De onthullende Productie-geheimen thread!

op zich ben ik niet zo happig om mijn "ontdekkingen" te delen. maar ik dubbel de meeste niet drum of percussie geluiden. dus leads en andere geluiden. dit doe ik door alle partijen 2 of meerdere keren op te nemen, 1 links en een rechts.
soms kun je met eq de ene kant ietsje bewerken zodat je nog een lekkerder stereo beeld krijgt.

ook stappelen van het zelfde geluid (gewoon unison) werkt lekker, maar vaak helpt het om het zelfde geluid een octaaf lager en wat zachter te spelen.

met voor op genomen vocalen doe ik het zelfde door ze met enkel mini seconden te strechten zodat je twee sporen kan maken(rechts en links) die toch net wat anders zijn. dit werkt natuurlijk niet met een stuk vocal van 4 minuten lang. daarom moet je het ook in stukken knippen
 
Re: Vocals

Re: Vocals

Origineel geplaatst door Almeros

Als je een reverb over een vocal zet, zet dat je predelay iig een eindje omhoog. Dit zorgt ervoor dat je vocal net even los komt van je vocals waardoor ze niet te snel verzuipen (en daardoor het pro-soundje niet halen).

Leuk dat heel veel van de studio tips die hier worden geplaatst ook vaak op een live-mix worden toegepast, bij bands gebruik ik vaak een chorus
op de leadvocals (subtiel) en bij de koortjes.
Een heel groot verschil van live en studio:
EQ'en doe je in de studio vaak positief (+db) als
je een bepaalde klank erop wilt hebben, bij
live is de "golden Rule" de kunst van het weglaten....
We hebben regelmatig prima echte studiomixers achter de tafel gehad die wel effe een band zouden schuiven, wel bijna allemaal bleven ze klooien en doorklooien..., :( maar er kwam maar geen lekker sound.
Vaak vragen we bij de laatste set dan heel bescheiden: "durf het je bijna niet te vragen maar....", en zetten in 5 minuten een lekkere mix neer.
Kan vaak aan de standen van de EQ op de tafel al
zien of het lekker gaat klinken die avond.

greetings.:)
 
ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar de EQ gebruik ik ook voornamelijk om dingen weg te halen....als je iets wil accentueren, schijnt het minder ruis te geven als de gain wat omhoog gaat en dan de andere band-en omlaag (heb ik hier ooit gelezen).

Maar voor lekker "interactief tweaken" is t natuurlijk hartstikke leuk om ff de bas en t hoog weg te draaien en t mid lekker open te schroeven ;) (ik heb te weinig handen als ik dat met stereo kanalen wil doen :( )
 
Re: Re: Vocals

Re: Re: Vocals

Origineel geplaatst door Peter


EQ'en doe je in de studio vaak positief (+db) als
je een bepaalde klank erop wilt hebben, bij
live is de "golden Rule" de kunst van het weglaten....

Dat zal dan zeker zijn omdat de ruimte's waarin men dan staan er nog eens een flinke galm bij geven waardoor plus EQing de boel alleen maar voller en rommeliger maakt of niet?

Wel apart eigenlijk dat in studio gemixte nummers in een disco toch wel goed klinken :) Zal toch wel zijn dat die disco's hun spul juist op CD's hebben afgestemd.
 
en ik doe dus helemaal niks. Geen mastering, geen effecten. Heb ik helemaal geen zin in.
Lekkere kale bedoeling dus, maar ik hou wel van dat rauwe. Zo dat was mijn tip :)
 
op de site van Olav Basoski (www.olavbasoski.nl) staan ook hele goeie info en tips

Olaf
 
Heel erg interresant allemaal! vindt die tip van Pjotr een goeie. tja er is haast niks toe te voegen. is "panning" al geweest? :)
 
voor meer transparantie in moeilijke situaties waar je moeilijk transparantie in krijgt doe je het volgende :

me nemen een ruis-effectje.. (softsynth ofzow)
we geven hem veel cut in het laag.. we doen een phaser eroverheen... en heeeeeel lichtjes doorvoeren zodat het bijna niet hoorbaar is... er zijn veel mensen die niet van ruis houden, maar als je het juist aanpakt, kan het heel compleet klinken.
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk
voor meer transparantie in moeilijke situaties waar je moeilijk transparantie in krijgt doe je het volgende :

me nemen een ruis-effectje.. (softsynth ofzow)
we geven hem veel cut in het laag.. we doen een phaser eroverheen... en heeeeeel lichtjes doorvoeren zodat het bijna niet hoorbaar is... er zijn veel mensen die niet van ruis houden, maar als je het juist aanpakt, kan het heel compleet klinken.

Precies! Je kan er ook prachtige climax effecten mee maken door richting de climax de cuttoff lekker open te gaan schroeven bv.

