Hoeveel compressors hebben jullie?

Re: Da's toch raar...

Re: Da's toch raar...

Origineel geplaatst door pjeut
...de meeste opnames hebben toch zeker vier subgroepen, dus toch ook vier aparte compressies?

Andere vraag dan even. Wat is de meest gevolgde werkwijze: compressie per kanaal/sub-groep en vervolgens nog eindcompressie op de eindmix? Of toch gewoon alleen eindcompressie en g''en compressie per kanaal/sub-groep?


Ligt er aan wat je er mee wil. Vroeger gebruikte niemand compressie...nu wel om het het zogenaamd HOT is. Persoonlijk ben ik van mening dat je voor huis-tuin-en-keuken mix met 1 stereo compressor van een beetje merk (DBX ofzo) en een paar mix-down's een goede mix moet kunnen maken. Als je de ambitie hebt om beroemd te worden zou ik adviseren om een professionele studio op te zoeken en daar een eind-mix te laten maken met echte spullen...die jongens halen er meestal meer uit en hebben vaak ook betere spullen ;)

mijn antwoord is dus: ik gebruik 1 DBX 166XL compressor
 
1 alesis 3630 ( of zoiets) en een onbekend (groot) aantal software types.
gebruik ze eigenlijk vrijwel nooit.
 
Je kunt met software ook al een eind komen. Als je echter compressie wilt gebruiken tijdens ene opname lukt dat niet met software in verband met latency. Kickdrums, bass, zang, akoestische gitaar, blazers, piano. Allen kunnen best wat compressie gebruiken bij het tracken. De rest kan makkelijk achteraf.

Ik zou best een Manley Slam! willen hebben.......... zowel voor tracken als op de eindmix. Iemand die ervaring heeft met deze machine trouwens?
 
ik gebruik vaak een stereo compressor over de submix van de drums om dat dan een beetje te laten pompen en bepaalde geluiden weg te laten drukken door anderen die dan juist op de stille momenten ineens naar voren gezogen worden .... beetje galm voor de compressor .... heerlijk... alleen een beetje oppassen dat het laag geen soepje wordt zo.
 
1 x multiband compressor voor de eindmix en
2 x stereo compressors meestal als 4 x mono te gebruiken

Ik vind het altijd heerlijk om de bassen op eigen compressor te zetten, geeft mij altijd net dat beetje punch extra.
 
Origineel geplaatst door shortwave
1 x multiband compressor voor de eindmix ...

Verbluffingwekkend!

Maar waarom!?
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar waarom!?

Is toch heel simpel. Ik houd wel van wat lichte compressie over de gehele mix. Wel zo handig als dan de relatief hardere compressie in het laag (door de bass-drum bijv) niet de compressie op de midden en hoge frequenties beinvloedt.

Wel altijd een gedoe om de crossovers goed in te stellen.
 
ik gebruik eigenlijk alleen op beats en of beats maar soms hoeft het helemaal al niet.
maar meestal gebruik ik niets.
 
Origineel geplaatst door shortwave
Wel zo handig als dan de relatief hardere compressie in het laag (door de bass-drum bijv) niet de compressie op de midden en hoge frequenties beinvloedt.

Zou je dan niet gewoon die kick beter kunnen mixen? Dan heb je die multiband over je hele mix niet nodig. Gebruik je hem alleen voor de kick. (kan jouw het schelen)
 
Origineel geplaatst door fuse
Zou je dan niet gewoon die kick beter kunnen mixen? Dan heb je die multiband over je hele mix niet nodig. Gebruik je hem alleen voor de kick. (kan jouw het schelen)

Tuurlijk kan dat, maar ik geef die kick maar als voorbeeld. Ik vind een beetje compressie over het geheel gewoon lekker.

En dan vind het helemaal gaaf als ik dat per frequentie-gebied kan inregelen. Gewoon lekker pielen! :geslaagd:
 
Ieder z'n ding natuurlijk.
Vind het zelf prettiger om me helemaal op de mix te concentreren en dan de balans goed te krijgen. Het masteren komt daarna dan wel weer.
Dat geeft voor mij het beste overall resultaat.
 
Je hebt verschillende vormen van gebruik voor compressie.

