Ervaringen Virus TI

ik heb de virus ti nu al een jaar of 6 en gebruik m nu al paar zonder de usb functie. Werkt als een trein en geen geneuzel meer met die rare problemen zoals timing/wegval onzin etc.
 
pass-out schreef:
... en gebruik m nu al paar zonder de usb functie...

Ik had laatst een discussie hierover. Dan enkel de midi over USB te gooien (dus wel Virus Control gebruiken) Maar geen Audio over USB en deze over de Analoge uitgangen op een audio track binnen halen?

Kan het natuurlijk gewoon proberen maar was benieuwd of dit meer gedaan wordt?
 
Dit zal bij veel mensen misschien al bekend zijn, maar ik wist 't niet. En ik heb 't ding al jaren. Als je in Virus Control met de rechter muisknop bij een part op "D" van Direct Monitoring klikt, kan je de "part priority" op "high" zetten. Dit helpt wel een beetje om belangrijke parts beter te laten lopen. :okdan:
 
126 pagina's sinds de release van de TI. Op elke pagina minstens 1 vraag over afgekapte en wegvallende noten...
Kunnen we concluderen dat niet alle punten van de TI even sterk zijn?

Ok, Access heeft voor een pioniersproduct een gewaagde zet gedaan met als resultaat een hate/love machine.
Uiteindelijk is het Total Intergration gebeuren toch een lachwekkende frustratie opwekkende feature gebleken
die menig gebruiker achterlaat met een tripje naar een zeer, zeer, frisse kermis.

Een flawless ASIO is het allerminst wat toch, eerlijk is eerlijk, een main marketing punt was van Access.
Wat overblijft is slechts een top notch klavier, een zeer prima uitgebreide sound engine met helaas gênant lage polyfonie maar
wel een bloedmooie behuizing (over smaak valt uiteraard te twisten). Dat tezamen met een te hoog prijskaartje en beloftes die
niet waargemaakt kunnen worden als het gaat om USB en ASIO mogelijkheden. Riskante onverstandige R&D kosten moeten
natuurlijk gedekt worden ten koste van de klant.

Laten we wel zijn... Het TI gedeelte is een lachertje. Mensen kopen achteraf alsnog noodgedwongen een extern ASIO apparaat
omdat de TI gewoonweg de audio processing niet fatsoenlijk kan verwerken.

uiteindelijk heeft Access onrealistisch hoog ingezet met beloftes (lees: gebluft). De gemiddelde muziekproducer leest op de doos/handleiding
een polyfonie van 100. Nu is, zo weet iedere knoppendrukker, dat 100 erg optimistisch is (Men is blij met 40). Maar als ie al op zijn bek gaat
bij 6 notes met een paar fx dan voel je je als koper toch wel tamelijk stevig in de r**t ge n**kt.

Begrijp me niet verkeerd. Acces is een super mooi enthousiast bedrijf waar menig synth ontwikkelaar iets van kan leren maar als het
gaat om prijs/kwaliteit heeft Access de plank volledig misgeslagen en zichzelf overschat.

Mosterd na de maaltijd : Een virus D zonder de nutteloze USB en ASIO ongein, voor een goede prijs zou, denk ik, een betere keus geweest zijn.

Uiteraard werkt de TI voor enkele mensen wel als een zonnetje maar die hebben toevallig een syteem, OS, chipset, DAW die toevallig
prima samenwerken met de kieskeurige ongedocumenteerde TI systeem vereisten. Voor de hobbyist is het een kwestie van bidden tot
een lulkoekgod dat de TI werkt zonder extra kosten aan hard- en software. Uiteindelijk bepaalt de eindgebruiker welke daw en
up-to-date hardware hij/zij gebruikt. Niet de synthesizer.

Liever een VST die wel werkt dan een Virus TI waarbij je je haren uit je hoofd trekt.


Disclaimer : Deze kritiek kanonnade berust niet op oud zeer, maar rationeel op ervaringen met de Virus TI
 
Laatst gewijzigd:
We kunnen denk ik concluderen dat elke pc anders is Koekebakker.

Ik heb mijn TI meer dan 3 jaar gehad en er letterlijk nog nooit een probleem mee ervaren (welliswaar wel met Mac OSX).
Ik denk dat een extra audio client naast ASIO onder windows een erg grote uitdaging is en zal blijven zolang microsoft de audio layer in windows niet op orde heeft. CoreAudio is een superieur principe en maakt het gebruik van verschillende audio i/o bronnen veel makkelijker en stabieler.

Daarnaast zijn er ook producten zoals FL Studio die gewoon geen focus hebben op het oplossen van dit soort specifieke problemen terwijl al heel lang geleden is aangetoond dat de problemen met de combinatie FL studio en de Virus TI bij FL studio zitten.

