Welke synth moet ik kiezen?

Voor 1500 koop je geen analoge"karakterbak", de Take 5 komt er het dichtste bij waarschijnlijk (deelt onderdelen van de Prophet-5). Ik zou even doorsparen voor een Prophet-6 of OB-6.
Ik ben benieuwd waarom je prophet 6 noemt en niet 5. Vanwege wens van poster om effecten te hebben of zou je vanwege andere redenen ook voor de 6 gaan ipv 5?
 
Ik ben benieuwd waarom je prophet 6 noemt en niet 5. Vanwege wens van poster om effecten te hebben of zou je vanwege andere redenen ook voor de 6 gaan ipv 5?
Gezien het budget vooral, de P-6 en OB-6 zijn wat bereikbaarder en in aantal opzichten ook completer dan de P-5/10 of OB-X8. Als het puur en alleen om karakter/klank gaat zou ik idd voor die laatste twee gaan (en dat heb ik zelf ook gedaan). Maar de "6" serie is ook erg tof en is zeker tweedehands een stuk beter te betalen.
 
Wat te kiezen.

OB-XA of OB-X8 of OB6

Voor de fun, kom maar op experten :biertje:
 
Ik zou mijn gok zetten op de X8. Ik ben normaal altijd tegen reissues maar de ob6 klonk me te hifi, de bak klonk beter met de fx uit, de originele (xa) geeft je (mij) n boel kopzorgen Als ik de tech hoor. Blijft er niet veel over.
Die laatste is nieuw, als ie niet bevalt is ie vast ook weer snel verkocht.
Ik heb de matrix 6R gekocht, zou moeten volstaan om de gas voor obie te stillen. Dat was tenminste t doel.
Ik heb in 2022 maanden de kans gehad een xa te kopen en heb netjes volgehouden niet te bijten :) was best moeilijk.
 
Laatst gewijzigd:
De OB-Xa zou ik sowieso niet doen tenzij je per se vintage wilt en het als investering oid ziet. De OB-X8 is goedkoper, betrouwbaarder en kan alles wat de OB-Xa, OB-X en OB-8 kan en meer, klinkt ook zo goed als identiek als je dat wil (zie de vergelijkingsvideo's van Matt Johnson en Marcus Ryle). Als bonus een fijn keybed, automatische tuning / geen calibratie en servicing nodig, velocity, aftertouch, extra Page 2 functies, veel patchgeheugen, wordt niet heet, moderne I/O etc. etc. etc.

De OB-6 vind ik wat lastiger. Het is een mooie synth met een heel eigen karakter en een gaaf filter, tegelijkertijd heeft het niet de 'oompf' van de klassieke OB's of OB-X8. De meeste geluiden die je uit de OB-6 haalt kun je met de OB-X8 ook wel maken, al heb je geen effecten (al vind ik de Sequential effecten niet over om naar huis te schrijven, maar toch...) en ontbreekt het traploos mixen van de LPF/Notch/BPF/HPF (deze filtertypes zijn wel selecteerbaar via het Page 2 menu).
 
Laatst gewijzigd:
Gezien het budget vooral, de P-6 en OB-6 zijn wat bereikbaarder en in aantal opzichten ook completer dan de P-5/10 of OB-X8. Als het puur en alleen om karakter/klank gaat zou ik idd voor die laatste twee gaan (en dat heb ik zelf ook gedaan). Maar de "6" serie is ook erg tof en is zeker tweedehands een stuk beter te betalen.
Duidelijk bedankt!
 
Hier is hoe ik het zelf zie.

Ze klinken alle 3 uniek en evengoed op hun eigen manier.

OB-X8 zou het best passen bij me. Er is garantie. Daarna is er geen herstelinformatie beschikbaar. Lang onderhouden kan een probleem of zeer duur zijn. 8Voice is zwak. Muziekaal en funfactor is absoluut TOP.

