Welke synth moet ik kiezen?

Als je van 70s houdt dan heb je het over Moog en Arp qua Amerikaanse bands. De Poly D is wellicht een beetje overkill ten opzichte van de Model D en bovendien wijkt hij ook meer af van het origineel (70s MiniMoog). Beter een Model D en een Odyssey halen, de Korg versie is niet veel duurder dan die van Behringer, volgens mij iets beter en dan heb je geen last van de nutteloze keys op je desk. De Odyssey daar komen al die lekkere space/jazz/funk geluiden uit en hij combineert heerlijk met het wat aardsere MiniMoog geluid.

MicroKorg is best leuk maar twee? Da's natuurlijk 94% overlap.
 
De Poly D is een prima keuze: simpel in gebruik (ook omdat hij behoorlijk beperkt is), een goede klank en precies genoeg polyphony voor septiem akkoorden. De paraphonie is een beperking, maar voegt ook karakter toe.
 
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar analoog voor erbij (ik maak grotendeels samplebased hiphop) en heb in het verleden al een korg monologue en een arturia microbrute gehad en die konden me qua sound niet bekoren en vond ik eerlijk gezegd qua interface redelijk intimiderend.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar die Behringer Poly D. Die ziet er om een of andere reden logisch uit - en dus nuttig om patches maken mee te leren - en het geluid van Moog spreekt me aan. Ik sample veel 70s spul (soundtracks, soul maar ook prog rock) en voor zover ik begrepen heb is de bak waarop die Behringer gebaseerd is een veelgebruikte bak voor die genres destijds.

Ik heb qua synths nu een microkorg en microkorg xlplus staan en dat is eigenlijk overkill. Zou het niet erg vinden om die evt te verkopen daar die momenteel vooral midikeyboard is.

Is een Poly D een logische keuze in mijn geval denken jullie?
Klinkt als een goede optie om de redenen die je ook al noemt:
  • Logische layout, helpt bij het maken van patches. Nu moet ik zeggen dat ook die Monologue en Microbrute vrij overzichtelijk zijn, maar ik weet uit ervaring dat het soms een paar synths kan duren voordat die subtractieve synthese een beetje beklijft.
  • Als je van 70s soul en progrock houdt, dan is de Minimoog toch wel synth #1 en zit je met de Poly D zeer dicht in de buurt.
Die Microkorgs zijn ook wel fantastisch om heel andere redenen. Vooral de XL+ is een alleskunner met redelijk hoge polyfonie, de fantastisch klinkt en ook nog portable is. Maar ze hebben zeer veel overlap, en voor het leren van zelf sounds maken zijn ze te ingewikkeld vind ik - veel opties en weinig knoppen.
 
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar analoog voor erbij (ik maak grotendeels samplebased hiphop) en heb in het verleden al een korg monologue en een arturia microbrute gehad en die konden me qua sound niet bekoren en vond ik eerlijk gezegd qua interface redelijk intimiderend.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar die Behringer Poly D. Die ziet er om een of andere reden logisch uit - en dus nuttig om patches maken mee te leren - en het geluid van Moog spreekt me aan. Ik sample veel 70s spul (soundtracks, soul maar ook prog rock) en voor zover ik begrepen heb is de bak waarop die Behringer gebaseerd is een veelgebruikte bak voor die genres destijds.

Ik heb qua synths nu een microkorg en microkorg xlplus staan en dat is eigenlijk overkill. Zou het niet erg vinden om die evt te verkopen daar die momenteel vooral midikeyboard is.

Is een Poly D een logische keuze in mijn geval denken jullie?
Afhankelijk van wat voor persoon je bent, maar ik knapte wel af op het hoe de synth eruit ziet en voelt. Voelde te veel als speelgoed/plastic voor mij. Voor de ene maakt dit niets uit en gaat het om het geluid (daar heb ik bij die te weinig ervaring mee want het was niet de synth waar ik toen voor wilde gaan dus niet uitgebreid getest). Ik vind het wel belangrijk en werd bij die synth niet extra gemotiveerd om ermee te spelen.
 
