Eliosound announces AirEQ



Eliosound has announced AirEQ, a new equalizer "created to meet every single expectation of musicians, mixing engineers and producers".

AirEQ® is a new equalizer created to meet every single expectation of musicians, mixing engineers and producers. It's been conceived to be the only high quality equalizer you need.
Mixing, mastering, tracking, whatever your sampling frequency is, AirEQ always brings you the same quality of equalization in the whole audio range. And you can use it on every track, without overloading your CPU.
Its quality, ergonomics and efficiency will make AirEQ an essential tool when an excellent analog-like equalization, ease of use and low cpu usage are required.

AirEQ accurately reproduces the analog equalization characteristics : the curve precision and the phase's variation are the key points of the analog sound. But we also reproduce musical tuning ways which are an important part of the sound of a high end equalizer.
We also bring you a special band, the Air band, which is a new type of filter that helps you to restore or to add sound brightness.

AirEQ is not only a new step in the equalization world, but it is also a very convenient and musical tool, which helps you to make better mixes and better music. You will always be able to work privileging the musical aspects thanks to its ergonomics and options : you can focus on what you hear while equalizing.
AirEQ works in all mixing situations because of its zero delay technology. It's the only equalizer on the market with such quality and no processing delay, with a low cpu usage. You can also use it for tracking or in a live situation, AirEQ will always bring you the best results you can hope from an equalizer.

AirEQ is based on a new filtering technology, AMLT® (Analog Matched Linear Transform), wich is exclusive to Eliosound. We developed this technology using new and innovative algorithms, always keeping the musical aspect of our equalizer in mind. That's why AirEQ is the perfect balance between technology, ergonomics and the best equalization sound.

Features:

- Eight-band AMLT (Analog Matched Linear Transform) Equalizer.
- High Pass, Low Shelf/Bell, Bell x 3, High Shelf/Bell, Low Pass, Air:
- High Pass: 20Hz-10kHz , 6dB/oct , 12 dB/oct : Q 0.05-4.
- Low Shelf: 20Hz-20kHz, Gain ± 15dB, Q 0.3-2.
- Bells: 20Hz-20kHz, Gain ± 15dB, Q 0.1-7.
- High Shelf: 20Hz-20kHz, Gain ± 15dB, Q 0.3-2.
- Low Pass: 20Hz-20kHz , 6dB/oct , 12 dB/oct : Q 0.05-4.
- Air: ± 15dB.
- In/Out switches for each band and global In/Out switch.
- Output Gain: ± 15dB.

Displays:
- Band Names: On, Off.
- Freq: Hz, Notes, Off.
- Q: Q-factor, Octaves, Off.
- Gain: On, Off.
- Knob Tuning: Coarse, Fine, Coarse with max gain.
- Knob Snap: Coarse, Fine, Off.
- Presets & Banks with sorting options.
- Easy to use keyboard shortcuts.

€219 ;{
Release may 2006

Link: http://www.eliosound.com/aireq
 
Jongens... jongens... EQ = EQ!!!! betaal ik meer dan 200 euro voor het opnieuw
uitvinden van het EQ wiel?!
Leg mij maar eens uit waarom deze EQ zijn prijs dubbel en dwars waard is.
Naar mijn mening is een EQ gebaseerd op standaard berekeningen met betrekking
tot een simpele amplitude. Of heb ik het hier mis?

De enige verklaring voor die prijs is dat de GUI designer 2 á 3 pixels per dag op he
beeld zet met de(het) nodige bloed, zweet en tranen. Of het zijn natuurlijk een stelletje
oplichters die in hun vuistje lachen als er weer een exemplaar verkocht is aan een
onwetende fanatiekeling die met plezier muziek maakt maar totaal geen verstand
heeft van prijzen en techniek.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door koekebakker
Jongens... jongens... EQ = EQ!!!! betaal ik meer dan 200 euro voor het opnieuw
uitvinden van het EQ wiel?!
Leg mij maar eens uit waarom deze EQ zijn prijs dubbel en dwars waard is.
Naar mijn mening is een EQ gebaseerd op standaard berekeningen met betrekking
tot een simpele amplitude. Of heb ik het hier mis?

Misschien al verwacht als antwoord: je hebt het mis
 
Origineel geplaatst door koekebakker
[...] Leg mij maar eens uit waarom deze EQ zijn prijs dubbel en dwars waard is.
Naar mijn mening is een EQ gebaseerd op standaard berekeningen met betrekking
tot een simpele amplitude. Of heb ik het hier mis? [...]

