De onthullende Productie-geheimen thread!

Ik had hele irritante (digitale) ruis uit de outputs van mijn motu 828 firewire, de bewegingen van de muis waren hoorbaar als een soort brom en als de computer ging "denken" kwamen er klikjes bij.
Na heel lang zoeken kwam ik erachter dat wanneer ik de usb verbinding tussen de midi express 128 los maakte de klachten weg waren.
Dit heb ik opgelost met een usb-isolator, kastje zo groot als een lucifer doosje ertussen en klaar... Werkt perfect.

Voor wat betreft de Furman net filters.. Daar zijn veel verschillende van, van goedkoop tot best pittig.
De goedkope die ik had gehaald, de M-10x zorgde voor hoorbaar meer ruis (enkel mengtafel aangesloten).
Het is gewoon een soort luxe piekbeveiliging thats it.
Forumlid synthNL heeft in een ander topic zo'n zware ups/sine generator apparaat laten zien waar je zelfs de voltage in kan stellen... Ideaal maar man wat een prijzen.

Wat voor mij echt ENORM heeft uitgemaakt qua noise reductie is de recente revisie van mijn (Amek) mengtafel + voeding.
Alle schakelaars&pots zijn onder handen genomen en de voeding vervangen omdat deze echt klaar was.
Nu is het net alsof de tafel niet aan staat zo stil! Waanzinnig verschil.
Het schijnt dus zo te zijn dat de voeding erg belangrijk is voor je noisefloor en dat een bijna dooie/oude voeding voor allerlei leuke brommen,tikjes en ruis kan zorgen. Terwijl de tafel verder prima werkt..
 
dank voor de feedback turbo2tone

maar de brom zit van mijn outputs (drawmer monitor controller) naar mijn speakers, alles gloednieuw was er niet de brom en nu ineens wel...
 
Ik had hele irritante (digitale) ruis uit de outputs van mijn motu 828 firewire, de bewegingen van de muis waren hoorbaar als een soort brom en als de computer ging "denken" kwamen er klikjes bij.
Na heel lang zoeken kwam ik erachter dat wanneer ik de usb verbinding tussen de midi express 128 los maakte de klachten weg waren.
Dit heb ik opgelost met een usb-isolator, kastje zo groot als een lucifer doosje ertussen en klaar... Werkt perfect.

Wow, ik heb al jaren last van een brom door mijn geluidskaart. Echter heb ik het maar geaccepteerd. Als het hiermee opgelost kan worden, zou ik superblij zijn.

Stom vraagje: Kan iemand zo'n usb-isolator doorlinken? Ik heb even rondgezocht, maar kan niet het juiste vinden. Heb er wel een gevonden voor 99 EUR bij een Duitse shop, maar voor ik dat uit ga geven, wil ik het wel heel zeker weten.

http://www.wut.de/e-33001-ww-daus-000.php
 
en wat bedoel je met die opmerking? hoe helpt me dit precies vooruit...


Het was een grapje, maar er zit een kern van waarheid in. In een kooi van Faraday kan geen electromagnetische straling binnendringen (behalve dan de al aanwezige velden), dus zal je electronica minder ruis/brom "oppikken". Maja, beetje over the top, en het zal misschien een deel van je interferentie wegvangen, maar zeker niet alles.
 
@ lamp

Ik had na jaren probleemloos met atari gewerkt te hebben de overstap gemaakt naar een moderner systeem eigenlijk enkel voor de betere automation van de midi synths (gebruik geen plugins).
Dacht doe een dikke apple, Logic, motu sound en midi en knallen maar... Niks van dat, een en al gezeik.
Ik kon en wou het gewoon niet accepteren dat deze gear zou brommen, kan het nog steeds niet geloven wat dat betreft maar dat kastje van 30,- loste in 1 klap een hoop gezeik op.
Daarnaast is de midi timing en sync zwaaar ruk maar das een ander verhaal
 
thx voor reactie turbo2tone, die 35 pond vind ik het nog wel waard... eens kijken of dit gaat werken, ook ivm latency bijv.
 
nieuwe koelkast of vriezer? nieuwe DECT telefoon in huis etc.... zit de studio op randaarde?
 
geen verandering van pc of zo setup is identiek als tijdje geleden toen ik geen brom had, nu wel brom

Soms wanneer we beter worden in ons vak, gaan we dingen horen die er misschien altijd al waren, maar niet eerder hadden opgemerkt. En eenmaal je zoiets hebt gehoord, blijf je het horen.
Maar ook simpelweg doordat je je akoestiek hebt verbeterd (klinkt paradoxaal), je de speakers en/of luisterpositie hebt verplaatst, nieuwe desk, bankstel weg, etc. Je zat voorheen misschien in een nul voor die frequentie.......

