Roland D-50 issue: bepaalde (PCM-) patches geven gekraak of helemaal geen geluid

Frisco

Nieuwkomer
Lid sinds
17 april 2009
Berichten
13
Hi,

Mijn Roland D-50 heeft een probleem met het correct afspelen van patches waarin specifieke PCM waveforms gebruikt worden. Als ik de factory preset patches laadt, klinken sommige patches perfect, zoals bv Fantasia, terwijl andere, bv Living Calliope, DigitalNativeDance of D-50Voices met veel gekraak of alleen een korte tik hoorbaar zijn.

Ik heb het probleem proberen te lokaliseren door patches te vergelijken en onderdelen van de patch aan/uit te zetten. Het probleem zit niet in de Synth sectie; alle patches met puur Synth geluiden werken nog perfect. Zodra er een PCM waveform gebruikt wordt in de patch, kán het misgaan. Niet altijd, alleen bij specifieke waveforms.

Ik gebruik D50Librarian als editor op de PC. Als ik van een patch alleen de Upper 1st partial activeer en instel op een PCM waveform vanaf 'breathe' (in de waveform dropdown) gaat het mis. Alle waveforms in de dropdown lijst daarvoor werken goed...

Echter! Doe ik een ToneRam reset (toetsen 'Data Transfer' en '0' ingedrukt houden en de D-50 aanzetten, waarna een korte 'complete.' verschijnt) en selecteer ik patch D-50Voices (puur PCM) hoor ik soms (1 op de 10x ofzo) wél de sample, maar heel kort en daarna kun je toetsen aanslaan wat je wilt maar geen geluid meer. Overschakelen naar een andere patch (bv Fantasia) laat wel weer geluid horen (het default foutieve gedrag dus waarbij 1/3 deel van de waveforms het doet en de overige niet).

Chorus en Reverb werken zonder problemen, zit dus niet in die circuits.
Heb ook de Test cyclus meermaals doorlopen, vooral die voor Memory, geven allemaal OK aan.

Ik vermoed daarom dat het in de PCM ROM chips zit (er zijn er 2: A en B, dus mogelijk eentje faulty, maar niet altijd... :|). Mogelijk zit het toch in de RAM chips (die geen error geven uit de test). Ik weet niet of de PCM waveforms direct uit ROM gelezen worden of eerst naar RAM geladen worden en van daaruit gebruikt (wat me meer voor de hand lijkt liggen aangezien ROM waarschijnlijk te traag is voor direct gebruik).

Herkent iemand dit probleem? Heb me suf gezocht op forums, maar nergens dit specifieke probleem en waar het er wel op lijkt wordt geen oplossing gegeven (men vervangt uit ellende dan het mainboard). Wat kan ik nog meer proberen om het issue verder te lokaliseren danwel op te lossen?

Voor de goede orde: batterij heb ik reeds vervangen zonder resultaat.

Alvast bedankt voor meedenken!

Grtz,
Frisco
 
Ik denk wel dat je goed zit met de diagnose van de ic s. Wat bij computers wel eens durft te gebeuren is dat de chips losser beginnen te zitten. Door er eens wat op te duwen komen ze terug vaster te zitten. Soms is dat voldoende. Dus ik zou eens alle chips die niet vast gesoldeerd zitten eens voorzichtig aan duwen.
Misschien is het daarmee wel opgelost.

Succes er mee want het is echt wel een interessante bak.

:doei:
Danny
 
Ik denk wel dat je goed zit met de diagnose van de ic s. Wat bij computers wel eens durft te gebeuren is dat de chips losser beginnen te zitten. Door er eens wat op te duwen komen ze terug vaster te zitten. Soms is dat voldoende. Dus ik zou eens alle chips die niet vast gesoldeerd zitten eens voorzichtig aan duwen.
Misschien is het daarmee wel opgelost.

Succes er mee want het is echt wel een interessante bak.

:doei:
Danny
Dank voor de tip, ga het proberen; er zijn geloof ik niet zoveel ICs die op een voetje zitten, meeste is vast gesoldeerd. Las op diverse fora dat soms ook het 'doorsolderen' (verhitten, waar nodig extra tin) van de pootjes soms helpt. Zou wel helpen als het probleem nog specifieker kan worden gelokaliseerd. Ben dus ook benieuwd of er meer gebruikers zijn die met dit probleem bekend zijn.
 
