Tipische C64 "snare"

koekebakker

Olie op het vuur
Lid sinds
9 juni 2005
Berichten
2.634
Locatie
1 appartement
Okay, ik heb nu 1,2,3 niet een sampletje bij de hand maar waarschijnlijk
weten de SID/C64 mensen wel waar ik het over heb...
Hoe kan ik met mijn synth een oh-zo typische C64 snare namaken?
Het fibrillerende geluid dat op FFRRRrrr lijkt.

Volgens mij zit er iig geen noise waveform in. zodra ik een goede sample heb zal ik
deze wel even erbij posten.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Volgens mij zit er iig geen noise waveform in.
jazeker wel... een snare zonder enige vorm van noise bestaat niet.

een C64 snare bestaat uit 2 waves die elkaar opvolgen... Square en dan Noise... er zijn vele varianten overigens,
zo bestaat de snare uit het mp3-tje dat Bassio heeft geplaatst uit een SQR, NOISE, SQR, NOISE, SQR, NOISE pattern...

ik snap eerlijk gezegd niet wat er nu zo geweldig aan is (om te gebruiken in je eigen synthmuziek)...
vergeet niet dat de essentie van zo'n snare destijds op de c64 was om kanalen te besparen, want een beetje zelfgerespecteerde syntheticus weet gewoon dat je (meer realistische) snares maakt door 2 oscs te stapelen...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
jazeker wel... een snare zonder enige vorm van noise bestaat niet.

een C64 snare bestaat uit 2 waves die elkaar opvolgen... Square en dan Noise... er zijn vele varianten overigens,
zo bestaat de snare uit het mp3-tje dat Bassio heeft geplaatst uit een SQR, NOISE, SQR, NOISE, SQR, NOISE pattern...

ik snap eerlijk gezegd niet wat er nu zo geweldig aan is (om te gebruiken in je eigen synthmuziek)...
vergeet niet dat de essentie van zo'n snare destijds op de c64 was om kanalen te besparen, want een beetje zelfgerespecteerde syntheticus weet gewoon dat je (meer realistische) snares maakt door 2 oscs te stapelen...

Meen je dat nu? Ikzelf vind het wel lekker om in een DnB nummer hier en daar wat
herkenbare sid sounds te gebruiken. Je hebt zelf nota bene een C64 avatar en een C64
assembly code :)
Bovendien zijn de sid synthjes als de HardSID en Sid Station nog erg geliefd.
Zodra ik PC speaker geluiden ga maken mag je mij in een gelsoten inrichting stoppen. :)

Thanks btw voor de snare beschrijving!
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Meen je dat nu?
ik vind persoonlijk SID muziek op een C64 onder een game of demo interessant omdat het in die beperkte omgeving een ware kunst was/is... geluiden los gebruiken vind ik (persoonlijk) een beetje de omgekeerde wereld omdat ze uit hun originele context worden gerukt.

Origineel geplaatst door koekebakker
Je hebt zelf nota bene een C64 avatar en een C64
assembly code :)
dat is natuurlijk heel iets anders, en heeft niet direct iets met SID sounds te maken...
 
Ze worden uit hun context gerukt?
c'mon! Als de track af is en je 'ziet' niet meer hoe ie is gemaakt, dan wekt zo'n snare wel enige retro gevoelens op hoor!

Zelf ook een hardSiD (en ex-sidstation) gebruiker..
VETte sound :halleluja
 
Origineel geplaatst door 6 trak
vergeet niet dat de essentie van zo'n snare destijds op de c64 was om kanalen te besparen, [/B]

Je verward wavetable player routines met de arpeggiosound.
Die kenmerkende C64 arpeggios zijn er om de luisteraar de indruk te geven dat er meer dan 3 kanalen zijn.
Het snel wisselen van waveforms (mbv een wavetable) is een 'uitvindingen' uit iets van de half jaren 80. Hiermee kan je dus nog meer (vettere) sounds uit de SID krijgen.

Schaamteloze plug : 8Bit Mayhem SID Podcast
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door funxiun
Je verward wavetable player routines met de arpeggiosound.
Die kenmerkende C64 arpeggios zijn er om de luisteraar de indruk te geven dat er meer dan 3 kanalen zijn.
Het snel wisselen van waveforms (mbv een wavetable) is een 'uitvindingen' uit iets van de half jaren 80. Hiermee kan je dus nog meer (vettere) sounds uit de SID krijgen.

Schaamteloze plug : 8Bit Mayhem SID Podcast

volgens mij haal je nu een wavetable en een wavesequence door elkaar.
Een wavetable is niets anders als gewoon een zooitje presampled waves waarbij misschien sommige elementen (zoals een breath oid.) extra gesampled kunnen zijn. In dat geval werkt het gewoon met layering en envelope.

