Moog Little Phatty released!

lptopweb7qn.jpg

littlephattyherosm6ul.jpg


Site : http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=227

Daar is 'ie dan! Specs waren al eerder bekend :). Goed, nog maar eens voor de mensen die ze misschien niet zo direct weten te staan:

Synth Engine:
Sound Sources are two ultra-stable analog VCOs. Parameters for the VCOs are:
- Osc. 1 Octave: 16’, 8’, 4’, 2’
- Osc. 1 Wave: Continuously variable from triangle through saw and square to skinny pulse.
- Osc. 1 Level
- Glide Rate
- Osc. 1 2 Sync On/Off
- Osc. 2 Frequency
- Osc. 2 Octave: 16’, 8’, 4’, 2’
- Osc. 2 Wave: Continuously variable from triangle through saw and square to skinny pulse.
- Osc. 2 Level
- Fine Tune (for both Oscillators, located at the bottom left of the panel)

Sound Modifiers include a single VCLPF: 24 dB /Oct Moog Ladder filter, with filter Overload control and a single Output VCA. Filter parameters are:
Cutoff / Resonance
Kb. Control Amount (how much the Key CV modulates the Filter)
Filter Env. Amount (how much +/- the filter envelope modulates the filter)
Overload
An Envelope Generator section provides two ADSR EGRs: one to modulate the Filter (Filter EGR) and one to modulate the VCA (Volume EGR). For each EGR, the parameters are:
Attack / Decay / Sustain / Release

The Modulation section contains a 4-waveform LFO, and a 1x1 Mod Buss with 6 possible mod sources and 4 possible destinations. Its parameters are:
LFO Rate
Mod Source: (LFO triangle, LFO square, LFO sawtooth, LFO ramp, Filt. EGR, and Osc. 2
Mod Amount (the amount of modulation w/ the mod wheel all the way forward)
Mod Destination (Pitch, Osc. 2, Filter, Wave)

The User Interface (UI) section is described in the UI spec, below the LCD and UI controls are the following:

Performance controls:
37-note keyboard
Spring-loaded pitch wheel
Mod Wheel / Glide On/Off
Octave Down / Octave Up

To the right of the front panel is the Output section. There is a Master Volume control, an Output On/Off switch, a Headphone Volume control, and a headphone output jack (1/4” TRS)

The side of the instrument houses the I/O of the instrument.
AC In (100-250VAC, 50-60 Hz
Power On/Off
Audio Out
Ext. Audio In (accepts +4dBu line level signal)
Pitch CV In (1 V/Oct)
Filter CV In
Volume CV In
Keyboard Gate In
MIDI In
MIDI Out

Basic Editing of sounds
Sound editing of continuous parameters (like Filter Cutoff) is done from the front panel by enabling a parameter with its switch (its LED becomes illuminated), and then adjusting its value control. There are 4 value controls, one for each section: Modulation, Oscillators, Filter, and Envelopes. Each is surrounded by a ring of 15 LEDs that show approximately the stored or edited value of the current parameter. The value controls are analog, and when a parameter is activated, the analog control signal is switched to directly control that parameter (RAC™ or Real Analog Control). For each section, only one continuous parameter can be activated at a time for editing. For parameters that have multiple possibilities (such as Mod Source) pressing that switch advances through the possible Mod sources. For On/Off type switches like Osc. Sync, the LEDs are On when that parameter is on or Off when the parameter is off.
 
omdat meer als de helft van alle posts gaat over het uitzicht van dit toestel
Wat dacht je waarom de synthmakers hier aandacht aan besteden... ooit een concert van kraftwerk bijgewoond waar ze met 4 laptopjes staan... geweldig concert... not... :(


Origineel geplaatst door Eclectus

en nog minder knoppen om ze mee te besturen. Nou, eerlijk gezegd vind ik dat een verademing. Moet je tenminste geen urenlang in menu's zitten graven of een zee van keuzes doorwaden. Misschien minder interessant voor sound-designers, maar des te meer voor de muzikant die zo snel mogelijk een bass of lead wil maken en dadelijk aan de gang wil gaan. En het lijkt me bijzonder gebruiksvriendelijk!

Juist om bladeren in menu's te voorkomen zijn meer direct aanspreekbare parameters dmv knoppen, handig. Ik draai liever even direct aan een attack of decay knop, dan dat ik achtereenvolgens op: [EDIT] - [SOUND] - [PARAMETERS] - [ATTACK] moet drukken... met wat meer knoppen kan ik sneller een bass of lead maken die me bevalt.
 
Origineel geplaatst door The Q
Ik vind 't een grappig bakkie, de nieuwprijs mag wel naar rond de 1250 euro voor de 'normale versie'.

