Broodje aap of niet?

Origineel geplaatst door dextah
Hoezo Bounce ?
Ik heb een Mackie en overstuur em regelmatig .
Damn ! Ik had af en toe al het idee dat hij niet meer helemaal in was .

ik heb een hoop ellende gahad met die mackie vlz
2 terug naar de fabriek geweest toen heb ik hem maar verkocht

ik heb nu Allen & Heath :okdan:
 
Vergeet het menselijk gehoor niet! Op het moment dat je muziek vrij hard hoort (hoger dan 'normaal' luisterniveau), klinkt het altijd iets anders, vaak klinkt het net wat voller; het geluid krijgt net even dat extra randje. Dus als je de boel verder open draait en je luistert ook met dat volume, dan klinkt het dus zowiezo wel wat anders dan op laag niveau. En dan heb ik het nog niet gehad over oversturen...
 
Komt dat ook niet doordat er bij laag volume bepaalde frequenties 'wegvallen' bij de bewerking (EQ, mixer, versterker, boxen)?
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Komt dat ook niet doordat er bij laag volume bepaalde frequenties 'wegvallen' bij de bewerking (EQ, mixer, versterker, boxen)?

Nee dat is niet het geval. Kan wel aan je oren liggen :)
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Komt dat ook niet doordat er bij laag volume bepaalde frequenties 'wegvallen' bij de bewerking (EQ, mixer, versterker, boxen)?

nee, dat komt om dat je als mens gefocust bent op het spraakgebied van de frequenties; rond de 1 KHz. als een geluid dus zachter is dan hoor je minder bassen en hoog dan er daadwerkelijk inzit. vandaar dat het 'Loudness' knopje op je hi-fi setje ook het laag & hoog omhoogtrekt om dat te corrigeren. jammer genoeg denkt Jan met de Pet dat alle muziek beter klinkt als alle lichtjes op je set branden en staat zo'n knopje ook altijd aan.

het beste luisterniveau om mee te mixen is trouwens 85 tot 90 dB(A)
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
vandaar dat het 'Loudness' knopje op je hi-fi setje ook het laag & hoog omhoogtrekt om dat te corrigeren. jammer genoeg denkt Jan met de Pet dat alle muziek beter klinkt als alle lichtjes op je set branden en staat zo'n knopje ook altijd aan.
Lampjes! De hele wereld aan de lampjes! :confused:
Nee eeh... dankjewel. Wist niet dat 't zo zat.

Maar om op het topic terug te komen:
Ik vind het zelf eerlijk gezegd niet zo'n strak plan om een kanaal te laten klippen. Geef mij maar gewoon een fx-processor die de dist eroverheen smeert, dan kun je het ook nog controleren hoe het klinken moet.
 
Re: Broodje aap of niet?

Origineel geplaatst door Breed
Anderen zeggen weer dat 't alleen kwaad doet bij digitale mixers (zoals die Yamaha's)?!? Wie weet raad; ik hou namelijk wel van een beetje oversturen... :)

neen, 't is juist andersom...
Bij digitale mixers ga je gewoon een digitale clip krijgen. De gain is gewoon een vermenigvuldigingsalgoritme. Als je over het maximum gaat, wordt er gewoon afgekapt.
Als je een analoge mixer overstuurd, overbelast je de op-amps (versterker-componentjes).
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
dit valt in de categorie: klets praat!


NIET DUS :

Zoals je weet werkt audio met verschillende spanningen...:

Hoe luider het geluid, hoe meer Volt(=spanning) er door een signaalpad heen gaat...
Als je een versterker bv.harder zet, zal er dus meer spanning doorheengaan en dus meer vermogen uit komen.

Nu, als je dus een gain laat vervormen op een mixer, zorg je ervoor dat er meer volt dan normaal door het signaalpad gaat!
En, hoe meer spanning, hoe meer warmte er geproduceerd wordt.(kijk maar naar versterkers!)
en die warmte zorgt voor slijtage aan de onderdelen van je mixer!
 
Back
Top