Welke synth moet ik kiezen?

Ik denk dat voor live-gebruik de Yamaha beter is en in de studio de Roland handiger is. Zo kan de Roland elk midispoor apart als audio exporteren, zodat je ze later in je DAW kunt importeren. De keuze van de klanken lijken mij bij Yamaha ook meer op live gericht en die van de Roland meer voor de studio.
De Yamaha heeft als voordeel weer het flash-board, waar je bij de Roland geïmporteerde samples alleen onder de drumpads kunt zetten.
 
Dag Mensen!

Ik ben op zoek naar een sampler voor mijn huis-, tuin-, en keuken opstelling. budget is 250.
Ik heb nu tr-505, tr-626, Electribe ER-1, Kaospad, microkorg. Ik ben van drumcomputer goed voorzien (ik hou van lofi), dus de sampler moet vooral breakbeats (amen, think en andere classics), maar ook 1 of 2 bar chordsloops (denk funk, sixties samples) fatsoenlijk kunnen loopen.

Wat het ook goed moet doen is mijn microkorg sequencen, die gebruik ik vooral voor baslijnen. Ook belangrijk is dat ik deze setup gebruik voor live, dus ik wil zoveel mogelijk on the fly kunnen doen: sample/resample/ dikke (eigen) sample kits paraat hebben/ makkelijke sequencer zodat ik dit alles live kan blijven bedienen.

Ik kom de Korg ESX tegen (heb al een electribe, en die interface staat me aan, vandaar). Is dat apparaat een beetje capabel voor wat ik wil of moet ik het ergens anders zoeken?
 
Ik weet niet of je een keyboard kunt gebruiken. Maar de Casio XW-G1 lijkt de functies te hebben die je zoekt, plus dat die tegenwoordig voor bodemprijzen wordt gedumpt.

Verder is de Akai MPC speciaal gemaakt voor wat jij wilt.
 
Zag een motif es7 voor 750 op MP .. prettige deal voor een goed klinkende bak
 
- Het bedoeld gebruik is: Tekno, ik zou hem ook liefst live kunnen gebruiken
- Mijn budget is: 300€
- Eventueel andere gear die je hebt: RS7000 en heb x0xb0x kit liggen die ik na men examens ga solderen.

Ik zoek een synth voor wat extra geluiden erbij, maar ook om pads etc te maken. Een Nord Micro Modular lijkt me wel leuk maar is die software nog wel te gebruiken op hedendaagse computers? Ik ken trouwens ook niks van modulars maar de micro modular lijkt me wel leuk om er meer over te leren.

Ik zoek eigelijk dus een veelzijdige synth/module van rond de €200 á 300.
Welke raden jullie aan?

Waldorf MicroWave I is perfect voor industriele en organische pads en geluiden. Maar ook de standaard sounds die je met een analoge jaren '80 poly zou maken haal je er prima uit. Nadeel is de interface, maar die is niet zo heel slecht.
 
Dag Mensen!

Ik ben op zoek naar een sampler voor mijn huis-, tuin-, en keuken opstelling. budget is 250.
Ik heb nu tr-505, tr-626, Electribe ER-1, Kaospad, microkorg. Ik ben van drumcomputer goed voorzien (ik hou van lofi), dus de sampler moet vooral breakbeats (amen, think en andere classics), maar ook 1 of 2 bar chordsloops (denk funk, sixties samples) fatsoenlijk kunnen loopen.

Wat het ook goed moet doen is mijn microkorg sequencen, die gebruik ik vooral voor baslijnen. Ook belangrijk is dat ik deze setup gebruik voor live, dus ik wil zoveel mogelijk on the fly kunnen doen: sample/resample/ dikke (eigen) sample kits paraat hebben/ makkelijke sequencer zodat ik dit alles live kan blijven bedienen.

Ik kom de Korg ESX tegen (heb al een electribe, en die interface staat me aan, vandaar). Is dat apparaat een beetje capabel voor wat ik wil of moet ik het ergens anders zoeken?

De Korg ESX vond ik fantastisch werken maar ik moet zeggen dat samplen via de audio in niet echt super goed klonk, wat ik jammer vind want je hebt er een leuke workflow mee met gauw samples er in tjakken en dan het helemaal creatief bewerken.

De Octatrack daar zijn mensen heel enthousiast over. RS-7000 daar zou je eens naar kunnen kijken, of de SU700 (Yamaha). En natuurlijk de MPC's.
 
Waldorf MicroWave I is perfect voor industriele en organische pads en geluiden. Maar ook de standaard sounds die je met een analoge jaren '80 poly zou maken haal je er prima uit. Nadeel is de interface, maar die is niet zo heel slecht.

