Welke synth moet ik kiezen?

De toetsen zijn vrij matig. De geluiden zijn goed, maar de outputs klinken wat slapjes. Het is tenslotte een budgetsynthesizer. Als je goede toetsen en een goede geluidskwaliteit wilt voor 400 euro, zou ik gaan kijken naar een Motif-6 classic. Die heeft hetzelfde beroemde klavier als de DX-7II en een klankdynamiek waar je broekspijpen van gaan wapperen.

Als het ook een module mag zijn .. Motif ES rack .. klankmatig een stuk steviger dan een eerste generatie motif vind ik persoonlijk dan. Mocht je dan ooit nog een PLG DX board of VL of AN board tegenkomen dan ken je die er ook nog lekker inzetten!
 
Ik zou inderdaad ook gaan voor de Motif Rack ES. Ander zou je wellicht ook nog de CS6x kunnen overwegen. Persoonlijk vind ik dat deze een erg fijn klavier heeft.
 
Ik zou inderdaad ook gaan voor de Motif Rack ES.

Ik had ook al nagedacht over een module, en die Motif Rack ES heeft ongeveer dezelfde prijs als de MO6.
Is die technisch/kwalitatief identiek aan de keyboard-versies?
Het is waarschijnlijk mijn beste optie om die module bij te kopen, maar dan verlies ik weer alle knoppen en schuivers om de parameters real-time aan te passen.
Doet de Motif 6 Classic veel aan realisme onder voor de ES ?
 
Een ES zal meer realistische klanken hebben dan een Classic. Maar dat wil niet zeggen dat de klanken uit de Classic niet realistisch zouden klinken. Bij de ES ligt de nadruk bij sommige klanken op de meegesamplede speeltechnieken en meegesamplede effecten.
Aangezien je al een Roland XV-3080 hebt, is het de vraag hoeveel realistische klanken je nog nodig hebt. Wil je de Yamaha-sound, dan krijg je die ook uit een Classic.
In het straatje van de XV en VK, zou ik de MO qua kwaliteit uit de toon vinden vallen. Die klinkt dunner dan de XV en VK. Aangezien je toch 400 euro te besteden hebt, is een Motif binnen handbereik.
Als het gaat om toetsen en bediening: de Motif heeft super goede toetsen. Misschien kun je je Roland VK omruilen voor een moduleversie (VK-8m: is ook weer moderner dan een VK-1000). Dan houd je budget over voor een Motif ES met toetsen.
 
In het straatje van de XV en VK, zou ik de MO qua kwaliteit uit de toon vinden vallen. Die klinkt dunner dan de XV en VK. .

Owkey, is duidelijk ;) Maar terzijde, ik zie dat die MO een digital out heeft en ik heb zelf een uitstekende DAC (S/PDIF converter). Klinkt de MO ook 'dun' over de digitale uitgang?
 
Owkey, is duidelijk ;) Maar terzijde, ik zie dat die MO een digital out heeft en ik heb zelf een uitstekende DAC (S/PDIF converter). Klinkt de MO ook 'dun' over de digitale uitgang?

Ik ben niet bekend met de digitale uitgangen van de MO. Maar over het algemeen klinkt dat een stuk beter en directer. Ik denk dat daarmee het verschil tussen MO en Motif een stuk kleiner wordt.
 
Ik ben niet bekend met de digitale uitgangen van de MO. Maar over het algemeen klinkt dat een stuk beter en directer. Ik denk dat daarmee het verschil tussen MO en Motif een stuk kleiner wordt.

Ik denk dat ik hem eens ga testen dan, zien of de toetsen niet te slecht zijn. Ik laat wel weten of er een groot verschil is tussen de digital out en de gewone analoge ;) Bedankt voor de hulp!
 
wie owh wie weet wat leuks!
Ik ben op zoek naar een analoge synth liefts met zon kleine step sequencer als de sh 101
geen micro brute :P zit misschien wel te denken aan een mopho keys.
Maar wil liever wat simpelers, minder menu's waar je door heen moet enzo!
500€ max daarna is mn geld op :)

BVD!
 
