Welke synth moet ik kiezen?

Ik ben aan het oriënteren voor een poly synth. Ik heb een subsequent 37 en mother32. De mother is overbodig geworden nu ik de Sub heb. Een poly is dus een mooie toevoeging. Ik dacht aanvankelijk aan een peak maar weet niet of de sound het is voor mij. Het is een veelzijdige synth en dat is een voordeel maar ik vind het belangrijk dat de sound iets is wat een extra geeft qua geluid ten opzichte van vsts. De sub37 heeft dit. Waar denk ik nog meer aan buiten de peak: prophet 5, super 6. Maar hoor graag ervaringen en ideeën. Uiteraard ga ik waar mogelijk eerst ergens testen.
Ik heb een Subsequent 37, Minitaur en Peak (qua hardware synths).
De Peak is er nu precies 2 jaar en ik begin hem steeds meer te waarderen.
De 'kale' oscillators van de Peak zijn wat tammer dan die van de Subsequent, maar hij kan weer dingen die de S37 niet kan (natuurlijk) en vult hem wat mij betreft goed aan.
Dit komt 'ook' door het analoge deel van de Peak, vooral de drie distortion / drive circuits maken de Peak voor mij een klasse apart.
En de reverb is één van de lekkerste die ik ken.
Na de laatste update is de delay ook een stuk beter geworden wat mij betreft. Vooral de lofi (met meer crunch) variant gebruik ik vaak.
Mocht je voor een Peak gaan, laat je niet misleiden door de factory presets. Die zijn m.i. niet de beste.
Maar hun eigen components software geeft toegang tot een bak aan extra presets, waar wel echt pareltjes in zitten.
(gratis)

Ik weet niet wat je graag gebruikt qua klank, maar deze 10 presets heb ik in een beperkte tijd gemaakt en gebruik ik regelmatig.


Totaal ander genre (EDM) en niet van mijzelf (maar dus van de Components omgeving)


Ik 'moet' nog een long term review maken (iets met tijd.....), maar in het kort komt mijn ervaring hierop neer :

Pro:
- Veelzijdig inzetbaar
- Klinkt al snel lekker
- Hands on met een goede layout
- Goede effecten
- Heerlijke drive / distortion
- Compact
- Kan veel qua modulatie zonder erg ingewikkeld te worden

Con:
- 8 Voices is soms beperkend (als je met unison wilt werken)
- De Subsequent 37 is directer (ik denk omdat die minder opties heeft en een synth is met keyboard)
- Geen VST beschikbaar van Novation (die van Moog gebruik ik veel om patches op te slaan)
- Als je heel diep wilt sounddesignen, is iets als een Hydrasynth waarschijnlijk 'beter' met nog meer modulatie opties.
- Niet multi timbraal (het is dat ruimte en budget beperkt zijn, anders had ik een Summit gekocht)

Je ziet ze regelmatig voorbij komen (Peaks) op MP, dus dat is gunstig.

Nu ik wat meer in het sounddesignen van de Peak ben gedoken, gebruik ik hem steeds vaker als 'songstarter' doordat hij inspirerend werkt en wat dat betreft evenaart hij de Subsequent 37 tegenwoordig voor mij.
Gisteravond nog heerlijk zitten jammen nadat er een pattern ontstond tijdens het sounddesignen.
Die komt over een week of wat wel voorbij hier in mijn jam video's verwacht ik.

Ik ben geen Novation fan ofzo, maar ik zie de Peak niet snel vertrekken uit mijn setup.

En een zweverige side note :
Het is best lastig om bruikbaar advies te krijgen van anderen.
We zijn allemaal weer anders, andere workflow, andere verwachtingen, ander budget, andere ervaringen etc. etc.
Dus wat de één niks vindt, is voor de ander de zevende hemel of iets er tussenin.
De belangrijkste factor zit altijd achter de knoppen.
Als jij je brein aan het werk zet en je best doet om een apparaat goed te leren kennen, dan is de kans van slagen best groot.
Welke synth etc. je ook koopt :)
 
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik ga binnenkort maar weer even bij Bax langs om nog aantal van de genoemde opties te proberen.
 
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een analoge polysynth en ben een liefhebber van vintage instrumenten / analoge opwekking van geluid (zie ook de instrumenten die ik heb bij 'achtergrond info'.
Heb al heel wat ingelezen, filmpjes bekeken, etc... maar kan maar geen keuze maken, ook omdat mijn kennis op het gebied van synths en in hoeverre iets analoog is tekort schiet. Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen aan de hand van mijn wensen.
En misschien mis ik in mijn favo-lijstje wel hele goede alternatieven.