De gewone versie zal plastic zijkanten hebben, dus dat zit wel goed. :D
 
Origineel geplaatst door klausito
Wat dacht je waarom de synthmakers hier aandacht aan besteden... ooit een concert van kraftwerk bijgewoond waar ze met 4 laptopjes staan... geweldig concert... not... :(

4 stijve harken achter een synth is wel interessant bedoel je?
 
Origineel geplaatst door nuane
Wat bedoel je dan precies?

Iemand beweerde dat uiterlijk er niet toe doet. Volgens de synthmakers zelf doet dat er wel toe. En die produceren voor de markt cq. wat de markt vraagt. Voor sommigen doet het uiterlijk er wellicht niet toe.. diegenen die een kraftwerk concert "mooi" vinden.
 
tja....en dan klinkt het toch weer lekker en Moog :)


groet

Tom
 
Het is dus gewoon een Source Voyager geworden.
En wat een gelul dat die vol met knoppe moet zitten.
De Source heeft er maar 1 en dat is echt mijn meest favoriete moekje!
 
Klinkt inderdaad mooi. Maar kan een waldorf pulse dat niet net zo goed...??

Verder vind ik hem er wel mooi uitzien, en bij nader inzien heeft ie wel directe toegang tot de parameters, je drukt het knopje resonance in en draait aan de knop, idem voor cutoff, attack, decay, sustain, lfo, whatever. Toch wel over nagedacht.

Waarom spreken zoveel mensen Moog eigenlijk uit als Moeg..? Die amerikaan in dat clipje zegt zelf gewoon Moog...
 
Origineel geplaatst door klausito
Klinkt inderdaad mooi. Maar kan een waldorf pulse dat niet net zo goed...??


grappigerd :D
 
Errr... Hoe kan iedereen nou roepen hoe lekker ie klinkt? Het is waardeloze geluidskwaliteit, en het zijn geluiden die elke willekeurige synth zo'n beetje kan produceren..

Ik vind het maar niks. (En met niks bedoel ik dus in verhouding met die hype die ze eromheen hebben gecreëerd!)
Maargoed, ik wacht vol spanning af tot iemand op dit forum hem onder handen neemt en ons wegblaast met vete demo's! :okdan:
 
Klinkt opzich leuk, maar ik zou doorsparen voor de voyager rack (RME)..



En zelfs in 't filmpje is ie echt lelijk aan de achterkant!! :D
 
Die amerikaan in dat clipje zegt zelf gewoon Moog...

En dat is ook wat Bob zelf altijd zei (luister maar eens naar onderstaand intro van DSOTMoog V),
en het staat in de FAQ op de Moog website: "Moog is pronounced so it rhymes with vogue".
Dus waarom iemand Moeg zou zeggen weet ik ook niet eigenlijk.

(brrr dat klinkt weird zo, gezien dat hij niet meer onder ons is en dan met die reverb =) )
 

Attachments

  • moog.mp3
    175 KB · Bekeken: 81
Origineel geplaatst door klausito
Wat dacht je waarom de synthmakers hier aandacht aan besteden... ooit een concert van kraftwerk bijgewoond waar ze met 4 laptopjes staan... geweldig concert... not... :(


Ik dacht dat een live-set om het geluid ging. Anders kan je net zo goed naar een toneelvoorstelling gaan (of, no offense, idols kijken), als je interessante dingen op een podium wil zien.
Een van de beste live-sets die ik ooit heb gehoord werd totaal in het donker opgevoerd, je zag alleen de LEDs van de stepsequencers lopen (de twee optredens van Autechre hier in NL, in Eindhoven en Amsterdam vorig jaar). De duisternis zorgde er juist voor dat je je helemaal op de muziek kon concentreren, fancy handtekeningen op de achterrkant van synths zijn toch alleen maar overbodige afleiding tijdens een live-set, of niet soms?
 
Origineel geplaatst door etaoin
op de Moog website: "Moog is pronounced so it rhymes with vogue".
Dus waarom iemand Moeg zou zeggen weet ik ook niet eigenlijk.

dat had ik ook gelezen en sinds die tijd zeg ik gewoon 'voegue'.
 
Origineel geplaatst door ez`
Ik dacht dat een live-set om het geluid ging. Anders kan je net zo goed naar een toneelvoorstelling gaan (of, no offense, idols kijken), als je interessante dingen op een podium wil zien.

sorry, ik zou er meer woorden aan moeten besteden, genuanceerder moeten zijn, maar: wat een gelul.

ps welke functie denk je dat de duisternis bij autechre oa had? juist, het visuele spel van de sequencers.
 
Back
Top