Mixing en mastering: De auto

SB-SIX

Ouwe rot
Lid sinds
3 januari 2013
Berichten
4.150
Ik heb regelmatig dat wanneer ik een nieuwe track heb gemaakt, dan klinkt deze goed op m'n monitoren, op m'n koptelefoon, in de huiskamer, maar dan komt de auto. Daar gaat het bijna altijd mis. Als ik dan mijn eigen nummer hoor naast dat van een andere release zit er echt een groot verschil tussen. Hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie hier mee om?
 
Ik rij in een vette kar met een SUPER BOSE installatie en ik heb dat probleem niet.
(dat ligt echter niet aan de auto dan wel op de SUPER goede monitors waar ik op mix)
 
Misschien raar maar de radio in m'n wagen is ook een graadmeter voor mij ;).
Luister naar wat er dient te veranderen en doe dit subtiel, het zal beter klinken in de wagen en nog steeds even goed op de monitors ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Ja dat probeer ik ook, maar dat werkt echt kut om de hele tijd heen en weer te lopen. Vraag me af waar het aan ligt. Komt het omdat de akoestiek in een auto beter is (dus misschien m'n kamer beter isoleren), of heeft een goede installatie gewoon meer bereik dan monitoren (thuis een sub toevoegen?)...
 
De mix checken op radio in de auto als graadmeter is erg bekend. Eigenlijk een soort van de ultieme test; als de track dáár goed klinkt, dan is hij goedgekeurd.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de muziekinstallatie die in je auto zit. :)
 
Ja dat probeer ik ook, maar dat werkt echt kut om de ele tijd heen en weer te lopen. Vraag me af waar het aan ligt. Komt het omdat de akoestiek in een auto beter is (dus misschien m'n kamer beter isoleren), of heeft een goede installatie gewoon meer bereik dan monitoren (thuis een sub toevoegen?)...


Het ligt inderdaad aan de akoestiek.

In een onbehandelde ruimte zorgen de wanden voor reflecties die staande golven veroorzaken; hierdoor hoor je allerlei frequenties veel luider of zachter dan ze in werkelijkheid zijn en zit je rotzooi te mixen (in de ruimte zelf klink het allemaal natuurlijk wel goed).
In de auto gaan de lage frequenties gewoon door de wanden heen (buiten de auto hoor je de bas net zo hard als erin), kunnen geen staande golven ontstaan en hoor je nu het laag precies zoals je die hebt gemixed.
Door de niet-parrallelle wanden in de auto zullen de hogere frequenties ook anders klinken, niet per definitie beter.

De remedie is akoestische behandeling van jouw mixruimte (is niet hetzelfde als geluidsisolatie).
Een sub dient om het laagbereik van een systeem te vergroten en niet om akoestische onvolkomenheden te verhelpen. In een verder onbehandelde ruimte zal een sub door plaatsing, op z'n best, een enkele probleemfrequentie verhelpen.
De spectrum tekortkomingen die bepalend zijn voor de kwaliteit van een mix, bevinden zich trouwens doorgaans niet in het subgebied maar in het frequentie gebied boven de range van een sub.

Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.

Succes.
 
Het ligt inderdaad aan de akoestiek.

In een onbehandelde ruimte zorgen de wanden voor reflecties die staande golven veroorzaken; hierdoor hoor je allerlei frequenties veel luider of zachter dan ze in werkelijkheid zijn en zit je rotzooi te mixen (in de ruimte zelf klink het allemaal natuurlijk wel goed).
In de auto gaan de lage frequenties gewoon door de wanden heen (buiten de auto hoor je de bas net zo hard als erin), kunnen geen staande golven ontstaan en hoor je nu het laag precies zoals je die hebt gemixed.
Door de niet-parrallelle wanden in de auto zullen de hogere frequenties ook anders klinken, niet per definitie beter.