Ik denk wel dat je veel kans hebt dat ROM chips niet gesoldeerd zijn, zeker niet voor oudere toestellen. In het verleden heb ook ooit boot problemen gehad met een Waverstation en dat werd toen door de ROMs veroorzaakt. Dat is toen door aandrukken verholpen.
Ik hoop dat het voor jou ook zo simpel is :okdan:

:doei:
Danny
 
Helaas, alles behalve de Program ROM zit gesoldeerd:

Het mainboard heeft grofweg 4 secties:
1. FX (chorus/reverb+ram)
2. D/A converter
3. Waveform ROM en Synth chip
4. CPU/BIOS/WorkingRAM en ToneRAM

Ik vermoed dat het ergens of rond de Tone RAM (IC24) zit, of in een van de analoge componenten (weerstandjes/condensatoren/batterij?/etc). Het feit dat zo nu en dan de waveforms wél uit ROM te lezen zijn, en daarna heel kort hoorbaar bij aanslaan, geeft m.i. aan dat de ROM chips wel goed zijn, net als de Synth chip, D/A en FX...
 
De zoektocht gaat verder... ben erachter gekomen dat de Reverb presets 17-32 het probleem met de krakende patches beïnvloedt/versterkt, sommige reverbs in deze range komen zelfs in een soort feedback loop terecht met heel veel digitale noise tot gevolg. Ik vermoed dat dit richting RAM (Working of Tone) wijst?

De overige reverbs (1-16) werken goed. Als een waveform enkel nog een 'klik' produceert, wordt die netjes 'gereverbd'... :)

Nog iets dat me opviel: ik heb de D-50 opgestart zónder batterij; krijg dan netjes de foutmelding bij opstart 'check internal battery'. Heb vervolgens een reset uitgevoerd (Data Transfer + '0' bij aanzetten) om het patch geheugen te legen. Als je dan de patches langsloopt hebben die bij de Upper en Lower Tone beschrijving willekeurige tekens. Is dat normaal bij een geresette D-50? Dit zou ook weer op een RAM issue kunnen duiden?

Wel raar aangezien de Test modus geen probleem in het RAM detecteert, maar heb geen idee hoe grondig die test is?
 
Ik kwam op een forum de tip tegen om de aansluiting van de netstroom op de trafo aan te passen van 220V naar 240V, aangezien we nu op 230V zitten. Dit heeft effect gehad! Nog steeds wel gekraak bij sommige patches, maar er werken nu meer patches die eerder geen geluid gaven. Sommige patches klinken pas zuiver na meerdere aanslagen, waarna het klinkt alsof er iets 'openplopt'. Ik vermoed daarom dat het toch iets niet in de ICs is, maar in de voeding of condensators in het audio gedeelte. Ik ga verder zoeken... :)
 
Dit klinkt inderdaad meer naar een issue in de voeding. Kijk dan eerst naar de voltages van de voeding. Ik ben dan wel geen expert, maar als sommige patches nog steeds kraken (en niet allemaal), dan lijkt me dat het probleem niet in het audio gedeelte zit, maar in het digitale deel
 
De symptomen wijzen op een probleem met het geheugen (ook de reverb gebruikt geheugen als buffer) als het probleem minder wordt door het aanpassen van de de power supply dan zou het erop kunnen wijzen dat de voedingslijn voor de ram chips niet meer goed gefilterd wordt waardoor er bits flippen in het geheugen.
Dan zou ik eens naar de elco's in je voeding kijken. Als die zijn uitgedroogd of zijn gaan lekken kan dat dit soort problemen best verklaren. En met de leeftijd van deze synth zou dat me niet verbazen.
 
Inderdaad waarschijnlijk niet het audio gedeelte, alle synthesized tones/patches klinken goed, zonder gekraak, dus alles vanaf de DAC zou goed moeten zijn, incl opamps e.d. Het schema laat zien dat zowel synthesized én PCM over dezelfde DAC gaan. RAM zou dus heel goed kunnen met een instabiele voeding als oorzaak. Helaas heb ik geen scope, maar vervangen van de elco's (en misschien ook de voltregelaars?) kan nooit kwaad.
 
Btw: hier staat een stukje over 220V>240V en vervangen condensatoren:
 
Heb inmiddels alle condensatoren op zowel de voeding print als mainboard vervangen door nieuwe, maar helaas is het probleem met krakende PCM waveforms nog steeds aanwezig. Dat 'openploppen' na even spelen vind ik nog steeds verdacht en mogelijk een aanwijzing naar waar de oorzaak ligt? Het gebeurt dus dat een patch met PCM waveform eerst niets of een korte klik laten horen en na wat langer toetsen aanslaan ineens de waveform zuiver wordt afgespeeld... Het bijzondere is daarbij dat de synthesized onderdelen van de patch wél altijd zuiver klinken... die gaan vziw over hetzelfde chorus en reverb circuit, dezelfde DAC etc tot aan de analoge outputs. Kunnen defecte RAM chips het beschreven effect veroorzaken?
 
Back
Top