Het TI gedeelte is mijns inziens zeker geen lachertje. De plugin werkt erg goed en indien je niet teveel andere apparaten aan dezelfde USB aansluiting hangt (De plugin geeft zelf aan wanneer er conflicten zijn) dan komt de audio, zonder vertraging, netjes terug in je DAW (Getest met Logic 8/9 en Ableton 7/8/9).

Het is een feit dat dit soort topics voornamelijk gevuld zullen zijn met reacties van mensen die wel problemen ervaren. Mensen zonder problemen zullen niet zo snel reageren omdat ze simpelweg geen problemen hebben.

Er wordt in de pc wereld ontzettend veel gerommeld met goedkope controllers (niet alleen USB) waar potentieel allerlei problemen uit voort kunnen komen. Het is niet voor niets dat merken zoals RME volledig custom chips ontwikkelen om dit soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen.
Je verwijst zelf al naar "toevallig de juiste chipset hebben" (zoals bijv. de Texas Instruments (TI) chip voor firewire apparaten). Dit heeft naar mijn mening niets met toeval te maken. Als je een PC samenstelt voor audio toepassingen dien je wel rekening te houden met de bestemde toepassing van die pc. Je koopt immers ook geen pick-up truck als je sportief wilt rijden. :biertje:

Daarnaast heeft Access de gemaakte fouten ruimschoots vergoed door zelfs na de release van de opvolger de koper van de eerste TI nog steeds te laten profiteren van de volledige functionaliteit van nieuwe OSen. Dit hoeven zij natuurlijk niet te doen!
 
De grap is dat het niet altijd hetzelfde is. Soms redt ie zich prima met zware patches. Wat mij ook opviel is dat hij in Cubase veel sneller op zijn bek gaat dan in Studio One 2.5 (nog eigenlijk niet meegemaakt echter heb ik nog maar enkele projecten in SO 2.5)

In Cubase heb ik het wel een zo erg gehad, dat ik het kale virus spoor, 3x moest bouncen om deze vervolgens onder elkaar te zetten om glitches in het ene spoor te vervangen met correcte weergave in het andere spoor. Dat is natuurlijk gekkenwerk!

Ik beloof dat ik vanavond even ga kijken naar de optie, enkel de Analoge Outs gebruiken. Zodat er geen audio over USB gaat. USB 1.1 is gewoon erg traag. Daar ligt volgens vele toch het probleem.

Edit: Desalniettemin. Ik zou de Virus nooit weg doen, ben het met Acidfever eens dat Virus Control een prima interface is. Ik ken veel mensen die ook in Logic en Cubase op de Mac serieuze issues hebben en dat verhaal van het inkorten van de midi noten, is ook op de Mac aanwezig. Dat heb ik op de PC dan weer nooit meegemaakt.
 
Laatst gewijzigd:
Dat trage USB 1 lijkt me de grootste boosdoener inderdaad. Ze hebben het een paar jaar te vroeg uitgebracht. Met USB 2 waren de problemen waarschijnlijk een stuk minder geweest. Ze zullen nu wel bezig zijn met een Virus Ti3 met USB 3.
 
Het TI gedeelte is mijns inziens zeker geen lachertje. De plugin werkt erg goed en indien je niet teveel andere apparaten aan dezelfde USB aansluiting hangt (De plugin geeft zelf aan wanneer er conflicten zijn) dan komt de audio, zonder vertraging, netjes terug in je DAW (Getest met Logic 8/9 en Ableton 7/8/9).

Het is een feit dat dit soort topics voornamelijk gevuld zullen zijn met reacties van mensen die wel problemen ervaren. Mensen zonder problemen zullen niet zo snel reageren omdat ze simpelweg geen problemen hebben.
helemaal mee eens.

Ik gebruik de Virus TI al sinds het begin met audio over usb en heb nooit die problemen die ik hier lees. Maar ik denk dat veel inderdaad afhangt van de configuratie in je computer en of je een beetje technisch bent en snapt hoe usb roothubs dingen afhandelen.

Dat is overigens iets waar access wel iets duidelijker over had mogen zijn, mensen verwachten een plug en play apparaat, maar zo simpel is het vaak niet aangezien de computer een verlengstuk wordt van je synth en dus een onbehapbaar stukje aangezien access nooit kan weten wat mensen allemaal uitspoken op hun computer (bewust of onbewust).

Dus mijn mening, het kan perfect en foutloos werken mits je weet wat je doet in een daw computer, als je dat niet weet dan zul je inderdaad kans hebben dat het allemaal problematisch wordt. Dan moet je inderdaad een externe audio interface gebruiken voor het audio pad om die problemen in je eigen computer te omzeilen.

