breakbeats

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.910
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Hoi, ik ben al een tijdje bezig om breakbeat`s in me muziek te verwerken maar het lukt maar niet, ik heb echt veel pogingen gedaan, naar nummers geluisterd en dat dan geprobeerd na te maken, ben wat ik in me hoofd heb zitten naar proberen te maken en steed klinkt het weer als een aardappel. gewoon zwaar kut eigenlijk.

is er misschien iemand die wat tips kan geven betreft bb`s, bedankt
 
wil je echt wel dingen namaken? het is toch veel leuker en uitdagender om te maken wat je innerlijk hoort , en jezelf niet naar populaire muziek in de buitenwereld te voegen, en jezelf niet te veroordelen om wat je maakt.
ik zou zeggen: experimenteer en blijf trouw aan jezelf.
 
Misschien is het handig om een fragmentje te posten ofzo van wat je gemaakt hebt, zodat we kunnen horen wat er aan mist.
Waar ligt precies het probleem? De geluiden of het ritme? Heb je een aardige compressor, dat lijkt me nl wel nodig om een beetje vette breakbeat te maken.
 
een belangrijk onderdeel van een breakbeat is de swing, een goede breakbeat is nooit dood gequantized. ook belangrijk is de nabewerking. een breakbeat met cleane geluiden werkt nou eenmaal niet zo goed als een breakbeat met lekker vieze geluiden...

maar als we geen fragment kunnen horen wordt het inderdaad moeilijk je echt advies te geven...
 
dat van dat quantizen is meer een kwestie van smaak dan een regel denk ik. Het ligt er een beetje aan wat voor soort stijl je wil bereiken.
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
wil je echt wel dingen namaken? het is toch veel leuker en uitdagender om te maken wat je innerlijk hoort , en jezelf niet naar populaire muziek in de buitenwereld te voegen, en jezelf niet te veroordelen om wat je maakt.
ik zou zeggen: experimenteer en blijf trouw aan jezelf.

Dat weet ik, er gaat niks boven orgineel te zijn. Maar de dingen die ik in me hoofd heb, als ik die probeer te maken dan klinkt het nooit zo als ik dat wil, het klinkt eigenlijk niet
 
shit, dan heb je precies hetzelfde als ik, je hebt iets in je hoofd maar je kan het nog niet realiseren .. frustrerend is dat. ik denk dat daar geen echte oplossing voor is behalve veel oefenen, maken, en veel hard/software/stijl kennis. veel suc6 in ieder geval, komt wel goed:D :D
 
Ermmm...,

Is 50% van die MP3 geen 4/4 ????? (dienen bagger-dinges)
Het voorlaatste vind ik een goed hoofdritme voor nen zwaren breakcore-track!!
De andere niet 4/4-ritmes zijn eerder geschikt voor een chaotische break of zoiets...

Ik zou zeggen, oefen verder met het creëren van ritmes...
 
Het probleem zit hem vaak in het feit dat het deuntje/rifje wat je in je hoofd hoort uit verschillende lagen
bestaat; maar dat heb je niet 1,2,3, door.
Dus als je gaat proberen te realiseren dan begin je dus met iets erg kaals, wat later -met invulling van de verschillende lagen- toch uitkomt bij wat je in je hoofd had, in stappen dus. laag voor laag.

dus niet gelijk stoppen als het ff niet klinkt zoals je in gedachte had

Als je weer iets "hoort" in je hoofd probeer dan in verschillende lagen te luisteren en schrijf ze ook zo op.
Desnoods met vage beschrijving, dat maakt niet uit als je je het maar weer herrinnert zodra je je aantekening leest.
Misschien dat het je helpt. ;)
 
Wel...

ik pesoonlijk heb hier les in gekregen, ik kan jou niet de héle opbouw van br.beats uitleggen want 'k heb geen zin om 30 min te typen.

maar ik zal je een paar tips geven.
Als je naar brkbts luistert probeer dan eens te achterhalen waar de sterke en de zwakke plaatsen op de pulsbeat (of clicktrack) zitten & probeer er eens aan uit te geraken op welke plaatsen & met welke percussie er geanticipeerd word.

en vorm een beeld van hoe alles elkaar bevestigd of aanspoort.

& vergeet niet dat bass, akoorden & van die sh*t ook tot de rythme-sectie behoren (wat velen wel eens vergeten...)

tot zover de mini cursus :)
 
Origineel geplaatst door schaapje
een belangrijk onderdeel van een breakbeat is de swing, een goede breakbeat is nooit dood gequantized.

ok nog ff miereneuken...

bij "swing" gaat het over een ternaire onderverdeling van 1/8, breakbeat draait echter binair & in dat geval spreken we over "groove"
:geslaagd:
 
Ik kan een aantal tips geven:

Pak een sequencer, en een klavier, leg via de sequencer onder elke toets een goede drumsound.
Speel daarna met de bassdrum & de snaredrum zelf een breakbeat in op 100 of 110 bpm, als je daarmee klaar bent ga je
de part die je gemaakt hebt openen en ga je opvullen met hi hats. Let er wel op dat je tussen de bassdrum en de snare drum wat volume verschillen maakt (dat geeft iets meer dynamiek). Dit is nog maar een simpele break, wil je dat deze nog vetter moet klinken ga je bestaande loops verknippen en onder deze beat op het zelfde tempo leggen.

Mocht het je dan nog steeds niet lukken, wil ik je best een middagje les geven in het maken van een goede breakbeat, als je dat leuk lijkt stuur me even een pb'tje.

Groeten;

C-Code
 
Ik zoek ook nog wat inspiratie voor breakbeats maar heb zelf totaal geen goede ik weet niet of iemand even een hele zooi (te loopen) breakbeats wil zippen of een linkje wil geven?
 
Ik neem vaak een arpeggiator en laat die los op een percussiekit. Ik neem de noten op in Cubase en ga langzaam noten weggummen of toevoegen. Op die manier zit ik soms wel ff een uur of wat te pielen, maar er komen vaak zeer bruikbare ritmes uit. Met quantisen kun je toch best wel een hoop doen vind ik.

From scratch breakbeats bouwen vind ik niet echt super. Ik gebruik ze ook eigenlijk alleen voor breaks. Hoe toepasselijk !
 
misschien eens een keer een breakbeat die je vet vindt in stukkies knippen met recycle en dan eens kijken hoe hij eigenlijk opgebouwd is
 
Back
Top