Wat laat, maar toch bedankt! Ik zal er zeker is naar kijken, ik had een micromodular gekocht maar die is al weer weg...
Niet echt wat ik zocht.
 
Al eens gekeken naar de Spectrasonics Omnisphere Power Synth VST Plugin?
Een combinatie van hybride synthese technieken en een vette geluiden bibliotheek. Alle geluiden kun je layeren in twee layers per patch en je hebt acht multi's. Dus je kunt één geluid laten voorkomen uit zestien geluiden.

no need to say more :)
 
Beste Synthforum,

Ik heb reeds besloten om een synth te kopen om naast Sylenth en Massive te gebruiken.
Mijn oog is gevallen op de M-Audio Venom, of de Waldorf Blofeld.

- Het bedoeld gebruik is: beter leren synths maken, midi controller functionaliteit, intro sounds maken, pads, en de basis van het piano spelen leren
- Mijn budget is: 220 - 400 euro
- Eventueel andere gear die je hebt
Ik heb een M-Audio Fast Track C400 USB Audio Interface

Wat ik echt een must vind is de mogelijkheid om meerdere geluiden die je gemaakt hebt van je synthesizer te gebruiken in een track, ik wil dus niet de sounds moeten recorden, om vervolgens ze te kunnen hergebruiken. Ik dacht dat dit multimode het? (al is er wel een limiet aan aantal kanalen maar zolang ik maar niet gebonden zit aan 1 synth. Verder moet ik mijn sounds kunnen opslaan om later te kunnen hergebruiken in nieuwe tracks.

Wat moet ik allemaal aanschaffen naast een blofeld of Venom, om het geheel aan te sluiten en werkende te krijgen onder FL Studio? Mijn geluid loopt nu via de aux uitgang van de geluidskaart in de computer. De C400 interface gebruik ik alleen icm mijn headset als ik een track ga afmixen.

Ik wil niet perse de venom of blofeld, ik sta ook open voor suggesties van andere synths etc.
Bij voorbaat dank!

Ting
 
Hallo,

Ook ik ben op zoek naar een hardware synthesizer.
Tot nu toe maak ik muziek met Cubase en verschillende plugins en deze hebben qua sound en qua opties
genoeg mogelijkheden. Het liefst maak ik idm en soms ook acid en een beetje dub.
Nu merk ik van mezelf dat ik veel creatiever ben als ik niet voor de PC hang. Hiervoor heb ik mij een Korg EMX aangeschaft en ben er best tevreden mee. Als ik iets leuk gemaakt heb bouw ik het soms na in Cubase of record het als audiosporen.
Op gebied van sound ben ik wel een beetje teleurgesteld in de EMX omdat hij naar mijn bescheiden mening vaak zo digitaal klinkt. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog helemaal niet alles weet van sound-synthese en nog niet het onderste uit de kan gehaald heb. De synthesemogelijkheden van de EMX ken ik wel erg goed maar het layeren van sounds op de 5 synthparts ben ik nog niet helemaal meester. De drumsounds zijn erg beperkt en PCM samples, dat is ook wel jammer. En de synthesemogelijkheden zijn enorm beperkt ten opzichte van de synths in mijn DAW.

Voor de drums had ik gedacht aan een Machinedrum SPS-1UW+ MKII, maar voorlopig ga ik het houden op het nabouwen van mijn EMX drumpatterns in Cubase omdat ik het stepsequencen op de EMX zo leuk vind en een paar ontzettend leuke drumplugins bezit die me reeds genoeg gekost hebben.

Graag had ik dus een synth met vele sounddesign-mogelijkheden (eventueel 3 osc's) en hands on control (dus met zoveel mogelijk op het voorpaneel). Omdat het mijn eerste synth wordt wil ik er ook 1 met een sound die me omver blaast en omdat de EMX synthpârts zo digitaal klonken dacht ik aan een analoge synth. Hiervan ken ik al helemaal niet veel maar ik vermoed dat deze veel duurder zijn als je vele synthesemogelijkheden wil en zeker 3 osc's dan. Ook voor het "eventuele" verschil in sound dat ik ga opmerken omdat ik nu enkel digitale synths gebruikte in mijn DAW (maar wel vaak emulaties van oude analoge synths)

Mijn budget is 1400EUR

De synth waar ik het meest van onder de indruk was maar met slechts 2 osc's is de Moog Sub 37,
analoog, 100% hands on control, supervette sound (maar geschikt voor idm?) en een plugin editor voor oa. automation in mijn DAW. Hij ziet er ook nog eens uit om op te eten.
Die zou ik dan wel al morgenavond moeten bestellen want ik heb een coupon voor 10% bij Bax.
Wat ik wel mis aan de Moog is een stepsequencer, die is er wel maar je kan volgens mij de steps alleen inspelen en niet zien.

