Even snel backing track opnemen voor een jam

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Ik weet niet zeker of dit topic in deze categorie (De studio => Mobiele apparaten en apps) thuis hoort. Mods: voel je vrij om het naar elders te verplaatsen.

Ik wil met 1 of 2 vrienden jammen in de garage (letterlijk). Maar we hebben geen drummer. Voor de meeste nummers hoeft dat niet uit te maken. Maar zo af en toe zou het wel eens handig zijn op met een synth een drone of ritme v/e sequencer op te nemen en af te spelen door de combo (versterker & speaker). Ik kan ook thuis op mijn computer met een DAW een drum of bas track opnemen. Of een drumcomputertje a la befaamde Alesis SR16 of de übergoedkope Korg Rhythm KR Mini kopen maar da's voor sommige soorten alternatieve muziek te "disco".

Veel van de huidige betaalbare synths hebben een sequencer aan boord. Het is erg verleidelijk om een gevonden basloopje te loopen in de synth, op te nemen en er dan weer over heen te jammen met dezelfde synth op een andere instelling. Met sommige synths kun je zelfs base drum en high hats redelijk "nadoen". Maar dat laatste niet tegelijk. Daar moet je de instellingen voor aanpassen. Geen probleem als je thuis achter de PC zit om en multitrack te maken van wat synth loops, maar ik heb er absoluut geen zin in om te pielen op een PC tijdens en jam sessie.

Oplossing voor dit soort dingen live is in principe een sequencer die een stuk of twee/die synths aanstuurt via een en dezelfde klok (Midi of voltage pulse control). Maar ik heb zoveel synths niet. En ook geen sequencer die meerdere machines tegelijk aan kansturen en ik heb al helemaal geen zin om 3 synths mee te sjouwen in mijn rugzak voor een snelle vrijblijvende jam met vrienden.

Dus zat ik te denken aan een apparaat dat samples of loopjes op kan nemen (live!!!) en af kan spelen in een loop. Een hele goedkope draagbare multi track machine die voor dat soort "on the fly" opnamen is bedoeld is de Tascam DP-006:
dp-006-p_top.jpg

Je kunt ook kleine stukjes in "repeat" afspelen. De moeilijkheid is natuurlijk om op dat ding een bas loopje en een drum kick synchroon te krijgen lijkt me. En dan nog voor het juiste stukje de start en het einde selecteren. Hmmmmm.

Zijn er goedkope sequencers die stukken muziek op kunnen nemen en synchroon laten lopen d.m.v. het midi BPM signaal van je synth?

Hoe doen jullie dat? Iemand ervaring met het live opnemen en afspelen van geluiden, multi track? Laag over laag heen? Ik heb dat Najib Amhali wel eens zien doen op het toneel met zijn "trommel kubus". Is er een goedkope draagbare oplossing?
 
Ik heb de DP-008, die is al wat ouder. Loopjes werken niet perfect want er is een kleine vertraging voor de loop opnieuw begint. Mogelijk zou je in je loopje rekening kunnen houden met die vertraging.
 
Ik heb de DP-008, die is al wat ouder. Loopjes werken niet perfect want er is een kleine vertraging voor de loop opnieuw begint. Mogelijk zou je in je loopje rekening kunnen houden met die vertraging.
Superbedankt voor je opmerking. Zo'n Tascam is dus niet geschikt voor het afspelen van samples. Ben ik misschien op zoek naar een goedkope sampler?
 
Maar misschien heb ik niet goed begrepen wat je wil. Het is een multitracker dus natuurlijk kun je wel een rhythm track opnemen, eventueel een bas toevoegen en dan laten loopen zodat je herhaaldelijk met een nummer of een gedeelte kunt meespelen.

Bedoel jij niet gewoon een LoopStation?
 
Maar misschien heb ik niet goed begrepen wat je wil. Het is een multitracker dus natuurlijk kun je wel een rhythm track opnemen, eventueel een bas toevoegen en dan laten loopen zodat je herhaaldelijk met een nummer of een gedeelte kunt meespelen.
Dat is absoluut wat ik bedoel. Maar als er een kleine vertraging is eer de loop opnieuw begint dan heb je een probleem denk ik. Dus stel je hebt:
boem-boem-boem-boem (= four on the floor)
En hij speelt: boem-boem-boem-boem [pauze] boem-boem-boem-boem [pause] ...
Dan werkt 't denk ik niet.

Bedoel jij niet gewoon een LoopStation?
Bloody hell. Hoe simpel kan het zijn. Ik denk dat ik dat bedoel. Effe snel laag over laag heen opnemen. Ze zijn 2e hands supergoedkoop ook zie ik. Behalve de Boss, zijn er nog aanraders of afraders qua Loopers?
 
Okee, had ik je toch goed begrepen.
Maarrr... ik geloof dat hetzelfde probleem ook geldt bij een LoopStation. Ik zat te zoeken op "delay" maar dat gaat niet want daarmee wordt het delay effect bedoeld (wat in de LoopStation zit). Zoek eens op "gap".

Overigens zit in beide apparaten een metronoom, maar die houdt geloof ik geen rekening met de "terugspoel-gap".
 
Okee, had ik je toch goed begrepen.
Maarrr... ik geloof dat hetzelfde probleem ook geldt bij een LoopStation. Ik zat te zoeken op "delay" maar dat gaat niet want daarmee wordt het delay effect bedoeld (wat in de LoopStation zit). Zoek eens op "gap".

Overigens zit in beide apparaten een metronoom, maar die houdt geloof ik geen rekening met de "terugspoel-gap".
Nogmaals bedankt voor de waarschuwing. Ik zie dat iemand anders op internet ongeveer hetzelfde wil als ik (link). Ik denk dat ze het dar over de Digitech Jamman Express XT looper hebben die het in dit youtube filmpje juist lekker doet:


Voor een beetje jammen en live spelen is Audacity naar mijn mening niet al te geschikt maar misschien moet ik er toch maar eens in duiken....
 
Heb een software looper gevonden. Met Audacity (geweldige software voor multitracken trouwens!) kan het niet. Met het gratis Sooperlooper kan het.

sshot6_small.png


Werkt op Linux (schijnt ook te werken op Mac), helaas niet op Windows. Voor Windows raad men Mobius aan, is overgekocht door Circular Labs.
 
Je kan natuurlijk ook opzoek gaan naar een drummer.
Dan kan je pas echt goed gaan jammen met z'n 3en 8D
Absoluut! Mijn achterneef is een hele goeie. Alleen vind ik het een beetje lastig om al zijn spullen achter op mij fiets te vervoeren. Laat staan met de bus. Die knakker zelf heeft een motor. Geen idee hoe hij zelf oefent met zijn band. Misschien komt 'ie aan op de motor en haalt 'ie dan een drumcomputer uit zijn rugzak. Hij zal wel gehaald en gebracht worden. Ha ha. ;)
 
Zelfs een matige drummer is leuker dan welke soft- of hardware dan ook. Hij moet wel in de maat kunnen spelen.
De eerste drummer waar ik mee speelde had alleen een snare en een Tjoklatblikje met wat rammelend metaal.
 
Back
Top