Ben ik de enige die vind dat een pianoroll ook gewoon horizontaal mag?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.748
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik krijg hier zoveel frustraties van... in n DAW

Waarom kan ik niet kiezen om de pianoroll te hebben zoals in synthesia? Omdat 't te gemakkelijk is?
 

Attachments

  • Scherm­afbeelding 2023-08-31 om 20.12.20.png
    Scherm­afbeelding 2023-08-31 om 20.12.20.png
    162,8 KB · Bekeken: 122
  • Scherm­afbeelding 2023-08-31 om 20.13.03.png
    Scherm­afbeelding 2023-08-31 om 20.13.03.png
    173 KB · Bekeken: 92
Horizontaal passen er meer noten en normaal gesproken is meer dan 2-3 octaven range niet echt nodig. Dus ligt het voor de hand de range op de korte kant te zetten en de sequence op de lange kant.

Maar ik vind verticaal ook prettiger eigenlijk.
 
Gewoon met een duw op n toets van vert naar horizontaal en klaar. Zou me zoveel helpen. Nu heb ik totaaaaaal geen idee
 
Gebruik dan trackers, die hebben toch meestal een verticale ingave van de noten?
 
Maar het zou wel leuk zijn om te kunnen kiezen wat je wil. Zo heel moeilijk lijkt me het niet voor de codekloppers om dat te realiseren.
 
Hang er een 2e monitor aan een draai um een kwartslag :D


Gewoon met een duw op n toets van vert naar horizontaal en klaar. Zou me zoveel helpen. Nu heb ik totaaaaaal geen idee

Voor MacOS vind ik niet zo snel een sneltoets, zonder meerdere klikken, maar bij Windows was het ctrl + alt + pijltje (in de richting die je wil). Niet zeker hoe up-to-date dat nog is .. . En dat gaat over je hele beeldscherm. Ook irritant, maar voor even snel beetje klikken in de piano-roll kan het werken.

En anders letterlijk gaan lezen als de toon-hoogte? Misschien voelt dat nog enigszins logisch.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom kan ik niet kiezen om de pianoroll te hebben zoals in synthesia? Omdat 't te gemakkelijk is?
In een timeline based recording heb je de audio ook in een horizontale lijn dus eigenlijk is het wel logisch dat de midi die op de lijn er boven staat dan ook op dezelfde manier in een timeline staat, het zou onlogisch zijn om het verticaal te plaatsen, voor korte clips kan ik me er wel iets bij voorstellen maar in een track van een paar minuten niet echt.
Maar kan me voorstellen dat het wel handig zou zijn voor sommigen als je de keuze zou hebben tussen horizontaal en verticaal, tenslotte heb je dan wel de indeling van een keyboard.
 
Gewoon met een duw op n toets van vert naar horizontaal en klaar. Zou me zoveel helpen. Nu heb ik totaaaaaal geen idee
Hey @klinkske nu even een iets serieuzere reply, weet je de scale en fold knoppen eigenlijk te vinden? Als je die nog niet gebruikt, probeer dat eens, dat scheelt denk ik al heel veel in het overzicht, je krijgt dan alleen de “juiste” (of ingespeelde) noten in beeld.
 
Met bekende melodietjes onhoud je gewoon de tonen net zoals je ze zou zingen.
Voor de melodie in C is dat makkelijk. . . . . . . . . . En speel je alleen op de witte toetsen.
Voor een melodie in D transponeer je gewoon +2 . . En speel je alleen op de witte toetsen.
Voor een melodie in F transponeer je gewoon +5 . . En speel je alleen op de witte toetsen. Enzovoorts
Verder zijn negen van de tien drie akkoorden liedjes. Die blijven ook hetzelfde (want die tranponeer je mee.)
`Een kind kan de was doen.` Simple comme bonjour.
Zo geen notenschift nodig alleen om er in te komen bij een nieuwe melodie.
Want real-time lezen en spelen gaat zodanig snel dat je steeds wisselend moet kijken naar toetsen en schrift.
Met kruizen en mollen wordt dat onmogelijk moeilijk. Ik snap de theorie maar ben er nooit aan begonnen omdat me dat de aardigheid om iets met muziek te doen zou verpesten.

 
geen slecht idee.
Wel slecht om noten mee te editen maar goed om de muziek te zien.
Maar goed als je muziek maakt vind ik het beter om helemaal niet naar het scherm te kijken maar alleen met keys bezig te zijn.
Dat is efficienter.
 