Ok, ik heb veel gelezen en rondgeneusd maar nu sta ik voor een keuze tussen twee ogenschijnlijk even-capabele instrumenten:
- Yamaha MoXF8
- Roland FA-08

Ik vraag me af wat jullie voors en tegens zijn van deze twee workstations en welke jullie voorkeur zou hebben en waarom. Reacties die puur een workstation afkraken omdat deze lelijk is of 'dun' klinkt hoef ik niet te horen.

Ik heb vandaag op de MoXF gespeeld en was erg tevreden over het geluid, het klavier en het gewicht. Daarentegen vond ik de interface maar rampzalig met belachelijk veel knopjes. Hiervoor had ik een Fantom G8 en die speelde goed, dus ga ik er eigenlijk vanuit dat de fa-08 ook goed speelt. Daarnaast vond ik de interface eenvoudig en overzichtelijk en denk dat de fa-08 dat ook heeft. De fa-08 is wel iets zwaarder en duurder dan de moxf, maar wel nog acceptabel. Het geluid lijkt (de recensies gelezen en demo's beluisterd) wel in orde, hoewel ik me afvraag of de piano-geluiden die erin zitten die van de moxf verslaan.

Ik wil graag een van deze kopen vanwege het gewicht (kan op mijn rug mee op de fiets), het klavier en de mogelijkheid hem te gebruiken als audio-interface voor mijn studio-microfoon naast uiteraard de eindeloze database aan sounds. Nu zit ik dus enkel nog te twijfelen welke van de twee het moet worden.

Ik zou jullie erg dankbaar zijn als jullie me konden helpen met mijn keus.
 
Volgens mij zijn het beide zeer capabele synths. Ik begrijp uit je post dat je de Roland nog niet in het echt hebt bespeeld? Ik zou dat gaan doen, en daarna weet je het wel. Ga voor degene die jou het meest aanspreekt.
 
Ik zoek een synth/keyboard om te gebruiken als master keyboard. Ik ben geen pianist of goede keyboard speler dus het hoeft geen full size keyboard met gewogen toetsen te hebben. Drie of vier octaven en aanslag gevoelig met aftertouch is wel genoeg denk ik.
Goede midi mogelijkheden zijn belangrijk zodat ik er modules en VST's ermee kan aansturen.
Qua sounds ben ik meer op zoek naar mooie piano's, orgels, strings etc dan scheurende lead sounds.
 
Ik zoek een synth/keyboard om te gebruiken als master keyboard. Ik ben geen pianist of goede keyboard speler dus het hoeft geen full size keyboard met gewogen toetsen te hebben. Drie of vier octaven en aanslag gevoelig met aftertouch is wel genoeg denk ik.
Goede midi mogelijkheden zijn belangrijk zodat ik er modules en VST's ermee kan aansturen.
Qua sounds ben ik meer op zoek naar mooie piano's, orgels, strings etc dan scheurende lead sounds.

Ik denk dat je met een Yamaha MX-49 dan een hoop kanten uit kunt. Kost weinig, heeft heel goede klanken die je zoekt en is prima geschikt als masterkeyboard voor je computer.
 
Ik zoek een synth/keyboard om te gebruiken als master keyboard. Ik ben geen pianist of goede keyboard speler dus het hoeft geen full size keyboard met gewogen toetsen te hebben. Drie of vier octaven en aanslag gevoelig met aftertouch is wel genoeg denk ik.
Goede midi mogelijkheden zijn belangrijk zodat ik er modules en VST's ermee kan aansturen.
Qua sounds ben ik meer op zoek naar mooie piano's, orgels, strings etc dan scheurende lead sounds.
Kijk ook even naar Novation. Heeft veel mooie controller keyboards. Sommige ook met eigen synth engine. Echter geen levensechte geluiden als piano's etc.
 