Op een normale digitale EQ zou dat waarschijnlijk wel betrekking hebben, het berekenen van amplitude.
Maar misschien is de prijs een stuk hoger omdat ze claimen de analoge filter karakteristieken zo nauwkeurig mogelijk hebben gereproduceerd, net als (met een mooi woord) de "AMLT® (Analog Matched Linear Transform)" technologie hebben toegepast. (mooi marketing woord he? ;) ) , etc, etc.

De kosten zullen dus wel in research & development zijn gaan zitten, denk ik. Niet dat ík het er voor over zou hebben om het aan te schaffen, hoor ;)
 
"Jongens... jongens... EQ = EQ!!!! betaal ik meer dan 200 euro voor het opnieuw
uitvinden van het EQ wiel?!
Leg mij maar eens uit waarom deze EQ zijn prijs dubbel en dwars waard is.
Naar mijn mening is een EQ gebaseerd op standaard berekeningen met betrekking
tot een simpele amplitude. Of heb ik het hier mis?

De enige verklaring voor die prijs is dat de GUI designer 2 á 3 pixels per dag op he
beeld zet met de(het) nodige bloed, zweet en tranen. Of het zijn natuurlijk een stelletje
oplichters die in hun vuistje lachen als er weer een exemplaar verkocht is aan een
onwetende fanatiekeling die met plezier muziek maakt maar totaal geen verstand
heeft van prijzen en techniek."


Daar heb je het zeer zeker mis.
Er zijn heel wat slechte EQ's ! Ten eerste heb je de klankkleur die een EQ je kan geven en ten tweede hoe die met je audio omgaat.
Wat voor phasing die teweeg kan brengen, hoe die je hoge en lage frequenties kan om zeep helpen ! En dan hebben we het nog niet over de curves gehad...
Maar om het kort te houden, veel van de EQs die je standaard in je softpakket kan vinden zijn meestal niet zo goed omdat die harmonische distortie, peaken, extreme phase veranderingen enzomeer voortbrengen.
De sonalksis EQ is nog net iets goedkoper en ook het uitchecken waard is. Het heeft een 30 dagen demo versie online. plus je kan de curves zien.

Het is wel waar dat de eerste paar plugins die gebasseerd zijn op convultion technologie of andere die ze uitvinden duur zal zijn wegens de kos van ontwikkeling. Kijk maar naar de focusrite liquid channel... maar die komen nu ook af met een toestel voor maar 750euro waar je 20 verschillende EQ's gaat hebben!
 
Klinkt veelbelovend.
Wat zouden de eventuele concurenten kunnen zijn op het gebied van native (CPU dus geen DSP) processing?
 
Dank "thebuggles", de Focusrite Liquid Mix kende ik nog niet, ziet er eerlijk gezegd nog beter uit.
 
Vielen dank voor de uitleg jongens :mega:
Nooit geweten dan een simpele EQ het geluid flink kan verprutsen.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Vielen dank voor de uitleg jongens :mega:
Nooit geweten dan een simpele EQ het geluid flink kan verprutsen.

Je hebt duidelijk geen ervaring met analoge EQ's ;)
 
Re: Eliosound announces AirEQ

Origineel geplaatst door Mikula


AirEQ is not only a new step in the equalization world, but it is also a very convenient and musical tool, which helps you to make better mixes and better music.

Dat deze EQ mij zou moeten helpen om betere mixen te maken geloof ik graag, dat 'ie me helpt om betere muziek te maken vind ik zeer dubieus!
 
Re: Re: Eliosound announces AirEQ

Re: Re: Eliosound announces AirEQ

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Dat deze EQ mij zou moeten helpen om betere mixen te maken geloof ik graag, dat 'ie me helpt om betere muziek te maken vind ik zeer dubieus!
Betere muziek door een betere mix dat klopt wel, maar betere muziek ansich lijkt mij geen legitieme claim. Dat een goed geluid de creativiteit bevorderd waardoor je tot betere muziek komt kan natuurlijk wel maar dat is dan meer een kwestie van je talent gebruiken in een prettige omgeving met de juiste gereedschappen.

Ik denk dat de "Liquid Mix" op dat punt wel leuke dingen kan gaan doen.
 
Back
Top