Vraag me alleen af wat je precies met transparanter bedoeld. Ik gebruik het zelf juist om stukken (refrein) wat zwevender te maken (zeg maar net als met een cymbal sample te doen is)

Om iets transparanter te maken kan het vaak goed helpen juist een zooi tikjes en dingetjes uit je mix weg te slopen! Ik krijg de uiteindelijke master dan ook vele malen harder dan wanneer ik de sooi vol prop. (damn das wel een tip waar ik persoonlijk jaren over gedaan heb:bekdicht: . Dus nu mogen jullie weer ;))
 
we geven hem veel cut in het laag....wat bedoel je daarmee? bedoel je dat je de ruis door een high pass haalt, en t laag eruit laat? (wat mij lijkt, omdat lage ruis je laag in weg zit).....lijkt me dat je alleen vrij hoog nodig hebt?
 
door schade en schande heb ik geleerd dat je (met een goedkope tafel) beter niet kan eq'en dan wel. puur en alleen met de gain afmixen geeft uiteindelijk een veel strakker resultaat dan gaan eq'en om een geluid er beter uit te laten springen. de kwaliteit van een behringer eq bijvoorbeeld zorgt voor meer fase problemen en vervormingen dan je in 1e instantie zou denken...
 
beter negatief EQ'en dan positief EQ'en (boosten)...zelfde geld voor het volume van je tracks...

Olaf
 
Origineel geplaatst door sander
en ik doe dus helemaal niks. Geen mastering, geen effecten. Heb ik helemaal geen zin in.
Lekkere kale bedoeling dus, maar ik hou wel van dat rauwe. Zo dat was mijn tip :)

Een vent naar mijn hart! :)

Ik zit deze thread vol verbazing te lezen. Sommige tips kan ik wel gebruiken maar in principe rommel ik maar wat aan.
Als het klinkt dan klinkt het.

Van mij mag het wel ruisen en brommen maar het moet allemaal wel lekker vet klinken.
Wat dat betreft heb ik een punk-attitude en hou van simpelheid.
Als de muziek maar uit het hart en de ziel komt.

Mijn tip is dus: vergeet de muziek niet.

R.
 
Origineel geplaatst door funxiun

Mijn tip is dus: vergeet de muziek niet.


Kijk, dat is precies wat ik denk.. Neem als voorbeeld In Sides van Orbital.. Rete simpele geluiden IMO, maar de synthlijntjes, compositie en combinatie maakt de CD legendarisch!
Soms maakt het niet uit waarmee je een synthpatroon inspeelt, maar hoe deze gecomponeerd is.

Maar.. de in deze draad genoemde technieken helpen wel een compositie af te maken/verbeteren...

Arv
 
ligt natuurlijk aan het soort muziek..sommige muziek is heel erg gebasseerd op klank, andere weer op ritme, een derde weer op melodie/harmonie.....maar ik ben idd heilig overtuigd van het feit dat een brak opgenomen slecht gemasterd nummer met slechte geluiden dat SUPER gecomponeerd en gearrangeerd is altijd te prefereren is boven een superopgenomen CRAPnummer

Olaf
 
ja hallo als we zo gaan beginnen.

Luister: een goeie track kun je oppoetsen door goeie mastering, en een slechte track kun je oppoetsen door goeie mastering. Het maakt niet uit of je kutmuziek maakt of goddelijke muziek. Doorgaan maakt goed gebruik van EQ en mastering het NOG beter. gezanik altijd
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
gezanik altijd

Verhuisd van Chillburg naar Trilburg? :P
Niet alles zo persoonlijk nemen, gozerd. Het is een nuttige discussie (en geen oorlogvoering) die hier gevoerd wordt.

Het komt gewoon op de keuze neer van de producer.
Wat voor een sound wil je? Moet het gelikt en glad klinken?
Of doe je net als ik en neem de boel niet te serieus en kloot maar wat an?

Maar we wijken een beetje af van de thread.
Ik zou bijvoorbeeld graag wat compressor tips willen lezen want wat compressors betreft ben ik een complete nitwit.

R.
 
:walker: jes, al het laag er lekker uit halen!
idd ook beetje zweverig met een phaser enzo :)

dan heb je een :kont: goeie sound! *D
 
Tips? Tips?! Ehhmmm, jezus....ik doe ook altijd maar wat eigenlijk. Qua geluid heb ik dan ook geen tips, maar misschien voor compositie...
misschien al lang bekend, maar als je een beetje vast zit in je compositie, probeer dan eens willekeurig je midi kanalen door elkaar te gooien, zodat bepaalde riffs ineens door een ander geluid gespeeld worden, of een drumtrack door een synth of andersom. Soms komt er ineens iets moois uit.
Of als een bepaalde sequence maar niet interesaant genoeg wil worden, verschuif hem dan eens een 16e noot of zo dan klinkt het ritmisch meteen heel anders. Dit is ook leuk om midden in een track te doen. (ook met drumloops).

verder kan ik even nix bedenken
 
Re: Re: Vocals

Re: Re: Vocals

Origineel geplaatst door Peter
Kan vaak aan de standen van de EQ op de tafel al
zien of het lekker gaat klinken die avond.

Dus heel normaal dat je je ergert aan de mixer als je bij een optreden aan't luisteren bent en denkt dat het veul beter kan? ;)

Wat bezielt deze mensen om dan door te gaan? Laat ze dan ICT'er worden of zo? :duivels:

Misschien nog een tippie toevallig?

Trouwens de meeste fouten in mixen die ik hier hoor (en ik noem geen namen) zijn
-volume nivo's
-EQ's
-of te breed of te small stereobeeld
-teveel galm (bijna nooit te weinig)
-te strakke compressie (vooral op kicks) of pompende zompende compressie
-te hard gemixed/mastered
((midi)timing heeft niets met mixen te maken, wel met een verzorgd eindresultaat)

En als je volgens mij in deze volgorde je tracks mixed je dan stapje voor stapje in de goede richting komt. Zelf verdwaal ik ook nog wel eens hoor.
 
Back
Top