Als ik de toetsen afkijk van n filmpje, (of midi file die synthesia speelt) en ze vervolgens inspeel in de daw, kan ik ze makkelijker editten als variatie dan als ze horizontaal staan. Want mijn brein werkt zo niet.
Ingewikkelder is mijn doel niet :) - ik sleur die midi strepen vervolgens wel ergens heen zodat de loop beter klinkt op t gehoor.
Ik wou gewoon gisteren begrijpen wat ik hoor. Hoor ik een akkoord, of een noot met fx. Want voor mij is dat allemaal een groot raadsel. En er midi to audio op loslaten maakt t raadsel 90% van de keren enkel 500 keer groter.
 
Hoor ik een akkoord, of een noot met fx. Want voor mij is dat allemaal een groot raadsel. En er midi to audio op loslaten maakt t raadsel 90% van de keren enkel 500 keer groter.

`K begrijp wat je bedoeld. Het belangrijkste is dan het geluid terug te herleiden tot een toon (of hoofd frequentie) Als dat nog gaat.
(Even mee neurieen om er op te komen.)
De akkoorden lopen meestal achter op de `tonen-drukte`. In de meeste gevallen vier (verschillende) tonen of noten met slechts één akkoord. Akkoorden wisselen dus minder snel dan tonen. De tonen zitten in de meeste gevallen ook in het akkoord. fx / drums worden gebruikt `om de boel aan te kleden` Dat kan op veel manieren met allerlij tierlantijnen.
De frequesties ervan kunnen zowel hoger als lager zijn. Als het goed is moet toch de melodie leidend zijn.
Als dat niet zo is of in het geheel niet valt het onder `alternatieve muziek` Drums en ruis zijn nagenoeg frequentieloos. 20-10.000Hz.
Terwijl ze wel het ritme aangeven.
Midi files zijn vaak tot en met `aangekleed met tierlantijnen tegenmelodietjes en andere piano achtige versiersels.
Die zijn veel te druk om tot een eenvoudige essentie teruggebracht te worden. Wie weet kan AI er wat mee op den duur.
Anders is dat allemaal handwerk om het terug de computer in te krijgen. Te bewerkelijk.
Als toetsenman ben ik al tevreden om met twee handen te kunnen spelen. Dus geen voeten klavier zoals bij een groot orgel.
Aftertouch, zwelpedaal, knoppen-draaien e.d. laat ik maar even voor wat het is.
 
Waarom kan ik niet kiezen om de pianoroll te hebben zoals in synthesia? Omdat 't te gemakkelijk is?
Dat komt door wetenschappelijke conventies waarin we onafhankelijke variabelen op de x-as plaatsen en afhankelijke variabelen op de y-as. Het zit ook in onze taal gebakken. We zeggen bvb toon-hoogte en niet toon-breedte. Maar taal kan bedrieglijk zijn en conventies dekken natuurlijk niet ieders behoefte... Mono neon speelt in die zin ook links/ondersteboven op een rechts besnaarde bas. En zo bestaan er nog wel wat perfect werkende uitzonderingen.
 
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo, wat van belang is dat je de progressie duidelijk in beeld hebt, dat gaat nu eenmaal het beste in de breedte naar mijn idee (zoals eerder aangehaald, meeste ruimte en conventie), voor mij persoonlijk is dit ook het meest logisch. Ik weet dat er muziek games zijn die het verticaal doen, maar daarbij is progressie niet van belang, daar hoeft altijd maar alleen het moment zelf getoond worden, dat is daarna voorbij en mag dan buiten beeld vallen, maar bij het producen wil ik ten alle tijden zoveel mogelijk van de progressie kunnen zien.
 
Ik zeg niet dat je moet kiezen, maar ik wil gewoon beiden.
Serato doet t trouwens al sinds heugenis vertikaal
 
Leuk bedacht, monitor op z'n kant... of met ctrl+alt en 'n cursor naar keuze.. maar dan de coördinatie met de muis.. ghehe:D

Misschien moet je je koppie er gewoon een beetje bij laten hangen, naar rechts.. :) en wie weet, als er wat gewenning optreed dat het dan wat beter lukt. Hersenen zijn zelfs in staat om de beeldinformatie, die via de menselijke lens op ons netvlies valt, om te draaien.. dus 't zou moeten kunnen.
 
Back
Top