Mijn budget is
maximaal 1500,- (mag 2e hands zijn).

Mijn wensen zijn;
• Polyphonic (minimaal 4 stemmen)
• Hoe analoger hoe beter (tot op zekere hoogte, gezien mijn andere wensen ;) )
• Daarom ook het liefst VCO’s t.o.v. DCO’s (Ik hou wel van een bepaalde onvoorspelbaarheid).
• Eigenlijk geen digitale oscillators
• Het liefst preset-functie
• Effects is een fijne toevoeging (met name reverb of delay)

Synthesizers die op mijn lijst staan waar ik maar geen keuze uit kan maken zijn;
• Sequential Prophet Rev.2
• Sequential Take 5
• Korg Prologue
• Novation Summit
• Moog Matriarch
• Arturia Matrixbrute
• Arturia Polybrute
• ....?

Mijn twijfel / onkunde is o.a.;
Hoe analoog zijn deze instrumenten? Bijvoorbeeld vergelijk tussen de Rev2 en Take5;
Take 5: heeft VCO’s t.o.v. DCO’s bij de Rev2, maar wat is er verder analoog bij deze twee? Ik kan daar niets over vinden.

Achtergrond info:
De synth krijgt gezelschap van mijn Hammond A100 + Leslie 122, Rhodes Mk1, Hohner Pianet, Nord Stage en Moog Grandmother. Dat geeft een beetje een beeld.
Synthesizers zijn voor mij redelijk nieuw terrein. Mijn Nord Stage wakkerde dit een beetje aan en met de komst van mijn Grandmother kreeg ik de smaak helemaal te pakken, maar mis ik de polyphony.

Qua preset valt de Matriarch eigenlijk af, maar dat pure analoge (tenminste dat idee heb ik) laat me niet helemaal los.

Ik hoop van jullie wat wijzer te worden. Alvast heel erg bedankt!! :halleluja
 
Ik dacht dat bij de take 5 het deel in het grijs op de synth analoog is en de rest niet. Rev2 in ieder geval analoge filter.
Ik heb gisteren bij Bax ook wat synths getest aangezien ik ook in een vergelijkbare zoektocht zit.
Ik heb niet uitgebreid alles getest, maar in het kort mijn ervaring:
- Summit (kort getest, want stond in opstelling helemaal onderaan dus dat test niet lekker): ik weet het niet bij deze synth. Veel raden peak/summit aan, maar ik weet niet of het geluid is waar ik naar op zoek ben. Ik mis de wow factor. Mogelijk een synth waar ik gewoon tijd voor nodig heb ipv paar minuten bij bax.
- Polybrute (qua opstelling net als summit dus ook maar kort getest): klinkt niet verkeerd. Door de opstelling enkel maar even paar presets geprobeerd. Wel even fx erafgehaald anders klinkt het al snel goed.
- Take5: oke, niet heel erg onder de indruk.
- Rev2: stuk beter dan de take5. Iets duurder dan take5, maar zou dat er zeker voor over hebben.

Van het rijtje dat je hebt genoemd en ik gisteren heb getest zou ik de Rev2 nemen.
Matriarch heb ik niet getest, omdat ik sub37 (en mother 32) heb en liever iets anders dan een Moog erbij heb. Geluid zal ongetwijfeld top zijn.
Gisteren ook ob6 en obx8 geprobeerd. Stuk duurder, maar wat een geluid. Van die twee zou ik denk ik de ob6 eerder nemen. obx8 is stuk duurder en weet niet of het dat verschil waard zou zijn voor mij. Ook moet je ruimte hebben want het is een bakbeest.

Behringer pro-800 is ook binnenkort beschikbaar. Kan ook eentje zijn om te testen zodra die er is.
 
Voor 1500 koop je geen analoge"karakterbak", de Take 5 komt er het dichtste bij waarschijnlijk (deelt onderdelen van de Prophet-5). Ik zou even doorsparen voor een Prophet-6 of OB-6.
 
