Het voorgoed bannen van vinyl???

Als je een goede mp3 beluisterd en zet daarna de cd op dan hoor je dat verschil, je hoort toch ook het verschil in verbindingskabels tussen je CDspeler en versterker.
 
Origineel geplaatst door synthebin
Als je een goede mp3 beluisterd en zet daarna de cd op dan hoor je dat verschil
Ja, nogal wiedes, omdat zelfs een goede mp3 nog niet alle bandbreedte heeft.

je hoort toch ook het verschil in verbindingskabels tussen je CDspeler en versterker.
Nee, dat hoor ik niet. Als je van de 20 keren zonder te kijken elke keer kunt zeggen welke kabel het is wil ik deze claim overigens wel geloven :). Anders is het gewoon psychoakoestiek.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ja, nogal wiedes, omdat zelfs een goede mp3 nog niet alle bandbreedte heeft.



In principe heeft een mp3 alle bandbreedte die die nodig heeft. Op monitor en hifi speakers hoor je geen verschil (bij 192 Kbit en hoger). Vraag is alleen nog of je het hoort bij grote speaker systemen zoals in clubs bij een hoog volume.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ja, nogal wiedes, omdat zelfs een goede mp3 nog niet alle bandbreedte heeft.


Nee, dat hoor ik niet. Als je van de 20 keren zonder te kijken elke keer kunt zeggen welke kabel het is wil ik deze claim overigens wel geloven :). Anders is het gewoon psychoakoestiek.
(volgens mij is psycoakoestiek iets anders dan dat je hier bedoelt Yoozer, maar goed ik begrijp wat je bedoelt....)
Mijn broer is zo'n echte audiofiel en zodoende krijg ik ook wel eens het verschil tussen verschillende kabeltjes te horen. (net als zand in je boxen, voedingskabel omdraaien enz enz enz). En echt waar een andere interlink maakt echt een heel verschil. Je hoort echt heel duidelijk dat een zilveren kabeltje van zo'n 140 euro heel wat beter klinkt dan zo'n suf audiokabeltje van 5 pleuro's bij de mediamarkt. Maar vergeet niet dat de audioapparatuur waar we het nu over hebben enorm gevoelig is, waardoor je dergelijke verschillen ook eerder merkt.

Ik heb met m'n broer toevallig afgelopen weekend nog een pepsi test gedaan. Hij had van een driel nummers twee versies gebrand op cd: de orginele versie (dus direct van cd), en een versie die geconverteerd was uit een hoge kwaliteit MP3. Bij twee van de drie nummers haalde ik de MP3 er zo uit. Ik moet er trouwens bij zeggen dat het moeilijker was met de nummers die ik helemaal niet kende. Het nummer waarvan ik niet kon zeggen wat het was kende ik dan ook helemaal niet.

Om op de topic terug te komen: ik doe de plaat zeker niet de deur uit. En niet alleen omdat veel van mijn muziek alleen maar op plaat uitkomt. Ik vind het mooier klinken (ja echt!), en het heeft toch ook wel een heel apart gevoel. Zo'n mooie grote hoes (uitklaphoes bij dubbelaars bijvoorbeeld :)), en de plaat zelf ook....tis allemaal heel tastbaar. En muziek is emotie toch? Dan hoort dit er ook zeker bij. En dan is MP3 helemaal geen optie. Want dat is wat mij betreft het meest passieve medium wat er bestaat. Een dikke tracklist van 3000 nummertjes ff inladen, Foobar op shuffle en je hoeft en gaan met die banaan. Bevalt een nummertje niet? Next! pff......

PH doet maar weer ff een plaatje :biertje:
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
(volgens mij is psycoakoestiek iets anders dan dat je hier bedoelt Yoozer, maar goed ik begrijp wat je bedoelt....)
Mijn broer is zo'n echte audiofiel en zodoende krijg ik ook wel eens het verschil tussen verschillende kabeltjes te horen. (net als zand in je boxen, voedingskabel omdraaien enz enz enz). En echt waar een andere interlink maakt echt een heel verschil. Je hoort echt heel duidelijk dat een zilveren kabeltje van zo'n 140 euro heel wat beter klinkt dan zo'n suf audiokabeltje van 5 pleuro's bij de mediamarkt. Maar vergeet niet dat de audioapparatuur waar we het nu over hebben enorm gevoelig is, waardoor je dergelijke verschillen ook eerder merkt.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelargana.htm

