Welke synth moet ik kiezen?

Eej synthbroeders,

Ik ben op zoek naar een synth waarmee ik chiptunes/8bit kan emuleren. voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=T63AC_vEAw0

Ik weet dat dit meestal uit trackerproggie's komt vanuit Gameboy/atari etc, maar dat schiet niet echt op qua hands-on-factor, dus vandaar de vraag of er mensen zijn die een synth kennen die zich voor dit soort sounds leent.... Ter inspiratie allemaal, dus alle tips zijn welkom.

thx

Korg DS-10 en Korg DSN-12 (de geëvolueerde versie) zijn zeer geschikt voor dit soort muziek. Het is hands-on in de zin van touchscreen en dat qua menu's alles zeer compact en gestructureerd in elkaar steekt. Check bijvoorbeeld de tracks hier maar eens. Of het filmpje hier. Je hebt ook nog Rytmik Retrobits voor de Nintendo DS/3DS. Dit heeft de meest gangbare chiptune sounds aan boord, maar dat programma is niet erg hands-on en heeft een beetje vreemde interface.

Op hardware gebied zul je vrij weinig vinden, en meestal is het dan ook niet erg vriendelijk geprijsd.
 
Ik ben op zoek naar een synth waarmee ik chiptunes/8bit kan emuleren

Korg's Gadget app op iPad heeft een synthmodule voor 'computergamegeluidjes'. Misschien is dat wat?
 
dankjewel mensen, goede tips allemaal, hoewel de yamaha niet echt is waar ik naar zoek, dat is meer lofi dan echt de dikke chiptunes. Het moet wel een volle sound zijn.

@Wootson & Pip:
de korg dsn 12 lijkt meer een stap in de richting, thx voor de tip!!

Ik heb me laten vertellen dat de atari geluidschip basically is wat ik nodig heb, maar dat deze niet met een simpele DIY te modden is (alles zit al in de chip vast, meer programmeren dan moduleren dus.) Naar het schijnt zijn daar ook al gemodde/gehackte/ofzo synth modules van. iemand die de naam weet? het gaat mij er dus om dat deze makkelijk te sequencen is, of supereasy onder toetsen te leggen is. Ik emuleer ze nu met een microkorg, maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik me realiseer dat het helemaal niet een kale blokgolf is die de sound zo specifiek maakt. Misschien voeg ik dit weekend een demootje toe, dan hebben jullie een idee waar het nu staat.

@Exel: De TherapSid klinkt mij eigenlijk niet zo chiptune-achtig. Ik zal nog is wat andere demo's checken als ik thuis ben, maar dit lijkt niet echt de richting te zijn die ik zoek...

Laat de tips verder binnenlopen mensen!
 
waarom niet gewoon meteen de elektron sid synthesizer, ben je in 1 keer klaar.

Ook nog een leuke synth die die sounds er met gemak uitpoept is de rozzbox, heeft een knop waarmee je de synth van 1 tot 16 bit kunt laten spelen. Plus nog filter chaos en aliasing off om er helemaal een lofi bende van te maken.

Is daarnaast ook nog eens een uitgebreide synth die op 16 bit zonder de lofi chaos bende erg lekker klinkt.
 
dankjewel mensen, goede tips allemaal, hoewel de yamaha niet echt is waar ik naar zoek, dat is meer lofi dan echt de dikke chiptunes. Het moet wel een volle sound zijn.

@Wootson & Pip:
de korg dsn 12 lijkt meer een stap in de richting, thx voor de tip!!

Ik heb me laten vertellen dat de atari geluidschip basically is wat ik nodig heb, maar dat deze niet met een simpele DIY te modden is (alles zit al in de chip vast, meer programmeren dan moduleren dus.) Naar het schijnt zijn daar ook al gemodde/gehackte/ofzo synth modules van. iemand die de naam weet? het gaat mij er dus om dat deze makkelijk te sequencen is, of supereasy onder toetsen te leggen is. Ik emuleer ze nu met een microkorg, maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik me realiseer dat het helemaal niet een kale blokgolf is die de sound zo specifiek maakt. Misschien voeg ik dit weekend een demootje toe, dan hebben jullie een idee waar het nu staat.

@Exel: De TherapSid klinkt mij eigenlijk niet zo chiptune-achtig. Ik zal nog is wat andere demo's checken als ik thuis ben, maar dit lijkt niet echt de richting te zijn die ik zoek...