Iedereen hartstikke bedankt voor de input, dat wordt gewaardeerd! Dat geen patches opslaan was ik al wel bekend mee, naar daar voorzie ik weinig problemen mee eerlijk gezegd gezien m'n workflow. Polyphonie idem, ik kan amper spelen dus tis niet dat ik gelijk de meest moeilijke akkoorden wil proberen.

@bikkel de Oddysey had ik ook al naar gekeken, maar die kwam dan weer vrij intimiderend op me over qua layout... maar dat je ook met alternatieven aan komt zetten wordt zeker gewaardeerd.
 
@Fred B. op zich is hij buiten de S&H niet bijster ingewikkeld, niet complexer dan een Minimoog maar als je van een MicroKorg af komt wel wat anders met al die sliders. Het leuke is twee karakters te hebben die elkaar echt aanvullen.

Maar waarom twee synths tegelijk kopen? Beter pak je de Model D en keer je die helemaal binnenste buiten qua sound (FM, feedback loops, pak een één oscillator etcetera) en koop dan pas een tweede die je dan helemaal leert.

Ik zou gewoon voor de basis Model D gaan in eerste instantie, thats all.
 
@Fred B. op zich is hij buiten de S&H niet bijster ingewikkeld, niet complexer dan een Minimoog maar als je van een MicroKorg af komt wel wat anders met al die sliders. Het leuke is twee karakters te hebben die elkaar echt aanvullen.

Maar waarom twee synths tegelijk kopen? Beter pak je de Model D en keer je die helemaal binnenste buiten qua sound (FM, feedback loops, pak een één oscillator etcetera) en koop dan pas een tweede die je dan helemaal leert.

Ik zou gewoon voor de basis Model D gaan in eerste instantie, thats all.

Hoi Bikkel, ik denk dat er een misverstand is. Ik wil maar één synth kopen, geen twee. Ik zal die model d ook nog eens goed bekijken in ieder geval, al denk k dat ik toch de voorkeur eraan geef om toetsen te hebben.
 
ah ik ging nog n korg minilogue xd aanraden, of een bassstation 2 - dingen die intimideren snap ik helemaal, ik gebruik de moelijke dingen niet, als ze intimideren, werkt prima :D Knopjes draaien en de rest komt (eventueel, moet niet) later wel.
 
Ik ben aan het oriënteren voor een poly synth. Ik heb een subsequent 37 en mother32. De mother is overbodig geworden nu ik de Sub heb. Een poly is dus een mooie toevoeging. Ik dacht aanvankelijk aan een peak maar weet niet of de sound het is voor mij. Het is een veelzijdige synth en dat is een voordeel maar ik vind het belangrijk dat de sound iets is wat een extra geeft qua geluid ten opzichte van vsts. De sub37 heeft dit. Waar denk ik nog meer aan buiten de peak: prophet 5, super 6. Maar hoor graag ervaringen en ideeën. Uiteraard ga ik waar mogelijk eerst ergens testen.
 
Ik ben aan het oriënteren voor een poly synth. Ik heb een subsequent 37 en mother32. De mother is overbodig geworden nu ik de Sub heb. Een poly is dus een mooie toevoeging. Ik dacht aanvankelijk aan een peak maar weet niet of de sound het is voor mij. Het is een veelzijdige synth en dat is een voordeel maar ik vind het belangrijk dat de sound iets is wat een extra geeft qua geluid ten opzichte van vsts. De sub37 heeft dit. Waar denk ik nog meer aan buiten de peak: prophet 5, super 6. Maar hoor graag ervaringen en ideeën. Uiteraard ga ik waar mogelijk eerst ergens testen.
Prophet 5, wat ik ervan gehoord heb, heeft zeker iets wat ik niet verwacht in een VST te vinden. Ik heb zelf een Korg Prologue 8 aangeschaft recent en ben er heel blij mee. Qua prijs en wat je ervoor krijgt is het moeilijk om een betere deal te vinden denk ik. Voor de prijs van een Prophet 5 kan je ongeveet een prologue, deepmind 12 en summit aanschaffen, iets om te beseffen wellicht. Je zou ook nog naar de Polybrute en Prophet Rev2 of Take 5 kunnen kijken. Persoonlijk zou ik ook zeker naar de Moog Matriarch kijken...
 