Lees eens even dit en misschien ook héél de site. Als je broer technisch kan bewijzen dat dat kabeltje een hoorbaar verschil geeft wil ik je gerust geloven. Maar, euhm, vraag eens aan je broer welke karakteristieken van dat kabeltje nu zo verschillend zijn met die van een goedkoop kabelje? Welk gevolg dat heeft voor bv. de fase en frequentie, THD, ... en wat de invloed geeft bij het luisteren, dat moet een echte audiofiel dus wel weten! De meeste mensen die zich audiofiel noemen noem ik liever kwakzalvers :D

Stel je voor, dat je een hartaanval krijgt en aangesloten wordt op een electrocardiograaf met het verkeerde soort kabel?

:D
 
Origineel geplaatst door Toon
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelargana.htm

Lees eens even dit en misschien ook héél de site. Als je broer technisch kan bewijzen dat dat kabeltje een hoorbaar verschil geeft wil ik je gerust geloven. Maar, euhm, vraag eens aan je broer welke karakteristieken van dat kabeltje nu zo verschillend zijn met die van een goedkoop kabelje? Welk gevolg dat heeft voor bv. de fase en frequentie, THD, ... en wat de invloed geeft bij het luisteren, dat moet een echte audiofiel dus wel weten! De meeste mensen die zich audiofiel noemen noem ik liever kwakzalvers :D



:D
Ja sorry hoor, maar dat vind ik dus echt gelul wat er in dat artikel staat. Leuk dat ze er allemaal natuurkundige formules voor geven (ik begrijp er voor het grootste gedeelte geen hol van maar goed...), maar volgens mij is dat echt onzin. Leuk dat ze dat allemaal zo mooi kunnen berekenen, maar volgens mij ligt dat dus echt niet zo makkelijk. Bovendien hoor ik gewoon een verschil, ook tijdens de pepsi test. Dan kun je lullen als brugman met je formuletjes e.d. maar ik hoor het gewoon. Een een ding in dat artikel is gewoon echt gelul:
Van de eigenschappen van het menselijk gehoor is bekend dat we volume verschillen van 3 dB nog net kunnen horen. Dat is een factor 2 in vermogen oftewel een factor 1.4 in signaalspanning.
. Ik hoor het verschil al als ik m'n eq 1.5 dB opschroef, dus....

Ik geef zeker toe dat audiofielen soms behoorlijk uit hun nek kunnen lullen (vertroebeling overdag door schommelingen in netspanning enz enz enz) maar een andere interlink kun je gewoon horen.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
, maar volgens mij ligt dat dus echt niet zo makkelijk.

lees het artikel nu nog eens tot je het snapt
 
Origineel geplaatst door Toon
lees het artikel nu nog eens tot je het snapt
totaan het RLC model snapt ik het en daarna komt een hoop natuurkundig/elektronische gedoe waar ik geen hol van snap en absoluut geen zin in heb om daar nu ff een studie van te maken.

En laat ook maar hangen, want jij hebt gewoon een andere mening dan ik, en elkaar overtuigen wordt 'm toch niet.

On topic maar weer, anders wordt Hanz boos....;)
 
Hoi,

Een collega van mij is een echte freak op het gebied van HiFi, THX, dolby en al die andere aanverwanten. Bij stopt het bij Stereo en bij mijn gitaar bij Mono.
Als hij over HiFi toestellen praat dan gaat dat over DVD speres van 7.000 Euro, versterkers van 15.000 Euro. Hij sprak ook over kabels van 600 Euro. Die persoon zei ook dat het verschil tussen kabels hoorbaar was, wat ik "vroeger" belachelijk vond. Ik dacht, of dat geluid nu door een kopere, goude of zilvere geleider gaat, je geen verschil zou horen. Om het tegendeel te kunnen bewijzen, gaf hij me een kabeltje mee. Ik testte dit op een "redelijk gewone" Hifi installatie die bestond uit aparte componenten (logisch want anders heb je geen kabels nodig) En ik hoorde een verschil, begrijp nu niet dat verschil hetzelfde is als 8bit en 16bit, maar ik hoorde merkelijk een breder beeld van het geluid. Het was als het ware dat de instrumenten in het nummer beter op hun plaats stonden en duidelijker te horen waren.

Toen ik dan later een "degelijke" HiFi set kocht (NAD) heb ik ook betere kabeltjes gekocht.