Nieuwe Synth

Nieuwe Synth

Ik ben in het bezit van een Yamaha PSR7000 en een Roland JV-80.
Nu is het zo dat ik de Yamaha ga vervangen omdat hij opgespeeld is.
Ik speel in een coverband en zoek dus een synth die live goed te gebruiken is.
Nu zijn er een aantal mensen die tegen mij zeggen dat workstations en synthesizer niet goed te gebruiken zijn voor live gebruik. (Is dat wel zo?)
Na enig speurwerk kom ik op een aantal keys uit waarvan ik denk dat ik ze live wel goed kan gebruiken.
Het budget waar ik in zoek is max 750 euro.
Ik heb een aantal keys gevonden die mij aanspreken.

1: Roland Juno Stage (minpunt is dat erg geen aftertouch op zit) klinkt erg lekker dat wel.
2: Yamaha PSR9000pro. Ik heb hem nooit gehoord maar heeft wel 76 keys.
3: Roland Fantom S88. Heeft op dit moment mijn absolute voorkeur ivm 88 gewogen toetsen en qua klank erg mooi. (is deze live simpel te gebruiken?)
4: Roland Fantom S (nadeel is dat hij maar 61 toetsen heeft. dat is nu ook al een probleem en daarom wil naar 76 of 88.)
5: Yamaha Motif Klasses
6: Korg Triton serie (ben nooit een Korg man geweest maar deze klinkt wel aardig.)


Erg mooie machines maar ik wil door veel te vragen en te luisteren op een bepaald instrument uitkomen.
Met workstations ben ik niet echt bekend en heb altijd op keyboards gespeeld maar ik loop erg warm voor die mooie geluiden die ik uit de workstations hoor komen. Ik vind mijn JV-80 al lekker klinken. Haha

Mijn voornaamste gebruik van geluid worden de piano's, Organs, strings, Brassen, koperwerk, en eigenlijk geluiden die je in het top100 wereldje kunt gebruiken.

Nog een twijvelpunt bij mij is dat de meeste workstations met 88 toetsen het gewogen toetsen zijn, ik heb nooit gespeeld met gewogen toetsen. ik heb wel eens op een piano gespeeld maar dat vond ik altijd maar zwaar spelen. is dat een kwestie van wennen? of kan ik dan toch beter kiezen voor 76 toetsen? die zijn vaak niet gewogen.

Wat ik al wel heb begrepen is dat ik een sample based synth wil hebben omdat die het meest realistisch klinken en ik wil graag een sampler ingebouwd hebben omdat ik daar wel graag mee wil stoeien om samples te gebruiken in de muziek.

Verder wil ik wel usb erop hebben en iets van goede opslag (hdd of flashkaartje) of iets dergellijks.
En iets van uitbreidingskaarten zoals roland de SR en SRX expandsions heeft.

Kortom ik heb veel vragen en roep daarom de hulp in van jullie.

Ik heb nog wel even de tijd omdat ik pas in juni genoeg gespaard heb om wat anders aan te schaffen.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
 
2: Yamaha PSR9000pro. Ik heb hem nooit gehoord maar heeft wel 76 keys.

Wat de bouwkwaliteit betreft is de PSR9000Pro een betere keuze t.o.v. jouw PSR7000. Maar de wave ROM is nauwelijks verschillend en ook al wat op 'leeftijd'. Lijkt me niet een forse verbetering t.o.v. wat je nu gebruikt. Als je dan toch gaat 'upgraden' dan kan je best wat 'hoger' mikken.

Het budget waar ik in zoek is max 750 euro.
...
5: Yamaha Motif Klasses
...
Wat ik al wel heb begrepen is dat ik een sample based synth wil hebben omdat die het meest realistisch klinken en ik wil graag een sampler ingebouwd hebben omdat ik daar wel graag mee wil stoeien om samples te gebruiken in de muziek.