Verder vind ik de MFB produkten heel erg leuk:

MFB-KRAFTZWERG II http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/Kraftzwerg_II/kraftzwerg_ii.html

Deze is wel helemaal nieuw voor mij omdat ik nog weinig ervaring heb met modulaire synths.

MFB-DOMINION 1
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/DOMINION_1/dominion_1.html

Deze heeft ook een sequencer maar die zie ik eveneens niet op de foto en je kan geen patches opslaan wat ik betreur maar aan de andere kant
denk ik dan weer dat je op deze manier veel beter gaat onthouden hoe het allemaal werkt want doe je dat niet kan je alles opnieuw uitzoeken :) (tenzij foto's nemen natuurlijk)

en tenslotte nog 1tje van Analoge solutions: LEIPZIG-S
http://www.analoguesolutions.org.uk/concussor/leipzig.htm

De sound ligt me helemaal maar de mogelijkheden zijn een beetje beperkter vermoed ik, wel een stuk goedkoper. Hij heeft geen geheugen en geen midi out.

Nu zou ik van jullie graag horen of
*je in mijn plaats wel zou kunnen kiezen? Ik prefereer de Sub 37.
*deze synths eventueel niet geschikt zijn voor de muziekgenres die ik hiermee wil maken en welke analoge dan wel volgens jullie?
*ik analoog moet vergeten als ik toch al itb werk en voor vele synthesemogelijkheden beter het digitale pad insla (voor mij blijft "hands on control" hier even belangrijk, anders kruip ik wel voor de pc)
*Hoe moeilijk het is om die synths qua sounds te laten passen bij mijn plugins.
*Of die EMX qua drumsounds in de verste verte past bij 1 van bovenstaande synths.

Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik echt een must vind is de mogelijkheid om meerdere geluiden die je gemaakt hebt van je synthesizer te gebruiken in een track, ik wil dus niet de sounds moeten recorden, om vervolgens ze te kunnen hergebruiken. Ik dacht dat dit multimode het? (al is er wel een limiet aan aantal kanalen maar zolang ik maar niet gebonden zit aan 1 synth. Verder moet ik mijn sounds kunnen opslaan om later te kunnen hergebruiken in nieuwe tracks.

Wat moet ik allemaal aanschaffen naast een blofeld of Venom, om het geheel aan te sluiten en werkende te krijgen onder FL Studio? Mijn geluid loopt nu via de aux uitgang van de geluidskaart in de computer. De C400 interface gebruik ik alleen icm mijn headset als ik een track ga afmixen.
Zowel de Venom als Blofeld zijn multi-timbraal. Voor de rest is er weinig nieuw van rond die prijs dat dat heeft. De Blofeld keys kost wel wat meer dan 400 euro... of wou je tweedehands kopen?

Aux uitgang? Waar zit die? En hoe kan je geluid nu via de uitgang van je geluidskaart IN je computer lopen.
Anyway, vergeet die interne soundchip, en gebruik gewoon je M-Audio. Die ga je ook nodig hebben als je een externe synth wil aansluiten.
 
MFB-DOMINION 1
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/DOMINION_1/dominion_1.html

Deze heeft ook een sequencer maar die zie ik eveneens niet op de foto en je kan geen patches opslaan wat ik betreur maar aan de andere kant
denk ik dan weer dat je op deze manier veel beter gaat onthouden hoe het allemaal werkt want doe je dat niet kan je alles opnieuw uitzoeken :) (tenzij foto's nemen natuurlijk)
Voor 99 euro meer heb je een Arturia Beatstep. ;)
http://www.arturia.com/evolution/en/products/BeatStep/intro.html
 
Natuurlijk, maar dan kan je de EMX zelf niet meer stepsequencen (tegelijk). Of je zou willen dat ze beide dezelfde sequence aan 't spelen zijn natuurlijk...

Zover had ik niet gedacht :okdan:
 
Kan je je drumparts niet gewoon in de EMX sequencen en enkele van je synthparts linken aan het juiste midi-kanaal voor je externe synth? Zodat je dus de sounds van beide kan gebruiken?

In ieder geval heeft de EMX een audio-in waarin ik die synth zou kunnen routen en daardoor verlies je slechts 1 van de 5 synthparts.
 
Ja, met softwaresynths kan de EMX er hopen tegelijk sequencen, elke part kan een sequence op een ander midikanaal uitsturen, het enige wat hij niet kan is akkoorden sequencen, tenzij je natuurlijk verschillende parts opoffert voor de noten in je akkoord. En misschien bestaat er zoiets als een midihub waar je midi out van de EMX aankomt en waar de mididata dan verdeeld wordt per midikanaal en verder gestuurd naar al je externe synths.
 
Back
Top