OB6 6voice's is onacceptabel voor een nieuw toestel. We zijn 2023, wat zou je denken van Bi timbraal en 16 voicen. boeee

OB-XA Schema's en service manuals staan online. Geen speciale onderdelen, makkelijk te krijgen. Lang onderhouden is geen probleem.
Om die reden alleen zou ik een OB-XA kiezen, ik voel me er meest comfortabel bij en Ć©Ć©nmaal ik heb een uitgebreide revisie gegeven hebt is hij net zo betrouwbaar als toen hij nieuw was. (maar nooit zo goed als een OB-X8 .)

In realiteit vermoed ik dat over enkele jaren een 2dehands OB-X8 onweerstaanbaar gaat worden. Nu Ć©Ć©n van de best verkopende poly's, later mooi aanbod 2dehands.

Eerst andere dromen waarmaken. :biertje:
 
Tot de conclusie gekomen dat mijn Yamaha MODX8 de deur uit mocht en dus heb ik 'm verkocht.
Het is in principe een hele toffe veelzijdige synth, maar, hij paste niet echt meer in mijn huidige workflow en manier van werken.
Je moet toch vaak 'menu diven' om tot resultaten te komen, terwijl ik daarnaast alles met software doe en al zoveel op een scherm bezig ben.

Dus zocht ik een meer "klassieke" synth, geen workstation, maar met wel ruim palet aan geluiden en mogelijkheden en genoeg polyfonie. En veel knoppen en hands on bediening. Na veel wikken en wegen uitgekomen op de Novation Summit.

Mijn 4e hardware synth ooit (en altijd maar Ć©Ć©n tegelijk gehad), dus best een dingetje voor mij.
Morgen komt ie. Man man ik ben in afwachting als een klein kind....

Oh ja, ik hoef dus niet meer te vragen wat ik moet kiezen. :D
 
Ik heb zelf de P6 gekozen. Vind de P5 fijn maar wil toch iets veelzijdigers en hij is goedkoper.
Aangezien mijn AS1 al een 1 voice P6 is weet ik wel hoe hij klinkt.

Nu nog een rhodes om hem op te zetten.
Als het moeilijk word met de rhodes wellicht een piano.
Maar daar kun je niet echt comfortabel een synth op zetten.
 
Als het moeilijk word met de rhodes wellicht een piano.
Maar daar kun je niet echt comfortabel een synth op zetten.

Als pianist wil ik dus ook graag een synth boven m'n piano.
Ik heb een oplossing, maar het was een beetje mazzel dat het net past allemaal.... zie plaatjes.
En het is stabiel, geloof het of niet. De Quiklok QLX 3 extensie kun je op deze manier (andersom dus) monteren. Super stevig spul.
Ik verwacht dat ik de Summit prima kan bespelen en bedienen al zittende achter de piano. De MODX was daar net iets te lomp voor. :)
 

Attachments

  • 20230511_094317.jpg
    20230511_094317.jpg
    94,7 KB · Bekeken: 83
  • 20230511_094357.jpg
    20230511_094357.jpg
    161,5 KB · Bekeken: 82
ah mooi, ik denk zelf meer aan een upright.
Die zijn vaak 1:30 hoog.

nou ja een op1 kun je wel in het midden leggen.

is jouw piano een hybride?
 
Ok, zo of zo?
Ziet er eng uit maar hij staat gewoon stevig op de bladmuziekhouder.
Hahahah. :dubbel:
Alleen kan ik dan de toetsen niet goed gebruiken, maar wel erg relaxed aan de knoppen draaien. :)
 

Attachments

  • 20230511_144229.jpg
    20230511_144229.jpg
    149,1 KB · Bekeken: 84
  • 20230511_153626.jpg
    20230511_153626.jpg
    127,2 KB · Bekeken: 84
Toch maar wel he. :mega:
Twee keyboards om te bespelen is ook leuk i.v.m het bi-timbrale aspect.
Nu nog een midikabel tussen de Roland en de Summit en je bent er. 8)
 
En nog 1 voor de fun:

RD09, TR909, Xbase999, iets anders
 
Back
Top