Een wavesequence is een lijst met waveforms die in die volgorde wordt afgespeeld. Gewoon een sequence van waves.
uit je tekst is op te maken dat je het tweede bedoelde?
 
Origineel geplaatst door reddread
check anders ook ff www.prophet64.com
staat ook een C=64 drummachine op.
deze gebruik ik dus zelf nooit maar ik gebruik wel af en toe de prophet64 zelf uiteraard in een echte C=64.
Ik weet dat sixtrak niet zo gecharmeerd is van de interface maar je kunt toch erg leuke dingenmee doen.
Zoals ook externe dingen door het fliter halen.

Potverdikke. die drummer is wel heeel erg kick-arse.
Geen VSTi helaas :(
 
Origineel geplaatst door Slipperman
volgens mij haal je nu een wavetable en een wavesequence door elkaar.
Een wavetable is niets anders als gewoon een zooitje presampled waves waarbij misschien sommige elementen (zoals een breath oid.) extra gesampled kunnen zijn. In dat geval werkt het gewoon met layering en envelope.

Een wavesequence is een lijst met waveforms die in die volgorde wordt afgespeeld. Gewoon een sequence van waves.
uit je tekst is op te maken dat je het tweede bedoelde?

Idd...
Ik refereerde naar de terminologie zoals die in de C64 scene gebruikt wordt.
Dat clashed dus een beetje met de midi scene ;)

Maar goed, de boodschap is iig goed overgekomen :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Slipperman
volgens mij haal je nu een wavetable en een wavesequence door elkaar.
Een wavetable is niets anders als gewoon een zooitje presampled waves waarbij misschien sommige elementen (zoals een breath oid.) extra gesampled kunnen zijn. In dat geval werkt het gewoon met layering en envelope.

Een wavesequence is een lijst met waveforms die in die volgorde wordt afgespeeld. Gewoon een sequence van waves.
uit je tekst is op te maken dat je het tweede bedoelde?
funxiun was ff vergeten om het 2e stukje dat ik schreef ook nog ff te quoten, nl:

want een beetje zelfgerespecteerde syntheticus weet gewoon dat je (meer realistische) snares maakt door 2 oscs te stapelen...
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Potverdikke. die drummer is wel heeel erg kick-arse.
Geen VSTi helaas :(

vsti... sjezuz... :stupid
This is the real thing man!

Anyway, over een niet al te lange tijd komt the prophet64 cartridge uit.
Die kan je achterin je C64 steken en valt aan te sturen met midi en/of din-sync.

LEKKERRRRRRR! :biertje:
 
Origineel geplaatst door funxiun
Idd...
Ik refereerde naar de terminologie zoals die in de C64 scene gebruikt wordt.
Dat clashed dus een beetje met de midi scene ;)

Inderdaad, denk dat de meeste mensen de MidiboxSID wel kennen, van www.ucapps.de. Daar kun je ook wavetables mee programmeren en gebruiken, alles midi aanstuurbaar uiteraard.

Er word op het moment ook gewerkt aan een drum versie van de SID applicatie op midibox, kun je de SID fijn als drumdoos gaan gebruiken:okdan:
 
Origineel geplaatst door funxiun
vsti... sjezuz... :stupid
This is the real thing man!

Anyway, over een niet al te lange tijd komt the prophet64 cartridge uit.
Die kan je achterin je C64 steken en valt aan te sturen met midi en/of din-sync.

LEKKERRRRRRR! :biertje:

Natuurlijk is the real thing beter, maar ik vind composen op een C64 ruk.
Wel cool trouwens, ik heb nog 4 C64's thuis liggen. Dan moet ik die cart maar eens gaan
aanschaffen. Power cartridge er uut, prophet64 erin, en freaken maar.
 
Pfft... dan moet ik verdomd diep graven in mijn geheugen.
Het was een proggie met voornamelijk muzieknoten en een niet al te breed scala aan geluiden.
De SID programmeren zat er dus niet in. Wel wat atack/decay spul maar daar bleef het wel bij.
Ik Kan mij herinneren dat er een demo liedje van "king of the road" bij zat en nog wat
klassiek spul met o.a. Für Elise.
De interface was ronduit slecht, omdat je beperkt was tot een joystick. Invoeren, noot soort
kiezen, invoeren, nootsoort kiezen, etc...etc...
[afdwaling]
Maar hey... het was een programma van de plaatselijke computer club. Van die criminele
organisaties kan de mafia nog wat leren. Men kwam daar lauter om ongegeneerd software
bij de vleet te dupliceren, om vervolgens bakken vol diskettes mee naar huis te nemen. De
computerclub in Beilen werdt zelfs geleid door een politieman.
[/afdwaling]
 
Back
Top