Ben ik de enige die vind dat een pianoroll ook gewoon horizontaal mag?

Dat komt door wetenschappelijke conventies waarin we onafhankelijke variabelen op de x-as plaatsen en afhankelijke variabelen op de y-as. Het zit ook in onze taal gebakken. We zeggen bvb toon-hoogte en niet toon-breedte. Maar taal kan bedrieglijk zijn en conventies dekken natuurlijk niet ieders behoefte... Mono neon speelt in die zin ook links/ondersteboven op een rechts besnaarde bas. En zo bestaan er nog wel wat perfect werkende uitzonderingen.

Ik speel sax.. ook zo'n belachelijk vreemd geavalueerd klavier.. sommige noten zijn meerdere knoppencombi's voor. In de 12 jaar dat er serieus mee bezig ben, blijft het nog steeds afwegen..

Het meest akward klavier, qua interface blijft voor mij altijd nog de knoppen accordion. Zoveel mensen die daarop muziek schijnen te kunnen maken.. en zeker interessant om dat eens geprobeerd te hebben.. wiskundig gezien eigenlijk veel logischer.. als je een beetje solfege gevoel hebt pak je makkelijker noten..
Heb er zelf ook een gekocht 'n paar maanden terug.. Alleen kwam het nog niet helemaal uit de verf.. :D

 
Laatst gewijzigd:
ik zie t gewoon niet meer, ondanks ik een 27 inch scherm heb. Ik verzin wel n andere manier, of to hell met chords (zoals eerder haha)
 
Met het klavier horizontaal zie je de toonhoogte/noten nog wat makkelijker/sneller, maar dat is denk ik het enige voordeel, verder lijkt me het alleen maar "counter-intuitive".
 
Ik zeg niet dat je moet kiezen, maar ik wil gewoon beiden.
Serato doet t trouwens al sinds heugenis vertikaal
Ik ken Serato niet als DAW (alleen de DJ software), maar zo te zien wordt eea aangeprezen als “beat-making” en dus niet echt bedoeld als full fledged song creation, daar zit dan ook gelijk wel het verschil denk ik.
 
daarom zou t fijn zijn als t kan kantelen, als je daar even behoefte aan hebt, om in detail te kijken of je toetsactie wil aanscherpen.
In Maschine is t trouwens nog erger dan in Ableton. Daar kennen ze geen fold en staat enkel een getal bij elke C, verder nul
 
ha je leest één issue en denkt dat t een nieuwe versie is? Ik had t wel degelijk eerst opgezocht voor ik t vernoemde. De nieuwste is nog steeds vert
 
ha je leest één issue en denkt dat t een nieuwe versie is? Ik had t wel degelijk eerst opgezocht voor ik t vernoemde. De nieuwste is nog steeds vert
Ik gebruik geen Serato maar in videootjes ervan zie ik alleen maar horizontale geluidswolkjes.. dus goed dat het nog steeds kan (als het je voorkeur is.)
Ik vind het bij audio volgen niet lekker werken.. een pianorol kan ik me enigszins nog iets bij voorstellen, dat het makkelijker te volgen is omdat de nootjes soort-van in het verlengde van je pianokeybed liggen
 
Ha je ziet de lite versie, de pro is vert. Traktor is ook horizontaal hoor. Ik heb geen idee in hoeverre serato nog heerst bij de scratch dj's maar vroeger was t hét merk. (ik heb echter traktor scratch pro gekocht gehad)
Verticaal toont je wat er boven (dus voor) je naald zit als je plaat "gewoon" draait.
Misschien moet ik maar eens n verzoekje doen aan Ableton. heb ik toch nog n reden om ooit de volgende versie te kopen.
 
Traktor heb ik ook mee gewerkt.. die hadden een soort modus om meerdere loopjes te mixen.. was wel geinig.. scratchen heb ik nooit gedaan.. dan is het wel intuïtiever misschien.
Ik heb 'n Prime Go van Denon, dat is zo'n standalone DJ ding.. die werkt by default ook verticaal en moet je omzetten.. en was niet altijd mogelijk.. Maar ieder z'n ding.. :)

 
1693648582466.png

Of gewoon zo achter je DAW gaan zitten, @klinkske
 
wat je kan doen is de poot van je scherm afschroeven en dan kan je je scherm op een stand makkelijk verticaal plaatsen en weer horizontaal zetten op het moment dat dit handiger is voor je audio bijv.
 
Misschien is een ipad als mirror een plan ja. Als mijn 2015 imac dat tenminste kan met dat os er op wat mijn midi speeltjes nog eisen. Want ik update m niet meer want dan is de hardware obsolete en dat is geen optie
 
Misschien is een ipad als mirror een plan ja. Als mijn 2015 imac dat tenminste kan met dat os er op wat mijn midi speeltjes nog eisen. Want ik update m niet meer want dan is de hardware obsolete en dat is geen optie
Nog een laatste tip, maak een nieuwe midi track aan, zet er een vst met een piano layout op (bv scaler of elke andere willekeurig plug-in die dat heeft) en stuurde de midi van de andere track daarheen. Natuurlijk niet ideaal omdat je daar niet kan editen, maar geeft je in ieder geval de akkoorden in de juiste layout erbij (en als je scaler gebruikt zie je ook welk akkoord).
 
Als je nu eens je keyboard of synth 90 graden naar links draait? Dan komt het ook overéén met de pianoroll :)
 
Back
Top