Persoonlijk vind ik het TI gedeelte zelfs nu nog in deze tijd ongelooflijk knap. Het werkt op een goed geconfigureerde pc perfect samen met je ASIO kaart die je gebruikt waarbij de audio naadloos en in sync geintegreerd is.
 
uiteindelijk heeft Access onrealistisch hoog ingezet met beloftes (lees: gebluft). De gemiddelde muziekproducer leest op de doos/handleiding
een polyfonie van 100. Nu is, zo weet iedere knoppendrukker, dat 100 erg optimistisch is (Men is blij met 40). Maar als ie al op zijn bek gaat
bij 6 notes met een paar fx dan voel je je als koper toch wel tamelijk stevig in de r**t ge n**kt.

ik denk dat de meeste muzikanten wel weten hoe polyfonie op een synth werkt. 100 polyfonie met een preset die 2 oscillators gebruikt is 50 noten simultaan bijvoorbeeld. Als je dan ook lange release tijden gaat gebruiken dan kun je die halveren naar 25 noten aangezien de release state van een sound ook door moet klinken. Maar dat geldt voor elke hardware synth natuurlijk, zo werkt het nou eenmaal.

Een patch met 6 noten plus effecten die de virus ti op zijn bek laat gaan lijkt me eerlijk gezegd een beetje sterk, welke patch is dat? Dat wil ik dan zelf wel eens zien namelijk.

ik weet dat je erg negatief over de TI bent, dat mag natuurlijk ook en je zal best slechte ervaringen hebben met de ti, alleen soms klinken de beweringen wel erg extreem en staan ze haaks op mijn eigen ervaringen, dus vandaar dat ik het zelf ook wel eens zou willen constateren, dus als je een echt voorbeeld hebt die ik zelf kan proberen dan graag :)
 
Dit wist ik inderdaad ook niet, echter denk ik dat dit puur prioriteit boven een andere part geeft en niet zozeer meer power naar de part anzich.

Virus TI Setup Guide.pdf:
"Part Priority recently debuted in Virus Control and can be found by right-clicking on
the “D” button on the left side where all the parts are listed. Part Priority tells the
Virus to put a certain amount of emphasis on a part. It works well on, for example,
long bass sounds which otherwise would be cut off in a dense arrangement. Even
though you can switch on Part Priority for all parts at the same time, it is really
designed to put emphasis on no more than two parts at the same time."


Werkt toch wel goed bij mij. Met name bij bassen die eerst werden 'afgeknepen' lopen nu inderdaad een stuk strakker.

Wat ook helpt om het wat beter te laten lopen, in VST Instruments (Cubase) de Virus op 1 Output zetten, als je de 2e USB niet gebruikt. Alle bandbreedte wordt nu gebruikt voor 1 USB kanaal, ipv 2. Tip van het Access-forum. Dit geldt helemaal als je de Analoge Outputs gebruikt.
 
Mannen,

Ik hoop dat eindelijk iemand mij hier eens vannaf kan helpen. Al sinds vele versies van de Virus control software blijf ik en met mij vele andere hetzelfde probleem hebben.

Als ik een melodie of baslijntje inspeel, en hem vervolgens aanpas in mn midiscore word de sound van de TI oppeens "Korter". Mensen die dit ook hebben zullen gelijk weten wat ik bedoel. Als ik Cubase opnieuw opstart is het weer verholpen. Zodra ik iets met de midi van de TI doe slaat hij weer terug.

Help! Sta op het punt het ding de deur uit te doen maar de vette sounds houden me tegen.. Als jullie mn uitleg niet begrijpen zal ik een audiobestandje uploaden..

Mn laatste poging!
 
Even wat testjes gedaan wisselend tussen enkel USB1 L+R of OUT1 L+R in beide gevallen met een redelijk zware patch krijg ik note skipping. Er draait in midi een melodie noten lijn met continue 2 octaven. Daaronder een laag bas noten die in octaaf wisselen.

Opvallend is de LIVE knop. Note skipping verdwijnt bijna, echter merk ik dat de USB een soort Catch up speelt. Hij blijft over een Bar wel sync maar de afzonderlijke noten worden slordig. Over Audio dus de OUT1 lijkt de LIVE beter daar geen of minder last van te hebben.
 
ik weet dat je erg negatief over de TI bent, dat mag natuurlijk ook en je zal best slechte ervaringen hebben met de ti, alleen soms klinken de beweringen wel erg extreem en staan ze haaks op mijn eigen ervaringen, dus vandaar dat ik het zelf ook wel eens zou willen constateren, dus als je een echt voorbeeld hebt die ik zelf kan proberen dan graag :)

Ik zou het graag willen laten horen, maar zoals je weet heb ik de TI(1) al enkele jaren niet meer.
De patches waren voornamelijk zelf gedraaid (sound scapes die langzaam gespeeld werden.
Ook met lange release. Al met al 4-8 poly max)

Qua hard en software ben ik wel op de hoogte en destijds had ik voor de aankoop van de TI een
top notch PC. Core i5 4GB RAM, windows vita (64 bit) (ook 32 geprobeerd), dedicated usb, up-to-date
software. Geen andere software die in de background draaide. FL Studio (is mij noch door Access,
noch door de verkoper afgeraden)

Belangrijk om te vermelden : Volgens de system requirements geen probleem dus.