Onder compressie 'nodig' versta ik het weghalen (terug duwen) van pieken die vervelend klinken of je beletten zo hot mogelijk op te nemen.
Ook bepaalde frequencie gebieden compressen omdat ze te hard klinken of juiste te zacht kun je met (side-chain)compressie doen. De-essen is daar een bekend voorbeeld van (alhoewel ik daar eerder een goede eq voor zou gebruiken omdat compressie minder voorspel baar is)

De tweede is dat je met compressie 'sound' kunt maken.
Er is al aangehaald dat verschillende compressors verschillende karakters hebben. Dat is inderdaad zo.
Een bekend voorbeeldje is het Behringer compressortje om je hihats bijvoorbeeld rauwer te laten klinken.
Eigenlijk is dit geen beste compressor maar hij geeft een bepaalde distortion bij een bepaalde instelling wat soms lekker kan zijn op bijvoorbeeld je hihat. (vnl. gebruikt bij dance music)

Als buscompressor moet je hem echter niet gebruiken. Dan kom je inderdaad bij de betere compressors terecht die helaas inderdaad meer kosten.
Bekende compressors zijn o.a. de 1176 en de LA2A. Er zijn er veel meer maar deze namen kom je vaak tegen.
Deze apparaten zijn bekend geworden om de manier waarop ze compressen en de sound die het geeft.
Die karakterestieke sound haal je niet uit andere apparaten; hooguit kun je het benaderen maar het is de vraag of het eindresultaat bevredigend is.
Daarom kosten deze apparaten nog steeds veel geld al zijn ze al jaren oud.

Of je die hype over compressors 'overrated' vind ligt aan je eigen verwachting van je muziek.
Mijn ervaring en die van vele anderen is wanneer je serieus met muziek aan de slag gaat, compressors onontbeerlijk zijn.
Je merkt dan ook dat je niet met één doos de hele job kan doen. Je hebt voor verschillende taken verschillende compressors nodig; ze klinken namelijk allemaal verschillend en vaak drastisch verschillend.

Het zijn geen gemakkelijke dingen om in te stellen. Elke keer wanneer je denkt het onder de knie te hebben glij je weer uit. De ene instelling overnemen op een andere compressor geeft dan ook weer een heel ander resultaat.
Het blijft altijd weer proberen, knoppen draaien en luisteren.

Ik ben gek van compressors. Je kunt er echt een 'sound' mee maken.
Je kunt je attack harder maken of zachter, je day korter of langer, bepaalde frequency gebieden indammen of eruit te laten springen, sounds heel hard maken of geluid laten pompen. En de ene compressor kan het ene truckje weer beter dan de andere.

Ook bus of overall (2-bus)compressie kan je mix zoveel goed doen.

Maar ik waarschuw je; als je in de wereld van compressie gaat kijken kun je er verslingert aan raken, en dat gaat je kosten... . Maar het is oh.... zo lekker... .



gr. Tom
 
Als ik het wil heb ik de beschikking over acht compressoren, multibands, met eventuele filters, equelizers en andere effecten ingebouwd. Gewoon een Nord Modular G2 en twee Nord Modular Classics.
Maar ik gebruik ze wel erg weinig.

Wout
 
Ik heb 1 hardware compressor waar ik graag gebruik van maak tijdens het opnemen van bijv. mijn bass.. er zit ook een prima gatefunctie op en daar wil ik ook nog weleens gebruik van maken. In synths (nord) gebruik ik het zelden tot nooit. In DP ben ik wel veel aan het oefenen met de masterworks multibandcompressor, omdat deze niet zo aanwezig is en erg goede controle bied over het eindsignaal.

ik ben er voorzichtig mee, heb me er ook nooit aan gestoord dat mijn mix niet tot het randje is opgebeukt. Het is allemaal wat zachter en dynamischer en met hier en daar wat lichte compressie kunnen wat dingen naar voren worden gehaald in een mix..
 
wat ik nu gebruik:

Boss CS-3 compressor - gitaarpedaaltje, compresst vrij heftig.gebruik hem vaak op drums of gitaar.

Alesis 3630 - wat een baggerding ! gebruik hem een enkele keer om drums te verneuken,verder leuke rackvulling.

Alesis smashup - klein plastic kastje met diverse lekker lo-fi klinkende soorten compressie. leuk effect, verre van subtiel.

ART pro vla - fraaie opto compressor. mooi over zang / spraak, diverse akoestische instrumenten en stereomix. mooi subtiel, net iets meer body aan je signaal. beetje traag soms.



ooit gehad maar toch weggedaan:

D&R compressor - lekker ranzige lompe compressie. voor de lo-fi freak ! erg goede combinate met de D&R stereo spring reverb.deze bak had ik niet weg moeten doen. ooit koop ik er weer een.

FMR RNC - strak en transparant in een klein doosje. erg mooi voor spraak zang en diverse akoestische instrumenten. kan alleen geen zware bassen aan, dus toch maar verkocht.
 
Back
Top