Alpha Juno / MKS50 plugin-synth van TAL: de TAL-Pha

tal-pha-02.jpg


TAL heeft net de Alpha JunoII / MKS50 in plugin vorm uitgebracht. Ik heb zelf van hun al de U-No-LX en die is echt super.
De plugin kan ook overweg met sysex van de hardware bakken en de plugin kan ook als als controller gebruikt worden voor de hardware.

Klinkt prima!





TAL's eigen productpagina
 
Last edited by a moderator:
Op de 1 of andere manier komt het als een sympathiek bedrijf over die echt goed nadenkt over wat vooral de “oudere” ook graag zien. Ik heb wat fx van ze en denk dat de Tal sampler er ook wel komt. 👍
 
Wel interessant die sysex compatibility.. kun je die plugin gebruiken om je presets in de hardware te managen..soort van
 
REdominator is een prima plugin, maar TAL-PHA is next level, zit gewoon een paar jaar verschil in ontwikkeling (die redominator is uit 2014 dacht ik)
Bovendien is TAL gewoon de beste in alle synths :D

De extra opties zijn erg wreed. En welkom. De zaag transponeren tov de pulse en dan sync erbij, netjes hoor.
Meer golfvormpjes voor de LFO altijd goed.
Er zit zelfs een para EQ in om te automaten (instant ruffneck jwz)

Het setje 101/J60/J8 en nu de ⍺ zijn altijd zijn altijd ingeladen.
En met de soundforce controllers erbij wordt het helemaal een feest.

Ik ben verslaafd aan TALs J-8 ik zit er non stop op te spelen wat een gave synth is zo'n Jupiter-8 toch. Lekker eerie en ingetogen als je hem goed instelt. Stapel vintage FX erover en je zit zo in Eno/Budd regionen. Mooi man.

Gewoon. dikke. mik.
 
Ik hoop altijd nog dat Roland een vst uitbrengt van de alpha juno, zodat die hopelijk ook in mijn System-8 is in te laden…

Maar geloof dat ik daar maar niet meer op ga wachten. Dan de System-8 maar als midi controller gebruiken voor de TAL-Pha..
 
Beetje gek dat er geen sliders op zitten voor het volume van de individuele oscillatoren en nog wat standaard dingen. De envelope sliders hebben weer geen legends, dat had juist gewoon een graphic kunnen zijn met sleepbare ankerpunten, dan snap je hem veel beter en dat legt ook gelijk het "zwiepje" uit wat je op een segment krijgt.

Toch wat vreemde keuzes gemaakt qua UX

En jammer dat er geen droge sounds in de demo zaten
 
Beetje gek dat er geen sliders op zitten voor het volume van de individuele oscillatoren en nog wat standaard dingen. De envelope sliders hebben weer geen legends, dat had juist gewoon een graphic kunnen zijn met sleepbare ankerpunten, dan snap je hem veel beter en dat legt ook gelijk het "zwiepje" uit wat je op een segment krijgt.

Toch wat vreemde keuzes gemaakt qua UX

En jammer dat er geen droge sounds in de demo zaten
Begrijp je punten, er is wel een display voor de envelope, dit geeft wellicht wat inzicht waar je naar op zoek bent?

Qua droge sounds, wellicht dat dit een beetje een idee geeft:

 
Beetje gek dat er geen sliders op zitten voor het volume van de individuele oscillatoren en nog wat standaard dingen. De envelope sliders hebben weer geen legends, dat had juist gewoon een graphic kunnen zijn met sleepbare ankerpunten, dan snap je hem veel beter en dat legt ook gelijk het "zwiepje" uit wat je op een segment krijgt.

Toch wat vreemde keuzes gemaakt qua UX

En jammer dat er geen droge sounds in de demo zaten
Dat doen ze denk ik om de interface zoveel mogelijk als het origineel te laten. Het origineel had geen volume per oscillator. Op deze manier is het duidelijk een “extra” feature.
 
Hmmm.. morgen even verder kijken hoe dat zit, t zal wel goed komen denk ik.
 
Hmm net via ideal geprobeerd, geld is afgeschreven maar ik krijg dezelfde foutmelding.. jammer dit..
 
1.1.0 is uit:

Version 1.1.0 / 20.02.2024
  • New filter "Normal" filter mode for most possible accuracy with the hardware.
  • Optional direct hardware MIDI output for simple hardware control (on the top right).
  • Simple color dialog for the gray scheme.
  • Automatable next/previous preset buttons.
  • CPU optimisations.
  • Minor fixes.
 
Back
Top