Het ligt inderdaad aan de akoestiek.
In een onbehandelde ruimte zorgen de wanden voor reflecties die staande golven veroorzaken; hierdoor hoor je allerlei frequenties veel luider of zachter dan ze in werkelijkheid zijn en zit je rotzooi te mixen (in de ruimte zelf klink het allemaal natuurlijk wel goed).
In de auto gaan de lage frequenties gewoon door de wanden heen (buiten de auto hoor je de bas net zo hard als erin), kunnen geen staande golven ontstaan en hoor je nu het laag precies zoals je die hebt gemixed.
Door de niet-parrallelle wanden in de auto zullen de hogere frequenties ook anders klinken, niet per definitie beter.
De remedie is akoestische behandeling van jouw mixruimte (is niet hetzelfde als geluidsisolatie).
Een sub dient om het laagbereik van een systeem te vergroten en niet om akoestische onvolkomenheden te verhelpen. In een verder onbehandelde ruimte zal een sub door plaatsing, op z'n best, een enkele probleemfrequentie verhelpen.
De spectrum tekortkomingen die bepalend zijn voor de kwaliteit van een mix, bevinden zich trouwens doorgaans niet in het subgebied maar in het frequentie gebied boven de range van een sub.
Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.
Succes.