Ik ben aan het oriënteren voor een poly synth. Ik heb een subsequent 37 en mother32. De mother is overbodig geworden nu ik de Sub heb. Een poly is dus een mooie toevoeging. Ik dacht aanvankelijk aan een peak maar weet niet of de sound het is voor mij. Het is een veelzijdige synth en dat is een voordeel maar ik vind het belangrijk dat de sound iets is wat een extra geeft qua geluid ten opzichte van vsts. De sub37 heeft dit. Waar denk ik nog meer aan buiten de peak: prophet 5, super 6. Maar hoor graag ervaringen en ideeën. Uiteraard ga ik waar mogelijk eerst ergens testen.
Ik vind de Prophet 5 heel mooi. Soundwise kan die niet zoveel maar de dingen die die kan doet hij goed.
Omdat het een simpele synth is zal die ook erg intuietief werken.
Ik zie het meer als een soort Rhodes dan een spacey sound synth. Heel mooi ding kwa tone. Het mooie wat de P6 heeft maar nog mooier :)
Denk dat zo een synth al vaak de hoofd rol voor de akkord progressies zal krijgen hier.

Voor een veelzijdige hybride poly kan ik oo de Prologue aanraden. Mits dat in je straatje past.
Filter is een 12db lowpass en hij kan zo wat elkje sound doen.
De analoge sectie met ring en cross mod doet denken aan de Jup 6.
Koud japans analoog. ( hier een voorbeeld )

Van de synths die je noemt staat alleen de P5 op mijn wishlist of de P6.
Maar kies er vaak voor mijn modular nog verder uit te breiden omdat ik genoeg poly heb. .
 
Ik ben aan het oriënteren voor een poly synth. Ik heb een subsequent 37 en mother32. De mother is overbodig geworden nu ik de Sub heb. Een poly is dus een mooie toevoeging. Ik dacht aanvankelijk aan een peak maar weet niet of de sound het is voor mij. Het is een veelzijdige synth en dat is een voordeel maar ik vind het belangrijk dat de sound iets is wat een extra geeft qua geluid ten opzichte van vsts. De sub37 heeft dit. Waar denk ik nog meer aan buiten de peak: prophet 5, super 6. Maar hoor graag ervaringen en ideeën. Uiteraard ga ik waar mogelijk eerst ergens testen.
Bij monosynths ben ik altijd op zoek naar eigenschappen als "vet / dik", "uniek", etc., maar bij polysynths kan dat soms een beetje in de weg zitten (klank wordt te "muddy" bijvoorbeeld) en wil ik persoonlijk liever iets dat veelzijdig is, zodat je "alle" denkbare geluiden ermee kan maken. Nooit gewerkt met de Peak, maar op basis van wat ik heb gehoord denk ik eigenlijk dat die gewoon fantastisch klinkt en dat je er niet snel op uitgekeken raakt. Ik snap de vergelijking met VSTs wel, maar aan de andere kant zal een synth met veel knoppen zoveel lekkerder werken dan een VST - zelfs als je alles netjes hebt gemapt naar een MIDI controller - dat het sowieso veel fijner zal spelen.
 
Nooit gewerkt met de Peak, maar op basis van wat ik heb gehoord denk ik eigenlijk dat die gewoon fantastisch klinkt en dat je er niet snel op uitgekeken raakt.
+1

Same here, nooit een Peak gehad maar wel een heel fijn klinkende polysynth met fijne mogelijkheden.
 
Heb zelf de Prologue boven de Peak verkozen.
De peak is een fijne veelzijdige synth maar mist voor mij wel dat analoge zweverige.
Sommige zijn blij genoeg met het tweaken van de random pith drift maar ik niet voor mij klinkt dat niet zo analoog.
Maar goed ieder zijn smaak.
 
Peak klinkt meer als een deftige VST dan een analoge karakterbak. Was er vrij snel klaar mee. Uit jouw lijst zou ik de Prophet-5 met stip op 1 zetten, en er nog liever een Prophet-10 van maken want 5 voices is wel erg zuinig. OB-X8 is ook erg mooi.
 
Back
Top