Hoeveel compressors hebben jullie?

zo'n 3-4 compressors in totaal. software compressors zijn natuurlijk flexibeler omdat je er meer exemplaren van kunt inzetten, mits je CPU dat toe laat. ik moet wel zeggen dat ik compressors vaak ernstig misbruik door extreme settings te gebruiken en harde oversturing te creëren.. dus misschien ben ik meer geneigd om over compressors te spreken met betrekking tot hun meer extremere, onconventionelere toepassingen.....

wat betreft het gebruik van compressors kan ik maar 1 ding zeggen: goed luisteren!
probeer gewoon alle compress-combinaties en volgordes die je kan bedenken. en luister dan kritisch welke methode je het best vind klinken! eigenlijk is het zo simpel. ben je benieuwd naar hoe een mix met allemaal individueel gecompresste (gecomprimeerde?) kanalen/bussen (+ wellicht nog een compressie over de mainmix) klinkt, doe dan gewoon bij wijze van experiment een paar mixdowns/bounces (aangenomen dat je niet genoeg compressors hebt om 't 'live' te horen) en vergelijk dan bijvoorbeeld deze hevig gecompressde mix met de andere, lichter gecompresste mixes en luister aandachtig welke(n) je beter vind klinken. vind je veel (individuele) compressie ECHT goed klinken, kun je er altijd nog een paar losse compressors bij halen...
 
Even vanuit de hardware-configuratie...

Even vanuit de hardware-configuratie...

...waarom worden compressors zo veel op patchbays gezet? Daar heb je toch de inserts van je mixer voor?

En, eigenlijk in het verlengde van de compressievraag.

Hoeveel equalisers gebruiken jullie eigenlijk? Ik vermoed dat deze vraag net zoveel wisselende antwoorden zal opleveren als de compressievraag. maar ook hier geldt dat het zorgvuldig equalisen van afzonderlijke kanalen of groepen tot een mooi in elkaar vallend resultaat kan leiden. Met name als je met veel akoestische tracks werkt.

Of doen jullie het meestal af met de toonregeling van de mixer?
 
Met een patchbay kun je makkelijker route als je veel verschillende apparaten hebt. Ik heb op dit moment 17 hardware equalizers. Waarom zoveel [verschillende] compressors en equalizers? Omdat je dan alle kanten uitkunt om een 'sound' en een bepaalde 'mix' te maken. Ik kan iedereen aanraden om is een keer een echte kwaliteits hardware compressor uit te proberen zoals een Teletronix LA2A. Dan wil je gelijk geen plugin meer gebruiken.
 
Toch mooi om te zien...

Toch mooi om te zien...

...hoe een thread die matig begint ineens vaart krijgt en verdraaid interessante informatie oplevert.

Bedankt allemaal.
 
Is het niet zo, dat als je veel EQ nodig hebt om tracks te verstevigen, je beter op zoek kunt gaan naar een ander geluid? EQ is goed voor de nuancering en om overtollige frequenties weg te halen, maar als je maar elke track met EQ moet versterken, dan lijkt me dat niet de bedoeling.

En ik gebruik alleen soft compressie op de kick en basslijn. En soms een limiter op de eindmix.
 
Ik heb maar 1 compressor (multiibander)
Die gebruik ik alleen over de eindmix, verder nix...

En nu niet weer gaan roepen van een mulitbander moet je niet standaard op de eindmix zetten, want dat doe ik lekker toch..
De eindsound / mixdown klinkt lekker hierzo vind ik. En met masteraars e.d. heb ik geen zak te maken, want ik doe alles in eigen beheer/niet commercieel.....dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. ( en wat ik zo om me heen allemaal hoor, doen die zgn. broodmasteraars het niet erg veel beter imo)
 
Als je eq....

Als je eq....

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Is het niet zo, dat als je veel EQ nodig hebt om tracks te verstevigen, je beter op zoek kunt gaan naar een ander geluid? EQ is goed voor de nuancering en om overtollige frequenties weg te halen, maar als je maar elke track met EQ moet versterken, dan lijkt me dat niet de bedoeling.

En ik gebruik alleen soft compressie op de kick en basslijn. En soms een limiter op de eindmix.

gebruikt om track-freqs te versterken ben je zowiezo verkeerd bezig. Het voornaamste doel lijkt mij om "bijtende" frequentiegebieden weg te drukken. Met bijtend bedoel ik dat ze teveel overlap vertonen met andere tracks die daardoor in de verdrukking komen. Met name voor vocals kan dat verkerd uitpakken omdat je die natuurlijk wel verstaan wilt houden.
 