Dan zou je niet verwachten dat je ineens over moet stappen op een andere daw en chipset en dus moederboed
niet goed werkt met de synth. Een grote extra kostenpost bovenop de 2100 euro voor de TI die ik niet heb gedaan
uit principe en vanwege het feit dat ik voor een enkele synth geen andere daw wilde leren. Zoals je al zei is de synth
een verlengstuk van je setup... niet de basis. Vandaar mijn ongeloof.

Acidfever, je hebt wel gelijk hoor. klachten hoor je vaker dan geen bijzonderheden in fora, maar ik vind
dit topic toch altijd weer fascinerend. Ook om te zien dat vele gebruikers met problemen totaal andere pc hard
en softwaresamenstellingen hebben en dat is op zijn minst opmerkelijk.
Zo elitair is en was de TI ook weer niet dat alleen professionals er gebruik van maken met louter high-end studio equiptment.


En USB 1.1, daarmee heeft R&D een grote miscalculatie gedaan.
 
Laatst gewijzigd:
Kijk daar heb je het....FL Studio.

Wellicht niet afgeraden maar stond het bij Access ook expliciet in de lijst met ondersteunde DAWs?
Natuurlijk geen excuus maar van de informatie die ik op verschillende fora heb gezien heeft Access wel degelijk weten te identificeren waar het probleem met FL Studio zit echter wil de maker er geen prioriteit aan geven.

Dan houden de mogelijkheden voor een bedrijf als Access wel een beetje op. Zij ontwikkelen een product op basis van standaarden (VSTI/Audio Unit) en als een fabrikant daar niet volledig aan voldoet (geen onbekend principe overigens) dan gaan dingen soms gewoon nooit lekker werken.

Aangezien ik zelf OSX draai en zelfs met extreem lage buffersizes geen (20 samples) geen problemen heb gehad met de Virus TI verwacht ik toch dat de problematiek ook gewoon deels gerelateerd is aan de audio layer van windows.

Zoals gezegd heeft OSX vanuit de kernel ondersteuning voor low latency audio (Core Audio) en mijn ervaring is dat dit op elk gebied een enorm voordeel is. Dezelfde audio interface presteert onder OSX gewoon veel beter (lagere latency mogelijk, minder glitches/problemen).

Nu hangt dit natuurlijk ook van de audio interface zelf en de kwaliteit van de stuur programmatuur af. USB 1.1 zal zeker niet helpen maar het kan dus zeker wel werken.

Overigens heb ik mijn TI ook niet meer. Niet doordat ik er problemen mee had maar omdat ik gewoon vaak naar software greep.
 
Opvallend is de LIVE knop. Note skipping verdwijnt bijna, echter merk ik dat de USB een soort Catch up speelt. Hij blijft over een Bar wel sync maar de afzonderlijke noten worden slordig. Over Audio dus de OUT1 lijkt de LIVE beter daar geen of minder last van te hebben.

Inderdaad opvallend want de LIVE mode verlaagt de latency dus je zou eerder meer ellende verwachten. Volgens de beschrijving is midi ook niet meer sample accurate in sync met de audio in LIVE mode. Wellicht zit daar een oorzaak van de ellende.....
 
Mannen,

Ik hoop dat eindelijk iemand mij hier eens vannaf kan helpen. Al sinds vele versies van de Virus control software blijf ik en met mij vele andere hetzelfde probleem hebben.

Als ik een melodie of baslijntje inspeel, en hem vervolgens aanpas in mn midiscore word de sound van de TI oppeens "Korter". Mensen die dit ook hebben zullen gelijk weten wat ik bedoel. Als ik Cubase opnieuw opstart is het weer verholpen. Zodra ik iets met de midi van de TI doe slaat hij weer terug.

Help! Sta op het punt het ding de deur uit te doen maar de vette sounds houden me tegen.. Als jullie mn uitleg niet begrijpen zal ik een audiobestandje uploaden..

Mn laatste poging!
 
Wie kan mij ff helpen? Ik kom er niet meer uit.

Waar kan ik in de TI de functie vinden om de waveform van de Sub Oscillator te wijzigen?

Kom er zelfs met handleiding niet uit. :?
 
Back
Top