Kawai K5000r hulp/advies gevraagd mbt patch geheugen

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
Geruime tijd geleden een K5000r van een forumlid overgenomen.
Nieuw display erin en ook een kloon v/d ME-1 memory expansion ingebouwd.
Nu eindelijk serieus mee aan de slag en loop tegen een voor mij vrij onbegrijpelijk probleem op.

- Als ik via midi sysex data inlaadt komen de (60) patches goed in geheugenbank A terecht.
- Ook de 50 multi's die erbij horen komen laden zo in bank M
Tot zover alles prima.

Als ik synth nu uit & weer aanzet zijn m'n ingeladen patches uit bank A ineens verdwenen en vervangen door de factory patches, maar de door mij ingeladen multi's staan er nog wel in.
(alleen verzijzen ze naar factory patches waardoor ze niet meer bruikbaar zijn)
Als de interne batterij leeg zou zijn, zou ik verwachten dat ook bank M gewist zou zijn.
Ook de systeeminstellingen, oa LCD contrast, blijven behouden aan uit/aanschakelen.

- Er is een optie om, via het system/BKUP, menu patches naar non-volatile memory te schrijven (begrijp deze optie niet helemaal),
maar dit resulteert IIG niet in behoud v/d patches.

- Ook een factory reset van de module levert niets op.
- Heb een paar patches naar bank E v/d memory expansion gekopieerd (die heeft een eigen back-up batterij) en die blijven wel behouden na een uit/aan cyclus.

OS van deze unit is v4.00
Heb al online, in de manual en het Wizoo boek gezocht naar dit probleem, maar vindt geen aankopingspunten.
In de service manual staat geen zelf-test procedure beschreven, alleen de demontage, schema's en componenten.


Zou iemand hier me op het goede spoor kunnen zetten naar een oplossing?

Toch de interne batterij eerst maar eens vervangen, of proberen het OS naar 4.04 te updaten (moet via interne floppy-drive; geed idee of die uberhaupt nog werkt)?
Net even de bovenkap gedemonteerd, maar PCB's zijn afgeschermd met platen, dus geen idee waar de batterij zit. Wordt me ook uit de schema's niet duidelijk.

BVD !

Edit: nog wat verder zoekend lijkt het erop dat er mogelijk geen batterij in zit, maar het patch geheugen uit flash-ram is opgebouwd (zoals bij de Roland XV 5050, Korg NX5R).
Zou dit mogelijk defect kunnen raken ?
Volgens Kawai Duitsland zit er wel een batterij in; vreemd ...
 
Laatst gewijzigd:
Update;
Het probleem lijkt inmiddels opgelost, maar per toeval, op een manier waar ik geen touw aan vast kan kopen.
De vers ingeladen patches had ik eerst even gesaved naar een floppy, eigenlijk om te zien of de ingebouwde drive nog werkte.
Daarna synth uitgeschakeld, patches vanaf floppy opnieuw ingeladen en nu blijven ze in het ram van bank A zitten, ook na een power off/on cycle.

Heb zoiets nog nooit meegemaakt of gelezen.

Zet het hier neer ter lering & vermaak.
 
Back
Top