Ik dacht dat bij de take 5 het deel in het grijs op de synth analoog is en de rest niet. Rev2 in ieder geval analoge filter.
Ik heb gisteren bij Bax ook wat synths getest aangezien ik ook in een vergelijkbare zoektocht zit.
Ik heb niet uitgebreid alles getest, maar in het kort mijn ervaring:
- Summit (kort getest, want stond in opstelling helemaal onderaan dus dat test niet lekker): ik weet het niet bij deze synth. Veel raden peak/summit aan, maar ik weet niet of het geluid is waar ik naar op zoek ben. Ik mis de wow factor. Mogelijk een synth waar ik gewoon tijd voor nodig heb ipv paar minuten bij bax.
- Polybrute (qua opstelling net als summit dus ook maar kort getest): klinkt niet verkeerd. Door de opstelling enkel maar even paar presets geprobeerd. Wel even fx erafgehaald anders klinkt het al snel goed.
- Take5: oke, niet heel erg onder de indruk.
- Rev2: stuk beter dan de take5. Iets duurder dan take5, maar zou dat er zeker voor over hebben.

Van het rijtje dat je hebt genoemd en ik gisteren heb getest zou ik de Rev2 nemen.
Matriarch heb ik niet getest, omdat ik sub37 (en mother 32) heb en liever iets anders dan een Moog erbij heb. Geluid zal ongetwijfeld top zijn.
Gisteren ook ob6 en obx8 geprobeerd. Stuk duurder, maar wat een geluid. Van die twee zou ik denk ik de ob6 eerder nemen. obx8 is stuk duurder en weet niet of het dat verschil waard zou zijn voor mij. Ook moet je ruimte hebben want het is een bakbeest.

Behringer pro-800 is ook binnenkort beschikbaar. Kan ook eentje zijn om te testen zodra die er is.
Die pro 800 vind ik er aantrekkelijk en karaktervol klinken met wat ik tot nu toe gehoord heb.
 
Prologue zou ik bekijken hoor. Als t “oud” mag klinken. Rev2 hoor ik regelmatig dat de voorganger beter was. Vriend van me heeft na gans t rijtje terug die 8.

Ob6 kon me niet boeien en is weg. Hij klinkt beter zonder fx dan mét, voor mij.
 
Ik ben op zoek naar een analoge polysynth en ben een liefhebber van vintage instrumenten / analoge opwekking van geluid
Minstens zo belangrijk om advies te kunnen geven is weten wat je ermee wilt gaan doen en welke beperkingen je wel/niet mee kunt leven. Wil je met twee handen dikke akkoorden spelen met een zolang mogelijke release, zonder voice stealing? Vind je uitgebreide modulatiemogelijkheden belangrijk? Heb je genoeg aan een low-pass filter of wil je meer opties? Etc.

De Summit heeft digitale oscillators, dus valt af(?)
 
Matrixbrute heb ik ooit een maand te leen gehad en onlangs voor 1235 e gekocht. pracht bak een arp2600 in een modern jasje

De prologue 16 heb ik nieuw voor 1200 euro gekocht. en die gaat niet meer weg.

Deze twee opties zijn mogelijk voor een goede prijs te krijgen.

Anders duurder gaan Prophet 6, 5 .....
 
Ik dacht dat bij de take 5 het deel in het grijs op de synth analoog is en de rest niet. Rev2 in ieder geval analoge filter.
Ik heb gisteren bij Bax ook wat synths getest aangezien ik ook in een vergelijkbare zoektocht zit.
Ik heb niet uitgebreid alles getest, maar in het kort mijn ervaring:
- Summit (kort getest, want stond in opstelling helemaal onderaan dus dat test niet lekker): ik weet het niet bij deze synth. Veel raden peak/summit aan, maar ik weet niet of het geluid is waar ik naar op zoek ben. Ik mis de wow factor. Mogelijk een synth waar ik gewoon tijd voor nodig heb ipv paar minuten bij bax.
- Polybrute (qua opstelling net als summit dus ook maar kort getest): klinkt niet verkeerd. Door de opstelling enkel maar even paar presets geprobeerd. Wel even fx erafgehaald anders klinkt het al snel goed.
- Take5: oke, niet heel erg onder de indruk.
- Rev2: stuk beter dan de take5. Iets duurder dan take5, maar zou dat er zeker voor over hebben.

