het rechstreeks Cubase in , soms gooi ik de mix vanuit Soundforge terug de recorder in , het is maar net wat mijn gedachte zeggen om het beoogde resultaat te halen :) (en zelfs dan kan het altijd nog beter)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zoniet, heb ik in ieder geval mijn typecursus weer waar kunnen maken *D
 
als je je sporen los uitstuurt naar een analoge mixer en waar je dmv eq en randapparatuur
kleur aan je track kan geven, heeft het wel nut.... maar dan moet je wel een goeie analoge mixer hebben....

je stereo-out van cubase door een simpel mixertje heenhalen en direct weer opnemen in je soundcard
zal imho weinig verbetering geven...

....of je problemen komen door een soundcard met slechte A/D-converters
 
inderdaad, de winst van je mixer (een eurorack zag ik?) moet groter zijn dan het verlies aan d/a + a/d.
En ik weet niet of een eurorack zoveel toegevoegde waarde geeft aan een stereo mix.

Aan de andere kant, als jij het beter vind klinken , moet je het vooral doen.
 
wat ik bijv merk als ik het eindresultaat max in cubase heb gekregen.... en ik op mn mixer toch nog een beetje meer bass en mid opendraai dat het soms toch nog een klein beetje beter klinkt ...
 
Wat voor monitors gebruik je dan?
 
geen studio monitors .... ik heb pioneer powerbass speakers ...
maar ik monitor op mn koptelefoon ...en meestal luister ik daarna nog een keer over de speakers om te kijken of er de bass goed is ... die tweak ik dus meestal afgaande van mn speakers ....
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
geen studio monitors .... ik heb pioneer powerbass speakers ...
maar ik monitor op mn koptelefoon ...en meestal luister ik daarna nog een keer over de speakers om te kijken of er de bass goed is ... die tweak ik dus meestal afgaande van mn speakers ....

Hoog tijd om te investeren in monitoren dus... met zo'n gearlist is het echt hoog tijd voor een setje goeie monitors!
 
hehehe ik gebruik soms maar 4 soms 5 kanalen van me mixer .. wat me computer niet goed kan doe ik op me tafel .. maar ik heb het al zovaak uitgelegt .. ;)
 
ben ik met je eens :)

maar het meeste doe ik over de koptelefoon ...
en aangezien ik hier ook rekening moet houden met mensen in huis kan ik mn muziek toch meestal niet zo hard zetten dat de waarde van goede monitors naar voren komt ... ik heb er nu al last van dat als ik eens een track goed over de speakers zet om te kijken hoe de bass zich houdt, dat ik vaak al geschreeuw naar boven krijg te horen :D

dus qua geluidskwaliteit moet ik t met mn DT 990 doen... heb trouwens al meerdere keren gehoord dat dit geluid ook t meest overeen komt met goede mackie speakers
 
dus qua geluidskwaliteit moet ik t met mn DT 990 doen... heb trouwens al meerdere keren gehoord dat dit geluid ook t meest overeen komt met goede mackie speakers

Klaar toch !
 
Waarschijnlijk klinkt het beter omdat die extra loop via je mentafel het ea versterkt en je dus een harder geluid krijgt. Beetje basic EQ maakt dan het ook nog een tikkie harder.

Een behoorlijk poosje geleden waren er posts over mensen die hun eindmix door een DJ mixer haalden. Dus zo gek is het helemaal niet.

Maar mixen met een headset kan op zich wel, maar het is zeer aan te raden om die mix tenminste op speakers te checken. Ook al is het een meuk stereo setje. ;)
 
Ik dacht dat je je eerst op melodietjes zou focussen ;) .
 
Als je een vette analoge mixer hebt, en neemt al deze geluiden individueel op met voor elk aparte effecten via bus 1 & 2 die opgenomen worden in Logic, dan is er toch niets aan de hand, en heb je het analoge mixer geluid toch opgenomen?
 
Koop een paar studiomonitors !

Je hebt al een behoorlijke kitlist dus monitors horen daar gewoon bij als je goed klinkende tracks wilt maken.

Als je de mix daarop netjes afmixed en er net zolang aan sleutelt totdat je er alles uitgehaald hebt gooi je de mix in een stereo editor zoals bijv. Wavelab. Daar zet je de puntjes op de i.

Dan moet het lukken !
 
Origineel geplaatst door Cisco
Als je een vette analoge mixer hebt, en neemt al deze geluiden individueel op met voor elk aparte effecten via bus 1 & 2 die opgenomen worden in Logic, dan is er toch niets aan de hand, en heb je het analoge mixer geluid toch opgenomen?

maar als je ook samples gebruikt die klinken dan toch weer anders direct uit je geluidskaart dan vanaf je mixer ....
en juist hiervoor is t misschien soms handig om dat geluid via je mixer weer terug te sturen en op te nemen . zodat ze een wat analoger gevoel krijgen
 
Ik werk tegenwoordig inderdaad zo als beschreven hierboven:
als m'n compositie af is zet ik alles om in losse audiotracks voor zover dat nog niet gedaan is. Ik maak vervolgens een goedklinkende eindmix op m'n mixer van de audiotracks die ik uitstuur over 6-8 audioouputs van m'n geluidskaart naar m'n mixer. Ik zorg vervolgens dat het geheel goed klinkt vanaf de mixer over m'n monitoren, en neem het eindresultaat ('what you hear') weer op op 2 sporen (stereospoor) met m'n geluidskaart.

Het voordeel van deze constructie is, vind ik, dat je goed gebruik kunt maken van de headroom van de mixer; als je meerdere sporen tegelijk digitaal uitmixt naar 1 stereospoor (mixdown vanuit de software) dan heb je geen headroom en zal de boel sneller gaan clippen. Bovendien mis je dan de evt. toegevoegde warmte van je mixer.
Vereiste is wel dat je een clean signaalpad hebt; een enorme bak ruis van je geluidskaart en een goedkope Behringer mixer helpen niet veel. Het meeste effect haal je uit het uitsturen van je mix over meerdere ouputs.
 
Trouwens nog een tip.

Als je je track helemaal lekker af wil maken kun je natuulk ook een mastering engineer in de hand nemen. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Trouwens nog een tip.

Als je je track helemaal lekker af wil maken kun je natuulk ook een mastering engineer in de hand nemen. ;)

Of deze :
 

Attachments

  • 2477c1fa115b41abb92643e2346dd0fc[1].jpg
    2477c1fa115b41abb92643e2346dd0fc[1].jpg
    14,4 KB · Bekeken: 96
Gebruik die maar gewoon om je zelfgebakken promootjes op te kalefateren naar het juiste volume. Maar als je hem naar een echte masteraar stuurt raad ik je aan om gewoon een droge non-finalized mix op te sturen en een apart cdtje met een finalized versie als "referentie volume" zodat meneer de masteraar een idee krijgt "hoe hard" je hem wil hebben. Maar als je puur en alleen de home-finalized versie opstuurt dan is alles al zodanig opgeblazen dat er voor een masteraar er ook niet veel meer mee kan.

Toch?
 
Back
Top