Veel tegelijk of een per keer?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.567
Locatie
Zeist
Wat is verstandiger i.v.m. het risico op verdwijning of beschadiging van modules bij verzending:

Kan men beter meerdere modules tegelijk bestellen of een per keer?


Tot nog toe gaat het goed, maar ik vraag mij het wel af wat het slimste is...
 
Koop je het van een commerciële partij binnen de EU? Dan maakt het niet uit. Bij problemen moet de verkoper het oplossen.
 
Maar of de verkoper dat ook doet is de vraag. Het gaat over bestellingen bij bekende winkels binnen de EU. En sowieso wil ik de kans dat het misgaat liefst minimaliseren. Het argument voor een module per keer is dat je dan per keer financieel minder risico loopt, maar je hebt dan wel meer verzendingen nodig...
 
Het gaat natuurlijk wel 'ns mis, maar ik denk eigenlijk dat voor het grootste deel van de zendingen het wel goed gaat. Dat pleit ervoor om het gewoon in één zending te doen, bij meerdere zendingen stel je het vaker bloot aan dat (kleine) risico dat het fout gaat. Pech als het toch fout gaat bij één grote zending, dat wel, maar die kans is waarschijnlijk niet zo groot.
 
Maar of de verkoper dat ook doet is de vraag. Het gaat over bestellingen bij bekende winkels binnen de EU. En sowieso wil ik de kans dat het misgaat liefst minimaliseren. Het argument voor een module per keer is dat je dan per keer financieel minder risico loopt, maar je hebt dan wel meer verzendingen nodig...
Het komt of het komt niet, daar heb je vandaag de dag geen tot weinig invloed op. Je kunt wel nagaan in hoeverre een afzender zijn verantwoordelijkheid dient te nemen en ook daadwerkelijk neemt.
 
Het komt of het komt niet, daar heb je vandaag de dag geen tot weinig invloed op. Je kunt wel nagaan in hoeverre een afzender zijn verantwoordelijkheid dient te nemen en ook daadwerkelijk neemt.

Waar je wel invloed op hebt is of je de modules een per keer bestelt of met meerdere tegelijk. En dat is dan ook de vraag van dit topic. Over de (on)betrouwbaarheid van verzendbedrijven zijn al genoeg andere topics.

Het argument van Disharmonic is interessant: veel tegelijk zal ook soms mis gaan, maar waarschijnlijk toch minder vaak dan wanneer je de modules een per keer bestelt (simpelweg omdat je bij een per keer veel meer verzendingen nodig hebt). Bij meerdere tegelijk heb je dus minder vaak problemen (hoewel het dan wel over grotere bedragen gaat).

Overigens ben ik al wel gewoon met bestellen begonnen, maar de vraag van dit topic leek me ook theoretisch wel interessant. 8)
 
Ik laat het wel altijd bij een postNL of ander afhaalpunt bezorgen. Al teveel kwijt geraakt aan deur bezorging terwijl ik wel thuis was of zogenaamd bij de buren afgeleverd maar nooit meer terug gevonden...
 
Bij het los bestellen is de kans (per pakket) om het wel of niet te ontvangen toch net zo groot? Waar het bij een enkele bestelling maar 1 keer goed of fout kan gaan zal de kans zich bij meerdere pakketten vermenigvuldigen. Bij vijf pakketten kun je namelijk het risico lopen dat je er meerdere niet ontvangt. Je moet dan wel enorme pech hebben, zeg niet dat het niet gebeurd. Goede voorwaarden, afspraken en niet bezuinigen op verzendkosten t.b.v. van eventuele verzekering zou denk ik waardevoller kunnen zijn.

Persoonlijk volg ik dan ook liever een enkel pakket in plaats van meerdere.
 
Stel het extreme geval dat je in je hele leven maar tien modules bestelt en je de keuze hebt uit alles in een keer bestellen of alle modules apart bestellen, wat is dan wijsheid? Neem verder aan dat "weg is weg" en een niet bezorgde of onderweg beschadigde bestelling dus nooit vergoed wordt.
 
Statistisch gezien is de kans op zoekgeraakte pakketjes het grootst bij aparte verzendingen, want bij iedere verzending loop je opnieuw risico. Het risico op de hoogste financiële schade is bij enkele verzending, want dan heb je in een keer de jackpot als het misgaat. De verwachtingswaarde (kans op verlies x financiële schade) blijft altijd hetzelfde ongeacht de gekozen methode. Je kunt dit vrij makkelijk uitrekenen.

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Om het wat inzichtelijker te maken ...

Stel, we versturen 10 modules met een waarde van €100 ieder en een kans van 10% dat je pakket niet aankomt door verlies of diefstal. In scenario 1 apart en scenario 2 in 1 zending:

Screenshot 2023-11-19 at 11.34.36.png


In beide gevallen is de gemiddelde schade (verwachtingswaarde) €100. In het geval van aparte verzending zou dit (statistisch) betekenen dat 1 van de 10 modules niet aankomt en de rest wel. Alles bij elkaar verzenden gaat in 90% van de gevallen goed en dan krijg je ook alle 10 modules, maar als het misgaat heb je helemaal niets :D
 
Laatst gewijzigd:
Ja, wat @Nap zegt is wat ik impliciet bedoelde. Het is dan maar net waar je voor kiest. Zelf zou ik het waarschijnlijk gewoon in één keer laten komen, ook om de rompslomp te voorkomen wat @Kevin al noemde, dat je een stapel pakketten moet volgen die misschien ook nog op verschillende dagen/tijden aankomen. Wat een gedoe, dan beter alles in één doos. :)
 
Persoonlijk vind ik het risico dat er wat mis gaat (en het dan ook nog eens niet opgelost zou worden door de verkoper) zo verwaarloosbaar dat ik er voor deze draad al langer over na heb gedacht dan in de rest van mijn leven bij elkaar.
 
Dank voor de antwoorden, dan is het dus in wezen een mentaliteitskwestie. Wat verwachtingswaarde betreft maakt het niet uit. Het gaat er eerder om of je wel of niet problemen hebt met een klein kans op grote financiële schade. Als je de kans op grote financiële schade koste wat kost wilt minimaliseren zul je je vaak extra rompslomp op de hals moeten halen.
 
Als je bij een goed bekend staande winkel bestelt dan zou ik me er geen zorgen over maken, heb je paypal betaal dan via paypal, die gaan onderzoeken als er iets mis gaat.
Als het milleu belangrijk is voor je dan is het een no brainer natuurlijk en bestel je alles in één keer :D
 
Alles in een keer gaat voor mij financieel sowieso al niet. Buiten dat weet ik nu nog niet precies wat het gaat worden, en ik wil mijn hersens ook niet belasten met een overvloed aan nieuwe te doorgronden modules. Het kraakt nu al regelmatig daar bovenin. ;)

Maar de antwoorden in dit topic helpen mij in elk geval wel om me er minder zorgen over te maken of de bestelde modules wel allemaal aan komen. :okdan:
 
Back
Top