Hetgeen hierboven beschreven werd door : ProtoHuman is volledig waar.

groeten
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman

En laat ook maar hangen, want jij hebt gewoon een andere mening dan ik, en elkaar overtuigen wordt 'm toch niet.

Toch zou ik dan graag willen weten waarin het verschil nu zit met zo'n duur kabeltje. De hele audio industrie baseert zich altijd op technische eigenschappen om uit te drukken wanneer iets beter is. Lijkt mij dan ook gemakkelijk om bij zo'n kabeltje die eigenschappen eens toe te lichten en wat hun invloed is op geluid. Misschien best in een ander topic. ;)
 
Een technische uitleg ken ik niet, misschien eens naar zo'n website gaan van die kabels, ik gellof dat de mijn van het merk IXOS zijn.
Wat ik ook eigenaardig vind is dat er een richting op die kabels staan, zoals een draairichting bij een autoband. Dus een pijl naar waar het geluid moet gaan.
 
Origineel geplaatst door synthebin
Hoi,

Een collega van mij is een echte freak op het gebied van HiFi, THX, dolby en al die andere aanverwanten. Bij stopt het bij Stereo en bij mijn gitaar bij Mono.
Als hij over HiFi toestellen praat dan gaat dat over DVD speres van 7.000 Euro, versterkers van 15.000 Euro. Hij sprak ook over kabels van 600 Euro. Die persoon zei ook dat het verschil tussen kabels hoorbaar was, wat ik "vroeger" belachelijk vond. Ik dacht, of dat geluid nu door een kopere, goude of zilvere geleider gaat, je geen verschil zou horen. Om het tegendeel te kunnen bewijzen, gaf hij me een kabeltje mee. Ik testte dit op een "redelijk gewone" Hifi installatie die bestond uit aparte componenten (logisch want anders heb je geen kabels nodig) En ik hoorde een verschil, begrijp nu niet dat verschil hetzelfde is als 8bit en 16bit, maar ik hoorde merkelijk een breder beeld van het geluid. Het was als het ware dat de instrumenten in het nummer beter op hun plaats stonden en duidelijker te horen waren.

Toen ik dan later een "degelijke" HiFi set kocht (NAD) heb ik ook betere kabeltjes gekocht.

Hetgeen hierboven beschreven werd door : ProtoHuman is volledig waar.

groeten

heb je dit met een dubbelblind test uitgevoerd?
 
Origineel geplaatst door olafmol
heb je dit met een dubbelblind test uitgevoerd?

Die zogezegde high-end kabels kunnen effectief een verschil geven, maar dan omdat ze als een filter werken. Sommige van die fabrikanten ontwerpen gewoon kabels zonder zich aan de opgestelde normen te houden. Die kabel gaat zich gewoon als verzwakker/versterker voor bv. hoge frequenties gedragen(door z'n verkeerd gekozen weerstand of inductantie blijkbaar) en mensen die er niks van kennen denken dat ze een betere kabel gekocht hebben. Bij de meeste van die obscure merken zul je ook bv. lezen "patented" , das gewoon zodat ze de barslechte kwaliteiten van hun kabels niet moeten vrijgeven. Voor het ontwerpen van audio kabels zijn er gewoon strakke richtlijnen, zoals er ook voor audio apparatuur richtlijnen zijn. Een goede duurdere kabel (dan spreek ik over bv. 25€) kan gerust minder ruis geven (horen ga je dat wel niet doen) maar een compleet ander geluid geven , dan zijn ze echt met je voeten aan het spelen.
 
Interessant topic, dit. Maar euhm ff off topic... Wat is "Turbo jugglen" ? 3 plaatjes draaien op 1 minuutje.. Wat is daar zo turbo aan?? :confused:
... Geef me 4 platenspelers en ik draai 16 techno hitjes in 1 minuut! :D
 
Origineel geplaatst door ikke
Interessant topic, dit. Maar euhm ff off topic... Wat is "Turbo jugglen" ? 3 plaatjes draaien op 1 minuutje.. Wat is daar zo turbo aan?? :confused:
... Geef me 4 platenspelers en ik draai 16 techno hitjes in 1 minuut! :D

De Nederlandse versie van Christian Varela. :dubbel:
 
Isda geen Primate - dude? Heb hem een keertje gezien in Gent geloof ik.. Ik vind hem niet zo goed. Draait die dan 16 platen in 1 minuut? Jeff Mills is ook een rappe ;)
 
Back
Top