De remedie is akoestische behandeling van jouw mixruimte (is niet hetzelfde als geluidsisolatie).
Een sub dient om het laagbereik van een systeem te vergroten en niet om akoestische onvolkomenheden te verhelpen. In een verder onbehandelde ruimte zal een sub door plaatsing, op z'n best, een enkele probleemfrequentie verhelpen.
De spectrum tekortkomingen die bepalend zijn voor de kwaliteit van een mix, bevinden zich trouwens doorgaans niet in het subgebied maar in het frequentie gebied boven de range van een sub.

Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.

Succes.

Ok thnx voor de info. De problemen zitten inderdaad meer in het laag dat totaal mist als ik luister of juist teveel is. Oftewel ik hoor het op m'n zoldertje niet goed. Stap 1 is dan bass traps?
 
Ok thnx voor de info. De problemen zitten inderdaad meer in het laag dat totaal mist als ik luister of juist teveel is. Oftewel ik hoor het op m'n zoldertje niet goed. Stap 1 is dan bass traps?

Ik zit met soortgelijke issues.. Mn muziekkamer is verre van goed (akoestisch). Zit eraan te denken om eens een prof club in de arm te nemen en ze te vragen om advies/meting/treatment.
 
Ok thnx voor de info. De problemen zitten inderdaad meer in het laag dat totaal mist als ik luister of juist teveel is. Oftewel ik hoor het op m'n zoldertje niet goed. Stap 1 is dan bass traps?


Yes, basstraps is een belangrijk onderdeel van de akoestische behandeling.
 
Je kunt ook een koptelefoon gebruiken om de sub mee te checken/balanceren..
 
Ik zelf heb ook nog wel eens problemen met het laag. Probeer dat nu te omzeilen met een aantal referentietracks van eerdere mixjes of van anderen.

Bij sommige weet ik hoe de balans van de bass is, of te hard, te zacht of perfect. Als ik daar dan mee vergelijk en zorg dat ik hier tussen blijf kan ik meestal wel een goede balans vinden. Mss dat je daar iets aan hebt...
 
Ik zelf heb ook nog wel eens problemen met het laag. Probeer dat nu te omzeilen met een aantal referentietracks van eerdere mixjes of van anderen.

Bij sommige weet ik hoe de balans van de bass is, of te hard, te zacht of perfect. Als ik daar dan mee vergelijk en zorg dat ik hier tussen blijf kan ik meestal wel een goede balans vinden. Mss dat je daar iets aan hebt...


Referentietracks zijn zeker een bruikbare middelen bij het mixen, maar geen remedie tegen akoestische problemen.

Een gesimplificeerde voorbeeld ter illustratie:
Stel je hebt een perfect opgenomen kick als referentie en je hebt precies eenzelfde kick, qua sound, stemming, etc., die je wilt gaan EQ-en.
Stel nu dat je op jouw luisterpositie een 'suckout' hebt op 45Hz.
Als je nu die frequentie blijft boosten op jouw te mixen kick, blijft die hetzelde klinken in jouw ruimte.
Dus, wat betreft die 45Hz zal jouw kick hetzelfde klinken als de referentie, terwijl de jouwe toch een enorme boost heeft op de 45Hz, die je helemaal niet hoort.

Pas in een andere/betere omgeving hoor je dat jouw kick heel boomy klinkt t.o.v. de referentie, terwijl beide in jouw studio toch exact hetzelfde leken te klinken.
 
Daarom gaf ik eerder ook al aan om ook nog een koptelefoon te gebruiken om te checken voor balans. ;) Maar je hebt helemaal gelijk! Ik check op misschien wel 6 verschillende systemen en ruimtes mijn mixjes. En heb nu inmiddels toch een redelijk beeld van hoe het moet klinken al zeg ik het zelf. Kan altijd beter maar toch ghehe.
 
Daarom is het ook zoo dat er van nummers met een zakelijke backup (om het zo maar te noemen) altijd 3 versies gemaakt worden: De CD-, Club- en radio-versie. De mix en EQ verschillen behoorlijk van elkaar.
 
Back
Top