Van het rijtje dat je hebt genoemd en ik gisteren heb getest zou ik de Rev2 nemen.
Matriarch heb ik niet getest, omdat ik sub37 (en mother 32) heb en liever iets anders dan een Moog erbij heb. Geluid zal ongetwijfeld top zijn.
Gisteren ook ob6 en obx8 geprobeerd. Stuk duurder, maar wat een geluid. Van die twee zou ik denk ik de ob6 eerder nemen. obx8 is stuk duurder en weet niet of het dat verschil waard zou zijn voor mij. Ook moet je ruimte hebben want het is een bakbeest.

Behringer pro-800 is ook binnenkort beschikbaar. Kan ook eentje zijn om te testen zodra die er is.

Bedankt voor je uitgebreide verslag van jouw bevindingen. Interessant! Tof dat je zoveel van mijn lijstje kon proberen. Neem ik mee in mijn overweging. De Behringer valt voor mij af, ik wil echt met toetsen erbij, ben niet zo van die desktop dingen. De ob6 en obx8 vallen helaas echt buiten mijn budget.

Ik vind het zo vreemd dat het zo moeilijk is om te achterhalen welke onderdelen analoog zijn, zoals op de Take5 en de Rev2. Maar dat van het grijze deel op de Take5 wist ik niet , dus bedankt! Als ik het goed begrijp betekend dat dus dat de Take5 behoorlijk analoog is op de LFO’s na (en andere voor mij minder belangrijke zaken). Wat bepaald nou dat analoge (wat onvoorspelbaar / levendig) geluid? Is dat een VCO ipv DCO of juist alles wat daar achteraan komt?
 
Voor 1500 koop je geen analoge"karakterbak", de Take 5 komt er het dichtste bij waarschijnlijk (deelt onderdelen van de Prophet-5). Ik zou even doorsparen voor een Prophet-6 of OB-6.
Dat begrijp ik hoor. Eerlijk gezegd ben ik nog vrij nieuw in de synths , heb alleen een Grandmother , dus om nu gelijk zoveel geld uit te geven... Eerst maar de volgende stap. Hopelijk komt zo’n ‘karakterbak’ dan ooit nog eens 😉. De take5 ga ik zeker proberen
 
Prologue zou ik bekijken hoor. Als t “oud” mag klinken. Rev2 hoor ik regelmatig dat de voorganger beter was. Vriend van me heeft na gans t rijtje terug die 8.

Ob6 kon me niet boeien en is weg. Hij klinkt beter zonder fx dan mét, voor mij.

De Prologue heeft zeker mijn interesse, maar schijnt een hoop mee mis te zijn waardoor deze uit productie is genomen. Wat is jouw ervaring daarmee? Wel op en top analoog he?
 
@vintagekeysaddict
Van jouw persoonlijke lijstje met voorkeuzes, gaat die Korg Prologue 8/16 al je wensen aftikken. Maar die is nieuw wel al moeilijk of niet meer te verkrijgen. Overigens zijn die typerende elementen omtrent "analoog karakter" tegenwoordig best goed qua emulatie ervan. Er zijn behoorlijk wat nieuwe/moderne virtueel analoge synths in de winkel te verkrijgen, die ook aan praktisch al je wensen voldoen.
 
Minstens zo belangrijk om advies te kunnen geven is weten wat je ermee wilt gaan doen en welke beperkingen je wel/niet mee kunt leven. Wil je met twee handen dikke akkoorden spelen met een zolang mogelijke release, zonder voice stealing? Vind je uitgebreide modulatiemogelijkheden belangrijk? Heb je genoeg aan een low-pass filter of wil je meer opties? Etc.

De Summit heeft digitale oscillators, dus valt af(?)
Summit valt eigenlijk af maar ik weet niet wat er verder analoog aan is… eerder zei ik al dat het voor mij (door gebrek aan kennis) onduidelijk is welke invloed virtuele oscillators hebben als de filters analoog zijn. Moeilijk punt.

Wat wil ik er mee doen. Toch wel akkoorden en met de linkerhand bas.
Ik kan leven met ‘beperkingen’ zoals geen aftertouch. Voice-stealing is niet perse een big deal. Qua modulatie hoeft het niet heel uitgebreid. Ik hoef niet perse complexe geluiden.
 
Matrixbrute heb ik ooit een maand te leen gehad en onlangs voor 1235 e gekocht. pracht bak een arp2600 in een modern jasje

De prologue 16 heb ik nieuw voor 1200 euro gekocht. en die gaat niet meer weg.

Deze twee opties zijn mogelijk voor een goede prijs te krijgen.