Laat de tips verder binnenlopen mensen!

Het voorbeeld dat je gaf klinkt zeker niet erg Atari-achtig. Beter geef je even een aantal voorbeelden van welke sounds je precies bedoeld, voordat je de Atari hoek induikt en het dan uiteindelijk niet is wat je zoekt.

Qua chiptune klanken is het erg divers en heeft ieder apparaat zo z'n eigen sound. De C64 sound is heel anders dan die van een NES of Atari. Met een volwaardige synth kom je altijd wel in de buurt, alleen zul je nooit exact dezelfde sounds krijgen. En als je al de sounds weet te emuleren, zit je meestal alsnog met het ontbreken van een eenvoudig hanteerbare sequencer op het apparaat zelf. Zoals eerder gezegd is er heel weinig op chiptune gebied dat hands-on is en makkelijk te sequencen is. Je zult ergens compromissen moeten maken, want het ideale chiptune bakkie dat iedereen wilt gebruiken bestaat nog altijd niet.

Je wilt geen C64 sound, maar even als voorbeeld: je kunt ook zoiets kopen als de Mssiah cartridge voor een andere console. Dan kun je via MIDI het apparaat aansturen.

En er bestaat ook nog een VST genaamd Plogue Chipsounds. In combinatie met een MIDI-controller kan dat ook hands-on zijn. Je zult wel iets moeten verzinnen dan qua sequencing.
 
Ok, Ja, uhhh, ik heb nooit gewerkt met consoles, alleen met soft synth emulatie, die niet eens specifiek voor chiptunes was. De link in een paar posts eerder is qua sound wat ik zoek, als dat geen atari is, dan is dat mijn onkunde erin :), voorbeeld is in ieder geval leidend. met mijn Microkorg krijg ik ook wel wat chiptune achtige sounds, ik werk liever zo hands on mogelijk, dus ik prefereer een synth boven een tracker of gemodde console. Ik kan met de tips goed vooruit, thx daarvoor allemaal.
 
Hey Guys,

Ik ben op zoek naar een hardware sequencer.
Deze moet

- Noten makkelijk, en live in kunnen spelen ZONDER dat je de sequence stop zet (Een van de gebreken van de RM1X, en wat Elektron apparaten/Electribes juist goed doen.)
- Sturen van midi note stop (klinkt heel basic, maar de Monomachine heeft dit niet..)
- Versturen van Chords (Hetgeen niet met een Electribe/Monomachine/Analog Four kan)

De synths die ik overwogen/geprobeerd heb zijn de Yamaha RM1X (je moet uit "play mode" gaan om noten in te spelen),
Analog Four (ondersteund geen midi, heeft enkel CV waardoor chords lastig is), MC 505 (zelfde probleem als met de RM1X) .
Weet iemand toevallig naar welke synth ik op zoek ben? Mijn dank is groot!
 
Een E-mu Command station (XL-7, MP-7, ...)?

Sequencen via pads of xox-style sequencen. 16 knoppen die CC kunnen versturen, 16 mute knoppen en een degelijke sound enige (op voorwaarde dat je diep wil graven in de engine).
 
- Sturen van midi note stop (klinkt heel basic, maar de Monomachine heeft dit niet..)
- Versturen van Chords (Hetgeen niet met een Electribe/Monomachine/Analog Four kan)

7. You can set NOTE OFF trigs by pressing the [TRIG] key while holding [FUNCTION]. NOTE OFF trigs are events that tell that the key is lift up, starting the Release phase of the Amplitude Envelope (see page 25). NOTE OFF are indicated with yellow <TRIG> LED’s.

8. Chords can also be programmed. These can be used for POLY mode (see section “POLY MODE”, on page 68) and trigging the arpeggiator (see section “THE ARPEGGIA- TOR”, on page 60). If not in POLY mode and if the arpeggiator is not activated, only the base pitch will sound. You can program chords with the keyboard by pressing more keys while holding the first base pitch key. The mini-keyboard shows chord-notes as dots. A scroll list will appear below the mini-keyboard and the base pitch. This list can also be edited using the [ARROW] keys. Press [ENTER/YES] to enter the list if no chord key is yet entered.