Het is natuurlijk het beste om een geluid te maken met de synth of microfoon zonder dat je daarbij een equalizer gebruikt, maar in het geval dat je de tracks van anderen moet afmixen heb je meestal gereedschap nodig om te repareren. De equalizers van de meeste mixers voldoen dan niet omdat ze van lage kwaliteit zijn en vaak fase draaiingen introduceren.
 
We zijn nou toch net lekker bezig....

We zijn nou toch net lekker bezig....

...Even over eindmixen.

Wat is precies het verschil tussen een multiband-compressor als de Focusrite compounder en een afmix/masterapparaat als de Focusrite Mixmaster of de Finalizer.

P.S. het is niet de bedoeling dat er een discussie ontstaan over het verschil tussen de mixmaster en de finaliser. het gaat mij even over het verschil tussen enerzijds afmixapparaten zoasl mutiband compressors en de complete afmix/master-apparaten die blijkbaar een stap verder gaan terwijl deze ook vaak als hart een multiband compressor hebben.
 
Even voor de goede orde.... de Compounder is geen multiband compressor.
Het begrip 'eindmixcompressor' is enorm vaag. Meestal zijn deze wat neutraler en subtieler. Je hoort 'm niet echt aan 't werk zeg maar, en kleurt minder. Maar aan de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die nou net die ene compressor over de eindmix gebruiken omdat ie weer net een bepaald randje geeft aan je geluid. En dus kleurt.
 
Re: We zijn nou toch net lekker bezig....

Re: We zijn nou toch net lekker bezig....

Origineel geplaatst door pjeut
...Even over eindmixen.

Wat is precies het verschil tussen een multiband-compressor als de Focusrite compounder en een afmix/masterapparaat als de Focusrite Mixmaster of de Finalizer.

Een Compounder is geen multiband compressor...

De Mixmaster wel,Finalizer ook....dat zijn meestal alles in 1 oplossingen voor je eindmix : Gate,(Multiband-)Compressor,Equalizer,Stereo-enhancer,Limiter etc....
 
Origineel geplaatst door RezonatoR
Compressie is een beetje cliche/overrated aan het worden. Iedereen denkt dat ie compressie op alles moet gebruiken.

tuurlijk :stupid
 
Ach ja, niet iedereen heeft het financiele vermogen voor een setje vintage compressors.
Maakt verder ook niet uit toch?
 
ik gebruik ook een focusrite compounder..en ben r zeer content mee! verder gebruik ik voordat ik m n track ga branden nog een compressor uit wavelab(over de gehele mix)
 
1 stuks hardware: TL Audio c-1 voor alles wat compact moet worden en levendig moet blijven(vooral stemmen in combi met de neumann U87 errug lekker).. geen bassen!

miljoen stuks software
tcmasterx vaak voor snares.. voor dat smerige randje wat je eigenlijk niet wil maar wel lekker klinkt
linMB over t totaal.. opmerkelijk cleane comp voor software
en Rvoxjes ptoolscompjes etc voor kleine dingetjes als t nodig is

L2 voor limiten

bij software gebruik ik vaak liever 3 comps met milde instellingen dan 1 met debiel achterlijke instellingen

verder denk ik dat EQ-en veel belangrijker is dan compen, maar wie ben ik
 
Re: Even vanuit de hardware-configuratie...

Re: Even vanuit de hardware-configuratie...

Origineel geplaatst door pjeut
...waarom worden compressors zo veel op patchbays gezet? Daar heb je toch de inserts van je mixer voor?

Twee redenen....1 is al genoemd.....omdat je zo makkelijk je compressie kunt rerouten.

De tweede reden is echter wat mij betreft net zo belangrijk. Ik heb al mijn inserts vast op m'n patchbay zitten. Waarom?
Nou een patchbay is een stuk goedkoper en als daarvan een TRS socket kapot gaat is dat veel minder vervelend als dat er een insert aansluiting van je mixer kapot gaat. Verder slijten de aansluitingen van je patchbay i.p.v. die van je mixer wat dus een langere levensduur garandeerd.

je ziet dit vaak terugkomen in PA systemen. Deze gebruiken een vast blok aansluitingen los van de mengtafel (bijvoorbeeld in de flightcase van de mengtafel gemaakt) waarin alle aansluitingen vast gepatched zitten. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een stageblock met 1 multipin connector aansluiten (dus geen gepiel) en je overige aansluitingen zoals bijvoorbeeld FX ook aan te sluiten zonder een socket van je mengpaneel aan te raken. Overzichtelijk gelabeld en minder gevaar van beschadiging van je dure mengtafel.
 
Back
Top