Mijn Midi keyboard heeft delay?

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.127
Locatie
Belgie
Ik merk op dat mijn midi keyboard opeens delay heeft. Als ik op de toets druk komt het geluid pas een paar mili seconden later.
Meer dan genoeg om het bijna onmogelijk te maken nog iets in te spelen.

Ik wilde een melodie toevoegen aan een liedjen dat is onmogelijk nu... weet er iemand hoe dit kan komen en wat de oplossing is?
 
Nog raarder, het ligt aan het arrangement blijkbaar want als ik een nieuw arrangement start dan is er geen probleem :frons:
 
Heb je niet ergens met wat instellingen zitten spelen? Waar maak je je arrangement in?

Ableton Live 10 Standard.

En heb het programma opnieuw geinstalleerd, dus als er instellingen veranderd zouden moeten zijn zou dat terug naar standaard moeten staan nu?
 
nu heb ik er echt geen zin meer in. Drie liedjes gemaakt, en alle drie arrangementen hebben het. Meer dan een week aan het fine tunen geweest, 15 uur per dag en waarom? Kan het nu gewoon allemaal wegsmijten...
 
Ik merk op dat mijn midi keyboard opeens delay heeft. Als ik op de toets druk komt het geluid pas een paar mili seconden later.
Meer dan genoeg om het bijna onmogelijk te maken nog iets in te spelen.

Volgens mij bedoel je latency, de vertraging tussen het inspelen en uiteindelijk wat je hoort?
In Ableton zie je bij options al je instellingen, zo ook audio.
Kijk even naar de instellingen op je geluidskaart/interface en zet de buffersize wat lager.
 
Volgens mij bedoel je latency, de vertraging tussen het inspelen en uiteindelijk wat je hoort?
In Ableton zie je bij options al je instellingen, zo ook audio.
Kijk even naar de instellingen op je geluidskaart/interface en zet de buffersize wat lager.

Ja latency inderdaad. Buffersize wat minder zetten? Maar die staat op standaarwaarde normaal want heb het programma opnieuw geinstalleerd.
En zoals ik zei is het enkel in die drie arrangementen, als ik een nieuw leeg arrangement start, heeft het het probleem geheel niet.

Als ik alle drum van het arrangement verwijder heeft het het nog, als ik alle andere instrumenten verwijder ook nog.
Zelfs als ik alle instrumenten en drums verwijder en dus terug een leeg arrangement heb, heeft het het nog.

Maar als ik gewoon new live set selecteer en dus een nieuw arrangement krijg, dan heeft het het niet.

Als er iets mis zou zijn in instellingen, zou hij het bij een nieuw arrangement toch ook moeten hebben?

En als er iets aan de drums of sounds moest liggen, dan zou het probleem toch opgelost moeten zijn als ik alles verwijder in dat arrangement?

Dus daar ligt het ook niet aan, ik snap er geen bal meer van.

Zal dan maar gewoon men drie liedjes in de vuilbak kieperen en opnieuw beginnen.

15 uur per dag, 7 dagen lang, voor niets. Ik ben er echt niet goed van sorry.

edit: Ik heb gaan kijken naar wat je zegt en het staat exact hetzelfde als wanneer ik een nieuw arrangement start.

En zoals ik al zei, als ik een nieuw arrangement start heeft het het probleem niet.
 
Wat je kunt proberen is een nieuw arrangement maken, dan bij bij Places in de browser je projectmap selecteren en de tracks van je vorige arrangement 1 voor 1 importeren door ze in je project te slepen en dan testen of je de vertraging hebt voor je de volgende track importeert. In het beste geval heb je een nieuw project met al je materiaal zonder de vertraging en anders kun je mogelijk isoleren welke track(s) het probleem veroorzaakt/veroorzaken. Ik heb die methode een keer gebruikt toen het niet lukte een project te openen omdat het Live deed crashen. Bleek toen door een plugin veroorzaakt te worden die niet meer werd ondersteund in een nieuwere versie van mijn OS. Door de plugin te verwijderen of renamen opende het project daarna wel en hoefde ik alleen de plugin te vervangen door een alternatief. Een beruchte latency veroorzakende plugin in Live is de Virus Control van de Virus TI serie, gebruik je die misschien?

Screenshot 2020-08-31 at 17.45.49.png - Click image for larger version  Name:	Screenshot 2020-08-31 at 17.45.49.png Views:	0 Size:	113,1 KB ID:	3778579
 
Laatst gewijzigd:
Wat je kunt proberen is een nieuw arrangement maken, dan bij bij Places in de browser je projectmap selecteren en de tracks van je vorige arrangement 1 voor 1 importeren door ze in je project te slepen en dan testen of je de vertraging hebt voor je de volgende track importeert. In het beste geval heb je een nieuw project met al je materiaal zonder de vertraging en anders kun je mogelijk isoleren welke track(s) het probleem veroorzaakt/veroorzaken. Ik heb die methode een keer gebruikt toen het niet lukte een project te openen omdat het Live deed crashen. Bleek toen door een plugin veroorzaakt te worden die niet meer werd ondersteund in een nieuwere versie van mijn OS. Door de plugin te verwijderen of renamen opende het project daarna wel en hoefde ik alleen de plugin te vervangen door een alternatief. Een beruchte latency veroorzakende plugin in Live is de Virus Control van de Virus TI serie, gebruik je die misschien?


