Akoestische gitaar versterken.

de bazz(t)aard

Prisoner of society
Lid sinds
2 mei 2004
Berichten
321
Hellup ik weet niet waar ik heen moet met m'n probleem.
Ik speel akoestische gitaar. Deze zou ik via mijn versterker af willen spelen.
Er zit een soort zuignapmicrofoontje bij, Maar als ik deze in mijn versterker plug komt er nagenoeg geen geluid uit mijn boxen. Wat doe ik verkeerd.

:halleluja alvast bedankt jongens en meisjes.
:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Ik neem even twee dingen aan in mijn antwoord
Zuignapmic is niet direct voor gitaar bedoeld versterker is audioversterker en geen gitaarversterker:
Het microfoontje heeft een ander signaalniveau (mic) dan het lijnsignaal van je versterker (line). Het microfoonsignaal is zwakker en moet vantevoren met een microfoonvoorversterker worden opgekrikt.
Oplossing: doe het microfoonsignaal eerst door een klein mengpaneel voordat je het uitstuurt op de versterker of door een DI box (maar ik vrees dat je zo'n minitulpstekkertje eraan hebt zitten en dan moet je daar ook nog een verloop voor hebben, pfff). Je kunt ook als je dat hebt de plug in de mic ingang van je geluidskaart prikken dat werkt ook.

Akoestisch gitaargeluid versterken doe je bij voorkeur op een akoestische gitaarversterker. Gitaar uitversterken met een zuignapmic, tja ik weet het niet. Ik gebruik zelf een combinatie van een piezo element onder de kam en een condensator in de klankkast van LR baggs voor het beste resultaat. En als ik in de studio moet opnemen gebruik ik toch nog steeds twee condensatormics of een condensator en een sm57. Trouwens een akoestische gitaar maakt toch al geluid van zichzelf....... :D
 
Beright voor den opregten Doe het Zelfer.

Beright voor den opregten Doe het Zelfer.

Hoe je heel snel en heel makkelijk zelf een piezo-microfoontje kunt maken.
Zoek zo'n herrie-kaart; je weet wel, die als je die openklapt je jinglebells of "happy birthday to you" hoort (ergerlijke Kadingen). Sloop 'em, flikker de batterij bij het chem.afval en hou alleen dat ronde plaatje over. Soldeer voorzichtig twee wat steviger draden aan de beide pooltje (voorzichtig, die pooltjes kunnen soms makkelijk afbreken van het keramische oppervlak).
Vervolgens moet je dat plaatje met de metalen kant tegen de binnenkant van de klankkast bevestigen. Lijmen kan, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet om staat te springen. Ik heb hem zelfs wel 'ns met een soort mini-wasknijper vast gezet; niet het beste geluid, maar wel voldoende signaal. Een goeie tussenvorm: gebruik van die warme lijm uit zo'n lijmpistool: vormst een stevige verbinding én, is ook weer makkelijk te verwijderen.

Het geluid: absoluut beter dan je zou verwachten, vooral als je hem ter hoogte van de kam bij de lage snaren plaatst. Combineer het met het geluid van een microfoon bij het klankgat, of plaats meerdere piezo-plaatjes.

M.a.w. ---> Experimenteer.

Succes.
 
Back
Top