Alpha Juno / MKS50 plugin-synth van TAL: de TAL-Pha

tal-pha-02.jpg


TAL heeft net de Alpha JunoII / MKS50 in plugin vorm uitgebracht. Ik heb zelf van hun al de U-No-LX en die is echt super.
De plugin kan ook overweg met sysex van de hardware bakken en de plugin kan ook als als controller gebruikt worden voor de hardware.

Klinkt prima!





TAL's eigen productpagina
 
Last edited by a moderator:
Net even gemaild met Patrick, hij regelt het altijd voor je. Het lijkt aan iets te liggen buiten zijn invloedsfeer - hopelijk fixen ze dat snel en hebben jullie de licenties al binnen @demian en @Manic ?
Ja heb contact gehad met Patrick, lijkt idd aan FastSpring te liggen..


Hoop de licentie vandaag wel binnen te krijgen want heb vanavond een studiosessie gepland staan :)
 
Ik heb het net opnieuw geprobeerd via Paypal en nu werkt het! Dus ik kan er vanavond mee spelen :)

Nu alleen nog mijn geld van de 1e order terug zien te krijgen, maar dat zal vast geen probleem zijn.
 
REdominator is een prima plugin, maar TAL-PHA is next level, zit gewoon een paar jaar verschil in ontwikkeling (die redominator is uit 2014 dacht ik)
Bovendien is TAL gewoon de beste in alle synths :D

Redominator is gemaakt zonder dat ze (audiorealism) zelf een alpha juno hadden staan :stupid
Als alpha/beta tester heb ik toen een Ajuno geleend van een kennis en de juiste LFO, PWM en CHORUS rates per CC value gemeten zodat het overzetten van presets enigzins overeenkwam.
De noise is niet hetzelfde, de verhouding tussen de golfvorm volumes is niet hetzelfde, dus er was meer dan genoeg ruimte om een beter klinkend alternatief te bouwen, wat dus nu gebeurt is na 10 jaar.
Enige voordeel is van Redominator is dat je in een volledige productie het verschil zo goed als niet merkt. Alleen als je gaat soloen en a/b kan vergelijken.
 
ja kurksnuiven noemen we dat. ;)

Lekker met een stethoscoop luisteren en tabellen invullen en dan dat in een mooie grafiek zetten.
REdominator was goed genoeg om mijn alpha 1 weg te doen, geen enkel probleem. Die paar laatste procent heb je geen zak aan als je geen tracks maakt en alleen op een spreadsheet zit te werken hehe.

Maar TAL heeft nu eindelijk een 21-eeuwse versie gemaakt met alle toeters en bellen en ook nog eens accurater.

De feel was er al bij de Audiorealism variant, vond alleen het filter een beetje lam of te scherp (MK2 update), de TAL versie maakt het af.

Wreed man, wat je tegenwoordig gewoon in kan laden he. Boss pedaaltjes, eHX pedaaltjes, SSL consoles, 303s, OBies egt te gek gewoon.
En zonder al die kabel meuk (en voor vele duizenden aan adda's)

Ik glij bijna van mijn stoel af....


426551600_823689316467007_4737471196834520262_n.jpg


Tis maar goed dat ik vanavond....

weer een optreden heb met mijn Mortal Kombat Tribute Band
 
ja kurksnuiven noemen we dat. ;)

Lekker met een stethoscoop luisteren en tabellen invullen en dan dat in een mooie grafiek zetten.
REdominator was goed genoeg om mijn alpha 1 weg te doen, geen enkel probleem. Die paar laatste procent heb je geen zak aan als je geen tracks maakt en alleen op een spreadsheet zit te werken hehe.

Maar TAL heeft nu eindelijk een 21-eeuwse versie gemaakt met alle toeters en bellen en ook nog eens accurater.

De feel was er al bij de Audiorealism variant, vond alleen het filter een beetje lam of te scherp (MK2 update), de TAL versie maakt het af.

Wreed man, wat je tegenwoordig gewoon in kan laden he. Boss pedaaltjes, eHX pedaaltjes, SSL consoles, 303s, OBies egt te gek gewoon.
En zonder al die kabel meuk (en voor vele duizenden aan adda's)

Ik glij bijna van mijn stoel af....


Bekijk bijlage 3845576

Tis maar goed dat ik vanavond....

weer een optreden heb met mijn Mortal Kombat Tribute Band
Look mama, no keys!
 
Nog even over Redominator...
Dat kost nu nog gewoon 95 EUR voor een gedateerde en minder accurate versie van de Alpha Juno 2.
Gelukkig hebben we nu TAL!
Ja ik snap ook niet dat die na zoveel jaar nog zo veel moet kosten. Had hem laatst bijna gekocht, gelukkig toen toch van af gezien (om de reden die je noemt).


Hier de grijze modus:

tal-pha-04.jpg
 
Heb al even de controls van mijn System-1m vergeleken en het lijkt erop dat ik de belangrijkste parameters er prima mee kan bedienen :) En met mijn System-8 moet het natuurlijk nog beter gaan met nog meer controls beschikbaar :D

TAL-Pha.png
 
Volgens mij zijn de envelopes toch redelijk anders dan op de system 1 ?
Ja je hebt inderdaad 1 extra stage en daarnaast de mogelijkheid om de levels van stage 1 en 2 in te stellen. Maar op de System-1/8 heb je 2 envelopes i.t.t. 1 envelope, dus een extra set van 4 faders.

Maar zolang je L1 en L2 op max zet, en T2 op 0, dan hou je een standaard ADSR over. Ik vermoed dat een Init preset dit ook zo heeft staan en anders maak ik mijn eigen Init preset. De letters ADSR staan ook boven de faders in TAL-Pha. Ik ga dan ook de faders van de Amp envelope mappen aan deze ADSR en gebruik de faders van de Filter envelope voor de extra stages + Key follow functie.

Amp Envelope:
A -> T1
D -> T3
S -> L3
R -> T4

Filter Envelope
A -> L1
D -> T2
S -> L2
R -> Key follow

Ook snel even een routing gemaakt voor mijn System-8 :p

TAL-Pha2.png
 
Hmm... ik had alle parameters gemapped via de Midi learn functie. Maar zodra ik de synth reset naar een initialized patch (Reset parameters), was ik al mijn mappings kwijt....

Ook wanneer ik de plugin opnieuw laad ben ik alle mappings kwijt.. Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat die mappings bewaard blijven?
 
Back
Top