Uit de monomachine manual, pagina 47 :eureka:
 
Een oude futureretro seq mobuis . Of doepfer mag 16/3
 
Heb onlangs mijn Roland VP-7 en M-Audio Venom verkocht.
Eigenlijk heb ik hier inmiddels wel spijt van.
Toch heb ik mijn twijfels of ik deze twee ooit wel weer moet gaan aanschaffen.
Is er ook een alternatief voor de Roland VP7 (iets wat er dus op zou kunnen lijken, iets nieuwers oid, en dan ook met koorgeluiden etc)?
En voor de M-Audio Venom (ook iets wat erop zou kunnen lijken, midi-controller met wat extra's)?
 
Ook ik zoek een midi sequencer om mijn synths mee aan te sturen.
Liefst meer dan 16 tellen, ondersteunt polyphony, goedkoop 2dehands te vinden en is tamelijk simpel (niet teveel menu diving)?

Ik lees hier dat je de yamaha rm1x moet stoppen voor je de noten kan opnemen? Is dit dan met een external midi keyboard of moet je dit ook doen als je met de yamaha zelf chords ingeeft?
Of een Yamaha QY70?
 
Laatst gewijzigd:
First world gear slut problem: welke synth kies ik nu

First world gear slut problem: welke synth kies ik nu

Ik heb net mijn ziel verkocht. Mijn aanhangwagen en verlichting is verkocht, mijn dj leven, ik heb tranen al gelaten en er volgen er nog. (als de amps en speakers weggaan - nee, mixers en sl's blijven hier haha)
Nu is er dus geld om te besteden aan de passie. De vraag is wat ik zal kiezen:

Dominion 1
juno 60



Budget is pakweg tot 2500 euro maar hoeft niet besteed te worden, ben ook nog op zoek naar een andere auto (veel lagere prio, gearsluts stay gearsluts)
Ik wil iets dat wat waardevast is, kwalitatief, mooi. Kwestie van troost te bieden nu mijn materiaal waar ik 20 jaar mensen mee heb vermaakt weg gaat.
Ik vrees dat de juno dan de tip is maar ik kan eigenlijk geen keys spelen, is zo'n poly doos dan niet absurd? maar hij is mooi hé :-D

Zoals jullie horen, first world problem right here :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou gaan voor een JX3P met programmer en een Space Echo.
Ben je ca 1500 kwijt en word je best blij van denk ik.
 
Spache echo is zeker een GAS doos. Maar deJX3P met programmer: hier staat al een alpha juno met pg300, ik heb 't gevoel dat die 'keuze' er al 'is' of klinkt dat raar.
Ik twijfel aan een poly bak omdat ik de polysix hier niet veel aanraak (omdat ik niet kan spelen)
Maar ik ben van plan daar deze herfst winter iets aan te doen. Niet dat ik verwacht 1/100e van stevie wonder te worden hoor. ooit.

Ik hecht veel waarde aan kwaliteit. Ik ben enorm ontgoocheld als iets faalt. Als ik het niet makkelijk kan herstellen en verlies mijn vertrouwen, gaat 't buiten. Dat is dus in 't nadeel vd Dominion 1… - er staan er 2 op marktplaats maar ik koop in het MFB geval liefst nieuw met max garantie. Hier staat al een tanzbeer dus ik weet hoe 't eerder verliep met mfb spul. Tot nu mag ie nog blijven.
Een fijnere seq dan de behringer ZAQ is ook nog een wens, want zo'n BCR is echt een doos ellende qua build. Damn
 
Laatst gewijzigd:
Een Juno-60 had je eind jaren '80 moeten kopen. Toen werden ze voor oud-ijzerprijzen gedumpt. Nu een Juno-60 kopen is gekkenwerk. Ik denk niet dat de waarde ervan nog verder zal stijgen. Ik vrees eerder voor defecten vanwege de leeftijd van het apparaat. Dan krijg je je investering nooit meer terug.
Wat is je doel qua muziek? De eindluisteraar zal nooit kunnen horen uit precies welke synth de klank komt. Dus met een benadering van de klank kom je al een heel eind. En dat kan een tienvoud aan kosten schelen.

Ik zal de naam van mijn 'kermisdoos' van 200 euro niet noemen, maar bij de bands waar ik recentelijk geauditeerd heb, waren ze onder de indruk van de klanken, die ik zorgvuldig heb samengesteld.
 
Back
Top