Neen. Zoals ik al zei mag ik zelfs alle sounds verwijderen en dan heeft het het nog in dat arrangement.
Ik weet nog niet goed wat ik allemaal ga doen. misschien laat ik de track wel zoals hij is en pas ik hem enkel nog aan kwa mix (volume regeling)
Ik heb er nu even genoeg van en ga even pauze nemen van muziek maken.

Toch bedankt voor jullie hulp allemaal.
 
Draai je Ableton met windows zou je ASIO for ALL kunnen downloaden en installeren is gratis is om latency tegen te gaan.
Wel in Ableton/ Options/ Preferences/ Audio/ Driver type/ en kies dan ASIO.
 
Laatst gewijzigd:
Neen. Zoals ik al zei mag ik zelfs alle sounds verwijderen en dan heeft het het nog in dat arrangement.
Ik weet nog niet goed wat ik allemaal ga doen. misschien laat ik de track wel zoals hij is en pas ik hem enkel nog aan kwa mix (volume regeling)
Ik heb er nu even genoeg van en ga even pauze nemen van muziek maken.

Toch bedankt voor jullie hulp allemaal.

Ja, maar zelfs als je alle sounds verwijdert is de boosdoener mogelijk wel al geladen geweest en mogelijk nog ergens actief (al is het maar in een Undo buffer). Live zit op dat moment in de 'verrotte modus' en komt er misschien niet meer uit. Met de workaround die ik beschrijf heb je kans dat je daar omheen kunt werken of in elk geval het probleem kunt isoleren en dan daar vandaan een oplossing zoeken. Da's het hele idee van troubleshooting.
 
https://m.youtube.com/watch?v=PT5mD2Zd7F8

In dit filmpje wordt het één en ander uitgelegd over "monitoring" van je kanaal.

Je kan er vanuit gaan dat alles dat je hebt opgenomen vertraging heeft. Een oplossing kan zijn om in te zoomen op de waveform en het juiste startpunt op te zoeken. Als je dat hebt gedaan, weet je direct hoeveel milliseconden vertraging er is. Dit getal kan je dan gebruiken om je overige sporen mee aan te passen.

Hetzelfde geldt voor miditracks.
 
Last edited by a moderator:
Hola jimmy.

alles importeren in een nieuwe
aangemaakte track.
dan weet je meteen waar het aan ligt als het hier ook gebeurt

groeten van André :)
 
Er zijn plugins die vertragingen veroorzaken (bijvoorbeeld limiters) omdat ze een zogenaamde 'lookahead' hebben... het geluid begint wel als jij de toets indrukt... maar de plugin zorgt voor de vertraging in het afspelen.

Ik zou je plugins eens bij langs lopen en zien of welke je gebruikt in alle projecten (want het gebeurt in alle drie) en die eens uitzetten en kijken of je probleem verholpen is.
 
wat gebruik je als geluids kaart? Heeft die een ASIO driver? Probeer dan de "buffer size" te verkleinen.
Verder check "Het grote latency topic".
 
de standaard buffer size.. hangt ook af van je sample rate (voorbeeld: 48Khz, 256 samples, 96Khz 512 samples, zelfde latency, zo ongeveer).

vaak merk ik, maar ik ben niet zo bekend met latency problemen in ableton, wel in cubase pro, dat een effekt op de master (zoals ozone..) vaak de boosdoener is.

wanneer je niets op de master hebt staan.

heb je automation gebruikt? nee dat kan het niet zijn, toch?

en zoals flyweight vraagt; welke geluidskaart gebruik je, gebruik altijd (tenzij het echt niet anders kan) de asio drivers van de fabrikant zelf (de laatste versie).

zie je dat midi noten niet op hun plaats staan?

en wat JSA zegt. die was ik even vergeten, maar staat gelijk aan direct monitoring (die overigens dan alle effekten omzeilt... dat kan juist ook dan een probleem opleveren).

meer info, is wel nodig, wanneer je de frustratie, zeer begrijpelijk, wanneer ik tegen een technisch probleem aanloop (van een programma zelf), krijg ik er ook ff genoeg van, maar wanneer je weer de rust hebt, genoeg eksperts hier die kunnen helpen. ik ben géen ekspert, en zeker geen ableton ekspert, al gebruik ik ableton...
 
Ik heb de oplossing gevonden gisteren, toevallig. Blijkbaar heeft het iets te maken met Izotope Elements. Als die aanstaat dan heb ik een vertraging als ik iets nieuws inspeel.
Zodra ik Izotope Elements uitschakel, is de vertraging tijdens het spelen weg.

Ik deel het maar voor in het geval dat iemand ook met dat probleem zit, dan weet die nu wat de oplossing kan zijn.

Wel bedankt iedereen voor de vele hulp en tijd die jullie gegeven hebben, dat is echt heel vriendelijk van jullie.
 
Ik heb de oplossing gevonden gisteren, toevallig. Blijkbaar heeft het iets te maken met Izotope Elements. Als die aanstaat dan heb ik een vertraging als ik iets nieuws inspeel.
Zodra ik Izotope Elements uitschakel, is de vertraging tijdens het spelen weg.

Ik deel het maar voor in het geval dat iemand ook met dat probleem zit, dan weet die nu wat de oplossing kan zijn.

Wel bedankt iedereen voor de vele hulp en tijd die jullie gegeven hebben, dat is echt heel vriendelijk van jullie.

aha izotope elements, ozone neem ik aan, of neutron. meestal de boosdoener....
 
Back
Top