Maar ook kan het zijn dat je setup als zodanig niet is veranderd, maar wel dat bepaalde apparatuur nu in een andere stroomgroep zit dan voorheen, eerst in een geaard stopcontact en nu ongeaard, of andersom....

Ik ga er vanuit dat (indien het actieve monitoring betreft) je speakers correct zijn bekabeld (de massa alleen aan één kant doorverbinden), maar je kunt proberen je monitors/versterker op een andere groep te zetten dan de pc.

Hopelijk vind je een oplossing.
Succes.
 
Ik ga er vanuit dat (indien het actieve monitoring betreft) je speakers correct zijn bekabeld (de massa alleen aan één kant doorverbinden), maar je kunt proberen je monitors/versterker op een andere groep te zetten dan de pc.

Hopelijk vind je een oplossing.
Succes.


Grappig dat je dat noemt. Bij mijn monitors zijn er geen aard verbindingen. De pinnetjes zijn gewoon foetsie. :D
Blijkbaar hoort dat zo.
 
alle aardleidingen zouden (bijna) even lang moeten zijn. als de ene 3 meter langer is dan de andere kan je daar brom door krijgen heb ik gehoord. Ik heb dat maar uit voorzorg allemaal gedaan.
 
Jompo: de akoestiek en mijn oren zijn al lange tijd top, dus dat kan het niet zijn.

Raphie: ja nieuwe diepvriezer. Wat is randaarde?
 
@ lamp

Ik had na jaren probleemloos met atari gewerkt te hebben de overstap gemaakt naar een moderner systeem eigenlijk enkel voor de betere automation van de midi synths (gebruik geen plugins).
Dacht doe een dikke apple, Logic, motu sound en midi en knallen maar... Niks van dat, een en al gezeik.
Ik kon en wou het gewoon niet accepteren dat deze gear zou brommen, kan het nog steeds niet geloven wat dat betreft maar dat kastje van 30,- loste in 1 klap een hoop gezeik op.
Daarnaast is de midi timing en sync zwaaar ruk maar das een ander verhaal

Ik heb op advies van iemand van een audiozaak mijn pc op wandcontact mét aarde aangesloten, en de brom is sterk verminderd.

Hij is echter nog niet verdwenen, en ik hoop dat met aankoop van jouw apparaatje de brom dan nog wat minder wordt.

Een verlengsnoer van de keuken naar de hobbykamer is ook geen gezicht trouwens. Eens zien of ik zelf aarde-aansluiting op mijn stopcontacten kan fixen.
 
Hahaha dat verlengsnoer zie ik wel voor me... Bij mij was dat vanaf de zolder (ketel is geaard).
Ik heb met de verbouwing van mijn studio een nieuwe groepenkast geplaatst met schakelzekeringen en gelijk
twee extra groepen met aarde voor de studio aangelegd (kabel onder het huis door en via een spouw naar boven)
Op die 1 groep zit de tafel, op de andere de geaarde gear, en op de bestaande stopcontacten de apparaten met adapters.
Dit gaat super maar de brom/noise van de computer ging pas weg na de USB isolator.
Ben benieuwd of het bij jou ook zo goed werkt, succes en laat ff weten wat het resultaat is!
 
niet echt een produktie geheim, maar ik heb dit op zolder:
Ongeaard stopcontact > Furman power conditioner > Studio gear..... geen centje pijn .! absoluut ruivrij (ssl mixer)
Maar toch twijfel ik soms over het niet geaard zijn. Echter nooit problemen of schokken gehad :-)
 
turbo, ik laat het wel even weten.. heb mijn hoop vooral gevestigd op de usb-isolator, want randaarde installeren is niet bepaald eenvoudig
 
turbo, ik laat het wel even weten.. heb mijn hoop vooral gevestigd op de usb-isolator, want randaarde installeren is niet bepaald eenvoudig

Wat je zou kunnen proberen:
Een stekker waarin je enkel een randaarde draad schroeft die je aan de andere kant vastmaakt aan de verwarming.
De stekker steek je vervolgens in een stekkerdoos met randaarde.
Wie weet heb je succes..
 
Back
Top