Alpha Juno / MKS50 plugin-synth van TAL: de TAL-Pha

tal-pha-02.jpg


TAL heeft net de Alpha JunoII / MKS50 in plugin vorm uitgebracht. Ik heb zelf van hun al de U-No-LX en die is echt super.
De plugin kan ook overweg met sysex van de hardware bakken en de plugin kan ook als als controller gebruikt worden voor de hardware.

Klinkt prima!





TAL's eigen productpagina
 
Last edited by a moderator:
Ik ga es zoeken of ik hem ook heb, ik ben inmiddels echt nieuwsgierig :)
 
Filename: FACTORYA.SYX
Programmer: Roland
Description: MKS-50 Factory Presets (A Group) / Alpha Juno-1 and Alpha Juno-2 Factory Presets (ROM)

T-11 PolySynth1 T-12 JazzGuitar T-13 Xylophone T-14 Low String T-15 LeadSynth1 T-16 ChorusGuit T-17 SynthBass1 T-18 ElectroDrm
T-21 HighString T-22 TeknoStrng T-23 StringOrgn T-24 FastString T-25 LongString T-26 Cello T-27 SoloViolin T-28 Pizzicato
T-31 Piano 1 T-32 E Piano 1 T-33 E Piano 2 T-34 Piano 2 T-35 E Piano 3 T-36 Clav T-37 Harpsichrd T-38 PianoPad
T-41 Organ 1 T-42 Organ 2 T-43 CheesyOrgn T-44 PipeOrgan1 T-45 PipeOrgan2 T-46 VoicePad T-47 sinusoidal T-48 Voices 1
T-51 Brass 1 T-52 Syn Rise T-53 Spit Valve T-54 Fat Synth T-55 Arpeggiatr T-56 Velo-Reso1 T-57 Big Brass T-58 Pad 1
T-61 LeadSynth2 T-62 LeadSynth3 T-63 Flute T-64 LeadSynth4 T-65 Sax T-66 E Bass 1 T-67 SynthBass2 T-68 SequencrBs
T-71 Bells 1 T-72 BellChime1 T-73 BellChime2 T-74 Syn-Bello T-75 Marimba T-76 Syn Koto T-77 StlDrumBnd T-78 Harp
T-81 Tron Blast T-82 NoiseShots T-83 TwiliteZne T-84 Scratchin T-85 Syn Echo T-86 PolePositn T-87 --U-F-O-- T-88 Timps

Notes:
(a) Duplicate files on the Internet: MKS50rig.MID / FactoryToneBankA.SYX / FACTORY1.RAW

(b) This preset bank was included with all MKS-50 synths and was called the "A Group" and is hard‑coded on ROM IC#7

(c) With the exception of a few early production models of the Alpha Juno‑1 and Alpha Juno‑2, this bank was hard‑coded onto ROM IC#10
(Alpha Juno‑1) and ROM IC#24 (Alpha Juno‑2) and was called the "Preset Group". Every Patch name had the prefix of P‑
 
Hier mijn preset collectie die je zo in tal kan inladen, factory a zit er ook bij, patch 09 is de technostring

Klinkt als de sound die is gebruikt door Secret Mission in deze track bijv., althans dat was mijn 1e associatie toen ik hem triggerde
 

Attachments

  • presets.zip
    4,7 MB · Bekeken: 35
Inmiddels al ver op pagina 5 aangekomen, maar we delen maar weinig muziek merk ik.
Zijn we huiverig om onze kunsten te tonen met deze plugin of kopen we deze alleen maar voor de verzameling? :eureka:

hiero, hooveren tot het schuim op je mond staat.


Lekker hooveren @Septic !

Jazeker @Rutger, niet alleen hooveren, dit juweel kan zoveel meer! Hier wat demos van onze nieuwe soundset - hooveren vanaf 4m :



Voor diegene die TAL-Pha overwegen: We kunnen '10%-kortingscodes' bieden nadat je onze bank aanschaft. Meer informatie vind je hier: Analog Phantasies | Solidtrax
 
De SH-101 was mijn allereerste monsynth. De Juno-2 mijn allereerste polysynth. Die 101 plugin van TAL had ik al. En ook de J-8 en U-NO-LX2. Klinken lekker allemaal, dus deze ga ik zeker ook uitproberen en waarschijnlijk aanschaffen. Ik vind het ook fijn dat die TAL plugins ook als een native Linux versie verkrijgbaar zijn.
 
YES! Daar is ie dan eindelijk :mega:


Goeie vergelijking :) Alleen een beetje jammer dat hij een oudere versie (1.0.3) gebruikt in die vergelijking. Sinds versie 1.1.0 is er een nieuw filter model ("Normal") bij gekomen die dichter bij het origineel zit. Patrick (TAL) had eerst bewust de high end roll off niet gemodeld, omdat hij dat als ongewenst zag. Later heeft hij dat alsnog gedaan via het filter model "Normal". Ook zijn er nog een aantal meer dingen verbeterd die er voor zorgen dat de plugin nog dichter bij het origineel komt.

Ik denk dat hij ondertussen wel >99% accuraat is (als dat überhaupt al in een percentage uit te drukken is). Genoeg om ervoor te zorgen dat niemand met zekerheid kan zeggen welke de plugin is en welke de hardware bij een blinde test. Als je al verschil zou horen, is het zo subtiel dat je waarschijnlijk nog steeds niet weet welke dan het origineel is en welke de plugin.

Voor mij geen reden meer om een alpha juno te kopen :) Het gebrek aan hands-on controls heeft me altijd tegen gehouden en daarnaast begon hij de laatste jaren ook ineens veel duurder te worden op de 2e hands markt. Een alpha juno programmeren is alleen leuk met een midi programmer, maar als het dan toch via een midi programmer moet, dan kan ik net zo goed gelijk deze plugin ermee programmeren :) Qua workflow zo veel beter!

Heb nu wel mijn System-8 gemapped, maar helemaal perfect werkt dat ook niet. Voor 90% van de controls wel, maar net die laatste 10% mis ik wel een beetje. Al heeft een PG-300 of vergelijkbaar ook niet alle controls beschikbaar, aangezien de TAL plugin een aantal extra features/parameters heeft (zoals separate tuning per oscillator, etc.). Dus ik weet niet hoeveel meerwaarde een programmer voor mij zou hebben t.o.v. mijn System-8.

Enige reden voor mij om nog een originele alpha juno aan te schaffen zou zijn als ik zou besluiten er live mee op te treden, maar dat ben ik toch niet van plan :) (veel te groot voor een live setup)
 
Ik vind het lastig om het chorus goed te kunnen beoordelen aangezien de geluiden in de demo zo geanimeerd zijn. De oscillators en filter lijken, ook qua modulaties, inderdaad het zelfde voor mijn oor.
 
Back
Top