Een Motif ES 6/7 is wellicht wel te vinden met jouw budget. Heeft een sampler aan boord (uitbreidbaar tot 512 MB -- eigenlijk 1 GB)
Verder wil ik wel usb erop hebben en iets van goede opslag (hdd of flashkaartje) of iets dergellijks.
En iets van uitbreidingskaarten zoals roland de SR en SRX expandsions heeft.

Motif ES kan zowel SmartMedia kaartjes alsook USB-sticks gebruiken als opslag.
Er zijn diverse PLG-uitbreidingskaarten te vinden. Zelf vind ik vooral de PLG150-AN en PLG150DX de meest interessante.

De Motif (Classic) vind ik net iets minder interessant omwille van de opbouw van de effecten. Slechts 1 variation effect t.o.v. een 8 insertion effects op een ES.
Uiteraard zijn de recentere Motifs zoals de XS of XF nog interessanter maar da's boven jouw budget.

Het loont zeker de moeite om ook eens te kijken naar vergelijkbare (workstation) synthesizers van Roland (Fantom xxx) en Korg (Triton xxx).
 
Wat de bouwkwaliteit betreft is de PSR9000Pro een betere keuze t.o.v. jouw PSR7000. Maar de wave ROM is nauwelijks verschillend en ook al wat op 'leeftijd'. Lijkt me niet een forse verbetering t.o.v. wat je nu gebruikt. Als je dan toch gaat 'upgraden' dan kan je best wat 'hoger' mikken.

De waverom van de PSR-7000 is heel anders dan die van de 8000 en 9000. Die van de 7000 is nog gebaseerd op die van de oude PSR-620 en klinkt derhalve een stuk simpeler en wat blikkeriger.
Live zou ik liever een Motif nemen, vanwege de veel grotere klankdynamiek.
 
Behalve de samplefunctie (en sequencer, maar daar vraag je volgens mij niet om) heeft een Yamaha S90 (of s90es, of s90xf) volgens mij alles wat je zoekt. Mooie feature is de mogelijkheid om performances en enkele sounds in één 'favorietenlijst' op te slaan. Hiermee kun je via midi ook andere synths in je setup naar de juiste sound laten schakelen. Ideaal live, ik gebruik het om bliksemsnel al mijn instellingen voor een song met één druk op de knop op te roepen. Mooie piano en orgelsounds (een wereld van verschil met de PSR keyboards, met name in dynamiek). Nadeel is dat ie niet heel makkelijk te bedienen is, maar je kunt hem via USB aansluiten op een pc met editorsoftware. Werkt prima!
Hij is gebouwd als een tank (en weegt navenant veel), maar überbetrouwbaar.
 
Ben er serieus over aan het denken om de Roland FA-06 of Yamaha MOXF6 aan te schaffen omdat ik binnenkort een nieuw workstation wil kopen met moderne functionaliteiten aan boord (maximaal €1000). Dus: audio via USB, external audio input, strakke integratie met een DAW, meegeleverde editor, eenvoudig inladen van eigen samples via USB of een SD-kaartje, hands-on controls voor de meest belangrijke functies en parameters, zo realistisch mogelijke akoestische sounds, synth sounds en dromerige pads met vijf of meer effecten tegelijkertijd, meegeleverde DAW met basisfunctionaliteiten, enzovoorts. De enige kandidaten die aan deze eisen voldoen zijn volgens mij de Roland FA-06 en de Yamaha MOXF6. Van de iets goedkopere synths komt de Yamaha MX61 eventueel nog in aanmerking, alhoewel dat geen workstation is (kan ik eventueel nog mee leven) en de sounds iets minder klinken dan de andere twee. Met het oog op de toekomst (laten we zeggen 5 tot 10 jaar gebruik van het apparaat) is een FA-06 of MOXF6 natuurlijk een betere keus.

Tips voor deze kandidaten zijn zeer welkom. Moet er wel bij zeggen dat het uiterlijk van de FA-06 mij een beetje tegen staat met die pianolak coating en de zwarte knopjes op een zwarte achtergrond. Weet even niet hoe dat in real-life tot z'n recht komt.
 
Back
Top