Anders duurder gaan Prophet 6, 5 .....
goed om te horen. De Matrixbrute heeft toch maar 3 voices polyphony? Eigenlijk te weinig voor mij.

De prologue 16 komt helaas niet zo vaak voorbij. De 8 wel. Wat is jouw ervaring met de ‘problemen’ die er mee zijn? En zou een 8 volstaan denk je?
 
Ik vind het zo vreemd dat het zo moeilijk is om te achterhalen welke onderdelen analoog zijn, zoals op de Take5 en de Rev2. Maar dat van het grijze deel op de Take5 wist ik niet , dus bedankt! Als ik het goed begrijp betekend dat dus dat de Take5 behoorlijk analoog is op de LFO’s na (en andere voor mij minder belangrijke zaken). Wat bepaald nou dat analoge (wat onvoorspelbaar / levendig) geluid? Is dat een VCO ipv DCO of juist alles wat daar achteraan komt?
Met alle oprechte respect, ik krijg het gevoel dat je je heel erg focust op “analoog”. Alsof dat per se een synoniem voor iets (beters?) is. Ik zou als ik jou was synths in het echt uitproberen en beoordelen op de klank en of je er een klik mee hebt (bijvoorbeeld interface, keybed etc). Zo vaak gaan de discussies over of de envelopes van synth x nu wel of niet analoog zijn terwijl een groot aantal van de mensen het verschil vaak niet hoort. Mijn ervaring is dat ik liever een VA heb waar ik snel de sounds mee kan maken die ik wil dan een analoge bak waar ik geen connectie mee heb. Succes met je zoektocht!
 
Analoog an sich is inderdaad geen heilige graal. Je hebt fantastisch klinkende digitale synths en hele matig klinkende analoge synths bijvoorbeeld. De typische eigenschappen die met 'vintage' worden omschreven vind je echter meestal wel in het analoge domein bij de 'discrete voice' synths. Dat betekent min of meer dat je ipv een 'synth on a chip' alle componenten apart hebt en dat samenspel tussen componenten draagt bij aan het karakter. Het is dan vaak wat minder precies en dus 'levendiger' of 'organischer'. Het is ook weer zo dat de componenten vandaag de dag zo goed zijn (weinig toleranties) dat ze alsnog 'clean' kunnen klinken, daarom hebben veel moderne analoge synths ook een 'vintage' of 'detune' of 'slop' achtige optie om kunstmatig wat gezwabber toe te voegen en daardoor het karakter van oudere synths na te bootsen. Wat dat betreft blijft het altijd een spanningsveld tussen enerzijds de gewenste eigenschappen van vintage (groots, vol, organisch, levend) en anderzijds de gewenste eigenschappen van modern (stabiel, presets, mogelijkheden remote control en automation, in tune, auto-calibratie, energieverbruik/warmteontwikkeling etc.).
 
goed om te horen. De Matrixbrute heeft toch maar 3 voices polyphony? Eigenlijk te weinig voor mij.

De prologue 16 komt helaas niet zo vaak voorbij. De 8 wel. Wat is jouw ervaring met de ‘problemen’ die er mee zijn? En zou een 8 volstaan denk je?
Mijn ervaring en wat ik lees online zijn de problemen (tuning) al lang opgelost. Dit heeft er idd wel voor gezorgd dat de synth niet succesvol is geweest. Als ik de wensen lees, komt dat aardig overeen met wat de Prologue is. Ik heb zelf de 8 voice versie. Dit betekend 8 minder voices (Dus maar 4 als je timbres layered) geen compressor en een octaaf minder op het keyboard. Ik zelf ben er vooral heel erg blij mee en mis niks. Mijn eerste ervaringen (ik heb m nog niet zo lang) is dat layeren niet snel betere geluiden oplevert dan een single layer. En dat je in die gevallen met 4 noten vaak ook aardig wat kan doen. Maar dat is allemaal persoonlijk natuurlijk en kan veranderen als ik m langer heb.
De 16 voice is wel natuurlijk toffer, maar ik zou niet weten hoe je eraan gaat komen. De 8 voice zie ik vaak op marktplaats staan.
 
Ga inderdaad luisteren zonder teveel focus op wat er onder de motorkap zit. Een digitale Kingkorg kan "analoger" klinken dan bepaalde steriele analige bakken. En met een klein beetje LFO op de oscs klinkt een polysynth al snel zo analoog als de pest. :)
 
Back
Top